Onko muita odottajia vailla suoja-aineita vesirokkoa vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vesirokkokauhu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vesirokkokauhu

Vieras
Panikoin nyt ihan urakalla sen hemmetin vesirokon kanssa, kun sitä tuntuu olevan liikkeellä joka puolella (kuvitelmaako lienee). En ole sairastanut kyseistä tautia, ja tietenkin minä tonttu unohdin ottaa rokoitteen ennen uutta raskautta :0

Onko meitä muita ja kuinka "hysteerisesti" yritätte suojautua vesirokolta? Me ollaan vältetty kerhoja ja muita suurempia lasten kokoontumisajoja, kun raskauskin on aika alussa ja vesirokko tietäisi surullisia tuhoja.

Kuinka se hemmetin vihulainen tarttuu ja onko minulla vaara saada se, jos meille esim. tulee kylään lapsia, jotka on sitä vastaan rokotettu, mutta jotka ovat vierailleet vesirokkoisen luona (tai olleet vaikkapa kerhossa lapsen kanssa, jolla sitten puhkeaa rokko)?

Äh. Vai olenko taas turhan varovainen?

No voi harmi.Kyllähän tuo kannattaa siinä tapauksessa vakavissaan ottaa.

Vesirokko ei tartu välikäsien kautta. Mutta jos vesirokkoa vastaan on rokotettu, voi hänkin tautiin kuitenkin sairastua yleensä tavallista lievemmillä oireilla ja siis näin ollen tartuttaa muitakin.

Mä olin tuossa tilanteessa raskausaikana odottaessani ensimmäistä lasta. Mulla ei silloin ollut suuremmalti lapsikontakteja, joten en kauheasti joutunut välttelemään mitään. Mennessäni puolituttuun lapsiperheeseen kyllä kysäisin, että onkohan teillä tautia juuri nyt tai voisiko olla. Tätä muuten katsoivat pitkään...

Muistelisin, että vesirokkoa vastaan on olemassa estolääkitys, joka siis aloitetaan altistumisen jälkeen. Mutta voiko siihen turvautua raskaana, sitä en tiedä. Ota puheeksi neuvolassa, koska nyt vesirokko on tosiaan paljon liikkeellä.

Herkästi tarttuu...2-3pv ennen näppylöiden puhkeamista aina siihen saakka kunnes viimeinenkin rupi on kuivunut eli moni voi tartuttaa ihan tietämättäänkin.
Jos lapsi/aikuinen on rokotettu tai sairastanut (eli siis hänellä on vasta-aineita) ei tartuta tautia vaikka vierailisi vesirokkoisen luona ja tulis sitten sun luo!
Toivottavasti vältyt tartunnalta ja ihan viisaasti teette, jos vähän kartatte noita kerhoja tms. vaikka toisaalta tartunta voi tulla vaikka kauppa- tai neuvolareissulla!

Ja otahan tämän raskauden jälkeen se rokote :)

Mulla oli sama tilanne. Otin vaan asenteen et jos se ei ole muhun 33 vuoteen tullut niin ei tule nytkään. Normaalisti elettiin ja kerhoissa käytiin. Jos kuulin että sitä just oli jollain liikenteessä niin sit vähän varottiin. Lapset oli kotihoidossa, sit olisin varmaan hysterisoinut jos olisivat olleet esim. pk:ssa. Ekassa raskaudessa en edes tiennyt etten ole vesirokkoa sairastanut enkä osannut varoa. Tässä tokassa sit testattiin, kun riski oli tietysti isompi kun oli jo isompia lapsia. Rokotus vaan kuntoon heti kun vauva syntyy :)!

Alussa kannattaa välttää nyt kerhoja, mutta älä suotta toisia ihmisiä sen enempää. Sama juttu sitten siellä 34-40 rvk. Esim. kylään teille voi lapsia tulla. Nyt kun tiedät sen varmuudella, että vasta-aineita ei ole, saat nopeasti asikloviirilääkityksen, jos oireita tulee.

Sanoisin että yritä elää mahdollisimman normaalia elämää siitä huolimatta ja sitten vaan heti yhetys neuvolaan/äitipolille jos ja kun näppyjä tulee. Saman vuorokauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistelisin, että vesirokkoa vastaan on olemassa estolääkitys, joka siis aloitetaan altistumisen jälkeen. Mutta voiko siihen turvautua raskaana, sitä en tiedä.

