Onko muita joille alkoholiton elämä ei ole ongelma?

  • Viestiketjun aloittaja täysraitis
  • Ensimmäinen viesti
Vvvieras
Ei olisi mikään ongelma. Tosin en kieltäydy jostain onnittelumaljasta ja viiniäkin voi jossain illallisilla ottaa tarjotun lasillisen. Tosin se viinilasi saattaa jäädä puoliksi juoduksi :D Helpommalla pääsee, kun ottaa nuo tarjotut vastaan kuin rupeaa kyselemään alkoholittoman vaihtoehdon perään.
Näin mullakin. En oikeestaan muuten ota alkoholipitoisia kuin jossain juhlissa ne "pakolliset". Yleensä en niitä kokonaan juo, vaan otan vettä tai limukkaa. Helpompi näin, kuin kokonaan kieltäytyä :)
 
minä näin
Täällä myös yksi. En ole absolutisti, mutta esim viimeiseen viiteen vuoteen en ole juonut yhtään. Ja sitä edeltävään kymmeneen vuoteen ehkä yhden siiderin kerran kesässä ja mahdollisen onnittelumaljan juhlissa.
 
absolutisti
Ne onnittelumaljat on kyllä hirveitä.. yök, enpä ole sellaista hyvänmakuista vielä maistanut. Ellei lasissa sitten ole pommakkia. Itse annan sen aina miehen kumottavaksi, tai sitten hörppään siitä tilkan maljannoston yhteydessä ja loput lasken vaivihkaa johonkin pöydälle...
 
påkolim
Kymmenen vuotta sitten jätin alkoholin kun alettiin lasta yrittämään, eikä sen jälkeen ole tullut juotua. Yhdesti olisiko ollut toissa jouluna maistoin yhden hörppäyksen viiniä ja se maistui niin pahalle että eipä ole ikävä alkoholia.
 
Ei olisi mikään ongelma. Tosin en kieltäydy jostain onnittelumaljasta ja viiniäkin voi jossain illallisilla ottaa tarjotun lasillisen. Tosin se viinilasi saattaa jäädä puoliksi juoduksi :D Helpommalla pääsee, kun ottaa nuo tarjotut vastaan kuin rupeaa kyselemään alkoholittoman vaihtoehdon perään.
Mä taas en ole joutunu kyselemään perään alkoholittomia. Aina on ollut vaihtoehto kyselemättä. Helppo kiertää se alkoholi josta ei pidä. Mulla on muutenkin rajattu se mistä pidän ja mikä jää juomatta. Juhlissa se tarjotin missä on alko ja se missä ei ole, kukin ottaa kummasta haluaa. Ja edes kivennäisvettä jos ei viiniä tms juo. Maljan saatan ottaa ja hieman maistaa vaikka se jääkin sitte pöydälle. Ehkä sitte on osunu piireihin missä on joka lähtöön porukkaa eikä oleteta että kaikki samalla lailla.
 
Ne onnittelumaljat on kyllä hirveitä.. yök, enpä ole sellaista hyvänmakuista vielä maistanut. Ellei lasissa sitten ole pommakkia. Itse annan sen aina miehen kumottavaksi, tai sitten hörppään siitä tilkan maljannoston yhteydessä ja loput lasken vaivihkaa johonkin pöydälle...
Sama juttu. Maistan ja loppu menee ukolle tai jää pöydälle. Ne on kamalia yleensä.
 
Ei mitään ongelmaa olla ja elää ilman alkoholia. Juhlavalla aterialla mulle maistuu vichy, Pommacilla skoolaan mielelläni. Juhlissa voin nauttia lasin kuohuvaa, tai maistaa lasillisen olutta, alkoholi sinällään ei ole tabu. Mulla ei ole tarvetta päihtyä, enkä pidä alkoholin mausta.
Puoliso ottaa humalaan asti ehkä kerran viidessä vuodessa, jos poikain kanssa innostuvat, ja joka kerta haikea huominen harmittaa niin että seuraavaan erehdykseen vierähtää kauan. Saunaoluen tai kaksi saattaa ottaa ehkä jouluna ja juhannuksena.
Puoliso asian tiivistikin, hän mieluummin käyttää senkin rahan ja ajan johonkin hyödyllisempään tai mieluisampaan tekemiseen. Se vaan on niin turhaa, me saamme kiksimme muista jutuista.
 
