Onko muita pph?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph

Vieras
Onko palstalla muita PPH? Miten jaksatte?

Mä olen aloittanut syyskuussa 05. Mulla on kaksi omaa lasta (1 ja 5 v). Hoitolapsina on 2,5 v kaksospojat jotka ovat joka päivä ja n. 11 pv olevat 3 ja 4 vuotiaat sisarrukset. Välillä tuntuu onko tässä mitään järkeä, varsinkin kun vanhin lapseni on todella mustasukkainen hoitolapsista. Hoitolapsien kanssa menee tosi hyvin ja ovat suhtkoht helppoja/kilttejä lapsia mutta oman kans on enemmän ongelmia. Välillä iltaisin itken miehelleni et taas on tullu huudettua/komennettua omalle lapselle koko päivä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Hei!
En ole pph,mutta suunnittelen alkavani,koska töihin meno ei houkuttele.Minulla 2 alle 4-vuotiasta.Olen miettinyt pph:n töitä kovasti,ja tuo ajatus jonka heitit on myös ollut mielessä.Omat lapset saattaa olla mustiksia,kun omaan kotiin tulee hoidettavaksi vieraita lapsia,joten äidin huomio on jaettava.
Minua kiinnostaisi palkkausasiat,eli voisitko kertoa,millaiset tulot pp:lla on keskimäärin kk:sssa?

Jaksamisia vaativassa työssäsi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 13:55 nunnu-68 kirjoitti:
Minua kiinnostaisi palkkausasiat,eli voisitko kertoa,millaiset tulot pp:lla on keskimäärin kk:sssa?

Eli mä saan omista lapsista tietysti kotihoidontuen 300 + 50. Kunta maksaa palkkaa n. 830 ? (brutto), jos lapset ovat sopimuksen mukaisina päivinä. Eli mulla on 2 kokopäiväistä lasta (7 h päivässä/joka päivä) ja sit 2 puolipäiväistä (8h/11 pv kuukaudessa). Usein lapset sairastelevat ja silloin tietenkään minulle ei makseta palkkaa. Eli harvemmin palkka tulee olemaan noin hyvä. Lisäksi huono asia on myös se että jos omat lapset on sairaina niin palkkaa ei makseta, jos et ota vieraita lapsia hoitoon. Lisäksi saan ruokarahaa n. 200 ?/kk. Kuntakohtaisista eroista en tiedä, mutta käsittääkseni ne ovat samat kaikilla.

\
Hei!
En ole pph,mutta suunnittelen alkavani,koska töihin meno ei houkuttele.Minulla 2 alle 4-vuotiasta.Olen miettinyt pph:n töitä kovasti,ja tuo ajatus jonka heitit on myös ollut mielessä.Omat lapset saattaa olla mustiksia,kun omaan kotiin tulee hoidettavaksi vieraita lapsia,joten äidin huomio on jaettava.

Kyllä se pph.n työ on ihan työtä. Jos töihin meno ei houkuttele, niin luuletko pääseväsi helpolla tässä työssä. Kokemuksesta voin sanoa, että lastenhoitajan työ on raskasta, monessa muussa työssä kodin ulkopuolelle pääset varmasti helpommalla. Pointtini siis oli se, että jos työn teko ei ylipäätään kiinnosta, niin älä missään tapauksessa ryhdy perhepäivähoitajaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2006 klo 13:45 onnela74 kirjoitti:
\
Hei!

Kyllä se pph.n työ on ihan työtä. Jos töihin meno ei houkuttele, niin luuletko pääseväsi helpolla tässä työssä. Kokemuksesta voin sanoa, että lastenhoitajan työ on raskasta, monessa muussa työssä kodin ulkopuolelle pääset varmasti helpommalla. Pointtini siis oli se, että jos työn teko ei ylipäätään kiinnosta, niin älä missään tapauksessa ryhdy perhepäivähoitajaksi.
=

