Onko muita jotka tyytyväisiä minimi elatusmaksuun?!?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 14:52 Fabulous Patsy Stone kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 14:10 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 12:43 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 12:23 minä kirjoitti:
Enkös minä kirjoittanutkin että myös sille isälle kyllä aiheutuu kuluja kun lapset ovat hänen luonaan,?? kummallista että tämä sivutetaan aina miksiköhän??? :kieh: :kieh:
5-6 kertaa vuodessa viikonloppu lastensa kanssa nyt ei luulis ketään ajavan konkurssiin...
Aika monessa tapauksessa kuitenkin paljon enemmän kuin 6 kertaa vuodessa.Saatko asumistukea 5 huonetta ja keittiöön kun vuokra on varmaan aika huikea sen kokoisesta kämpästä?
Ja aika monessa tapauksessa vähemmän kuin 6 kertaa vuodessa...
Tuo oli vaan vastaus tuohon että on isällekin kuluja kun lapset ovat hänen luonaan.

Emme saa asumistukea. Vuokra ei ole päätähuomaava vaikka huoneita onkin monta, "vaan" vajaa 600?.
 
no mikä on paljon mikä vähän meillä tällä hetkellä kaksiosta yli 400 odotellessa isomman vlmistumista!! ja hei eikös käytäntö oo yleensä isällä joka toinen viikonloppu ja lomilla parisen viikkoa ja muilla lomilla sit vähempi!!! tämä tietääkseni on yleensä voimassa!! paljonkos sulla lapsia on kun noin suuri kämppä tarvitaan kun 5 huonetta??? eikös oo jo elarit ja lapsilisätkin aika huimat??? kun lapsilisä ainakin nousee mitä enempi on ja tulee korotukset ja kun yksin jos olet tuleehan asumistukeakin jo suuren perheen elatukseen!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 15:40 äiti kirjoitti:
no mikä on paljon mikä vähän meillä tällä hetkellä kaksiosta yli 400 odotellessa isomman vlmistumista!! ja hei eikös käytäntö oo yleensä isällä joka toinen viikonloppu ja lomilla parisen viikkoa ja muilla lomilla sit vähempi!!! tämä tietääkseni on yleensä voimassa!! paljonkos sulla lapsia on kun noin suuri kämppä tarvitaan kun 5 huonetta??? eikös oo jo elarit ja lapsilisätkin aika huimat??? kun lapsilisä ainakin nousee mitä enempi on ja tulee korotukset ja kun yksin jos olet tuleehan asumistukeakin jo suuren perheen elatukseen!!!
Lapsia on neljä, kaksi nykyisen mieheni kanssa. Kahdesta lapsesta saan yhteensä 226? elaria. Tulomme liian suuret asumistukeen.

Meillä on exän kanssa ollut käytäntönä että ottaa lapsiaan kun huvittaa, eli 5-6 kertaa vuodessa. Joskus olen koittanut "tyrkyttää" useammin ja lomilla enemmän, mutta kun ei niin ei.

Minun kohdallani ei suinkaan ole kyse siitä, että exän pitäisi maksaa enemmän ja kynisin häneltä rahaa joka asiaa. Ainut asia mistä olen katkera, on se, että erottuamme jätti LAPSENSA kuin nallit kalliolle, muutti toiseen maahan eikä edes hyvästellyt heitä. Ja palattuaan Suomeen kuulin ihan muualta että herra on taas maisemissa, mitään yhteyttä ei ottanut lapsiinsa. Mutta siitäkin on jo aikaa, eiköhän lapsetkin ole toipuneet siitä. Minuu vaan edelleen ketuttaa tämän exän suunnaton piheys, hällä ei minkäänlaista käsitystä mitä tuon ikäiset lapset kuluttavat! Okei, olen ihan tyytyväinen tuosta 226 eurosta, mutta kun sen pitää kitistä joka "ylimääräisestä" sentistä, kuten esim. kun ennen maksoi iskälä matkat mennen tullen. No, minä sitten aloin maksamaan menomatkat ettei lasten tarvitse kuunnella kitinää.

