Onko mun kävelyvauhti hidas? Lenkkeilyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tennari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26086239]Jos saat jostain lainaksi sykemittaria, niin siitä pääsisi päättelemään. Rauhalllinen vauhti minunkin mielestä.

Toki sekin on parempi kuin sohvalla löhöily :flower:[/QUOTE]

se eri vauhdit tarkkaan määritellyt

No mä en tapellut, kyllä sinä siinä olit päällepäsmärinä aika voimakkaasti. Asiallisestikin olisi voinut sanoa että ei ehkä ihan vertailukelpoinen asia ole...

Minä? Missä olen ollut epäasiallinen? Mielestäni en muuta sanonut kuin sen, ettei ihminen helpohkosti lönköttelemällä etene 12 km/h - ja huom, luulin että kyse oli ketjun aiheesta eli kävelystä.

Herranen aika, tuo lainaamasikin oli ihan huumoripitoinen, ystävällishenkinen viesti, eikä tosiaankaan mitenkään erityisesti sulle suunnattu. Sun osuus oli lähinnä se "puhuu eri asiasta"...

No tuo työmatka on varmaan ihan vertailukelpoinen, normaali kävelytahti, mutta juoksumatolla kävelyä/juoksemista ei voi verrata maastossa etenemiseen. Monesti esim. pelkällä matolla juoksevilla on todella heikot pakaralihakset, sillä se liikkuva matto aiheuttaa sen, ettei kropan tarvitse itse siirtää itseään eteenpäin. Että siihenkään tuota on turha vertailla.

Ap. Jos sulle tulee lämmin ja hengästyt, tahti on hyvä. Kävellenkin kehittyy nopeasti, joten kohta varmaan kipität tuon normi km/10 min.

Mutta älä tosiaan pety, jos et Bonairen ja Bluen tahteihin yllä. ;)

Juu, tiedän ettei mattojuoksu/kävely ole luontoon verrattavissa. Mainitsin, koska ei se kuitenkaan kovin kauas heitä tuo näyttöluku kun jos työmatkani 5,5km ja kävelen sen 50 minuuttiin, on vauhti silloin 6,6km/h. Tuolla vauhdilla hengästyn jonkin verran ja selkä saattaa olla nihkeä perille päästessä, jos on vähänkin liikaa päällä. Ei kuitenkaan niin, että varsinaisesti tulisi hiki, joka ei olisi oikein toimivaa kun joutuu asiakaspalvelussa koko päivän olla. ;) Juoksumatolla 6,3km/h vauhti taas tuntuu helpolta. Mutta mä olen tosiaan kävellyt vuosia tuota työmatkaa enemmän ja vähemmän säännöllisesti ja olen huomannut, että siinä kehittyy. Alkuaikoina matkaan meni tunti ja jos pääsin tuohon 50 minuuttiin, oli kyllä jo liian hiki työmatkailuksi.

Vaikka onkin mennyt koko ketju jo ihan ohi otsikon niin vastaan silti siihen alkuperäiseen kysymykseen...
Itse kävelen vaunuja työntäen 5,5-6km/h, sellaisen reitin että siinä on 3 ylämäkeä. Ja mulla tulee siinä kyllä ihan kunnon hiki, vaikka en kävellessä hengästynyt olekaan.

Eli eiköhän se jokaisen peruskunnosta kiinni, mikä on sopiva vauhti. Mutta kun menee sellaista vauhtia, että hiki tulee ja hengästyy, niin eiköhän se ihan hyvä ole. Pikkuhiljaa se vauhtikin siitä kovenee :)

Minä? Missä olen ollut epäasiallinen? Mielestäni en muuta sanonut kuin sen, ettei ihminen helpohkosti lönköttelemällä etene 12 km/h - ja huom, luulin että kyse oli ketjun aiheesta eli kävelystä.

Herranen aika, tuo lainaamasikin oli ihan huumoripitoinen, ystävällishenkinen viesti, eikä tosiaankaan mitenkään erityisesti sulle suunnattu. Sun osuus oli lähinnä se "puhuu eri asiasta"...

Ok.

Mutta mä kysyn vielä sultakin että miten kukaan ei tarttunut ap sanomaan kävelemällä lenkkeilyyn mutta mun lönköttelyyn kyllä tartuttiin?

Ok.

Mutta mä kysyn vielä sultakin että miten kukaan ei tarttunut ap sanomaan kävelemällä lenkkeilyyn mutta mun lönköttelyyn kyllä tartuttiin?

No kun se eritteli, että lenkkeily tarkoittaa tässä yhteydessä nimenomaan kävelyä. :) Mä ihan oikeasti luulin (enkä ollut ainoa), että vastasit kävelykysymykseen kävelynopeudella.

