onko muita jotka ajattelevat näin....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekavaako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekavaako

Vieras
Eli elä tässä ja nyt! en mieti turhan pitkälle tulevaisuuteen, en säästele sukanvarteen hampaat irvessä rahoja johonkin tulevaisuudessa tapahtuvaan asiaan vaan koitan tehdä aina asiat mahdollisimman pian, esim. jos haluan perheen kanssa etelänlomalle, maksan sen luotolla, ja matkan jälkeen menee 2-4kk, luoton takaisinmaksuun, tokihan sen voisi säästääkkin, mutta...

en tiedä onko tämä ajattelu- ja toimintatapani seurausta sitten siitä, kun tuttavapiirissa on muutaman vuoden sisään kuollut yllättäen nuoria ihmisiä ja yhdeltä perheeltä lapsi onnettomuudessa.. näiden tapahtumien jälkeen olen unohtanut säästämiset ja kituuttamiset ja yrittänyt elää täysillä lasten kanssa, muistan sanoa heille päivittäin rakastavani heitä ja tahdon että heidän muistonsa lapsuudesta ovat mahdollisimman positiivisia..

No tuntuuko susta siltä, että elämä ilman ostamista tai ulkomaanlomia ei ole oikeaa elämää?? Mun mielestäni me elämme ihan mukavaa ja nautinnollista elämää perheen kanssa, vaikka sääsätmmekin. Kaikkea ei tehdä hetken mielijohteesta, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö tehtäisi MITÄÄN KIVAA KOSKAAN. Tehdään pienempiä kivoja juttuja, mutta isompiin säästetään ja muutenkin "sukanvarteen" pistetään rahaa.

Meillä on mielestäni ihan kiva tilanne nyt, että kaikki lapset ovat vielä alle kouluikäisiä ja meillä ikää 35v, saamme tänä vuonna asuntolainan maksettua pois. Säästöön on muutenkin kertynyt kiva summa rahaa ja pian kun lainanlyhennyksiä ei enää ole, rahaa jää rutkasti elämiseen ja sinne säästöönkin. Näinhän ei tilanne olisi, jos olisimme kaikki rahat hassanneet niihin ulkomaanmatkoihin.

Kaikki eivät kuole yllättäen nuorina...

En nauttisi lainarahalla tehdystä lomamatkasta. Parasta on, jos pystyy nauttimaan tavallisesta arkielämästä. Mulla on yksi tuttu, joks suorastaan tuntuu vihaavan kotielämää ja hän elää odotten seuraavaa ulkomaanmatkaa. Sellainen elämä tuntuu todella ikäväktä.

En nauttisi lainarahalla tehdystä lomamatkasta. Parasta on, jos pystyy nauttimaan tavallisesta arkielämästä. Mulla on yksi tuttu, joks suorastaan tuntuu vihaavan kotielämää ja hän elää odotten seuraavaa ulkomaanmatkaa. Sellainen elämä tuntuu todella ikäväktä.

pointti jutussa ei nyt ollut tuo ulkomaanmatka.. emme käy joka vuosi reissussa, mutta jos tulee haave etelänlämmöstä, niin voimme sen äkkilähdön ottaa ilman säästöjä, matka kuitenkin on maksettu aina viimeistään 4kk reissun jälkeen koonaan pois..
arkielämästä nautin, en vain tykkää jättää asioita ¨ns. huomiselle, vaan hoidan tehtävän tai tavoiteltavan asian mahdollisimman pian.

meillä kaks lasta, ok-talo, josta laina-aikaa vielä 10vuotta, ollaan molemmat alle 30v.

pointti jutussa ei nyt ollut tuo ulkomaanmatka.. emme käy joka vuosi reissussa, mutta jos tulee haave etelänlämmöstä, niin voimme sen äkkilähdön ottaa ilman säästöjä, matka kuitenkin on maksettu aina viimeistään 4kk reissun jälkeen koonaan pois..
arkielämästä nautin, en vain tykkää jättää asioita ¨ns. huomiselle, vaan hoidan tehtävän tai tavoiteltavan asian mahdollisimman pian.

meillä kaks lasta, ok-talo, josta laina-aikaa vielä 10vuotta, ollaan molemmat alle 30v.
4 kuukautta maksuaikaa ei ole paha, jos siitä ei tule paljoa ylimääräisiä kuluja. Jos matkalle on hyvä tilaisuus (sopiva matka, sopiva aika yms), niin mikä ettei. Saattaisin jopa itsekin lähteä, koska vastaava ei välttämättä onnistuisi myöhemmin. Mutta tarkoitushakuisesti en alkaisi etsiä tai harkita matkaa, jos siihen ei ole rahoja valmiina.

mistä päättelet että elämänhallinta on huonoa ihmisellä joka elää hetkessä?
mielestäni en laittanut aloitusviestiini, että rahan kanssa olisi ongelmia?

