Onko muita joiden mielestä kotihoidontukea pitäisi jatkaa 4v saakka?

  • Viestiketjun aloittaja onni?
  • Ensimmäinen viesti
onni?
Oikein sydäntä raastaa jo nyt kun vuoden vaihteessa pitää pistää 3 vuotta täyttävä päiväkotiin. Ja kun tällä yh:lla on työpäivät klo 8-16 ja työmatkaa puolisen tuntia niin... :( Pitkä päivähän siitä tulee 7.30-16.30 every day. Ja lyhennystä ei voi meillä käyttää, paitsi jos samalla siirtyisi eri työtehtäviin ja sitä en halua, koska vaivalla olen päässyt mielekkääseen työhön.

3v kieppeillä lapsi on kuitenkin vielä niin pieni, että kotihoito olisi parasta. Surettaa... :(
 
vieras
On toi 3v:kin aika pitkä... Itse asiassa harva taitaa olla kotona ihan sitä loppuun saakka. Ja 3v kyllä jo pärjää ja viihtyy päivähoidossakin. Täällä kuntalisää on lyhennetty loppumaan jo 2v ja se on liian aikaista hieman. 3v saakka olis hyvä jatkua.

Muista ap, että olet jo nyt keskivertoa pidempään kotihoitanut lastasi. Varmaan noin pitkän kotonaolon jälkeen hirvittääkin töihinmeno ja lapsen hoitoon pistäminen. Mutta kyllä se voi olla jopa hyväksi teille molemmille pidemmän päälle.... Saatte molemmat vähän muitakin virikkeitä ja elämää, kuin toisenne... Ei sillä, voihan kotonakin kaikenlaista keksiä, mutta tavallaan päivähoito ja työ tekee ihmiselle hyvää.
 
jekku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikö se ole aivan sama saako sitä 300 e vai ei jos kotiin haluaa jäädä?
Ei meidän menoilla ainakaan. Jos sais valita, niin meilummin pitäisin nykyisen ikärajan, mutta nostaisin kotihoidontuen määrää. Varmasti jäisi useampi kotiin lasten kanssa. Ihanteellisintahan olisi, että kotona hoitamista tuettaisiin kouluikään asti paremmilla tuilla.
 
Mun mielestä kolme vuotta on sopiva. Kävis liian kalliiks. Kolmevuotiaaksi asti hyödyt ovat niin selkeät, mutta kolmen vuoden jälkeen eivät enää samalla tavalla... Työpäivää sitten lyhentämään tms.
 
epäilen ma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikö se ole aivan sama saako sitä 300 e vai ei jos kotiin haluaa jäädä?
No jos on yh, niin ei varmaankaan pärjää ilman sitä 300 euroa. Ja työttömäksikään ei voi ruveta jos on jo työpaikka. Karenssia pukkaa muuten. Ja työkkäristä voivat puukata hakijan ties minne töihin/kurssille. Tuskin sossunkaan rahahanat aukeaa mikäli mamma kertoo että kotona on eikä yritäkään töihin vaikka lapsi jo sen 3v täyttänyt.......

 
samaa mieltä
Voisi jatkaa, kun kunnilla ei ole edes resursseja kaikkien lasten hoitopaikkoihin. Mitätön summahan tuo on. Kyllä 3v. on vielä aivan pieni pitkiin tarhapäiviin. Sitä voidaan myös pohtia, miksi nykyajan nuoriso voi niin huonosti, olisiko juurensa juuri liian aikaisessa hoitoon viemisessä ja siinä, et vanhemmat ovat työkierteessä mukana.
 
Minusta kolme vuotta on täysin riittävä, jo nyt on tehty tutkimuksia, joissa on selkeästi osoitettu, että äitien pitkät hoitovapaat ovat heikentäneet naisten asemaa työmarkkinoilla. Jos aikaa vielä jatkettaisiin, voisi kolmesta lapsesta olla kotona jo 12 vuotta. Tämä on mielettömän pitkä aika. Ystävä piirissäni on jo nyt naisia, jotka ovat olleet kotona putkeen esim. 8 vuotta. Kun tälläinen ihminen palaa työelämään on tilanne melko haasteellinen myös työnantajalle. Tiettyjä osaamisia on kadonnut aivan varmasti, esim. it-ala on vielä muuttunut 8 vuoden aikana niin paljon, että töihin paluu pitää aloittaa opiskeluputkella, ja tuo on työnantajalle kallista.

Meillä on vaihtoehtona myös lyhennetty työviikko, jota itse olen käyttänyt.

Ehkei 300 euroa rahana tunnu paljolta, mutta pitää myös muistaa asian kokonaisvaikutukset, verotuloja jää puuttumaan, on aloja joilla on työvoimapula, jolle ei edes saa sijaisia.

Ja joo, olisihan se kiva olla kotona vaikka kuinka pitkään ja olettaa että yhteiskunta elättää. Yh:n elämiseen ei varmaan se 300 euroa riitä, jolloin samaan aikaan tulee myös muitakin tukia!
 