Alkoi menemään jo vähän asian vierestä tämä juttu... :D

Niin ja lapsilisään en tietenkään saa korotuksia kun en ole yh.<br><br>
 
Joo meillä kans on niin että etävanhempi maksaa minimin ja siihen olisin tyytyväinen ellei tulisi sellaisa kertoja että tämä etävanhempi vähentää lomamatkat elätusmaksuista. Eli siis toisin sanoen se käy niin että etä vie matkalle ja me maksetaan viulut. Musta aika törkeetä, mutta näistä raha jutuista en viitsi enään tapella kun kaikesta muustakin saa tapella. Raha on siinä vaiheessa pientä!!
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 22:21 kreekula kirjoitti:
Joo meillä kans on niin että etävanhempi maksaa minimin ja siihen olisin tyytyväinen ellei tulisi sellaisa kertoja että tämä etävanhempi vähentää lomamatkat elätusmaksuista. Eli siis toisin sanoen se käy niin että etä vie matkalle ja me maksetaan viulut. Musta aika törkeetä, mutta näistä raha jutuista en viitsi enään tapella kun kaikesta muustakin saa tapella. Raha on siinä vaiheessa pientä!!
Ei etällä tietenkään ole mitään oikeutta vähentää matka kuluja elareista :eek: , jos vie lasta matkoille niin hänen kuuluu itse kustantaa matkat.Tosi ikävää että joudutte tappelemaan joka asiasta mutta kyllä tuohon omavaltaiseen elareitten vähennyksiin pitäisi teidän puutua.
 
mielenkiintoista oli teksti joo!! ja on totta että laskentaa on monta tapaa mutta onneksi kunnat noudattavat tätä 118 e!! sillä väitämpä että kuinka moni lähi viitsisi mennä enää töihin kun kunnalta isältä tuli komeat elarit!!! ainakin jos lapsia on monta!! meidän tapauksessa äiti ei kyllä viitsi mennä töihin nytkään! tuilla ja elareilla elää ihan mukavasti!! on on se väärin että että maksaa ohan kohtuuttomia ja toinen ei mitään!!! ja useimitten on etällä myös uusi perhe!! entäs he!!! onko sitten niin että siellä vaimo elättää lapset?? tuskimpa!! mielstäni elareita laskiessa pitäisi ottaa enempi huomioon myös äiti eikä aina vaa isä ja hänen rahansa
 
Tuossa tekstissä oli, että keskivertolapsi kuluttaa keskimäärin 460 euroa/kk, eli minun kaksi lastani yhteensä 920 euroa. Elaria saan heidän isältään 223e/kk, lapsilisää 210e/kk. Pienellä laskutoimituksella minun osuus on 487e/kk. Onko reilua? Ei siinä mitään etteikö pärjättäisi, mutta onko tämä kaikkien mielestä kohtuullista meitä molempia elatusvelvollisia kohtaan? Aina jaksetaan siitä jauhaa, kuinka kohtuutonta se on isälle kun maksaa niin ja niin isot elatusmaksut vaikka on uutta perhettäkin ym. No, on minullakin kaksi muutakin lasta, tällä hetkellä olen hoitovapaalla nuoremman kanssa, exä sentään käy töissä.
 


http://www.om.fi/36283.htm Täälrä enemmän tietoa.
täältä löytyy kyllä ihan erilaisia summia, ja uskallanpa väittää että nämä summat ovat enemmän lähellä totuutta lasten kulutuksesta!!
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 14:24 mirena04 kirjoitti:
Onkohan noihin keskimääräisiin kulutuksiin laskettu harrastuksia yms? Vaiko vaan ihan ruoka, asuminen, vaatteet ja sen sellainen välttämätön?
Eiköhän ydinperheessäkin harrasteta sellaisia asioita joihin on varaa. Meidän lapset ainakin harrastaa kansanopistossa ja seurakunnan harrastus toiminnassa joten harrastukset mahtuu kevyesti noihin lukuihin.
 
