Onko muilla pienikokoisia 1-vuotiaita?

smy
Ja miten siihen on neuvolassa suhtauduttu? Meidän poika oli 1-v neuvolassa 7980g ja pituus 70,5cm. Ja tuo paino oli edelliskerrasta eli 10kk neuvolasta jopa pudonnut! Nyt on sit käyny toukok. lopussa 1v1kk kontrollissa ja oli peräti 70g noussu paino... pituus sentin.

On sairastellu paljon, 3kk alko korvatulehduskierre ja putket laitettiin 9kk, siinä välissä oli siis melkeimpä kokoajan korvatulehduksia... Ja paljon on laitettu kasvua tämän piikkiin ja varmasti vaikutusta onki ollu ainaki tuohon pituuteen kun se sillon kierteen aikana pysähty kokonaan.

Mutta nyt sitte pitää käydä kontrolleissa, heinäkuussa ois taas mentävä. Vaikutusta on varmaan myös sillä että itse olen tosi lyhyt ja 1-vuotiaana ollut suurin piirtein samaa luokkaa kuin poika nyt. Mies taas on sitten toisesta päästä... :D

Myös esikoinen oli tosi pieni jo syntyessään (alle 3kg) vaikka oli täysiaikainen, kakkonen on sitten kasvanut enemmän samoilla käyrillä kuin isänsä pienenä.

Kaipaisin nyt vähän "vertaistukea" kun tuntuu että lähipiirissäkin kaikki alle 1-vuotiaatkin ovat jo huristelleet kasvussa meidän kirpun ohi...
 
Mun siskolla on pienikokoinen lapsi. Täyttää elokuussa 2v, mut painaa alle 10kg, ehkä jotain 9 ja pituutta on jotain 85cm. Mun laps, joka on vuoden, painaa n.11kg ja on 79.5cm pitkä. Eli pikkunen siskon neiti on, mut jos katsoo hänen vanhempiaan, niin ei vois kovin isokokoista tullakaan. Eli kyl niit pienikokoisia on. :)
 
varmaan se ruumiinrakenneki siin vaikuttaa, luusto jne...toiset vaan on heiveröisempiä ku toiset. Meidän 5kk tyttö on samankokoinen ku teijän 1-v...no pituudessa pari senttiä vähempi mut paino sama, eikä tosissaa oo mikää pullukka edes...sellanen sopiva. ihan mielenkiinnosta mua kiinnostas tietää minkä kokoinen sun lapsi on ollu puolivuotiaana? Entä syntyissään?
Tottakai sairastelut vaikuttaa, ruokahalu vähenee jne...meidän esikoisen alkutaival oli tosi takkuinen mutta terve reipas 15-vuotias miehenalku hänestä vain kasvoi, niin varmasti teidänkin lapsesta.
 
