Onko muilla joilla isä osallistuu yhtä paljon kuin äiti vauvan hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Kuulostaa varmaan typerältä kysymkseltä. Mutta meillä isä on hoitanut esikoista aina siinä missä minäkin ja nyt myös kuopusta. Eli hän on päivät töissä, mutta illat on sitten oikeastaan vallan lasten kanssa. Omasta halustaan siis, hoitaa aina vauvan iltasyötön, kylvetyksen ja nukuttamisen. Siis hän omin sanoin haluaa illat keskittyä lapsiin, kun jää päivällä siitä paitsi.

Miksi sitten kyselen tälläisiä? No neuvolan terveydenhoitajmme on asiasta syyllistänyt minua... Pari kertaa mies on ollut neuvolassa mukana ja silloin roosunut, pukenut yms. hoitanut vauvan ja on tullut myös ilmi tuo, että iskä aina kylvettää ja nukuttaa iltaisin. Terveydenhoitajmme on sitten mulle jälkeen päin sanonut ettei monikaan isä osallistu noin paljon ja mun pitäis oppia itse hoitamaan ja pärjäämään noiden lasten kanssa.

Siis tokihan mä nyt lasteni kanssa pärjään, kotiäitinä päivisin täällä yksin heidän kanssaan olen, mutta joka asiasta sitä sitten syyllisyyden ja huonon äidin tunteita kokee kun neuvolassakin tuo tuomitaan...

No joh!!Kaikkea sitä kuulee...mulle taas neuvolassa terv.hoitaja sanoo, että ota kaikki apu vaan mitä saat. Tarkoittaa tällä siis isää, mummoja, ystäviä, ketä tahansa. Todella ikävää, että sinulle on sanottu noin. Musta äidit on muutenkin todella herkkiä (omasta äitiydestään,osaamisestaan jne. ) ja kannattaisi miettiä mitä suustaan päästään. Ja vielä ammatti-ihminen. Mutta siis itse kysymykseen. Meillä kanssa isä osallistuu lapsen hoitoon. Meillä siis esikoinen ja nyt 9 kk. Omasta halustaan hänkin. Heti vauvan syntymän jälkeen oli oikeinkin innokas, ja oli hänelle kunnia asia hoitaa kylvyt ja muut. Nyttemmin pesut, unimaidot sun muut hoidetaan tasapuolisesti. Mieheni iltavuoroviikolla tietysti kaikki vastuu jää minulle, mutta kun viikonloppu koittaa, hoitaa isä oikein mielellään. Myöskin muut kotityöt menee tasapuolisesti. Toinen leikkii ja toinen hoitaa kotia...ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Olkaamme onnellisia onnellisista isistä!

Siis het alkuun sanottava, että onpas kummallista käytöstä th:lta. Luulisi enemminkin sanovan jotain positiivista miehellesi/miehestäsi, kun noin paljon osallistuu lastensa hoitoon. Yleensä kun asia on juuri päinvastoin. Meillä mies on ollut neuvolassa mukana parikin kertaa eikä kyllä ole sanottu mitään negatiivista. Jälkikäteen muistellen tosiaan puki ja riisui tytön ja nosti vaa'alle etc. ja puhui meidän tilanteesta, kun en itse jaksanut. Meidän tytöllä oli koliikkia 3 kk ja jos siellä nyt olisi sanottu jotain, että koita yksin pärjätä, niin enpäs tiedä mitä olisi tapahtunut.

Minusta on hienoa, että miehesi viihtyy omien lapsiensa kanssa ja hoitaa heitää omasta halustaan ilman, että tarvitsisi sanoa, että olisitko hetken "Pekan" kanssa tai kylvettäisitkö tällä kertaa. On niitäkin miehiä joille lapset ovat tärkeitä, mutta sitten se hoitoon osallistuminen ja heidän kanssa oleminen on sitä ja tätä (sivusta seurannut). Ole ylpeä miehestäsi. Olen itsekin siinä onnellisessa asemassa, että mies sentään osallistui koliikin aikana ja edelleen kohtalaisen paljon vauvan sylkittämiseen, kantamiseen, syöttämiseen yms., kun en yksin jaksanut. Eikä tarvinnut/tarvitse sen ihmeemmin ruikuttaa sitä apua. Tosin kotityöt ovat enimmäkseen minulla nykyään, mutta nyt jaksankin jo paremmin. Tosin tytön rytmin mukaan mennään ja aina ei ehdi tehdä kotihommia niin paljon kuin pitäisi/haluaisi. Ja kait se äidillekin on suotu lepohetkin päivään. Tosin oli niitäkin päiviä, jolloin tuntui siltä, että toinen ei yhtään välitä, menee vaan kavereillensa, mutta hyvähän se oli, että kävi vetämässä henkä välillä.

On tainnut th jäädä miehensä apua paitsi... ;) Meillä päin vastoin ollaan kannustavia kun kerron että mies on kaikessa mukana niin paljon kun vain kerkiää, ja että minä vain hormoni myllerryksessä ahkeraa miestäni sätin.. :ashamed: Naureskelevat vain ja kehuvat että on hyvä isä kun on niin paljon mukana kaikessa.

