Onko mulla nyt sit raskausdiabetes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maarella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maarella

Jäsen
01.12.2007
43
0
6
Olin eilen sokerirasituksessa ja tänään sain tulokset. Paastoarvo oli yli raja-arvon ollen 5.3 kun täällä se on 5 (tai 5.1 en ole ihan varma kun en muista minkä se sanoi...)1tunnin arvo oli 9,4 ja 2tunnin arvo 6.8 jääden siis raja-arvojen sisäpuolelle. Eli mulla vaan toi paastoarvo koholla.
Sain siis ohjeet ruokavalion noudattamiseen ja joudun kokoarvioon rv 32 sairaalaan ultraan. Kuukauden päästä otetaan paastoarvo ja aamupalan jälkeinen arvo.
Eli onko tämä jo nyt sitten raskausdiabetes? Pelkän yhden koholla olevan arvon perusteella :|

mulla on kummassakin raskaudessa vain paastoarvo ollut koholla ja kotiseurannassa muutama arvo, tosin tässä jälkimmäisessä raskaudessa paastoarvoja ei saatu kuriin mitenkään kotona joten pistelin insuliinia raskauden puolivälistä lähtien.

Mulla tämä on jo kuudes raskaus. Nelosessa se otettiin multa,sillo oli kaikki arvot raja-arvoissa. Olen viidestä vauvasta saanut 2 suht isoa yli nelikilosta mutta ei kuitenkaan ihan liian isoksi luokiteltavaa koska olivat alle 4,5 kiloisia kuitenkin.
Aika jännä jos se on heti jo diabetes diagnoosi pelkän yhden kokeen ja yhden kohonneen arvon takia :/ . Tosiaan mulla bmi sen verran korkee että pistivät siksi tuonne. Painoa on tullu n 5kg ja sf mitta on pysynyt käyrillä..

jaa ei tuo aina oireile eikä sitä muuten huomattaisiin kun kokeella.tosin toi on mielen kiintosta että et joutunut vuorokautiseen sokeriseurantaan.Ei mullakaan ollut ensin kun paastoarvot koholla mutta loppuraskaudessa heitteli jo muutkin arvot ja insuliinillehan jouduin

Ohjeet sillä täällä se menee niin että pelkkä paastoarvo jos on koholla sitä hoidetaan ruokavaliolla ja neuvolassa mitataan sitä arvoa ennen aamupalaa ja aamupalan jälkeen n kuuakuden välein. JOs jompikumpi noista toisista arvoista olis ollu koholla, olisin joutunut osastolle sitä vuorokausi seurantaa varten. En sitte tiiä miten menetellä jos noissa seuraavissa mittauksissa todetaan kohonneita arvoja. Ite oon ihmetelly aivan tajutonta väsymystä vaikka hemppa on ok (124 neuvolassa eilen)etenkin ruokailun jälkeen väsyttää vaikka ruoka olis ollut vaan salaattia eikä hiilareita juuri lainkaan. Muutenkin olen hyvähiilarisella yleensä.Ainoo mikä mulla on ollu pielessä on liian pitkä ateriaväli...

Ei siis diagnoosia voi tehdä pelkän rasituskokeen perusteella. Sulla yks oli yli raja-arvon eli kaikki ihan ok. Jos olis ollut kaks niin sit olis passitettu jatkotutkimuksiin, missä olis sit selvinnyt tarkemmin. Tehty verenssokerin vuorokausikartoitus. Enpä tiedä mitä tarkoittaa ei ole tarvinnut tehdä. Mut hyvä seurata tilannetta kun paastoarvoa ja ettei virtsassa näy mitään. Mulla esikoinen oli 4800g ja sokerit ihan ok. nyt samoin kaikki alle, mut silti tulee varmasti iso vauva -mut ne geenit.

Mut toki kannattaa liikkua ja syödä terveellisesti.

saikos AP kotiin seurantalaitteet? siis täällä ainakin viikon ajan kotona seurataan päivittäin verensokereita monta kertaa ja jos niissä on muutama arvo koholla, on raskausdiabetes. mutta mulla oli tosiaan tässä toisessa raskaudessa insuliinitkin siihen mutta en mihinkään vuorokausiseurantaan joutunut (siis sairaalaan, kotona mittailin kyllä itse) eikä sitä ehdotettukaan kertaakaan.

Miullaki ol pelkkä paastoarvo kohollaan ja sain vain neuvot ruokavaliosta.
Parivkkoo sit käin uudessa labras jossa mitattii vaa paastoarvo...joka ol yhä sen pikkase yli sallitun eli 5,4 tai 5,3 en muista.
Kuitenkaan mitään lisätarkkailui ei määrätty vaa nlatäti vaa sano et ois hyvä käydä viel kertaallee labras.

