Onko mun pakko suostua edelleen tuntityöntekijäksi vai voinko vaatia, että olen kuukausipalkalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoitoala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoitoala

Vieras
Olen hoitoalalla töissä ja olen nyt huhtikuun puolesta välistä lähtien ollut töissä tuntityöntekijänä jolloin palkka tulee kahden viikon välein ja kertyneet lomapäivät maksetaan pois. Sopimus loppuu elokuun lopussa. Koko ajan olen tehnyt täyttä tuntimäärää. Sopimus on muistaakseni 0-145h/kk tms. En nyt muista tarkalleen.

Työt kuitenkin jatkuvat, mutta en tiedä kauanko kun ei ole vielä työsopimusta. Mä mietin sitä, että haluaisin olla kuukausipalkalla jolloin saisin kerrytettyä lomapäiviä. Kun mulla ei ole nyt ollut kesälomaa lainkaan ja jos kävisi niin, että olen töissä ensi kesään asti ja sen kesän niin mulla ei taaskaan olisi lomaa. Palkatonta ei ole varaa pitää.

Mähän kirjoitin, että mulla on sopimus elokuun loppuun asti. Työvuoroja on kuitenkin pidemmälle jo tiedossa eli työt jatkuu enkä tiedä vielä minkälaisella sopimuksella kun uutta sopimusta ei ole tehty. Enkä siis tiedä kuinka pitkäksi aikaa on töitä.

Sinulla pieni etulyntiasema, jos vuorot on jo tehty valmiiksi. Hoitoalalla on välillä vaikea löytää laadukkaita sijaisia, ainakin attendolla. Näin olen ystävältäni kuullut

Olen hoitoalalla töissä ja olen nyt huhtikuun puolesta välistä lähtien ollut töissä tuntityöntekijänä jolloin palkka tulee kahden viikon välein ja kertyneet lomapäivät maksetaan pois. Sopimus loppuu elokuun lopussa. Koko ajan olen tehnyt täyttä tuntimäärää. Sopimus on muistaakseni 0-145h/kk tms. En nyt muista tarkalleen.

Työt kuitenkin jatkuvat, mutta en tiedä kauanko kun ei ole vielä työsopimusta. Mä mietin sitä, että haluaisin olla kuukausipalkalla jolloin saisin kerrytettyä lomapäiviä. Kun mulla ei ole nyt ollut kesälomaa lainkaan ja jos kävisi niin, että olen töissä ensi kesään asti ja sen kesän niin mulla ei taaskaan olisi lomaa. Palkatonta ei ole varaa pitää.

On ihan järkevää tavoitella työnsä vakinaistamista MUTTA...

Sinulle mksetaan nuo lomapäivät rahana. Jos olet työssä ensi kesään asti ja laitat lomakorvaukset säästöön, on sinulla varaa pitää "palkatonta" lomaa noilla rahoilla. Kuukausipalkkalaisena, jolla on lomaoikeus, olisi kuukausittainen palkkasi tuon lomakorvauksen verran pienempi.

Kysymys todistaa, että olet kädestä suuhun-ihminen etkä osaa suunnitella talouttasi pidemmällä tähtäimellä. Liity ammattiliittoon - sieltä saat apua tämän kaltaisiin kysymyksiin.

• Tykkää
Reactions: ruuttis

Sinulle mksetaan nuo lomapäivät rahana. Jos olet työssä ensi kesään asti ja laitat lomakorvaukset säästöön, on sinulla varaa pitää "palkatonta" lomaa noilla rahoilla. Kuukausipalkkalaisena, jolla on lomaoikeus, olisi kuukausittainen palkkasi tuon lomakorvauksen verran pienempi.