Niinpä,en ole kuvitellutkaan pääseväni helpolla,jos nyt kukaan työelämässä tänäpäivänä helpolla pääsee.tiedän aivan varmasti kokemuksesta (myös vieraiden lasten hoitamisesta) että kodin ulkopuolella pääsen helpommalla. =)
Mutta pph:n työ on yksi vaihtoehto,ja tällä hetkellä tuntuu vaan että mieluummin vaihtelen mieluummin lasten kuin aikuisten kakkavaippoja :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 15:51 pph kirjoitti:
\

Eli mä saan omista lapsista tietysti kotihoidontuen 300 + 50. Kunta maksaa palkkaa n. 830 € (brutto), jos lapset ovat sopimuksen mukaisina päivinä. Eli mulla on 2 kokopäiväistä lasta (7 h päivässä/joka päivä) ja sit 2 puolipäiväistä (8h/11 pv kuukaudessa). Usein lapset sairastelevat ja silloin tietenkään minulle ei makseta palkkaa. Eli harvemmin palkka tulee olemaan noin hyvä. Lisäksi huono asia on myös se että jos omat lapset on sairaina niin palkkaa ei makseta, jos et ota vieraita lapsia hoitoon. Lisäksi saan ruokarahaa n. 200 €/kk. Kuntakohtaisista eroista en tiedä, mutta käsittääkseni ne ovat samat kaikilla.

Olen kunnallinen pph. Ihmettelen, jos et saa palkkaa, jos lapset sairastavat. Vai tarkoititko, että omat lapsesi sairastelevat? Minulla ainakin on kuukausipalkka ja se on aina sama oli lapset hoidossa tai ei. Kulukorvausta eli ruokarahaa ei tietenkään tule sellaiselta päivältä kun lapsi ei ole sitä kuluttamassa. Peruspalkkani on 1340e/kk ja siihen tietenkin kulukorvaukset ja mahd. ylityöt. Minulla on kaksi kokopäiväistä ja kaksi 13pv. lasta. Palkkauudistuksen myötä palkka on sama, oli sitten jokapäiväisiä tai 13 päiväisiä lapsia.Jos hoitolapset ovat lomalla tai sairaana olen velvoitettu ottamaan tilalle lapsia, mutta käytännössä niitä harvoin löytyy, jos ei joku toinen hoitaja ole sairastunut. Tämä työ on todella työtä, mutta ainakin itselleni erittäin mielekästä sellaista ja paljon on plussapuolia siinä, että työtä voi tehdä kotona. Aiheesta vois kirjoitella vaikka kuinka paljon, mutta jääköön tähän! :x

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2006 klo 17:35 milla kirjoitti:
Olen kunnallinen pph. Ihmettelen, jos et saa palkkaa, jos lapset sairastavat. Vai tarkoititko, että omat lapsesi sairastelevat?

Siis mitä, minäkin olen kunnallinen pph. EN SAA PALKKAA JOS HOITOLAPSET OVAT SAIRAITA TAI JOS OMAT LAPSET OVAT SAIRAITA. Eli silloin ei tule palkkaa jos lapset eivät ole meillä hoidossa. Onkohan mua huijattu? Olenko oikeutettu palkkaan jos lapset on sairaita tai muuten vain poissa hoidosta (lomalla)? Vai onkohan tämä sit joku kuntakohtainen ero?

Sitä ei todellakaan vähennetä palkasta jos lapset ovat pois. Meillä on kuukausipalkka.Tietenkään et saa palkkaa, jos sinulla ei ole yhtään vierasta lasta hoidossa. Sehän on palkaton vapaapäivä, mutta jos sinulle on kertynyt ylitöitä, niin sen voi vähentää niistä. Meille ainakin tarjotaan työpäivä päiväkodissa, jos on niin ettei yhtään vierasta lasta tule hoitoon eli niitä palkattomia päiviä ei ainakaan meillä tule ikinä!
Nyt olen huono puhumaan siitä, jos on omia lapsia vielä kotona. En tiedä onko käytäntö silloin erilainen. Itselläni ei ole enää omat lapset kotona.

Mulla ei ole kuukausipalkka vaan päiväkohtainen/tuntikohtainen palkka, johtuu varmaan siitä kun en palkkaa jos lapset sairaana. En tienytkään että pph:lla voi olla kuukausipalkka. Sehän on paljon parempi!