Minusta sinun ei kannata vielä huolestua. Vauvaiän mitoilla ei ole kerrassaan mitään merkitystä. Meidän poika syntyi pienenä ja kasvoi 1,5v asti pienenä ja sitten hujahti ohi muista ennen 2v neuvolaa. Hän myös sairasti tosi paljon vauvana ja juuri noita korvatulehduskierteitä. Sairastelu todella siis voi näkyä kasvussa. Siis poikamme sai kanssa putket jo 8kk iässä. Teillä on vielä myös juuri niin päin, että äiti on lyhyt ja isä pitkä eli sekin selittää. Pitkien/isojen/kookkaiden naisten lapset ovat usein syntyessään isoja ja pitkiä ja kasvavat vauvaiässä "isoina". Sitten kasvu tasottuu. Lyhyiden/hentojen/pienien naisten lapset ovat usein syntyessään pieniä ja kasvavat vauvaiän pienempänä kunnes sitten kenties hurahtavat kenties ohi muista isän geenien siivittäminä. Ei siis aina, mutta ainakin useasti näin voi käydä. Ja meilläkin on juuri niin. Isä on 2 metrin toisella puolella ja itse olen vain 150cm. Ja toki on kyllä niinkin, että kun isän ja äidin pituusero on iso kuten teillä ja meillä, lapset voivat kasvaa mitä tahansa siihen väliin. Eli siksikään ei kannata olla huolestunut. Joku pojista teillä voi olla pidempi, joku lyhyempi ja silti kaikki on hyvin. Turha vertailu kannattaa jättää. Sekin vaikuttaa mihin vuodenaikaan on syntynyt. Usko tai älä. kesällä lapset jotenkin venähtävät ja jos 1v neuvola on kesän jälkeen on teoriassa kenties kesänkin takia pidempi kuin joku maalis/huhtikuussa (ennen kesää) vuoden täyttänyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja smy:
Poika oli puolivuotiaana 7320g ja 64cm, syntyessään oli 3480g ja 49,5cm. Eli ei syntyessään mikään erityisen pieni kuitenkaan... Synty rv 40+3.
aika samoilla linjoilla sitten meidän kuopuksen kanssa kasvanut. varmasti tuolla sairastelulla on iso vaikutus asiassa...miten hänelle ruoka on maistunut tuosta puolesta vuodesta 1-vuoteen? Onko myös pois suljettu mahdollinen ruuanimeytymishäiriö (mikä lie hienolta nimeltään)? Ymmärrän kyllä hyvin ahdistuksesi aiheesta kun muistelen omaa esikoistani...hänellä oli takaisinvirtausta jonka takia söi todella huonosti, lääkärit ei vain ottaneet asiaa tosissaan. Näin jälkeenpäin asia raivostuttaa suuresti minua kun ajattelee että olisimme päässeet pienemmällä kun lapsi olisi saanut yöt rauhassa nukuttua eikä olisi oksennellut niin paljoa kun olisi hoidettu asianmukaisesti.

 
smy
Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Alkuperäinen kirjoittaja smy:
Poika oli puolivuotiaana 7320g ja 64cm, syntyessään oli 3480g ja 49,5cm. Eli ei syntyessään mikään erityisen pieni kuitenkaan... Synty rv 40+3.
aika samoilla linjoilla sitten meidän kuopuksen kanssa kasvanut. varmasti tuolla sairastelulla on iso vaikutus asiassa...miten hänelle ruoka on maistunut tuosta puolesta vuodesta 1-vuoteen? Onko myös pois suljettu mahdollinen ruuanimeytymishäiriö (mikä lie hienolta nimeltään)? Ymmärrän kyllä hyvin ahdistuksesi aiheesta kun muistelen omaa esikoistani...hänellä oli takaisinvirtausta jonka takia söi todella huonosti, lääkärit ei vain ottaneet asiaa tosissaan. Näin jälkeenpäin asia raivostuttaa suuresti minua kun ajattelee että olisimme päässeet pienemmällä kun lapsi olisi saanut yöt rauhassa nukuttua eikä olisi oksennellut niin paljoa kun olisi hoidettu asianmukaisesti.
Aika vaihtelevasti on ruoka maistunut, välillä paremmin välillä tuntuu ettei syö paljon mitään. Ei ole sen enempää tutkittu. Itseasiassa just eilen soitin neuvolaan kun huomattiin toissailtana, kun poika oksensi,että viisi tuntia sitten syödyt makkaranpalat oli edelleenki sen näköset niinku ois just syöty. Mutta neuvolantäti sanoi että se ei ole epänormaalia, varsinki jos on nielly isoina paloina niin voi mennä kauanki ennenku sulaa.

MIetittiin vaan miehen kans että jos on joku ruuansulatushäiriö eikä saa tarpeeksi ravintoa syömästään ja sen takia kasvaa "kitumalla". Aika paljon on oksennellu jos vertaa sisaruksiin, mutta lähinnä sillon jos on ollu kuumetta tai flunssaa. Nytki sillä on joku ihmeen kuume, ei mitään muita oireita, pelkkä kova kuume, varsinkin yöllä, ollu siis tuosta sunnuntai-illasta asti. Tk.ssa käskettiin vaan seurata ja jos kuume jatkuu niin soittaa uudestaan... Ja neuvolassa myös katotaan nyt varmaan jatkoa kun seuraavan kerran käyn.