Kysymys todistaa, että olet kädestä suuhun-ihminen etkä osaa suunnitella talouttasi pidemmällä tähtäimellä. Liity ammattiliittoon - sieltä saat apua tämän kaltaisiin kysymyksiin.
Idiootti

Rahallisesti on aivan sama milloin loma maksetaan. Palkallisen loman aikana, vai pitkin vuotta. Kun ne maksetaan pitkin vuotta, voi pitää saman ajan palkkattomana. Vuoden lopussa molemmilla tavoilla on tienannut aivan yhtä paljon.

Jos on työvuorot mutta ei sopimusta, niin silloin se lain mukaan jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Eri asia jaksatko alkaa vääntää asiasta.

Oletko tarkistanut palkkaasi? Onko tuntipalkkasi sama, ja saatko kokemuslisät?
Entä työterveys?
Tyhy-päivät? Koulutukset?

Otat mitä saat. Ja kun työsi loppuu voit vetää firman oikeuteen menetetyistä palkoista.
Tässä vaiheessa suosittelen kuulumaan liittoon.

En mä ole mistään vakituisesta työstä kyllä kirjoittanut. Ihan sijaisuudesta. Tuolla on jatkuva tarve sijaisista ja mullekin on sanottu, että älä vain lähde pois.

Ensinnäkin palkatonta tuolla saa erittäin nihkeästi. Toiseksi mä paljon mielummin haluan olla kuukausipalkalla ja pidemmällä sopimuksella kuin tuntipalkalla ja aina kuuden viikon pätkissä mitkä työvuorolistat on. Kolmanneksi palkallinen kesäloma tuntuu turvallisemmalla koska ei ole pelkoa, että palkattoman takia ei enää töitä tulekaan kuten aiemmin.

Ja kyllä, joudun elämään kädestä suuhun koska ulosotto vie osansa ja käteen jäävä palkka kuukaudessa on n.900€ josta pitää maksaa oma osuus talolainasta jne. Kyllä omaa syytä, mutta maksan koko ajan velkojani ja tällä tahdilla saan maksettua ne reilussa vuodessa. Haluan silti palkallisen kesäloman ja kesälomarahat ensi kesänä.

Ole sä mitä mieltä tahansa, mutta palkallinen kesäloma on mun mielestä turvallisempi ja mukavempi vaihtoehto kuin palkaton.

Jos on työvuorot mutta ei sopimusta, niin silloin se lain mukaan jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Eri asia jaksatko alkaa vääntää asiasta.

Oletko tarkistanut palkkaasi? Onko tuntipalkkasi sama, ja saatko kokemuslisät?
Entä työterveys?
Tyhy-päivät? Koulutukset?

Otat mitä saat. Ja kun työsi loppuu voit vetää firman oikeuteen menetetyistä palkoista.
Tässä vaiheessa suosittelen kuulumaan liittoon.
Edelleen. Työsopimus on nyt ja se kestää elokuun loppuun asti. Esimies tekee kyllä uuden sopimuksen tämän kuun lopussa ennen kuin uudet vuorot alkaa.

Palkka on sen mitä pitääkin olla mun työkokemuksella ja työterveys kuuluu mullekin. Tyhypäiviä eikä koulutuksia ei ole nyt ollut. Ensiapukurssille pääsen kun sellainen on. LOVE-tentit olen tehnyt uusiksi kun luvat olivat vanhentuneet. Nuo siis sain suorittaa tällä työpaikalla koska lääkeluvallisia hoitajia halutaan sinne lisää.

Ei joka paikassa edes saa välttämättä palkatonta. Tai sitten jos pitää palkatonta niin sen jälkeen ei enää olekaan muka töitä. Kokemusta on.
No ei saa ei. On mullakin kokemusta. Sanottiin, että joo pidä vain palkatonta, mutta sen jälkeen ei jatketa työsopimusta kun se loppuu. En sitten pitänyt palkatonta vaan tein sopimuksen loppuun ja vaihdoin työpaikkaa.

Joissakin paikoissa palkatonta saa pitkin hampain ja voivotellaan, että kun ei nyt oikein voisi pitää palkattomia. Eli pitäisi olla vuosia töissä ilman yhden yhtäkään lomaa.

