Onko mun kävelyvauhti hidas? Lenkkeilyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tennari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Canicrossvauhdiksi ihan normaali. Eli mulla on narun päässä reilu 40kg lihaa vetämässä mua eteenpäin. Eli ei ihme että vauhti on normivauhtia reilumpi. :)

Salilla juoksen 9km/h vauhtia. ja ilman koiraa lenkillä samaa tahtia.

Ja noi lenkkivauhdit on miehen sporttikellolla mitatut, eli ovat ihan oikein.

Haloo, ap puhui kävelystä ja sä vertaat sun "lönköttelyvauhtia" (eli jotain, jonka tässä tunnustat normivauhtia reilummaksi sitten kuitenkin!) siihen?

Sanoit näin:

"No jos vertaa että mun lönköttelyvauhti on 4km ja 20min ja vielä olisi varaa kiristää hieman niin kävelet puolet hitaampaa joten joo."

Mä en osta, en vaan osta. Siis että tuo ois "lönköttelyä" josta voi vielä kiristää. Ei, ei, ehei.

No onneksi se ei sun uskomisista ole kiinni. =)

Lenkit eivät ole tuolla vauhdilla tunteja kestäviä vaan juuri noita spurtteja 3-5km ja koiran kanssa. Saattaisit sinä puolestasi yllättyä jos kuinka lujaa pystyt juoksemaan kevyesti jos sulla olisi iso dobermanni kiskomassa sua eteenpäin.

No Blue puhuu JUOKSUSTA (jossa vielä koira ilmeisesti vetää eli avittaa) ja ap puhuu KÄVELYSTÄ.

Miten nuita voi verrata? No ei mitenkään. Vähän niinku mie tulisin jollekin työmatkapyöräilijälle elvistelemään, että menitpä hitaasti, mä tulin saman matkan puolessa ajassa. Ja sitten myöhemmin kävis ilmi, että joo, mä tulin autolla.

No mä kävelen töihin 50 minuuttia, matkaa on vähän vajaa 6km. Että taitaa tuo aika hidasta olla. Kun juoksumatolla rauhassa kävelen salilla loppuveryttely, ruudulla on jotain 6,3km/h.

No Blue puhuu JUOKSUSTA (jossa vielä koira ilmeisesti vetää eli avittaa) ja ap puhuu KÄVELYSTÄ.

Miten nuita voi verrata? No ei mitenkään. Vähän niinku mie tulisin jollekin työmatkapyöräilijälle elvistelemään, että menitpä hitaasti, mä tulin saman matkan puolessa ajassa. Ja sitten myöhemmin kävis ilmi, että joo, mä tulin autolla.

No sori jos vertasin että puolet hitaampaa kävelee kun minä juoksen ja jos mulla olisi veilä varaa kiristää niin silloin katson että ap:lla olisi vielä myös kävelyssä varaa kiristää.

Mutta joo, unohtakaa koko juttu..

En ole kävelystä missään vaiheessa puhunut.

No ok. Sä tosiaan vastasit kävelyvauhtia koskevaan kysymykseen vertailevalla asenteella:

että 'koska tuo on puolet hitaampaa kun tää, niin joo, on hidas'. Jostain syytä tosiaan syntyi mielikuva kävelystä...

Mutta jos tosiaan on kyse juostaviipottamisesta ja vielä vetävän koiran kanssa, niin asiahan on ihan eri. Itse en ehkä vaan tällasessa kysymyksessä käyttäisi tuosta termiä "lönkötää" ja "kiristämisen varaa".

Ap puhui. Kävelystä ja kävelyvauhdista. Sä vertasit sun lönköttelyvauhtias siihen. Etkö sä nyt oikein huomaa mitään pöhlöä tuossa?

Olisitko edes tarkentanut asiaa jos ei kukaan sivusta olis tullut ihmettelemään?

Siis mähän sanoin että puolet hitaampaa kävelee kuin minä juoksen ja jos mulla olisi vielä varaa kiristää juoksutahtia niin katsoin että ap:llakin olisi varaa kiristää kävelytahtiaan... No joo, ehkä kökkö vertaus, pyydän anteeksi.

No ok. Sä tosiaan vastasit kävelyvauhtia koskevaan kysymykseen vertailevalla asenteella:

että 'koska tuo on puolet hitaampaa kun tää, niin joo, on hidas'. Jostain syytä tosiaan syntyi mielikuva kävelystä...

Mutta jos tosiaan on kyse juostaviipottamisesta ja vielä vetävän koiran kanssa, niin asiahan on ihan eri. Itse en ehkä vaan tällasessa kysymyksessä käyttäisi tuosta termiä "lönkötää" ja "kiristämisen varaa".

No kun siinä on vielä kiristämisen varaa, siis mulla javarmasti ap:llakin.

No mä kävelen töihin 50 minuuttia, matkaa on vähän vajaa 6km. Että taitaa tuo aika hidasta olla. Kun juoksumatolla rauhassa kävelen salilla loppuveryttely, ruudulla on jotain 6,3km/h.

No tuo työmatka on varmaan ihan vertailukelpoinen, normaali kävelytahti, mutta juoksumatolla kävelyä/juoksemista ei voi verrata maastossa etenemiseen. Monesti esim. pelkällä matolla juoksevilla on todella heikot pakaralihakset, sillä se liikkuva matto aiheuttaa sen, ettei kropan tarvitse itse siirtää itseään eteenpäin. Että siihenkään tuota on turha vertailla.