Ehkä toi rento meininki noist arvoist johtuu miun kohil siit et käyn joka vkko kuiteki äippäpolil hepatoosin takii ja siel ultraillaa useesti nii näkisivät kyl jos joku o vialla.

AadaOlavi 33+5

Täällä on sellanen tapana että ei aleta seuraamaan heti kotimittareilla. Vaan ottavat sen paasto arvon sit pariin kertaa vielä + ruokailun jälkeisen arvon.
http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Diabetes tuolta löysin tietoa että jo yksikin koholla oleva arvo tietäisi muka raskausdiabetestä :/ Tuntuu musta vaan hullulta että yksi koholla oleva arvo toisi heti noin rankan diagnoosin...
Nii ja tosiaan pääsen ultraan rv 32+ että katsovat kokoa. Jos kaksi arvoa olisi ollut yli niin olisin joutunut osastolle. Tällöin mun käsittääkseni harkitaan tosiaan jo insuliinhoitoa :x

Niin no, sairauden patogeneesin huomioon ottaen jo yksikin arvo merkitsee diabetesta. Kun ottaa huomioon taudin mahdolliset seuraukset niin äidille kuin sikiöllekin, niin minusta ainakin on parempi puuttua tilanteeseen ajoissa. Eihän esim. pissatulehduksessakaan ensimmäisen bakteeritestin jälkeen jäädä seurailemaan, eteneekö tila munuaisiin, vaan aloitetaan antibioottihoito heti. (vähän huono vertaus, myönnän kyllä)

mä kävin joskus rv15 sokerirasituskokeessa ja paastoarvo oli koholla 5.7, 1h arvo oli 6.7 ja 2h arvo 4.4, sain ohjeeksi välttää rasvaisia ja makeita ruokia ja syödä pieniä annoksia säännöllisesti.
kuukauden päästä kävin otattamassa uudestaan tuon paastoarvon ainoastaan ja tuolloin arvo oli tippunut alle raja-arvojen ollen 4.6, joten eipä sitä ole sen jälkeen seurattu..

kurpitsa rv35+4

siis rv 25+4 tänään eli oli sillon 24+6 kun toi mittaus tehtiin. Mulle kuulema joka tapaukses tulee se ultra tuon yhdenkin arvon takia. Mut ihemttelempä vaan jos niitä sokereita ei nyt sit uudelleen mitata kun täti sanoi vaan että ei sokerirasitukseen "ne on kuulema ottanu niitä paastoarvoja ja aamupalan jälkeisiä arvoja" eli tuntu niinku täti ei oikee itekkää tietäs miten tässä menetellään :headwall:

Mulla nyt sit sokerimittari kotona. Mulle sano siis terkka että paastoarvon raja 5.5 ja aterian jälkeisen arvon raja 7.8 (oliks ne nyt oikei?)
No mulla paastoarvo on vaan jatkuvasti koholla. Tänään paastoarvo oli 6.3/ 1,5h arvo 7 eilen vastaavat oli 6.1/4,9
Terkka käski mitata koko viikonlopun arvoja ja maanantaina sit soitellaan ja kerron hänelle ne arvot, kuulema konsultoi äitipolia noista. Tietääks kukaa nyt kertoa että mitä se meinaa kun en saa pysymää tuota paastoa alhaalla, se siis vaikka olen noudattanut ruokavaliota josta olen vielä jättänyt perunan, riisin, pastan pois ja syön pääasiassa, vihanneksia, kasviksia, salaattia,vaaleeta lihaa kuten kanaa...
Joskus tullu syötyä kyllä jäätelöäkin mutta ei joka päivä, yleesä vielä syön sitte sitä light versiota..
Onks kellää mitää tietoa mitä tuosta paastoarvon koholla olosta "seuraa". Eli miten siihen suhtaudutaan jos se ei vaan pysy raja-arvoissa? Asun Mikkelin sairaanhoitopiirin alueella...

Mulla oli myös paastoarvo koholla neljännessä raskaudessa (edellisissä aina ok) ja se luokiteltiin raskaudiabetekseksi :wave:
Ruokavaliolla (yritettiin :p :kieh: ) hoitaa ja arvoja katottiin muistaakseni 4 kertaa, ja aina se oli 5,2 kun rajana oli 5,1 :kieh:
Kokoarvioon menin rv 36. Ja vavan ollessa 1v arvot katotaan uudelleen. Muita toimenpiteitä e ei aiheuttanut.

Yhteistyössä