tuntuu juu hiukan hassulta että yh lapsin kuluu puolta enempi rahaa kuin tavallisten ydinperheiden lapsiin!! ja se on vaan niin että harrastetaan tulojen mukaan ei kaikilla ns tavallisillakaan perheilla ole maltaita lapsiinsa laittaa!!! miksi yh lapset pitäisi olla eri asemessa vaikka asuvatkin ehkä vain toisen vanhemman kanssa!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 14:16 vieras kirjoitti:
onko teidän mielestänne reilua, että ex-mieheni maksaa ex-rouva nro 2 yhdestä lapsesta lähes saman verran kuin minulle (ex-rouva nro 1) kahdesta yhteensä..?
Miksi näin? Onko sinulla paremmat tulot kuin ex2 vai oletko tyytynyt vähempään?
 
Miksi oikeuksien vaatiminen on ruikutusta? Jos joku kokee että pärjää ilman elatusmaksuja, ei niitä pakko ole ottaa. Mielestäni näin ydinperheellisenä on, että kumpikin maksaa lapsen elatuksesta varallisuutensa mukaan. Lapsia tulisi myös hankkia sen verran, että ne kaikki pystyy elättämään kunniallisesti, oli uusia tai vanhoja suhteita.

Luterilaisessa maassa kun ollaan niin tuhkassa kieriminen on hyve...Niukkuus nautittavaa.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 11:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 14:16 vieras kirjoitti:
onko teidän mielestänne reilua, että ex-mieheni maksaa ex-rouva nro 2 yhdestä lapsesta lähes saman verran kuin minulle (ex-rouva nro 1) kahdesta yhteensä..?
Miksi näin? Onko sinulla paremmat tulot kuin ex2 vai oletko tyytynyt vähempään?

Sanotaan nyt vaikka näin, minä tyydyin siihen mitä annetaan ja toi toinen rouva ex ottaa sen mitä haluaa..

Eihän omia tuloja oteta huomioon el.maksua määritellessä, ainoastaan el.maksun maksajan tulot.
 
Ihmeellinen yhtälö: Naisen pitäisi kotihoidon tuella hoitaa lapsia 3-vuotiaaksi asti ja olla poissa työelämästä pitkiä aikoja. Jos ero tulee, niin onko lapsen paras paikka edelleen kotona, minimi elareilla, muilla tuilla yms. ja se äiti sitten se patalaiska? Vai kannattaako sitä olla työelämässä varhemmin mukana, kun erot kuitenkin arkipäivää? Vai onko silloin itsekäs, muille vastuun sysäävä, jos menee töihin jo ennen kuin lapsi on 3-v...oli eronnut tai ei?

Tai jos on paremmin koututetussa ja paremmin palkatussa työssä, ja tällöin myös useimmiten vaativammassa työssä ja lapsiaan ei ehdi nähdä yhtä paljon? Silloin ei ole niistä elareista niin riippuvainen, mutta taas tuomitsee se akkainkerho (vaikka kukapa siitä välittää).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2006 klo 11:55 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 11:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 14:16 vieras kirjoitti:
onko teidän mielestänne reilua, että ex-mieheni maksaa ex-rouva nro 2 yhdestä lapsesta lähes saman verran kuin minulle (ex-rouva nro 1) kahdesta yhteensä..?
Miksi näin? Onko sinulla paremmat tulot kuin ex2 vai oletko tyytynyt vähempään?

Sanotaan nyt vaikka näin, minä tyydyin siihen mitä annetaan ja toi toinen rouva ex ottaa sen mitä haluaa..

