Onko muita isiä jotka käy töissä ja sen takia ei auta kotitöissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä ootte aika törkeitä. Teidän työksi riittäisi pelkästään paapoa lasta ja huusholli saisi olla levällään? Kotiäitinä olen itsekin ollut, samoin työelämässä, ja tiedän että töistä tultua on ihan puhki. Kotiäitinä joutaa relaamaan ja shoppailemaan välillä, töissä ei. Kotona ollessa joutaa myös tekemään kotitöitä, ei lapsessa joka hetki kiinni ole. Vauvan voi ottaa reppuun ja isompi osaa leikkiä yksinkin. Niin jo äitini teki vuosikymmeniä sitten kotia hoitaessaan eikä ikinä valittanut tuohon tapaan. Siihen aikaan oltiin ahkeria. Isä teki kovaa työtä elättääkseen nelilapsisen perheen. Jotain kunnioitusta miehiä kohtaan, jotka sen leivän pöytään tuo. Tottakai kiva, jos mies jaksaa töiden lisäksi hoitaa vielä kotihommiakin, mutta se ei voi olla mikään vaatimus. Töissäkäynti ON raskasta.

Kotitöiden jakaminen eri asia tietysti niillä pariskunnilla, joista molemmat käy töissä. Silloin molemmilla on vähän aikaa olla kotona ja täytyy tyytyä tekemään se, mihin aika riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kans:
Kyllä ootte aika törkeitä. Teidän työksi riittäisi pelkästään paapoa lasta ja huusholli saisi olla levällään? Kotiäitinä olen itsekin ollut, samoin työelämässä, ja tiedän että töistä tultua on ihan puhki. Kotiäitinä joutaa relaamaan ja shoppailemaan välillä, töissä ei. Kotona ollessa joutaa myös tekemään kotitöitä, ei lapsessa joka hetki kiinni ole. Vauvan voi ottaa reppuun ja isompi osaa leikkiä yksinkin. Niin jo äitini teki vuosikymmeniä sitten kotia hoitaessaan eikä ikinä valittanut tuohon tapaan. Siihen aikaan oltiin ahkeria. Isä teki kovaa työtä elättääkseen nelilapsisen perheen. Jotain kunnioitusta miehiä kohtaan, jotka sen leivän pöytään tuo. Tottakai kiva, jos mies jaksaa töiden lisäksi hoitaa vielä kotihommiakin, mutta se ei voi olla mikään vaatimus. Töissäkäynti ON raskasta.

Kotitöiden jakaminen eri asia tietysti niillä pariskunnilla, joista molemmat käy töissä. Silloin molemmilla on vähän aikaa olla kotona ja täytyy tyytyä tekemään se, mihin aika riittää.

Olen vähän samoilla linjoilla.

Ikuisuuskysymys meillä. :/ Nyt kun mulla on oikeasti voimat vähissä, niin mä olen miettinyt sellaista ratkaisua, että mies tekee joka päivä kotitöitä 15-30 min. Siinä ajassa se ehtii esim. siivota keittön tasot (laittaa astiat koneeseen, tiskata kattilat, pyyhkiä pöydät ) ja imuroidakin. Siis tuo ei ajallisesti ole paljon, mutta viikonloppuisin voi sit auttaa enemmän. Ja jos me molemmat tehtäis tuo 15-30 min. iltaisin, niin kyllä kaksi ihmistä 30-60 minuutissa ja aika paljon tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Ikuisuuskysymys meillä. :/ Nyt kun mulla on oikeasti voimat vähissä, niin mä olen miettinyt sellaista ratkaisua, että mies tekee joka päivä kotitöitä 15-30 min. Siinä ajassa se ehtii esim. siivota keittön tasot (laittaa astiat koneeseen, tiskata kattilat, pyyhkiä pöydät ) ja imuroidakin. Siis tuo ei ajallisesti ole paljon, mutta viikonloppuisin voi sit auttaa enemmän. Ja jos me molemmat tehtäis tuo 15-30 min. iltaisin, niin kyllä kaksi ihmistä 30-60 minuutissa ja aika paljon tekee.

Oikeesti, toi on totta että vartissa tekee jo paljon. Vaan kun kotona on, helposti kuvittelee tekevänsä paljon enemmän - työaika alkaa jo siitä kun suunnittelee vievänsä pyykit ulos:D

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:

Oikeesti, toi on totta että vartissa tekee jo paljon. Vaan kun kotona on, helposti kuvittelee tekevänsä paljon enemmän - työaika alkaa jo siitä kun suunnittelee vievänsä pyykit ulos:D

Mä en tällä hetkellä edes kuvittele tekeväni paljon kotitöitä. Itse asiassa teen tosi vähän, mutta mä olen uupunut. Joskus jopa se pyykkien vieminen ulos tuntuu ihan hirvittävän raskaalta. Mutta mä toivon että syksyllä tilanne muuttuu ja mulla on taas vähän enemmän energiaa.

Mulle ei tulisi mieleenkään odottaa imuri kourassa ja tiskirätti toisessa, kun mies tulee töistä klo 22-23.