Miten paljon teidän esikoinen sitten oksenteli ja kuinka huonosti söi? Millainen hoito oli sitten siihen takaisinvirtaukseen? Se on kyllä tosi että lääkärit helposti vaan sanovat että seurataan ja seurataan, mutta mihinkään ei ryhdytä. Ainakin täällä päin saa melkein suuttua ennenkuin jotain tapahtuu. :(
 
Meidän poika oli 1v 71,5cm ja 9850g. Tuohon asti oli ollut kahta nuhaa lukuunottamatta ihan terve. Pian 2-vuotiaana tulee olemaan n 85cm. Isänsä (177cm) on kasvanut samoilla mitoilla mutta 18-vuotiaaksi saakka.

Aiemmin stressasin tuota pituusasiaa, mutta nyt se alkaa unohtua jo. Päiväkodissa pienemmät alkaa mennä pituudessa ohi, mutta ei se ole meidän heppua haitannut.
 
Meidän esikoistyttö oli 1vuotiaana 74,5cm ja 8415g.
Mitään sairauksia ei ollut, mutta melko tasaisesti kasvaa omalla käyrällään. Joka kerta oli mainintaa neuvolan tädiltä "pituutta tullut hyvin, painoa vähän vähemmän" tai "painoa tasaisesti ja pituutta nyt vähemmän"
2-vuotiaana neiti oli 86cm ja 11,1kg ja 3-vuotaiaana 96,8cm ja 14,2kg.

Kuopus, poika, aivan eri luokkaa kasvun suhteen oli 1-vuotiaana 79,5cm ja 10,9kg ja 2-vuotiaana 93cm ja 13,6kg.
Kommenteina vaan "hyvin kasvaa".

Kyllä sitä aluksi oli huolissaan neidin kasvusta, mutta koska koskaan ei menty käyrällä alaspäin ajateltiin olla huolehtimatta.
Pojasta taas mietittiin onko ihan normaalia kasvaa noin paljon..
 
Täällä on kanssa yksi pienikokonen likka, 2,5 v. ja pituutta on n. 85 cm ja painoa melkein 11,5 kg. Neuvolassa ovat välillä olleet kamalan huolestuneita neidin pituudesta ja painosta, mutta eräs hoitaja, joka tyttöä on välillä käyttänyt neuvolassa, on vaan aina sanonut, että äiti on hyvin pienikokoinen, että perintötekijöistä meillä ainakin on se kiinni. Minä itse siis olen 154 cm ja 53 kg, eli en mikään jättiläinen =)
 
Meillä esikoistyttö oli 1-vuotiaana 8250 g ja 73 cm. Puolitoistavuotiaan oli jo 9660g ja 80 cm ja kaksivuotiaana 10900g ja 87 cm. Nyt täyttää kohta kolme, ja epäilen, että on noin 14 kg ja 95 cm, eli ihan KESKIKOINEN.

Eli vauvaiän koko ei todellakaan kerro sitä, minkä kokoinen on myöhemmin lapsuudessa! Itse olen myös ollut pieni sirppana, mutta nyt aikuisena olen 173 cm ja keskipainoinen.

Tsemppiä! Meillä myös tyttö juoksi painokontrolleissa ekat 2 vuotta, mutta saahan sitä kevyttä lasta punnita niin usein kuin haluaa. Geenit ne kuitenkin ratkaisee, minkä kokoiseksi kasvaa. Suomessa ei kukaan lapsi, ei edes korvatulehdusten vuoksi, näe nälkää, joten huoli pois ja halaus :hug:
 
Meillä kuopuspoju oli 1v neuvolassa 6.9kg ja 70cm. Eli lyhyt ja laiha. Kasvua tarkkailtiin neuvolassa kuukauden välein ja lastenpolillakin oli tutkimuksissa ja painotarkkailussa. 6kk -->1v tuli painoa vain pikkuisen päälle 100g. Pojalla on astma ja ruuan imeytymishäiriötä epäilivät myös.
Nyt ikää 2v, pituus 82cm, paino tasan 10kg, eli huimasti on vuodessa tullut painoa, mutta pienihän tuo on edelleen ikätovereihin verrattuna.