Voi turvautua ja pitääkin turvautua. Eli neuvolaan heti yhteys, jos on mahdollista, että olet saanut tartunnan.

Ja otahan tämän raskauden jälkeen se rokote :)

Ehdottomasti otan!

Kauppareissujakin olen aika lailla välttänyt, eli mökkihöperöksi tulen neljän seinän sisällä. Mutta mitäpä ei pienensä puolesta tekisi :)

Mä en ole vesirokkoa sairastanut. Kaikki 3 raskautta meni ilman suurempaa panikointia. Kuljin normaalisti kaupoissa ym. Ainut, että kaverin luona kyläily oli muutaman viikon jäissä kun heillä oli vesirokko. Tiesivät etten oo sairastanut, joten varoittivat heti kun eka näpyt tuli. Nyttemmin olen rokotteen saanut, samoin lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Alussa kannattaa välttää nyt kerhoja, mutta älä suotta toisia ihmisiä sen enempää. Sama juttu sitten siellä 34-40 rvk. Esim. kylään teille voi lapsia tulla. Nyt kun tiedät sen varmuudella, että vasta-aineita ei ole, saat nopeasti asikloviirilääkityksen, jos oireita tulee.

Sanoisin että yritä elää mahdollisimman normaalia elämää siitä huolimatta ja sitten vaan heti yhetys neuvolaan/äitipolille jos ja kun näppyjä tulee. Saman vuorokauden aikana.

Kiitos helpottavista ohjeista. Eli lääkitystä sentään voi saada, jos sen tauti kuitenkin jostain iskee.

Mä sain vesirokon heti ekan lapen synnyttyä, kun piipahdin sen kanssa yksityisellä lääkäriasemalla. Oli sunnuntai ja paikka oli lähes tyhjillään. Silti se vaan sieltä minuun tarttui. Olikohan huoneilmassa edelleen jotain viruksia? En tiedä.. mutta siis - herkästi tarttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:

Kiitos helpottavista ohjeista. Eli lääkitystä sentään voi saada, jos sen tauti kuitenkin jostain iskee.

No, en luottaisi tuohonkaan. Itse menin lääkäriin heti kun ekat näppylät ilmestyi. Parin tunnin sisällä. Ja lääkäri sanoi, ettei lääkkeistä siinä vaiheessa ole enää mitään hyötyä.

Mä sain vesirokon heti ekan lapen synnyttyä, kun piipahdin sen kanssa yksityisellä lääkäriasemalla. Oli sunnuntai ja paikka oli lähes tyhjillään. Silti se vaan sieltä minuun tarttui. Olikohan huoneilmassa edelleen jotain viruksia? En tiedä.. mutta siis - herkästi tarttuu.

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että se tarttuu älyttömän herkästi ja siitä tämä pikkuinen panikointi.

Onneksi on tämä "ihana" raskauspahoinvointi, se kyllä omalta osaltaan poistaa kaipuutani ihmisten ilmoille ;)

Mulle myös tarttui niin, ettei sairas henkilö (joka ei oireillut vielä silloin) ollut samassa tilassa. Eli hyvin herkästi tarttuu.

Siis miten? Et oo edes ollut samassa huoneessa sairaan kanssa ja silti sait sen? vaikea uskoa.

Mulle myös tarttui niin, ettei sairas henkilö (joka ei oireillut vielä silloin) ollut samassa tilassa. Eli hyvin herkästi tarttuu.

Siis miten? Et oo edes ollut samassa huoneessa sairaan kanssa ja silti sait sen? vaikea uskoa.

Näin sain minäkin oman tartuntani lääkäriasemalla. Joku lääkäri vaan myöhemmin totesi, ettei ollut virukset haihtuneet huoneilmasta ennen mun tuloani. En siis ollut samaan aikaan samassa huoneessa sairan kanssa.

Sairastunut typpi (iho-oireet alkoivat seuraavana yönä) oleili huoneessa ennen mua. Mutta oli jo lähtenyt kun saavuin - sain tartunnan siitä huolimatta. Ilmasta, ovenkahvasta tms.

Yhteistyössä