Onko muita joilla leikki-ikäisiä tai kouluikäisiä joilla lastenhuone pysyy kunnossa ja lelut järjestyksessä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihmettelen usein kun ihmiset valittaa kun lastenhuoneet on sotkussa ja kaverit kiroilee kun lastenhuoneen läpikäymisessä menee jopa päiviä ?!! Ymmärrän jos on suurperhe mutta nämä on usein parilapsisia niin kuin me. Meillä lapset leikkii ihan vapaasti, en nipota mutta niin lapset kuin minä tiedetään missä kaikki lelut on, mitä leluja ylipäätään on ja jos rupean siivoamaan lastenhuoneita niin ehkä puoli tuntia menisi jos KAIKEN siivoaisi :D Kaaoksessa ne ei ole koskaan. Ja kaaoksela en tarkoita sitä että vaikka legot on levällään :)

"vieras"
No jos noita leluja olisi vain tarpeellinen määrä, ei sitä kaaostakaan tulisi, mutta valitettavasti lapset ovat todella huonoja luopumaan vanhoista kierrätettäviksi.

Pääsääntöisesti meillä. Poikkeuksena kun on kavereita kylässä, niin sillon tunnutaan levittävän kaikki, ja usein siivoaminen lapsilta silloin "unohtuu".
Mä olen kyllä nipottanutkin, paljon ja huomautan edelleen. MInäkin pidän muut huoneet siistinä, niin lasten tehtävä on pitää omat huoneet siistinä. totta kai leikkiä saa, ja leikin ajan lelut on levällään, mutta ne kerätään, niiden omaan laatikkoon :D

Kyllä se suurinpiirtein pysyy. Lapsemme (nyt 4-vuotias) siivoaa leikkinsä itse ennen iltapalaa. Olemme opettaneet, että leikkiä vaihtaessa laitetaan ainakin ylimääräiset pois, niin ei sitten ole kaikki lelut lattialla iltaan mennessä. Leluille on omat paikkansa ja kirjoille tilava hylly. Kirjahyllyä järjestän välillä ja tarkistelen lelulaatikkojen sisältöjä, sillä välillä menee tavaroita vääriin paikkoihin. Päivisin saakin olla vähän sotkuisen näköistä, kun leikit ovat kesken. Illalla siten on siivouksen aika ja reippasti lapsi hommansa hoitaa. Monesti ilmoittaakin, että lopettaa nyt leikin ja aloittaa siivoamaan. Kasvatuksesta se on kiinni.

Jos lastenhuoneen läpi käymiseen menee päiviä, niin silloin on aivan liikaa tavaraa. Meillä on osa leluista aina "lomalla" ja niitä sitten vaihdetaan välillä. Ei tarvitse olla jatkuvasti ostamassa uutta, kun niihin olemassa oleviin säilyy mielenkiinto. Lapselle on myös turhauttavaa, jos siivottavien lelujen määrä on kohtuuton. Syntyyhän siinä kaaos, kun lelumäärä lannistaa siivouksen koittaessa ihan täysin. Sopivan lelumäärän kanssa lapsi jaksaa huolehtia jälkiensä siivoamisesta ja oppii pitämään paikat järjestyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24584224:
No meillä ei oo kuin yksi leikki-ikäinen ja kaikille eri tyyppisille leluille on oma laatikkonsa. Kyl ne pääsääntöisesti on ihan suht kunnossa. Tosin just joku junarata voi olla leväällään monta päivää jos sillä leikitään päivittäin.
Meillä sama homma. Yhellä laatikolla leikitään kerrallaan ja huomattavasti on helpompaa pitää talo siistinä. Seuraavaan laatikkoon ei kosketa ennen kuin edellinen on siivottu. Lapset 4v. ja 2v.

