Onko muita odottajia tai jo synnyttäneitä joilla painoa enemmän kuin "laki sallii"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullukkaäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pullukkaäiti

Vieras
Itselläni painoa 118 kg ja pituutta vain 165. Olen viikolla 9 raskaana. Miten teihin on suhtauduttu neuvolassa ja onko painoa kytätty ja syyllistetty jos painoa tulee yhtään lisää? Itseäni pelottaa ilmoittautua neuvolaan ko syyn vuoksi :-( Entä kuuluuko vauvan sydänäänet huonommin doplerilla kun on runsaasti vatsaa jo omasta takaa? Kannattaako kotidopleria ollenkaan hankkia? Mitä muita konplikaatioita tai vaikeuksia runsas alkupaino voi aiheuttaa raskauden aikana? Milloin teillä rupesi näkymään "oikea" vauvavatsa?

Kyselyikä tiedän :-)

minä painoin esikoista odottaessani n.102kg ja neukkatäti otti asian ihan hyvin. Kertoi ruokavaliosta yms ja raskauden aikana painoni ei päässytkään nousemaan kuin 5kg. Ekalla kerralla tietysti sanoi, että painoahan on liikaa mutta ei se ruennut siitä saarnaamaan kun itse sanoin että raskauden aikana aion liikkua ja syödä terveellisesti.... tsemppiä!

No varmaan neuvolassa tarkkaillaan painoa ja toivotaan ettei sitä tule kauheasti lisää, mutta en usko että kytätään tai syyllistetään. Toki on sun ja vauvankin etu ettei kiloja ihan hirveästi raskausaikana tulisi.

Oma asenne vaikuttaa siihen neuvolakokemukseen aika paljon.

Nii ja kotidoplerin ostin ja kuului ihan hyvin sydänäänet ja liikkeet :) ja vauvavatsa rupesi näkymään vasta viikoilla 30 eteenpäin. Kaverini painoi samanverran kuin sinä ja jo viikolla 20 oli iso massu :)

kaverilla kans ylipainoa, ekaa kun odotti niin neuvolan täti syyllisti koko ajan kun kaverini vaan laihtu ja laihtu. vaikka söi ihan normaalisti. kaikkiaan paino putos hällä raskaus aikana 12kg. no nyt taas raskaana ja painoa lähteny 6kg, nyt ei ole neuvolan tätikään motkottanu kuulemma.

itse olin n.90 kg alkuraskaudessa ja pituutta on 160 cm. Neuvolassa ei sanottu oikeastaan mitään, johtuu ehkä siitä, että painoa ei tullut lisää kuin 4 kg 7 kk:ssa. Lopussa turvotus toi painoa vähän enemmän. Synnytyksen jaksoin myös oikein hyvin. Tärkeää on nyt, että pysyt liikkeessä, joka päivä. Vauvamasu pullahti aika nopeasti, alkoi näkyä 5.kuukaudella.

Yhteistyössä