Esikoinen on ollut ihan keskikäyrän lapsi aina, ja tasaisesti siinä omalla käyrällään kasvanut.
Kakkonen oli 1v neuvolassa 72cm, 8kg, kolmonen 71cm ja 7.3kg. Kakkonen on lyhyt edelleen, 2v neuvolassa oli 80cm, 3v 90cm, 4v 96cm, 5v 99cm. Kolmonen oli 4v neuvolassa 99cm.

Ja meidän pojalla tuo imeytymishäiriö ilmeni sillä tavalla, että oikeastaan kaikki paloina syöty tuli myös paloina läpi. Maissit, marjat, paprikat yms. tulee terveelläkin lapsella, mutta pojan vaipassa oli kokonaisina kaikki hedelmät, peruna, riisi, jopa banaani. Lisäksi läpikulku oli todella nopea, syömisestä n. 5h ja sapuska oli vaipassa. Kakkakin tuli 10 kertaa päivässä, joskus useamminkin. Vasta lähemmäs 2v alkoi normalisoitumaan, eikä enää kaki kuin 3-4 kertaa päivässä.

Sairastelu kyllä äkkiä vaikuttaa kasvuun, ja esim. kesällä, jos infektiokierre helpottaa, saattaa ottaa kunnon kasvuspurtin :)
 
Meilläkin on tosi pieni poika. Hän oli 1v neuvolassa 73.3 cm pitkä ja painoi 7695 g. Nyt olemme menossa pian neuvolan kontrolliin 1 v 1,5 kk ikäisenä. Meillä ei ole erityisemmin sairasteltu, yksi tai kaksi korvatulehdus, muutama nuhakuume ja hampaiden tuloaikana on lämpöillyt. Lapsi on kiinnostunut asioista ja muuten terveen oloinen, toki välillä kitisee kovasti, mutta niinkai kaikki yksivuotiaat.

Meidän poika syntyi täysiaikaisena normaalikokoisena, 3240 g ja 50 cm. Mä olen lyhyt 157 cm ja mies on 178 cm. Esikoisemme tyttö oli yksivuotiaana 76,5 cm ja n. 8500 kg eli mielestäni aika keskikokoinen. Nyt kolmivuotiaana esikoinen on 96 cm ja 14,5 kg.

Neuvolassa ei ole "huolestuttu", mutta haluavat nähdä edelleen tuleeko lisää painoa. Olen kysynyt pitääkö olla huolissaan, mutta ovat vaan viitanneet vararavinnottomuuteen. Meillä siis poika on todella hoikka ja rasvaton, eli vararavintoa ei ole ns. pahojen päivien varalle mahdollisia tulevia sairasteluja ajatellen.

Meillä poika ei oikein syö mitään palasia, paitsi nyt pehmeää sormiruokaa kaluaa, kuten höyrytettyä porkkanaa ja banaania. Soseet pitää hienoa ja poika on todella pieniruokainen. Monesti lopettaisi syömisen kahden kolmen pikkulusikallisen jälkeen, mutta yritän houkutella syömään vähän useamman lusikallisen. Lapsi ei juokaan kovin paljoa, maitoa menee muutama kulaus kerralla. En usko, että hän juo edes yhtä 2dl tetraa vuorokaudessa, vaikka tarjoamme joka aterialla. Hän saa myös rintaa edelleen, mutta sieltäkin ottaa aika vähän.

Mua kiinnostaa kovasti nuo ruuan imeytymishäiriöt. Miten niitä on tutkitaan tai on tutkittu lapsilta? Miten ne ilmenee ja mitä ne voi aiheuttaa? Onko ne allergioita?

Meilläkin pojan vaipassa on usein palasia, vaikkakin pieniä, kun hän ei syö isoja paloja. Esim. tällä viikolla hernekeitto oli kyllä vaipassa melkein samannäköistä kuin lautasellakin. Pojallamme vatsa toimii useasti, kakka tulee vähintään 2 tai jopa 5 krt joka päivä.