Ap. Jos sulle tulee lämmin ja hengästyt, tahti on hyvä. Kävellenkin kehittyy nopeasti, joten kohta varmaan kipität tuon normi km/10 min.

Mutta älä tosiaan pety, jos et Bonairen ja Bluen tahteihin yllä. ;)

Ok, olen ihan kamalan väärässä ja hirveä ihminen kun tulin ihan törkeän väärin vertaamaan.

Vaikka olen niiden kaksostenrattaidenkin kanssa kävellyt ja lenkkeillyt ja juossutkin... Mutta kun en nyt tähän niitä aikoja muistanut (niistä ajoista jo 3 vuotta) niin vertasin lähimpään lenkkiin. Mutta tein ihan kamalan väärin.

Ok, olen ihan kamalan väärässä ja hirveä ihminen kun tulin ihan törkeän väärin vertaamaan.

Vaikka olen niiden kaksostenrattaidenkin kanssa kävellyt ja lenkkeillyt ja juossutkin... Mutta kun en nyt tähän niitä aikoja muistanut (niistä ajoista jo 3 vuotta) niin vertasin lähimpään lenkkiin. Mutta tein ihan kamalan väärin.

No hei haloo, syytäkös tuosta nyt marttyyriksi heittäytyä. Olisi vaan ehkä kannattanut tarkentaa, sillä tuollaisenaan viesti oli tämän ketjun vastaukseksi aivan älytön. Tosiaan sama kuin verrata autoilua ja pyöräilyä...

Et puhunut juoksemisesta vaan lönköttelystä. Juoksemisesta kerroit vasta, kun sun nopeuttas alettiin ihmettelemään.

Jos ap kysyy kävelyvauhdista, niin jostain syystä mieltää lönköttelyn tarkoittavan siinä yhteydessä myös kävelyä ja hidasta sellaista.

Ok, pyydän anteeksi että käytin väärää termiäkin. Meillä kyllä lähdetään lönköttelemään (eli lenkille) mutta olishan pitänyt arvata että jossain muualla se tarkoittaa jotain muuta..

No tuo työmatka on varmaan ihan vertailukelpoinen, normaali kävelytahti, mutta juoksumatolla kävelyä/juoksemista ei voi verrata maastossa etenemiseen. Monesti esim. pelkällä matolla juoksevilla on todella heikot pakaralihakset, sillä se liikkuva matto aiheuttaa sen, ettei kropan tarvitse itse siirtää itseään eteenpäin. Että siihenkään tuota on turha vertailla.

Ap. Jos sulle tulee lämmin ja hengästyt, tahti on hyvä. Kävellenkin kehittyy nopeasti, joten kohta varmaan kipität tuon normi km/10 min.

Mutta älä tosiaan pety, jos et Bonairen ja Bluen tahteihin yllä. ;)

Tuolla aiemmin jo kirjoitinkin, että en hengästy ollenkaan tuolla vauhdilla. Joten kyllä sitä varmaan nopeampaakin pystyis menemään :)

Tää ketju on itse asiassa aivan ihana! :D Sellanen tyyppiesimerkki palstalta. Joku yrittää ihan asiallisesti tiedustella simppeliä juttua, ja kaikki vastaajat on joko ilkeitä tai puhuu ihan eri asiasta (myös keskenään). Ja lopulta koko ketju tappelee, eikä ap. koskaan saa kuin pari sinne päin -kohtuullista vastausta.

Että tällanen paikka tämä.

Ok, pyydän anteeksi että käytin väärää termiäkin. Meillä kyllä lähdetään lönköttelemään (eli lenkille) mutta olishan pitänyt arvata että jossain muualla se tarkoittaa jotain muuta..

Meillä joko lähdetään
maisemakävelylle 4-5 km/h (ei yllä sykemittarin 1-tasolle, toipumisvauhtia tms)
kävelylle 6 km/h (peruskestävyys eli sykemittarin 1-taso)
lönköttelemään 6 km/h (sellaista hölkän ja kävelyn sekoitusta fiiliksen mukaan) hölkkäämään 8 km/htai
juoksemaan 10-12 km/h

Miten niin tarkkaa :D

Tää ketju on itse asiassa aivan ihana! :D Sellanen tyyppiesimerkki palstalta. Joku yrittää ihan asiallisesti tiedustella simppeliä juttua, ja kaikki vastaajat on joko ilkeitä tai puhuu ihan eri asiasta (myös keskenään). Ja lopulta koko ketju tappelee, eikä ap. koskaan saa kuin pari sinne päin -kohtuullista vastausta.

Että tällanen paikka tämä.

No mä en tapellut, kyllä sinä siinä olit päällepäsmärinä aika voimakkaasti. Asiallisestikin olisi voinut sanoa että ei ehkä ihan vertailukelpoinen asia ole...

[QUOTE="vieras";26086979]Meillä joko lähdetään
maisemakävelylle 4-5 km/h (ei yllä sykemittarin 1-tasolle, toipumisvauhtia tms)
kävelylle 6 km/h (peruskestävyys eli sykemittarin 1-taso)
lönköttelemään 6 km/h (sellaista hölkän ja kävelyn sekoitusta fiiliksen mukaan) hölkkäämään 8 km/htai
juoksemaan 10-12 km/h

Miten niin tarkkaa :D[/QUOTE]

:D

Mutta mihin menee sitten ap:n sanoma; onko mun kävelyvauhti hidas lenkkeilyyn? Eihän tämän mukaan voi kävelystä sanoa lenkkeilevänsä..?

Yhteistyössä