Huohh
En hirveästi tunne sellaisia, joille alkoton elämä olisi ongelma.
Pisimmillään itse taisin olla reilut kuusi vuotta ilman tippaakaan, ei tarkoituksella mutta nuo vauvatouhut ja muut hommat meni edelle. Kukaan ei silti ihmetellyt koskaan? Miellä mies ottaa vielä harvemmin, minähän se meidän perheen juoppo olen. Joskus joudun yllyttämään toista sen toisenkin oluen ottamaan, on rennompi silloin ;)

Meidän "porukassa" on pari 100% absoa mutta he eivät pidä numeroa aiheesta. Yleensä ne, jotka sitä alkottomuuttaan hehkuttavat ja syynäilevät muiden juomia jäävät lopulta kutsumatta mihinkään. Niin se vain menee. Rennoille on sitten tarjolla alkoholittomia juomia, omien mieltymystensä mukaan. :)

Tuossa vieressä on juuri pikkupaukku karvasmantelia, namnam. Tuon jälkeen voi mennä kesään asti tai sitten otan naukut ensi viikolla. Voisin olla ilmankin helposti.
 
"PellePeloton"
Kyllä voin olla juomatta alkoholia, vaikka se olisi sitten loppu elämän. Mutta tarve päihtyä on minullakin, kuten ihmisillä universaalisti on uskonnoista tai kulttuureista riippumatta. Jos esimerkiksi Alkon vieressä olisi kannabiskauppa, josta voisin ostaa iltateeni viikonloppuisin, niin en tosiaan usko kaipaavani alkoholia. Ja vielä jos bilevaihteen iskiessä silmään saisi vaikka ärrältä joko a. spiidiä tai b. essoja, niin sekin olisi alkoholia parempi vaihtoehto.

Olen itse asiassa näin jo hoitanut oman päihtymiseni pitkään. Eli lauantaisin juon teetä ja sen 2-3 krt mitä vuodessa käyn diskoilemassa, niin hoidan pillerillä. Enkä tosiaan ole mikään narkkari. Ainoa miten eron "tavallisesta tallaajasta" on se, että mulla on maksa-arvot kunnossa, en ole lihonnut ja mulla ei mene sataa euroa edes silloin kun lähden yökerhoon juhlimaan.
 
joku muu
Täys raittiiksi en varmaan pystyisi (toki raskaus oli eri asia). Rakastan punaviiniä ja kylmä siideri rankan päivän päätteeksi omalla kotisohvalla on niin hyvää ja rentouttavaa, kun harvakselta ottaa. Jos jostain syystä haluan/tarvitsee olla täysraitis niin kyllä se onnistuu, välillä vaan se punaviinilasi hiipii mieleen. Näin ainakin raskausaikana.

Ilman humalaan juomista voisin kyllä olla. Välillä käynkin selvinpäin kevereiden kanssa baarissa, koska en halua juoda. Muutaman kerran vuodessa iskee kyllä halu päästä "pilettämään". Ei olisi kyllä ongelma vastustaa kiusausta, olen niin tehnyt ja siihen pystyn helposti, mutta jos ei ole syytä niin miksi en voisi juoda. Ei siihen terveys kaadu jos muutaman kerran vuodessa on humalassa. Välillä olen ollut pitempiä jaksoja juomatta omasta halusta.

Vastaus siis on. Pystyn jos haluan, tällä hetkellä en halua.
 

Yhteistyössä