Ei voisi jatkaa pidempään. Suuret ikäluokat jää kohta eläkkeelle ja sen jälkeen voi oikeasti naisvaltaisilla aloilla tulla paha työvoimapula. Esim. hoitajista on jo nyt kovasti pulaa!

Sitten on vielä se, että kyllä 3v jo kaipaa muutakin toimintaa kuin äidin kanssa kotona ja kotipihalla oleilu päivästä toiseen. Ja sen ikäinen sopeutuu päivähoitoon ja hyvin.
 
Nalletar
Ei mulla mitään sitä vastaan ole, jos kotihoidontuki aikaa pidennettäisiin. Menee sitä yhteiskunnalta huomattavasti huonompaankin rahaa. Ensisijaisesti mä kyllä pidentäisin äitiyslomaa edes vuoteen saakka. Moni joutuu lähtemään heti äitiysloman jälkeen töihin rahan vuoksi (vaikka itse en ole joutunut). Mun mielestä ihan 10kk on vielä niin pieni hoitoon, vaikka ymmärrän kyllä että jotkut joutuu silloin laittamaan.
 
jekku
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minusta kolme vuotta on täysin riittävä, jo nyt on tehty tutkimuksia, joissa on selkeästi osoitettu, että äitien pitkät hoitovapaat ovat heikentäneet naisten asemaa työmarkkinoilla. Jos aikaa vielä jatkettaisiin, voisi kolmesta lapsesta olla kotona jo 12 vuotta. Tämä on mielettömän pitkä aika. Ystävä piirissäni on jo nyt naisia, jotka ovat olleet kotona putkeen esim. 8 vuotta. Kun tälläinen ihminen palaa työelämään on tilanne melko haasteellinen myös työnantajalle. Tiettyjä osaamisia on kadonnut aivan varmasti, esim. it-ala on vielä muuttunut 8 vuoden aikana niin paljon, että töihin paluu pitää aloittaa opiskeluputkella, ja tuo on työnantajalle kallista.

Meillä on vaihtoehtona myös lyhennetty työviikko, jota itse olen käyttänyt.

Ehkei 300 euroa rahana tunnu paljolta, mutta pitää myös muistaa asian kokonaisvaikutukset, verotuloja jää puuttumaan, on aloja joilla on työvoimapula, jolle ei edes saa sijaisia.

Ja joo, olisihan se kiva olla kotona vaikka kuinka pitkään ja olettaa että yhteiskunta elättää. Yh:n elämiseen ei varmaan se 300 euroa riitä, jolloin samaan aikaan tulee myös muitakin tukia!

Olenko ainoa, jonka mielestä kotona oleminen on lapsea varten, eikä vanhempia? Mä voin tehdä viikonloppuvuoroja kotona olemisen lisäksi, joten en ole kokonaan pois töistä. Monesti lasten kotona pitäminen tunnnutaan miellettävän äidin laiskuudeksi tai jonkin sortin työstä pakoiluksi. Mitä tulee yhteiskunnallisiin asioihin, niin kotona lapsiaan hoitavat säästävät monta hoitopaikkaa kunnalta. Että mikä nyt sitten tulee halvemmaksi?
 
Kotihoidontuen vois lopettaa kokonan. siis ei OMAN lapsen hoidosta kuulu saada rahaa, lapsen kanssa jos haluaa olla kotoan se on tehtävä kun siitä tykkää.Ei raha saisi olla se juttu minkä takia äidit jäävät kotiin TEKEMÄTTÄ MITÄÄN.
 
anika harmaana
Mitä hyötyä vakituisessa työsuhteessa olevalle siitä pidennetystä kotihoidon tuesta olisi, kun hoitovapaata ei kuitenkaan saa enää sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 3 vuotta.

Irtisanoutuisitko työpaikastasi vai miten olit ajatellut sen puolen hoitaa?
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Kotihoidontuen vois lopettaa kokonan. siis ei OMAN lapsen hoidosta kuulu saada rahaa, lapsen kanssa jos haluaa olla kotoan se on tehtävä kun siitä tykkää.Ei raha saisi olla se juttu minkä takia äidit jäävät kotiin TEKEMÄTTÄ MITÄÄN.
Enpä usko, että monikaan jää sen rahan takia kotiin...Mä ainakin saisin hyvin moninkertaisen määrän töissä käydessä ja paljon paremmin saisin vaikkapa työttömänä ollessa.

Toisaalta mä ymmärrän sen ettei oman lapsen hoidosta tarvi kenellekään maksaa...Mutta yhteiskunta tukee myös lasten päivähoitoa (joka on moninkertaisesti kalliimpaa yhteiskunnalle kun maksaa äidille kotiin tukea). Eli tuolla ajattelutavalla ei yhteiskunnan pitäisi tukea lasten päivähoitoakaan.
 

Yhteistyössä