Juu ihan tutulta kuulosti sinun juttusi, myös meillä isä hoitaa kylvetykset ja iltanukutukset. Ihan luonnolliselta tuntuu. Ja myös meillä jos isä on neuvolassa mukana, yleensä siellä riisuu ja pukee jne. eli samoin eväin mennään :wave:

Meillä myös isukki hyvin aktiivinen ja on yleensä aina neuvolassakin mukana.Kiitosta sieltä vain meidän isi on saanut! Uskomatonta tuollainen kommentointi, katkeralta kuulostaa minunkin korviin. On tainnut tosiaan yksin hoitaa oman lapsikatraansa. Mielestäni meillä tytöstäkin jo näkee kuinka todella tärkeäksi isäkin on hänelle jo muodostunut kun ovat paljon yhdessä.

:o :o

Olipas siinä tädillä omituinen asenne, miltähän aikakaudelta lie peräisin! Väärinhän se olisi jos menisit repimään neuvolatädin käskystä lapsen miehen sylkistä pois jos kerran toinen haluaa leikkiä ja olla lapsensa kanssa.

Meilläkin mies hoitaa vauvaa iltaisin ja viikonloppuisin apuna, iltanukkumaanmeno on isin heiniä samoin kylvetys ja kotitöitäkin tekee. Tosin hällä on 2-3x/vk illat koulutusta tai harrastaa, mutta kuitenkin. :heart:

Kiitos ihanista vastauksista =) Sitä vaan tuntuu nyt niin herkästi ottavan itseensä kaikista sanomisista ja noista neuvolan tädin puhesta tuli jo niin huono-äiti olo. Vaikka oikeesti, hienoahan se on, että nää lapset yhdistää meitä (mua ja miestäni) ja yhdessä hoidetaan ja kannetaan vastuu.

No ompas outo neuvolan täti! Meillä isi hoitaa kans yhtä paljon koska mä opiskelen, eli isi on pojan kaa 2 päivänä viikossa kotona. Vauvauinnissaki meillä on vuorotellen 'suihkuviikot' sillä mä en haluu opettaa pojalle että vaan äiti tekee ikävät asiat kuten suihku vauvauinnin jälkeen. Ja kyllä isi ihan omatoimisesti tekee nuo kaikki jutut eli ei tartte käskee koskaan. =)

Minkähän ikäinen se tein neuvolantäti on?
Meillä haluaa myös iskä olla vauvan kanssa ja hoitaa kyllä mielellään ja pitää tärkeänä luoda oma suhteensa siten lapseen.
Kysäse, ihan uteliaisuuttasi että millätavoin hän perustelee tuon kommenttinsa? Kiinnostaisi minuakin.
Enemminkin sanoisin itse että kyllä lapsella on ihan oikeus isänsä seuraan jos siihen vain suinkin on mahdollisuus ja myös äidin pitää sille antaa tilaa, että isä saa lapsensa kanssa olla ja touhuta.

No huh, meille jos tulis neuvolatädit valittaa (on meinaa ihan sama meininki meillä kotona ku ap:lla) niin äijä vetäis kyl hirveet herneet nokkaan :laugh:
Antaa iskänki nyt hoitaa ku haluaa, meilläkin kun se kylvettää ja nukuttaa.. miksi pitäis se ilo ottaa pois, kun toinen haluaa kans hoitaa. Älytöntä.

Kaamee terkka!!
Meillä tosiaan lapsia 6 ja yhteisiä 2 näistä.Nuorin on 4 kk ja seuraava 2 v.Mies on nuorimman syntymästä asti ollut yöt pojan kanssa eli hoitaa yövuorot vallan.Mä nukun tytön kanssa yläkerrassa kun hänkin nukkuu vieläkin toisinaan huonosti.

Mies pyykkää,jopa lajittelee kaikki värit erikseen,tekee ruokaa,hoitaa lapset ja käynnit lääkärissä...en keksi mitään mitä ei tekisi ja missä ei pärjäisi.

Tosi outoa juttua terkkarilta ettei isä saisi osallistua oman lapsensa kasvattamiseen ja kasvuun...

Meillä todellakin tekee ihan samat kuin minä.On usein kaikkien lasten kanssa kotona yksin esim olen iltavuoroja tehnyt välillä ja hoitaa koko paketin nukkumaan.
Ja todella hoitaa junioria yöt.

täällä kanssa mies touhuaa niin paljon vauvan kaa, että munsta välillä tuntuu, että mitäs minä sitten teen...he hee..noh, olen lähestulkoon yksin 2 ekaa kasvattanut entisessä liitossani, kun olin yrittäjän kaa (24h töissä) naimisissa. nykyinen mieheni tietää tämän, ja hän onkin eri puusta tippunut ja aivan mahtava isä. meillä ei ole neuvolasta mitään kommentoitu, eipä meillä muutenkaan ole heiltä mitään kysyttävää. käymme vain mittauksella ja toteamassa, notta kaikki ok.

