onko muita

• Viestiketjun aloittaja äippä1976
  • Ensimmäinen viesti
äippä1976
joiden 2 vuotiaat lapset ovat kuin 4 vuotiaita?? siis tekevät miltei kaiken itsekseen... ei vaippoja, syö ja pukee itse, puhuu kuin papupata jne...
Kun minua aina häiritsee kaikissa lasten kutsuissa kun tytärtäni "oudoksutaan" ja sanotaan että en muka ole antanut hänen olla vauva!!!!Neiti on vain niin omatoiminen ja innokas opettelemaan kaikkea uutta..pyytää apua kyllä jos tarvii!!! Huolestunko turhaa!! Neuvolatädit vain hymyilee.

Sama täällä! Tyttö täytti just 2 v ja menee 3- ja 5-v veljien mukana. Tänäänkin vaan ilmoitti että minä menen ulos leikkimään. Kohta istui hiekkalaatikossa, toppahaalari, pipo, saapaat ja rukkaset oli löytynyt. Vaippoja ei ole ollut koko talvena kuin unilla, itse syönyt jo vuoden (penkiltä, syöttötuoli oli vain kiipeilytelineenä). Ja voi kauheeta jos yritttää auttaa väärässä kohtaa, mikä huuto ja heittäytyminen... Monta laulua osaa lähes nuotilleen, ja jos joku tekee/sanoo jotain väärin, huutaa "ei sillai" ja korjaa asian. Toki hellitellään ja halitaan, ja kun vierastaa uusia ihmisiä, niin istuu tiukasti sylissä ja yrittää peukkua suuhun. Kaikki lapsemme ovat olleet aika omatoimisia, ja mielestäni on niin, että jos lapsella on turvallisuus, läheisyys ym. perustarpeet tyydytetty, hän uskaltaa olla itsenäinen ja reipas.

Meiän neiti on 1v7kk, puhuu paljon ja useamman sanan lauseita, syö itse ja juo tavallisesta mukista (näitä myös tehnyt jo kauan), itse pitäisi saada laittaa vaippa (tekee kyllä usein pissat ja kakat pottaan), pukea, kaataa maito mukiin, kaikki.. Tyttö on tosi näppärä käsistään, ainakin kun vertaa muutamaan saman ikäiseen lapseen, joita jatkuvasti nähdään. Moni sanookin, että tyttö on paljon vanhemman oloinen ja joskus on havaittavissa sitä samaa vihjailua, että tytön ei ole annettu olla vauva. Minä olisin kyllä ihan mielelläni pitänyt pienen vauvan meillä ikuisesti, mutta minkäs sitä toisen voimakkaalle tahdolle ja oppimishalulle tekee! Ja kun toinen kerta haluaa oppia uutta, niin miksei sitä antaisi tehdä?

Mun mielestä lapsella on monenkin asian suhteen se oma herkkyyskausi. Pakottamalla ei potalle tai syömään opeteta, vaan lapsesta sen pitää olla lähtöisin. Ja jos taas sitä herkkyyskautta ei "hyväkseen" käytä esim. pottailun suhteen, niin varmasti saa odottaa sitä kuivaksioppimista sitten pitkään. Lapset on vaan niin erilaisia, toiset oppii toiset asiat nopeammin ja sitten taas monen muun asian paljon hitaammin.

lilja76 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2005 klo 14:04 Unilintu kirjoitti:
Meiän neiti on 1v7kk, puhuu paljon ja useamman sanan lauseita, syö itse ja juo tavallisesta mukista (näitä myös tehnyt jo kauan), itse pitäisi saada laittaa vaippa (tekee kyllä usein pissat ja kakat pottaan), pukea, kaataa maito mukiin, kaikki.. Tyttö on tosi näppärä käsistään, ainakin kun vertaa muutamaan saman ikäiseen lapseen, joita jatkuvasti nähdään. Moni sanookin, että tyttö on paljon vanhemman oloinen ja joskus on havaittavissa sitä samaa vihjailua, että tytön ei ole annettu olla vauva. Minä olisin kyllä ihan mielelläni pitänyt pienen vauvan meillä ikuisesti, mutta minkäs sitä toisen voimakkaalle tahdolle ja oppimishalulle tekee! Ja kun toinen kerta haluaa oppia uutta, niin miksei sitä antaisi tehdä?

Mun mielestä lapsella on monenkin asian suhteen se oma herkkyyskausi. Pakottamalla ei potalle tai syömään opeteta, vaan lapsesta sen pitää olla lähtöisin. Ja jos taas sitä herkkyyskautta ei "hyväkseen" käytä esim. pottailun suhteen, niin varmasti saa odottaa sitä kuivaksioppimista sitten pitkään. Lapset on vaan niin erilaisia, toiset oppii toiset asiat nopeammin ja sitten taas monen muun asian paljon hitaammin.

Nimen omaan...ei lastaan voi pakottaa eikä estää kehittymästä!!! Ehkä juuri tytöt edelläkävijöitä!!! :hug:

Yhteistyössä