Onko muilla näin nipoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt todellakin harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt todellakin harmaa

Vieras
Pojan yhdellä kaverilla on karkkipäivä ja sen ymmärrän kyllä.Meillä ei karkkipäivää ole,mutta lapset ei sitä todellakaan ahmi kilo kaupalla,eikä joka päiväkään.Katsovat sitten ihmeissään,kun synttäreille tulee kavereita,jotka kahmivat karkkikupit hetkessä tyhjiksi =0.Näille kavereille saa kuitenkin tarjota pullaa,kesiä ja jäätelöä,jos sattuu olemaan.
Nyt kuitenkin pojalla on uusi kaveri, ja olin leiponut mokkapaloja,niin ei voinut ottaa,kun herkkupäivä on lauantai.Nostan hattua kyllä lapselle,kun itsekuri piti ja kieltäytyi herkusta,mutta minusta tämä jo liian nipoa.Ei edes ollut ruoka aika,koska mekin oli syöty jo ajat sitten,ja lapsikin oli syönyt kotonaan.Lauantaina herkutellaan kotona kuulemma koko päivä.Onko tässä nyt minkään näköistä järkeä.Ollaan syömättä herkkuja ja sitten yksi päivä mätetään niitä koko päivä.
Meillä ei ole karkki-eikä herkkupäivää.Meillä saattaa karkkipussi lojua monta päivää kaapissa,että kukaan edes siihen koskee.Lasten kanssa ollaan kutsuilla,niin herkut saa olla rauhassa ja kohtuudella käyvät niitä napsimassa,kun toiset kahmivat niitä ihan, kuin eivät ikinä olisi saaneet karkkia.

On fiksu lapsi ja fiksu äiti. Ei se mitään henkilökohtaista sinua kohtaan ollut. Kyse oli periaatteesta, jota vanhemmat noudattavat, ja nostan sille hattua. Kyllä minäkin haluan tietää mitä lapseni syö, ja tuollainen on hyvä käytäntö. Varmasti, jos äiti olisi ollut paikalla, lapsi olisi tietenkin saanut luvan ottaa ihanan mokkapalan. Mutta lapsi totteli sääntöjä ja hyvä niin.

Minun mielestä itse tehty makea leivonnainen on terveellisempi kuin kaupan leipä, jossa lisäaineita.
Meillä saa syödä ihan nälkäänsä aamupalaksi piirakkaa ym. joten ei ole nipoa. ja lapset tarvitsevat toki rasvaista jäätelöä ja suklaata ym. kasvaakseen ja minäkään en p ärjää päivääkään ilman suklaata.

(ja alipainoinen olen, bmi 18)

Meilläkään karkit ei kuulu arkeen. Meillä ei loju karkkeja eikä sipsejäö kaapeissa. Meillä me aikuiset söisimme ne, jos niitä olisi. Siksi niitä ei ole.

Saanko kysyä, AP, ilman että loukkaannut, että onko perheessänne ylipainoa? Tuo, että kerran viikossa mättää herkkuja, on aineenvaihdunnankin kannalta terveempää kuin että joka päivä napsii makeaa tai rasvaista. Meidän perheessä ei ole ylipainoa, urheillaan kaikki ja syödään terveellisesti. Lauantaisin käydään pitsalla ta hampparilla ja ostetaan kotiin karkkia.

Alkuperäinen kirjoittaja erilainen äiti:
Minun mielestä itse tehty makea leivonnainen on terveellisempi kuin kaupan leipä, jossa lisäaineita.
Meillä saa syödä ihan nälkäänsä aamupalaksi piirakkaa ym. joten ei ole nipoa. ja lapset tarvitsevat toki rasvaista jäätelöä ja suklaata ym. kasvaakseen ja minäkään en p ärjää päivääkään ilman suklaata.

Mitä ihmettä tämä mihinkään liittyy? Lapsi ei ymmärrä harmaata, vaan vain mustaa ja valkoista. Jos äiti on kieltänyt makean syönnin arkena, niin silloin makea on kielletty arkena. Piste. Ei lapsi ymmärrä, että tämä mokkapala on itseasiassa aika ok, koska se on itse leibottu eikä täynnä lisäaineita.

Kussakin perheessä on perheen omat tavat. Minusta lapselta on aika hienoa, että kieltäytyi, jos kerran on tuollainen periaate. Harvempi varmaan olisi.
Ei se mokkapala varmaan karkista kamalasti kuitenkaan eroa.

Alkuperäinen kirjoittaja erilainen äiti:

noilla ruoilla kyllä lihoaa, mutta tiesitkö, että laihakaan ei voi syödä mielinmäärin karkkiä yms, koska noista et saa tarvittäviä ainesosia keholle tuottaa massaa, muuta kuin ihraa.

ja miten ihmeessä lapsi tarvitsee jäätelöä ja suklaata kasvaakseenn :o :o

Normaalipainoisia ollaan.Yksi lapsista liian hoikka,mutta minkäs teet kun ei liho,vaikka kuin söisi.Yksi lapsista on oikeasti lihava ja tämä johtuu ihan lääkityksestä.Paino noussut hurjasti vuodessa ja nyt ollaankin niillä rajoilla,että lääkitys pitäisi lopettaa...

Mun mielestä karkki/herkkupäivä ei ole hyvä asia. Siinä opetetaan siihen että sitten syödä mässätään enemmän ja kerralla. Samalla tulee opetetuksi "perjantaipullo"-ajattelua.

Mutta kukin tyylillään. Meillä noudatetaan linjaa "herkkuja satunnaisesti ruuan jälkeen, karkkia silloin tällöin, ei edes joka viikko".

Ap:n tilanteeseen: olipa tottelevainen poika. Siinä mun mielestä kaikki, mitä tohon voi kommentoida.

Yhteistyössä