Muilla laihoja 1-vuotiaita?

Hei!

Kyselisin vain onko muilla laihoja/pieniä 1 vuotiaita ja kuinka laihoja?
Tarkoitan lähinnä sellasia jotka ovat painokäyrän alaviivoilla ja painonsa puolesta tarkkailussa.

Meidän poika on kyllä pitkä mies, kohta 78cm tulee mutta painoa ei ole kertynyt lähellekkään samaa tahtia. Ikää on nyt 1v 1kk ja painoa on vasta vajaa 9kg. :ashamed:

Poika on huono syömään mutta on myös syntynyt aika pienenä, 2,6kg, ja pituutta oli 47,5.

Eli miten muilla, paljonko on ollut syntymäpaino ja minkäkokoisia vähän liian pieniä ihmisiä on nyt?
 
Mya
Meidän poika syntyi ihan normaalikokokosena eli 52 cm ja 3550 grammaa, mutta neljän kuun iässä kun alkoi liikkumaan niin kasvu hidastu tosi paljon.

1-vuotisneuvolassa poika oli sekä lyhyt että kevyt eli 74cm ja paino oli muistaakseni n 8 kiloa 700 grammaa.

Meidän poitsu syökin tosi hyvin, mutta kasvaa vaan tosi omaa tahtiaan. Ei ollu neuvolan tätikään huolissaan, itse oon kyll ollu vähän huolissani ja pojasta sitt sen takia otettiin verikokeet, joista näky saako se kaikkia ravintoaineita tarpeeks. Hyvältä näytti nekin testit eli kai poika sitt vaan on pienikokonen eikä siihen tarvii miettiä mitään syytä.

Nyt poika muuten on 13 kk ja ruvennu ihan viime aikoin vähän lihomaan...
 
Meillä oli just 1-vuotistarkastus, tyttö oli 7100 kg ja 72 senttiä. eikä neuvolan täti ollut lainkaan huolissaan, en siis viitsi minäkään! menee tasaisesti omalla noin -20 käyrällään. syntyessä 3350 ja 51 cm.
 
Meijän typyn syntymämitat oli 50 cm ja 3535 g. 1-vuotisneuvolassa oli 74 cm ja 8740 g, muttei täälläkään neuvolassa oltu huolissaan ollenkaan, kun tyttö syö hyvin, eikä ole niinkään laiha, vaan pieni ja sironen =)
 
Mä olen ite huomannu että tyttöjen kohdalla asiasta ei niinkää huolestuta ja onhan tytöille eri käyrätkin, mutta auta armias jos on poika ja pieni :eek: Poikien aina pitäs ollä jotain ihme hongankolistajia :)
 
olen ennenkin kirjoittanut tänne saman asian, kirjoitan nytkin ja varmaan taas viikon päästä. ELI, ÄLKÄÄ VERRATKO LAPSIA TOISIINSA!! Jokainen kasvaa omalla käyrällään, neuvola AIVAN VARMASTI puuttuu jos on jotain mihin puuttua! Ei se, että ihminen on hoikka ja siro ole huono asia, päinvastoin. Ylipainohan se meillä suomalaisilla suuri ongelma on.
 
Olen samaa mieltä kanssasi Kirsikka, että pojista ollaan enemmän vauhkoamassa. Minulle terveydenhoitaja sanoi että jos pojalla menee alle -15 käyrän niin sit lähete keskussairaalaan tutkimukseen ja tarkkailuun.

Ei ole vielä onneksi mennyt....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 17:07 kauris mamma kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi Kirsikka, että pojista ollaan enemmän vauhkoamassa. Minulle terveydenhoitaja sanoi että jos pojalla menee alle -15 käyrän niin sit lähete keskussairaalaan tutkimukseen ja tarkkailuun.

Ei ole vielä onneksi mennyt....
Just joo, varmaan muitakin perusteita täytyy olla...? Meillä mennään reilusti tuolla teidän "läheterajalla" ja kovasti vain kehutaan kasvua. Tasaisesti kun mennään käyrää :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 11:03 kauris mamma kirjoitti:
Hei!

Kyselisin vain onko muilla laihoja/pieniä 1 vuotiaita ja kuinka laihoja?
Tarkoitan lähinnä sellasia jotka ovat painokäyrän alaviivoilla ja painonsa puolesta tarkkailussa.

Meidän poika on kyllä pitkä mies, kohta 78cm tulee mutta painoa ei ole kertynyt lähellekkään samaa tahtia. Ikää on nyt 1v 1kk ja painoa on vasta vajaa 9kg. :ashamed:

Poika on huono syömään mutta on myös syntynyt aika pienenä, 2,6kg, ja pituutta oli 47,5.