Mutta mulle ei tulisi mieleenkään olla vaatimatta mieheltä sitä, että hän siivoaa omat astiansa tiskikoneeseen, vie omat roskansa roskikseen, omat pyykkinsä kylppäriin, jne. Eli vaikkei siivoa, niin sekoittaakaan ei saa.

Meillä kans mies elää poikamieselämää... eli syö ku huvittaa, menee menojaan ku huvittaa, nukkuu kun huvittaa ja tasan tarkkaan ei vapaaehtosesti tai oma-aloitteisesti tee yhtään mitään kotona. Esimerkkinä se: ollaan asuttu tässä talossa 2 vuotta ja hän on imuroinut tasan 2 kertaa hirveen vittuilun seurauksena, ja silleen tyylillä että meillä on pyöreet huoneet, nurkkia ei... Mies käy toki töissä, josta kuulen kyllä useaan kertaan... Muistaa mainita kyllä jos mulla on jotain hänen mielestään tekemättä. Niinku sellasta yhtenä päivänä kun satoi kaatamalla vettä, "niin et oo edes selvinny lasten kans pihalle". Olen kuulemma tosi laiska. Ku just silloin ei kyl huvittanu mennä ulos, vaik yleensä siel aina ollaan...
Lapset ja kodin hoidankin hyvin, meillä on mielestäni aina siistiä ja lapset puhtaita ja ruuissaan. Mut silti masentaa. Jos sairastun, niin mun täytys ettii ulkopuolinen hoitamaan näitä, kun mies on töissä ja kaipaa lepoa. Mutta arvatkaa jos mies on kipeä, sit soitetaan sukulaisetkin läpi miten hän ON KIPEÄ!!!! SIIS TOSI KIPEÄ!!!!
No mutta mitäs valitan. Itte olen tilanteen tähän saanut vissiin. En o älynny vaatia, ja toki en varmaan hänen tekemäänsä jälkeä hyväksyisikään.
Odotan vaan aikaa jahka ryhdistäydyn, ja mitä sit tapahtuu..... Näkee ukkokin mitä on nämä vuodet saanut aikaan..... ja olisko pitänyt toimia toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka monen miehellä on ollut samanlainen isä? Siitähän he malin katsovat. Jos äiti on aina tehnyt kaiken niin kyllä poika sen oppii, että miehen ei tarvitse tehdä mitään. Mulla tosin appiukko ei ole maailman innokkain siivooja, mutta mieheni kyllä on. Hoitaa kotiasioita siinä missä minäkin. En katselisi sohvalla röhnöttävää miestä päivääkään! Kyllä tämä on molempien koti, ja niin ollen kotityötkin ovat molempien vastuulla. En yymärrä kuika te annatte miestenne lusmuilla?

Meillä on ainakin just näin. Mies on kotoaan oppinut mallin, ettei ukon tarvi osallistua siivouksiin ja ruuanlaittoihin ym. Mä olen meidän huushollissa lasten kans kotona ja mies töissä, ja monet tappelut ollaan käyty tästä aiheesta, että kun mies ei tee kotona yhtään mitään kotihommia. Ei kuulemma tarvii kun hän tuo leivän pöytään, olen kuulemma kohtuuton kun vielä töiden jälkeen pitäis niska limassa raataa.....Huoh.
Ehkä saattaa imuroida tooosi harvoin jos nätisti pyydän, mutta omatoimisesti--ei ikinä.

Mistä näitä ikuisia laiskaperseisiä lapsia oikein syntyy...? Äidit: kasvattakaapas omat poikanne vastuuseen ja kotihommiin!
Ja kyllä se vaan niin menee, että se kuka on kotona - joutaa tehdä enemmän kotitöitä, ei kuitenkaan kaikkea! Oli sitten kotimiehenä isi tai äiti!

Meillä meinas lipsahtaa tohon suuntaan. Sit sanoin, että mulle riittää tämä yksinhuoltajuus parisuhteessa. Mies kyllä leikki lasten kanssa,mut muu jäikin mulle (eli otti rusnat pullasta). Tänä päivänä annan miehen hetken istahataa kun tulee kotiin, mutta se on siinä. Yhdessä ollaan lapset tehty ja koti pitää hoitaa, niin sitten se hetki kunlapset on pieniä niin se väsymys pitää vaan sietää. Nyt mies tekee siinä missä minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Myriam:
Mistä näitä ikuisia laiskaperseisiä lapsia oikein syntyy...? Äidit: kasvattakaapas omat poikanne vastuuseen ja kotihommiin!
Ja kyllä se vaan niin menee, että se kuka on kotona - joutaa tehdä enemmän kotitöitä, ei kuitenkaan kaikkea! Oli sitten kotimiehenä isi tai äiti!

Kyllä meillä tekee tytöt ja pojat ihan saman verran kotihommia. Sillon kun ne on pieniä, niin niiden työpanos vaan ei korvaa aikuisen ihmisen tekemää työtä. Mutta siemen on kylvetty.

Yhteistyössä