Saako kysyä, missä kunnassa tuollaista on? Meillähän oli vasta palkkauudistus ja sitä ennenkin oli kuukausipalkka josta ei vähennetty muutakuin ruokaraha jos lapsi oli pois. Itse olen jkl mlk;sta.

Kuukausi palkka meilläkin ja palkka juoksee vaikka hoitolapset olisikin sairaina. Ainoastaan tuo kustannuskorvaus vähennetään ja sekin vasta yli kolmen poissaolopäivän jälkeen. Palkka tule vaikka lapset sairastelis pitempäänkin, eli saadaan ainakin kuukauden takuupalkka (siis palkka koko kuukaudelta, vaikka lapsi olisi koko kuukauden pois).
Hoidan oman lapsen lisäksi kolmea täyspäivästä ja palkka on 980e/kk +kustannuskorvaukset n.150e/kk.

Näkyy noissa palkoissa olevan jonkinlaisia eroja eripuolilla suomea. Ja vaikuttaahan esim.koulutus ja työvuodetkin jonkunverran.
Vaikka eiköhän pitäisi samaa työehtosopimusta noudattaa... mutta kunnilla on ihan omia valtuuksia toteuttaa tai olla toteuttamatta joitain ehtoja...

Ja jos ei tule täysiä päiviä, eli 8h 40min. niin sitten voidaan vähentää palkasta jotain prosentteja pois.

Ja oman sairaan lapsen hoidosta ei meilläkään makseta palkkaa.

Samoja tuntemuksia myös... Tosi huono omatunto välillä, kun tulee kiellettyä omaa lasta huomattavasti enemmän, kun muita, vaikka ei ehkä syytäkään olisi. On niin paljon helpompaa huutaa omalle, kun vieraalle lapselle. Välillä myös mietin, että onko tämä ihan oikein omaa lasta kohtaan.
Nyt kyllä alkaa olemaan pahin aika ohi, eli oma lapsi jo tottunut vieraisiin lapsiin jo sen verran, että ei enää ole niin mustasukkainen ja omistushaluinen. Ja olen hoitanut vajaa 2 vuotta.
Kyllä aluksi monta kertaa mietin, että tuleeko tästä yhtään mitään ja "vahingoitanko" omaa lastani jotenkin jatkuvilla kielloilla yms.

Mutta eiköhän se siitä, kun aika kuluu ja kaikki pääsevät "sisään" päivän touhuihin yms.

Ite olen tässä kyllä piakkoin vaihtamassa työpaikkaa ja laitan lapseni päiväkotiin hoitoon....

Aikansa kutakin, mutta nyt tuntuu siltä, että pitää lähteä kodin ulkopuolelle töihin...

Vielä muuten, meillä menee niin, että kunta ostaa multa hoitopaikat,esim. syksyllä osti neljä. Saan siis neljästä lapsesta palkan koko vuoden seuraavaan syksyyn, vaikka joku lapsi jäisi kokonaan pois. Takuu koskee siis koko vuotta. Toki epäilen, että tällaista tilannetta ei pitkäksi aikaa synny, koska lapsia on jonossa tulossa hoitoon. Itselläni vaihtui uusi lapsi ja kolme viikkoa olin kolmella lapsella, mutta palkka tuli neljästä. Kulukorvaukset meillä vähennetään heti ekalta päivältä, jos lapsi ei tule hoitoon. Luulisi näiden asioiden olevan suht yhtenäisiä, mutta kuntakohtaisia eroja varmasti on.

Ja oman sairaan lapsen hoidosta ei meilläkään makseta palkkaa.
[/quote]

puutun tähän sen verra et normaalisti han saa palkan kun hoitaa sairasta lastaan kotona siis lääkärin todistusta vastaan.... ootko ajatellut että hakisit omat lapset hoitoon ja saisit heidönkin hoitamisesta kunnalta palkan... täällä meitin kylillä on niitäkin hoitajia joilla on järjestely näin siis maksavat hoitomaksut ja muut mut on myös kunnan vakuutus...meitin kunnassa kun on pulaa hoitopaikosta :\|

Yhteistyössä