Melko törkeätä. Itse olen sitä mieltä että on vaan parempi lapsen ja isän suhteelle että isäkin osallistuu. Ja on parempi lapselle että molemmat vanhemmat osallistuvat hoitamiseen jo senkin takia että isän hoitoapu auttaa äitiä jaksamaan kun saa välillä levätä.

Meillä juuri takana yö kun mies ei nukkunut hetkeäkään kun vauva oli levoton(todella harvinaista tuon pojan kanssa) ja halusi että minä saan edes yhdet tauottomat yöunet nyt kun kolme viikkoa olen herännyt aina yösyötöille ja ollut siksi väsynyt. En todellakaan pode huonoa omatuntoa asiasta kun mies itse näin halusi - enhän minä pode pahaa mieltä siitäkään jos saan lahjan. B)

höh, en minä aina mene edes mukaan neuvolaan, kyllä se isä sen käynnyin hoitaa siinä missä äitikin :laugh: No,tissivauvan kanssa kyllä mutta 2v ja 3v neuvolat taisi iskä käyttää kun sai paremmin työvuorot sovittua.

Kyllä meillä ne on lapset on kummankin vanhemman. Vaikka olenkin äippärilomalla, niin kun mies tulee kotiin, on hänkin lapsien kanssa. Syöttää, käy kävelyllä, pesee, vaihtaa vaipat, kaikkea mitä arkeen kuuluu. Ja käy joskus kun itsellä on joku muu lekuri tai meno, niin siellä neuvolassakin, jos sattuu olemaan vapaata.
Eli älä ressaa, kyllä niitten muittenkin miehet on lapsien kanssa. Eikä kyse ole mistään naisen pärjäämisestä vaan ihan omasta halusta. Kun

Meillä on vähä sama..Minä kun olen päivät (ja yöt) vauvan kanssa kotona niin illat sitten mies on vauvan kans ja ku käydään iltaisin jossain niin vauva on isällään sylissä ym.. Kukaan ei oo onneksi ääneen sanonu, mutta paheksuvia katseita kyllä satelee. |O

Voiko joku oikeasti katsoa pahasti, jos isä hoitaa vauvaa?! Saati sitten terveydenhoitaja kommentoida noin! Ihan naurettavaa!
Meillä myös iskä hoitanut poikaa paljon ihan alusta asti. Musta ihan luonnollinen juttu ja niin sen kuuluisi ollakin. Sehän on pelkästään mahtavaa, että isä on lapsen elämässä täysillä mukana.

Voi että olen sinulle umbrella kateellinen. Ihana mies sinulla, kun haluaa hoidella vauvaa paljon iltaisin. Kyllä meilläkin mies hoitaa lapsia, mutta lähinnä hän nukuttaa vanhemman lapsen, kun minä tissittelen ja rauhottelen vauvaa. Ja kerran viikossa pääsen jumppaan tunniksi ja mies on yksin kahden pojan kanssa (4kk ja 3v) ja se tuntuu olevan ihan tarpeeksi hänelle, mutta hyvä kun edes sen aikaa pystyy olemaan poikien kanssa kahdestaan.

Neuvolantädille teksi mieli tokaista jotain terävää isän osallistumisesta vauvan hoitoon, mutta en nyt oikein keksi mitään sopivaa. Mutta kyllä noita neuvolantätejäkin on joka lähtöön. Tuntuu että semmosia tapauksia on aika paljon joille ei kelpaa mitään, jos lapsi syö huonosti on se :o jos lapsi on pullukka se on :o jos ja jos iskä hoitaa paljon vauvaa se on :o . Omitusta kerrassaan, mutta ne kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. ;)

Täällä kanssa mies ollut alusta asti mukana kaikessa. Meillä poika nyt 3kk. Öisin mieheni ottaa ekan herätyksen ja sitten minä aamulla nousen pojun kanssa ylös. Itseasissa mun mies tänään sano et onkohan tää jotenkin epänormaalia kun tuntuu että kaikki kattoo aina sitä huulipyöreänä kun kertoo että öisin hoitaa vauvan ekan syötön ja iltaisin/päivisin kun vapaalla on ja leikkii/vaihtaa vaipat yms yms pojan kanssa :)

...kerro mihellesi, että ei ole ainut eikä epänormaali. meillä tehdään ihan samaantapaan arkena, että mies hoitaa ekasyötön ja minä välisyötön yöllä. Aamuheräämiset on useimmiten minulla, koska mies lähtee töihin, mutta ottaa hyvin helposti poitsun "aamukahveelle" jos on ollut levoton yö eli olen hyppinyt poitsun luona rauhottelemassa. Viikonloppuina välillä tehdään niin että jompanakumpana yönä aina toinen nukkuu ja toinen hoitaa vauvaa niin molemmat saavat yhden katkeamattoman yön.
Kyllä on mukavaa kun iskäkin kantaa vastuunsa ja nauttii siitä :heart:

Yhteistyössä