Veikkaisin, että tuntityöläisten palkattomia vapaita ei mitenkään riemusta kiljuen myönnetä.
Yksi iso syy kun tuntityöläisten käyttöön on, että heille ei tarvitse lomia antaa, vaan otetaan töihin silloin kun tarvitaan.
Eli ap:nä etsisin joko muualta vakinaista paikkaa tai yrittäisin kiristää sellaisen nykyisestä.

Jos tilanne on sellainen, ettei työnantaja pysty antamaan vapaata koska heillä on työvoimapulaa, niin tuskin he silloin ovat ensimmäisenä potkimassa poiskaan pätevää työntekijää, vaikka tämä pitäisikin oikeuksistaan kiinni. Jos taas tilanne on sellainen, että työntekijöitä on jonoksi asti tappelemassa paskaduunista ja työnantaja yksinkertaisesti hyväksikäyttää tätä tuntityöntekijöiden kyykyttämiseen, niin kuka haluaa ylipäätään olla tuollaisessa paikassa töissä? Oli sitten vakkari tai ei.

Veikkaisin, että tuntityöläisten palkattomia vapaita ei mitenkään riemusta kiljuen myönnetä.
Yksi iso syy kun tuntityöläisten käyttöön on, että heille ei tarvitse lomia antaa, vaan otetaan töihin silloin kun tarvitaan.
Eli ap:nä etsisin joko muualta vakinaista paikkaa tai yrittäisin kiristää sellaisen nykyisestä.
Edelleenkään en ole vaatimassa vakituista paikkaa vaan pidempää sijaisuutta kuukausipalkalla.

Sulla menee puurot ja vellit sekaisin.

Puhut "kuukausipalkasta" kuin vakituisesta työstä. Puhut määräaikaisesta työsuhteesta. Jota myös tuntilistasi on.
Jatkuvassa tarpeessa tuntilaisten kuin määräaikaisten käyttö on laitonta, mutta kuten sanottu, riitauta jos jaksat - ja kuulu liittoon tässä vaiheessa.

Sun tarkoittama "kuukausipalkkalainen" on yhtä heikossa asemassa. "Kuukausipalkkalaisen", eli määräaikaisen työsopimukset voidaan kasata vaihtelevista tuntimääristä, ja "työn tarve" voi loppua ihan samanlailla ennen mitään lomia.

Sulla menee puurot ja vellit sekaisin.

Puhut "kuukausipalkasta" kuin vakituisesta työstä. Puhut määräaikaisesta työsuhteesta. Jota myös tuntilistasi on.
Jatkuvassa tarpeessa tuntilaisten kuin määräaikaisten käyttö on laitonta, mutta kuten sanottu, riitauta jos jaksat - ja kuulu liittoon tässä vaiheessa.

Sun tarkoittama "kuukausipalkkalainen" on yhtä heikossa asemassa. "Kuukausipalkkalaisen", eli määräaikaisen työsopimukset voidaan kasata vaihtelevista tuntimääristä, ja "työn tarve" voi loppua ihan samanlailla ennen mitään lomia.
Mulla ei ole mikään sekaisin. Mun sopimus on sellainen tällä hetkellä, että tunteja voikin yhtäkkiä olla nolla suunnitelluissa työvuorolistoissa. Jos olisin kuukausipalkalla, niin olisi aina varmasti täydet työtunnit kun tuntimäärä lukisi työsopimuksessa. Jos nyt joudunkin olemaan vieläkin kuukausia tuntilaisena, niin en voi koskaan olla varma, että on täydet työtunnit.

Kyllä kuukausipalkkaa saava määräaikainen sijainen on paremmassa asemassa kuin tuntilainen. Se on ihan kylmä fakta.

Enkä ole missään kohtaa puhunut kuukausipalkkaisesta työstä vakituisena. Te itse tulkitsette asian niin.

Yhteistyössä