Eli miten muilla, paljonko on ollut syntymäpaino ja minkäkokoisia vähän liian pieniä ihmisiä on nyt?
Meillä aika samat mitat, syntymäpaino ja 1v mitat. Aina kehuttu kasvua, pitkä ja kapea kuten isänsä. Jonkun taulukon mukaan n.2,5kg syntynyt painaa keskimäärin n. reilun 8kg 1-vuotiaana jos kasvu normaalia, pituutta teillä niinkuin meilläkin tullut reilusti, mikä vain hyvä asia. Siis ainakin meillä lääkärit sanoneet, että vanhempiensa mallinen, eikä mitään tarkkailuita tarvita. JOllei siis kasvu käyrä radikaalisti muutu! Kevytrakenteisia vain osa lapsista, meillä ainakin jo hartialeveys paljon kapeampi kuin monella ikätoverilla
:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:12 niina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 17:07 kauris mamma kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi Kirsikka, että pojista ollaan enemmän vauhkoamassa. Minulle terveydenhoitaja sanoi että jos pojalla menee alle -15 käyrän niin sit lähete keskussairaalaan tutkimukseen ja tarkkailuun.

Ei ole vielä onneksi mennyt....
Just joo, varmaan muitakin perusteita täytyy olla...? Meillä mennään reilusti tuolla teidän "läheterajalla" ja kovasti vain kehutaan kasvua. Tasaisesti kun mennään käyrää :)

Ei ole muita perusteita, poika on muuten kyllä täysin kympin poika.
Se on näköjään ilmeisesti sitten yli vauhko neuvolan täti jos ei muilla ole samanlaisia kokemuksia.

Itse en ole ollut pojan mitoista huolissani kun me molemmat vanhemmat ollaan tosi hoikkia ja pitkiä ihmisiä.

Täytyy näköjään sanoa neuvolan tädille että rauhoittuu. ;)
 
Sinttien äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 10:58 kauris mamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:12 niina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 17:07 kauris mamma kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi Kirsikka, että pojista ollaan enemmän vauhkoamassa. Minulle terveydenhoitaja sanoi että jos pojalla menee alle -15 käyrän niin sit lähete keskussairaalaan tutkimukseen ja tarkkailuun.

Ei ole vielä onneksi mennyt....
Just joo, varmaan muitakin perusteita täytyy olla...? Meillä mennään reilusti tuolla teidän "läheterajalla" ja kovasti vain kehutaan kasvua. Tasaisesti kun mennään käyrää :)

Ei ole muita perusteita, poika on muuten kyllä täysin kympin poika.
Se on näköjään ilmeisesti sitten yli vauhko neuvolan täti jos ei muilla ole samanlaisia kokemuksia.

Itse en ole ollut pojan mitoista huolissani kun me molemmat vanhemmat ollaan tosi hoikkia ja pitkiä ihmisiä.
Meillä pojan kanssa oltiin painossa -27 pituuden suhteen noin 1 v iässä ja neuvolassa oltiin sitä mieltä, että eipä tässä mitään. No sitten tuli lähete keskussairaalan lastenpolille 1.5 v iässä muista syistä. Silloin paino oli tullut jo himpun verran ylöspäin eli mentiin -23 tienoissa, mutta lastenpolilla olivat kyllä vauhkoja jo tuostakin. No edelleen käymme muutaman kerran vuodessa ylimääräistä tuota painoa tarkistamassa neuvolassa ja ikää on jo rontti 3 v. Nyt kyllä paino lienee jossain -20 - -19 tienoilla.

Mutta meillä tämä on isältä peritty ominaisuus. Nuorin oli 4 kk iässä painokäyrällä +10- +15 ja nyt 9 kk myöhemmin ollaan -12 tietämissä, oltiin siellä jo 1 v neuvolassa. Pulskasta tytöstä on tullut varsinainen hoikkis, vaikkakin pömppämasulla, jota pojalla ei ole ikinä ollut. Eikä vanhin, edellisten isosisko, ole lihava vaan sellainen keskimääräistä hoikempi -7 - -10 käyrien kulkija paino/pituus -käyrässä. Meillä siis aina vain hoetaan rasvalisää, rasvalisää neuvolassa käydessä.
 
meillä 1v mitat 8,3kg ja 73cm...äärettömän nirso ja pieniruokainen typykkä

esikoinen oli 1v n. 78cm ja 10kg

eri kaliiberia ovat tytöt, vaikka samat vanhemmat ja samat syntymämitat eli molemmilla n.4kg ja 51cm ja 52cm<br><br>
 
Meillä tyttö tosi pitkä ja hoikka, -15 käyrällä. Syntyessään 51cm ja 3,6kg. 1 vuotis neuvolassa 81,6cm pitkä ja 9,5 kiloa. Tuntuu kasvavan samaa vauhtia kuin minäkin. Aivan saman kokoinen kuin itsekin olin 1v. Syö kylläkin aivan älyttömästi ja kaikkea, mutta on meno päällä aivan koko ajan.
 

Yhteistyössä