Jos legot on leväällään ja mukula muualla leikkimässä - se on kyllä kaaos mun sanavarastossa meidän legomäärillä... 30 minuuttia on pitkä aika siivota isokin kaaos. Millainen sotku huoneessa oikein voisi olla, jos se vaatii enemmän aikaa järjestämiseen tai kuinka valtava huone :D? No muutenkuin että joku vieras on käynyt silppuamassa meitin legot. Siinä menee päiviä järjestäessä ne ennalleen.

Tavaroille on paikat, lapsi osaa järjestää ne sinne. Leikin tuoksinnassa kyllä saa aikaan kaaoksen, kun leikkiin saatetaan tarvita monta tavaraa tai puoli kirjahyllyä legoja on aseteltava kaupungiksi lattialle tai herran askarteluprojekti vie kahden huoneen lattiat.

Enemmän meillä lastenhuoneen sijaan ongelma on se, että leikit ja projektit levittäytyvät useaan huoneeseen ja mun huomauttelusta närkästytään :) Ja jotain pientä aina ajelehtii siellä täällä. Miekka, kaksi pikkuautoa, legot aulassa, jne.

Mutta upeatahan se olisi, että kaikki olisivat aina tip top ja mitään ei lojuisi missään.

lapsia neljä
Ei ole ollut tavarat sikinsokin, eikä kaaosta. Omat paikkansa tavaroille ja edelliset raivattiin ennen uuden leikinaiheen alkua. Joka ilta paikoilleen viimeiset tavarat.
Jotkin kaverit tahtoivat levittää kaiken ja silloin oli jo sotkua ja iso homma raivata kaikki paikoilleen.

Aika hyvässä kuosissa on lastenhuoneet. Itse siivoavat (9v, 8v ja 4v.Keräävät lelut ja imuroivat ym) Kaikilla omat huoneet, tai siis oikeestaan yläkerta :D Mä käyn siellä vaan saunassa/pyykkien kimpussa.

"a p"
Jos legot on leväällään ja mukula muualla leikkimässä - se on kyllä kaaos mun sanavarastossa meidän legomäärillä... 30 minuuttia on pitkä aika siivota isokin kaaos. Millainen sotku huoneessa oikein voisi olla, jos se vaatii enemmän aikaa järjestämiseen tai kuinka valtava huone :D?
Ei meillä koskaan ole KAIKKIA legoja lattialla koska poika etsii mitä tarvii ja rakentaa sitten, ei kaada kaikkia lattialle. Ja sanoinkin että menisi puoli tuntia jos siivoaisin KAIKEN eli pyyhkisin pölyt joka paikasta, leluista jne ja tyhjentäisin vaatekaapit ja pyyhkisin ja järkkäisin takaisin jne. Imuroisin, pesisin lattiat ja joka lelu kiiltäisi :D Itse lelujen järkkäämiseen nyt ei mene kuin minuutti, kaksi.

"mama"
Meillä on kaikille leluille omat laatikkonsa ja kirjoille omat hyllynsä jne. ja kyllä poika 3v illalla viimeiseksi kerää itse lelut paikalleen ja sanoo vielä että "Nyt mulla on kaikki siististi niin mä löydän ne sitten huomenna."

"kolmen äiti"
Meidän 8-vuotiaan tytön huoneessa ei ole KOSKAAN yksikään tavara poissa paikaltaan. Leikkii toki kavereiden kanssa ja levittää PetSopit sun muut pitkin lattiaa, mutta kerää ne HETI pois kun leikki loppuu.

6-vuotiaalla tytöllä huone on kuin pyörremyrskyn jäljiltä jatkuvasti. Eikä meinaa millään jaksaa siivota. Ja minä en tee sitä hänen puolestaan. Autan kyllä jos tyttö innostuu siivoamaan.

2-vuotiaalle pojalle laitettiin juuri vasta oma huone ja se on pysynyt melko siistinä. Joskin äiti siivoaa siellä vielä toistaiseksi enemmän kuin poika itse.

Yhteistyössä