Meilläkin on nirsomman puoleinen isukki perheessä. Hänen lapsuudenkodissaan on syöty perinteisiä suomalaisia kotiruokia; keittoja, patoja, laatikoita jne. usein söivät perunaruokia. Kun aloimme seurustelemaan tein alussa sen virheen että kysyin pitääkö hän siitä ja tuosta ja tästä, kun halusin laittaa hänelle hyvää ruokaa. Suurinosa ei kelvannut mitä minä ehdotin, joten tein alussa aika paljon niitä tavallisia kotiruokia, ja hyvinhän se sopi, kun minulla oli pieni lapsi jolla myös tein ruokaa. Pikkuhiljaa tajusin, että suurinosa ruoista joita ehdottelin (spagetit, salaatit, kasvisruoat, jnejne) ja joihin mies sanoi ettei niistä välitä, olivatkin ruokia joita hän ei välttämättä ollut maistanut tai oli ehkä maistanut mutta jonkun muun tekemänä. Aloin sitten laittaa ruokia joita halusin itsekin, ja mies söi mukisematta. Usein kävi niin että ruoka sai lopulta kehut, ja kyse oli ollut vain typeristä ennakkoluuloista tai huonoista aijemmista makuelämyksistä. Miehelläni on ykköstyypin diabetes joten monipuolinen ruokavalio on todella tärkeää hänen kohdallaan. Kun tapasimme hänen äitinsä suri sitä että mies söi niin yksipuolisesti eikä koskaan syönyt salaattia ja kasviksia. Seurusteltuamme 2kk miehen äiti hämmästyi totaalisesti kun mieheni söi kiltisti tekemääni kasvisgratiinia ja söi ison annoksen salaattia päälle. Toisinaan saan edelleen muistuttaa häntä että salaattia on otettava, ja 3,5v esikoinenkin on oppinut muistuttamaan isukkia ottamaan salaattia

Tottakai on ruokia joista hän ei pidä, ja olen sanonut että jos hän oikeasti ei pysty nielemään jotain, niin on hyvä ja ostaa kaupasta itselleen saarioisen pizzan sitten vaikka, mutta meidän perheessä syödään vuorotellen kaikkien lempiruokia. Mies ymmärtää tämän hyvin, ja vaikka vielä kesän alussa vannoi ettei koskaan ikinä enää syö kesäkeittoa niin pyysin että hän edes maistaa minun versiotani. Ja kas kas, taas jälleen siinä oli ruoka joka sai maistamisen jälkeen arvion, "menettelee" mieheni sanoin

söi sitä kolme lautasta.. joten taas oli ennakkoluulo kyseessä. Ja jos ei mies jostain pidä, hän vähinäänin jättää sen pois lautaseltaan eivätkä lapset huomaa mitään :> Anoppi on tainnut hemmotella mokoman, kun on niin ennakkoluuloinen syöjä. Varsinkin ulkomaalaisia ruokalajeja kohtaan ennakkoluulo on suuri, mutta esimerkiksi pastoja ja wokkeja on mies meilläkin oppinut syömään oikein mielellään. Ne kuuluvatkin niihin ruokiin mitä heidän perheessä ei ole tehty. Ja alkuun mies ilmoitti ettei pidä sellaisista ruoista, mutta eipä ollut juurikaan sellaisia maistellut. Ärsyttävintä maailmassa on että jos ei ole edes maistanut jotain ruokaa koskaan, ja ilmoittaa ettei pidä siitä!! Olen aina kyseenalaistanut nämä "en pidä" kysymällä oletko koskaan maistanut, ja sitten saanut miehen kokeilemaan uusia juttuja