Elät kädestä suuhun ilman säästöjä eli elämän realiteetit ja ovat täysin hukassa. Sen sijaan että ottaisit vastuuta omasta taloudestasi lasket sen varaan että yhteiskuna pelastaa. Tämä velliperseitouhu aiheuttaa miljardiluokan vahingot yhteiskunnalle.

Eli elä tässä ja nyt! en mieti turhan pitkälle tulevaisuuteen, en säästele sukanvarteen hampaat irvessä rahoja johonkin tulevaisuudessa tapahtuvaan asiaan vaan koitan tehdä aina asiat mahdollisimman pian, esim. jos haluan perheen kanssa etelänlomalle, maksan sen luotolla, ja matkan jälkeen menee 2-4kk, luoton takaisinmaksuun, tokihan sen voisi säästääkkin, mutta...

Valitettavan yleistähän tuollainen asennoituminen elämään tänä päivänä on. Loppupeleissähän se on kuitenkin niin, että asiansa paremmin hoitavat maksavat myös näiden "hetkessä eläjien" epäonnistumiset (mm. sosiaalisten tulonsiirtojen kautta).

Itse en myöskään näe säästämisen ja kituuttamisen välillä niin vahvaa yhteyttä, kuin tuossa yllä. Säästöönhän kannattaa laittaa vain nk. ylimääräistä rahaa, ei normaaleista elämisen kuluista kannata sen vuoksi tinkiä.

Elät kädestä suuhun ilman säästöjä eli elämän realiteetit ja ovat täysin hukassa. Sen sijaan että ottaisit vastuuta omasta taloudestasi lasket sen varaan että yhteiskuna pelastaa. Tämä velliperseitouhu aiheuttaa miljardiluokan vahingot yhteiskunnalle.

en elä kädestä suuhun, niinkään en missään vaiheessa laittanut. Meillä on hyvä taloudellinen tilanne, omaisuutta kertynyt jonkin verran mm. perintöjen vuoksi ja sillä, että tietysti maksetaan elämisen kuluja kuukausittain kuten tätä meidän taloakin.

Pointti tässä mun viestissä ei niinkään ollut raha, vaan tuo tunne, että pitää yrittää elää jokapäivä niin kuin se voisi olla viimeinen...
hitto en osaa pukea tätä sanoiksi... en siis tarkoita mitään rahalla saa onnea ja rakkautta asioita vaan ihan muuta, tuo lomamatka ilman säästöjä nyt oli vaan tuollainen yksittäinen esimerkki tästä asiasta.

etkö tiennyt, että jos palstalle laitat käyttäväsi luottokorttia silloin tällöin, niin olet tietysti sossupummi, joka elää yli varojensa jatkuvasti. Ensimmäisestä viestistä palstan psykologit ja talousneuvojat analysoivat myös sen paljonko tienaat ja olet tunneköyhä ihminen, koska vain rahalla on sinulle merkitystä.....

Mun vanhemmat säästää kaiken pahan päivän varalle. Siis ihan kaiken. Äiti palelee ikivanhassa ohueksi kuluneessa talvitakissa kun ei passaa tuhlata vaan pitää säästää. Joskus olen kysyny milloin on niin paha päivä että säästöihin voi kajota (siis he, en minä heidän säästöihin kajoa) mutta sitä kun ei voi tietää. Minä taas elän heidän mukaansa kuin viimeistä päivää kun matkustan paljon ja käyn hierojalla, kasvohoidossa jne.

en elä kädestä suuhun, niinkään en missään vaiheessa laittanut. Meillä on hyvä taloudellinen tilanne, omaisuutta kertynyt jonkin verran mm. perintöjen vuoksi ja sillä, että tietysti maksetaan elämisen kuluja kuukausittain kuten tätä meidän taloakin.

Pointti tässä mun viestissä ei niinkään ollut raha, vaan tuo tunne, että pitää yrittää elää jokapäivä niin kuin se voisi olla viimeinen...
hitto en osaa pukea tätä sanoiksi... en siis tarkoita mitään rahalla saa onnea ja rakkautta asioita vaan ihan muuta, tuo lomamatka ilman säästöjä nyt oli vaan tuollainen yksittäinen esimerkki tästä asiasta.

Elätte kädestä suuhun jos teillä ei ole varaa maksaa etelänmatkaa käteisellä. Mutta keksi nyt parempi esimerkki hetkessä elämisestä joka ei liity holtittomaan rahankäyttöön?

[QUOTE="vieras.";29477573]Elätte kädestä suuhun jos teillä ei ole varaa maksaa etelänmatkaa käteisellä. Mutta keksi nyt parempi esimerkki hetkessä elämisestä joka ei liity holtittomaan rahankäyttöön?[/QUOTE]

ok, en tiennyt että etelänmatkan maksaminen luotolla ja sen poismaksaminen 2-4kk aikana on jokin mittari sille, että perhe elää kädestä suuhun, mutta sovitaan nyt sitten niin.