Miten teillä muilla pienikokoisen lapsen liikunta/kävelytaito kehittynyt? Meillä poika lähti ajoissa n. puolivuotiaana konttaamaan, mutta nyt edelleen ottaa muutaman askeleen tukea vasten ja taaperokärryllä menee kyllä vauhdilla, mutta hän ei vielä kävele, eikä osoita kovin suurta kiinnostusta kävelynopettelua kohtaan. Esikoisemme jo tässä iässä käveli.

Kaipailen myös vertaistukea, joten kerrohan ap, miten teillä edettiin ja minkä kokoinen lapsi on nyt.

Hups, kun osuinkin vanhaan ketjuun :)
 
Meillä kumpikin lapsi ollut pienikokoinen. Esikoinen kasvoi koko ajan tasaisesti omalla käyrällään eikä mitään erityisiä kontrollimittauksia tarvittu. 1v mitat olivat 72cm ja 7.4 kg. 1.5-2v välissä otti sitten kasvua kiinni ja on nykyään melkein nollakäyrillä. Syntyessä täysiaikaisena painoi 2.4 kg (48cm).
Kuopus oli syntyessä vähän isompi 2.7kg, mutta kasvu pysähtyi 8-10kk välillä, kun kiinteisiin siirtyminen takkuili ja kontrollimittauksia ollut useampia. Perusverikokeetkin otettiin, mutta niissä ei ollut selittävää eli hidastuneen kasvun ajateltiin johtuvan huonosta syömisestä. 1v mitat oli 70.5cm ja 7.6kg. Nyt syö jo tosi hyvin ihan kaikkea (itse asiassa syö tosi paljon) ja kasvaa melko tasaisesti, on kyllä vieläkin pieni 1.5v mitat 76cm ja 9.7 kg, ehkä tämäkin jossain vaiheessa hujahtaa.
Eli pääasia on että kasvu on tasaista omalla käyrällään.
 
Meidän tyttö painoi 1v. neuvolassa 7790g. pituus oli 74cm. On kasvanut koko ajan omaa tasaista käyräänsä. Mitään painokontrolleja ei ole tarvittu enkä niihin olisi edes suostunut. Neuvolassa sanottu joka kerta, että kasvaa hienosti. Ruipelo olen minäkin ollut tuossa iässä.
Kuukauden päästä 3v. neuvola ja tällä hetkellä painoa noin 11kg.
 
Meillä oli 74,1 cm ja painoa 7,5 kiloa eli aika pieni meilläkin. Mutta suurinpiirteen menee omaa käyräänsä (sen ekan ja tokan miinuskäyrän välissä)...nyt oli vähän laskusuunnassa. Muuten tosi aktiivinen, mutta käveleenlähteminen ei ole käynnistynyt vaikka on taapertanut sohvanreunuksia jo varmaan kohta 4 kk.

Kuitenkin poju oli 51 cm syntyessään, joten oletuskäyrä oli paljon korkeempi... kyllä sitä käytiin neuvolassa vaikka kuinka paljon kontrolleissa ja pakotettiin melkeen antaan lisämaitoa...:(
 
bud
Meidän tyttö oli 1v neuvolassa 72.5cm ja 7.7kg. On rampattu kontrolleissa lähes joka kk ja verta tutkittu. Ei mitään. Tyttö on 1v9kk huomenna ja viime viikolla mitat oli 82.5cm ja 9750g. Isoveli oli/on ihan toista maata, 1v neuvolassa oli 79cm ja himpun vajaa 10kg. Ei saisi verrata, mutta väkisin sitä tekee. Me vanhemmat ollaan 167cm ja 179cm, eli meidänkään pituudet ei selitä tytön pienuutta. Ihan hyvin on viimesen 8-9kk syönyt, ei vaan kasva.
 
Meillä kuopus oli 1v päivänä punnittuna 7.9 kg, viikko sen jälkeen mitattu 72 cm (ja älkää kysykö, miksi viikko väliä :| ). Kasvukontrolleissa ollaan käyty, ja käydään jatkossakin.

Meillä on molemmilta puolilta tämmösiä pieniä sirppanoita tapauksia, ja kai lapsi on vaan periny nämä geenit. Syntyessään vauva oli normikokoinen, rv 39 3060g ja 48cm
 

Yhteistyössä