Että siksi. Ole sä ystävällinen ja kerro, mikä mun vastaus oli epäasiallinen?

No kun se eritteli, että lenkkeily tarkoittaa tässä yhteydessä nimenomaan kävelyä. :) Mä ihan oikeasti luulin (enkä ollut ainoa), että vastasit kävelykysymykseen kävelynopeudella.

Että siksi. Ole sä ystävällinen ja kerro, mikä mun vastaus oli epäasiallinen?

Ahaa, ja mä luulin että sana lönköttely ja tuloksen ilmoittaminen automaattisesti kertovat harrastajalle että on pakko olla kyse juoksusta. Mutta oletin väärin. :)

miten kukaan ei tarttunut ap sanomaan kävelemällä lenkkeilyyn mutta mun lönköttelyyn kyllä tartuttiin?

No jos kysyy, onko kävelyvauhti liian hidas lenkkeilyyn, niin kyllähän siinä aika selkeästi kävelylenkeistä on kyse, ei juoksulenkeistä. Itse olisin tarttunut, jos ap olisi kysynyt, onko kävelyvauhti hidas juoksuun ;) Tai jos olisi kysynyt onko vauhti hidas lenkkeilyyn, niin silloin olisi voinut kuvitella puheen olevan juoksusta. Aika selkeä tuo ap:n otsikko, tai minun mielestä nyt ainakin. Kaiketi senkin voi tulkita eri tavoin...

Ahaa, ja mä luulin että sana lönköttely ja tuloksen ilmoittaminen automaattisesti kertovat harrastajalle että on pakko olla kyse juoksusta. Mutta oletin väärin. :)

No mutta siitähän tässä koko väännössä juuri on kyse: järki nimittäin kyllä kertoi, että tuossa _ei voi olla kyse käveystä_.

Mutta koska kysymys koski kävelyä ja vastauksessa siihen suhtautuminen oli suoraan vertaileva, oletin lönkötteöyn olevan kävelyä ja vieläpä vähän sellaista rennomman puoleista. Ja siksi kyseenalaistin.

No mutta siitähän tässä koko väännössä juuri on kyse: järki nimittäin kyllä kertoi, että tuossa _ei voi olla kyse käveystä_.

Mutta koska kysymys koski kävelyä ja vastauksessa siihen suhtautuminen oli suoraan vertaileva, oletin lönkötteöyn olevan kävelyä ja vieläpä vähän sellaista rennomman puoleista. Ja siksi kyseenalaistin.

Eli pyydän vielä kerran anteeksi väärinkäsitystä ja typerää rinnastamista ja lopetetaan jankkaus tähän. :flower:

Niin no kyllähän se juoksuvauhti yleensä kävelyvauhtia nopeampi on :D

No älä muuta sano. En vieläkään ole tajunnut, miten seuraava vertaus voisi olla käypä: "koska minun juoksunopeuteni vetävän koiran kanssa on spurteissa puolet nopeampaa ja voisin kiristää, voit sinäkin varmaan kiristää kävellessäsi niiden tuplarattaiden kanssa".

Enkä siis, Blue, sano tätä millään pahalla. En vaan ihan tosissaan tajua.

Eli pyydän vielä kerran anteeksi väärinkäsitystä ja typerää rinnastamista ja lopetetaan jankkaus tähän. :flower:

Ok sopii sopii! Tää oli tullu sillä välin kun kirjotin tuon edellisen (säädin omiani sivussa). Unohda se.

Kaikki ok, ihmettelen ihan pääni sisällä jatkossa. Ja lähden lenkille (juoksu-) tästä ruudun äärestä heti kun aamu koittaa, niin tulee kanavoitua energia siihen tällasen kummastelun ja jankkauksen sijaan. :D

Itse asiassa epäilen, ettei moni asiaan vihkiytymätönkään kysyisi, onko kävelyvauhti juoksuvauhtia hitaanpaa :D

;)

:flower:

Vasta huomasin, että tuo sun viesti taisikin olla ihan omien kömmähdyksiesi korjailua. :D

Luulin että joku puhui siitä, että juoksuvauhtia on turha verrata kävelyvauhtiin, kun se totta kai on nopeampaa...

Mun mielestä tää oli oikeasti loppuviimein hauska ketju. Ohi-aiheen-jankutuksessaan hyvin kuvaava.

Kyllä tosiaan 6 km/h on ihan hyvä vauhti normaalille käppäilijälle. Eli 100 metriä 1 min. Siitä voi tietty vielä parantaa, mutta kyllä 7 km/h --> saa jo vähän hölkätä (ainakin välillä). Ellei sitten omista äärettömän pitkää askelmittaa. ;)

Yhteistyössä