[QUOTE="vieras.";29478065]Mistä muusta käteisvarojen puute voisi johtua kuin siitä että kaikki tulevat rahat menevät saman tien? Tämä on "kädestä suuhun" elämisen määritelmä.[/QUOTE]

miten sinä voit päätellä yhdestä etelänmatkasta, että kaikki tulot menevät samantien? en säästele hampaat irvessä, mutta tilini ei myöskään koskaan ole nollilla, toki sitä väkisinkin sitten on jotakin "säästöä" mutta ei aina tietenkään etelänloman verran. Elämässä tulee muutenkin välillä isompia menoeriä kuin perus elämisen kustannukset joihin sitten niitä "säästöjä" hupenee. Myönnän olevani tuhlailija, mutta ongelmia ei tämän vuoksi koskaan ole vielä ollut.

miten sinä voit päätellä yhdestä etelänmatkasta, että kaikki tulot menevät samantien? en säästele hampaat irvessä, mutta tilini ei myöskään koskaan ole nollilla, toki sitä väkisinkin sitten on jotakin "säästöä" mutta ei aina tietenkään etelänloman verran. Elämässä tulee muutenkin välillä isompia menoeriä kuin perus elämisen kustannukset joihin sitten niitä "säästöjä" hupenee. Myönnän olevani tuhlailija, mutta ongelmia ei tämän vuoksi koskaan ole vielä ollut.

Eli elätte toistuvasti yli varojen ja yrität saada tämän kuulostamaan positiiviselta asialta. Fiksumpi tajuaisi ensin säästää 4kk jotta sitten voi tehdä ex-tempore matkan ilman taloudellista riskiä heti kun siltä tuntuu.

tieda sitten onko se lapsille niin positiivinen lapsuusmuisto, etta aiti elaa kuin joka hetki olisi viimeinen. hetkessa elaminen viittaa minusta enemman siihen, etta osaa pysahtya ja nauttia asioista sellaisina kuin ovat eika eparealistiseen traumaattiseen eskapismiin. taidat matkoilla paeta ajatuksiasi.

Pyrin elämään tässä ja nyt, mutta ei meillä pystytä esim ulkomaanmatkoissa mitään äkkilähtöjä tekemään jo pelkästään töiden vuoksi. Eli kun ulkomaille halutaan, on se suunniteltava etukäteen. Katsottava, miten saadaan lomaa töistä. Joka kuukausi tulee laitettua rahaa säästöön, joten kun ulkomaanmatka tai jokin muu hankinta on ajankohtainen, niin siihen löytyy myös rahatkin.

[QUOTE="vieras.";29478111]Eli elätte toistuvasti yli varojen ja yrität saada tämän kuulostamaan positiiviselta asialta. Fiksumpi tajuaisi ensin säästää 4kk jotta sitten voi tehdä ex-tempore matkan ilman taloudellista riskiä heti kun siltä tuntuu.[/QUOTE]

oho, kaippa me sitten elämme toistuvasti yli varojen, kun olemme lähteneet muutaman kerran äkkilähdöillä ulkomaille..

rakastan hetkessä elämistä, se sitten olkoon minun puutteeni teidän muiden täydellisten ihmisten joukossa. Ilmeisesti minun täytyisi myös varata aika talousneuvojalle, koska palstan mukaan olen riski yhteiskunnalle, koska kulutan omia rahojani milloin mihinkin.

Lapseni varmasti saavat kamalat traumat, kun äiti saattaakin olla koululla tänään vastassa uikkarikassin kánssa ja lapset joutuvat suoraan koulusta uimahalliin, eikä läksyjä tekemään, niin kuin yleensä.

mulla ei myöskään ole ruokalistoja viikoksi valmiina, vaan mennään fiiliksen mukaan.

huomenna ajattelin maalata eteisen seinät ihan vain siksi, koska olen kyllästynyt niiden nykyiseen väriin, maalit tietysti maksaa, mutta onneksi mulla on tilillä vielä rahaa, olihan palkkapäivä viimeviikolla :)

kesääkin tässä jo hiukan mietittiin miehen kanssa, mutta mennään silloinkin sitten kelejen ja fiilisten mukaan.

unelmissa on alkanut siintämään asuntoautolla tehtävä reissu Amerikan halki, siihen ei kyllä luottokortin raja taida riittää, mutta ehkäpä sitä voi sattumalta jotain säästöjä kertyä, tai voisihan sitä vaikka kesämökinkin myyntiin laittaa, mökillä kun ei ihan kamalasti aikaa tule vietettyä.

[QUOTE="wtf";29478182]Luottokortin älyvapaa käyttö = hetkessä elämistä. Selvä.[/QUOTE]

jos se sinulle sitä on niin onnea vaan. Olen moneen kertaan toistanut tässä, että kyse ei ole luottokortin käytöstä tai käyttämättä jättämisestä.

Yhteistyössä