Eihän omia tuloja oteta huomioon el.maksua määritellessä, ainoastaan el.maksun maksajan tulot.
Molemmat ovat elatusvelvollisia, joten molempien tulot vaikuttavat. Kaiken perustana on lapsen elatuksen tarve. Suoraan etävanhemman tuloista ei voi laskea mitään, vanhaa mallia pidetään nykyään laittomana. Muutenkaan tulot eivät mitään ratkaise, vaan vähennysten jälkeen jäävä maksukyky.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 10:32 vieras kirjoitti:
Ihmeellinen yhtälö: Naisen pitäisi kotihoidon tuella hoitaa lapsia 3-vuotiaaksi asti ja olla poissa työelämästä pitkiä aikoja. Jos ero tulee, niin onko lapsen paras paikka edelleen kotona, minimi elareilla, muilla tuilla yms. ja se äiti sitten se patalaiska? Vai kannattaako sitä olla työelämässä varhemmin mukana, kun erot kuitenkin arkipäivää? Vai onko silloin itsekäs, muille vastuun sysäävä, jos menee töihin jo ennen kuin lapsi on 3-v...oli eronnut tai ei?

Tai jos on paremmin koututetussa ja paremmin palkatussa työssä, ja tällöin myös useimmiten vaativammassa työssä ja lapsiaan ei ehdi nähdä yhtä paljon? Silloin ei ole niistä elareista niin riippuvainen, mutta taas tuomitsee se akkainkerho (vaikka kukapa siitä välittää).
Kodinhoidontuelle jäädään vanhempien yhteisestä sopimuksesta, tällöin se työssäkäyvä lupautuu maksamaan toisenkin vanhemman osuuden lasten elatuksesta. Eron jälkeen harva etävanhempi tähän suostuu, ja lain mukaan molempien on esim. käytettävä kaikki mahdollisuutensa työllistyä, sillä elatusvelvollisuus on ankaroitettua vastuuta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 11:36 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 10:32 vieras kirjoitti:
Ihmeellinen yhtälö: Naisen pitäisi kotihoidon tuella hoitaa lapsia 3-vuotiaaksi asti ja olla poissa työelämästä pitkiä aikoja. Jos ero tulee, niin onko lapsen paras paikka edelleen kotona, minimi elareilla, muilla tuilla yms. ja se äiti sitten se patalaiska? Vai kannattaako sitä olla työelämässä varhemmin mukana, kun erot kuitenkin arkipäivää? Vai onko silloin itsekäs, muille vastuun sysäävä, jos menee töihin jo ennen kuin lapsi on 3-v...oli eronnut tai ei?

Tai jos on paremmin koututetussa ja paremmin palkatussa työssä, ja tällöin myös useimmiten vaativammassa työssä ja lapsiaan ei ehdi nähdä yhtä paljon? Silloin ei ole niistä elareista niin riippuvainen, mutta taas tuomitsee se akkainkerho (vaikka kukapa siitä välittää).
Kodinhoidontuelle jäädään vanhempien yhteisestä sopimuksesta, tällöin se työssäkäyvä lupautuu maksamaan toisenkin vanhemman osuuden lasten elatuksesta. Eron jälkeen harva etävanhempi tähän suostuu, ja lain mukaan molempien on esim. käytettävä kaikki mahdollisuutensa työllistyä, sillä elatusvelvollisuus on ankaroitettua vastuuta.
Niinpä. Eli ei ole niinkään yksioikoista se, että jääkö "lapsen parhaaksi" kotiin vai ei. Koskaan ei tiedä tulevasta ja työllistyminen ei ole itsestään selvyys, varsinkaan jos nuorena lapset saa suoraan koulunpenkiltä tai ja ilman vakipaikkaa. Joka tapauksessa liitot nykypäivänä lyhyitä, eli naisen turva on se työ. Lapsillekin koituu parhaaksi. Eli ei saisi tuomita työssäkäyviä äitejä. Vaikka kaikkea ei voi ennakoida, työ luo turvaa.
 

Yhteistyössä