Onko muilla aina siistiä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WWieras.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika kaaos täällä aina on. Ihan peruspuhdasta kyllä (jossei nyt jokaiseen nurkkaan katso ja valkoisella käsineellä ala pyyhkimään). Itse olen aika järjestelmällinen, mutta mies ja poikansa aikalailla jättävät tavarat minne sattuu, leivänmurut on pitkin tasoja ja astioiden koneeseen laittaminen unohtuu. Toisinaan hermostun ja pidän aiheesta palopuheen, hetken homma sujuu ja sitten taas onkin leipäpaketti ruokapöydällä leipäkorin sijaan, puurohiutaleita lattialla, ulkovaatteet sohvalla ja koulureppu keskellä olohuonetta. Mutta sellasta se on. :)

Ja tuohan tuo koirakin mukanaan hiekkaa pihalta.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29331943:
ei ole siistiä. mutta se ei johdu suinkaan siitä, etten sais lapsilta siivottua. minusta se on tekosyy olla siivoammatta. lapset pärjää kyllä aikoja ettei joku ole paapomassa niitä.

Eihän se lasten pärjääminen/pärjäämättömys olekaan syy sotkuihin, vaan se että meillä ainakin koko porukka "sotkee" kokoajan, eli kuljettaa tavaroita pois paikoiltaan, risuu/pukee vaatteita siellä täällä ja isoimmat esim käy jääkaapilla ja
muutenkin keittiössä jotain kokkaamassa vielä kun itse olen jo mennyt maate, joten siitä sitä sotkua syntyy!

Siistiä ei, mutta puhdasta on. Ollaan ajateltu niin että kerran viikkoon tehdään kunnon siivous (imurointi, lattianpesu, pölyjen pyyhintä, vessan pesu) ja viikolla otetaan rennosti, eikä siivoilla.

Tiskausta kuitenkin inhotaan yli kaiken ja ens asunnossa saapi luvan olla se astianpesukone!!! Makso mitä makso.

Ei ole, koska en tykkää siivoamisesta. Minä en välitä, vaikka joku pitäisikin sitä laiskuuden merkkinä :D koettakaa ite tehdä joka päivä paljon jotain oikeasti tylsää ja vastenmielistä, niin tiiätte miltä minusta tuntuuu :P

[QUOTE="veiras";29332443]Nykyään meillä on siistimpää kun olen karsinut tavarat minimiin ja hankkinut lisää säilytystilaa.[/QUOTE]

Tämä olisi meilläkin varmaan yksi hyvin tärkeä asia. Tavaroille ei löydy paikkaa kun kaikki paikat on niin täynnä.. Ja tavaraa on oikeasti liikaa, joka siivous kerralla löydän jotain poisheitettävää.

Olen pph . Omakotitalo 130 m2 on siisti. En saa toimia ammatissani jollen huolehdi työpaikkani siisteydestä. Päivittäin menee lelut paikoilleen lasten kanssa, imuroin joka aamu ja ruokailun jälkeen pyyhin tietenkin pöydät ja moppaan lattia. Tiskit pitää laittaa samoiten koneeseen eikä mitään voi jäädä pöydille.
kodinhoitohuone jossa vaihdan vaippoja pitää olla siisti ja turvallinen . Kaikki on lukkojen takana jotteu lapset saa myrkkyjä yms. Käsiinsä.
Vaatteet ovat kaapeissa sillä jos ne lojuu siel tääl, niihin voi kompastua lapsi ja minä korvaan.
Vessat pesen päivittäin ja ovenkahvat sekä muut kosketus pinnat pestää joka päivä desinfiointi aineella.
Ikkunat oyyhin aina kun tahraa ilmestyy.

Tähän kuuluu lisäksi viikoittainen lelujen pesu. Legot, pikkuautot ja pehmot yms. pitää pestä jokaiselle sopivalla tavalla. Lisäksi viikoittain vaihdan lakanat yms 4 hoitolapsen petivaatteisiin samalla myös omien 3 lapsen ja kahden aikuisen.

Niin, tämän lisäksi taion jokaiselle lapselle joka pöivö monipuolisen ja ravitsevan ruuan, aamupala, lounas ja välipala, askartelu materiaalit sekä lelujen uusimiset 111€ kuukausi hintaan per hoito lapsi.

Niin, työaikani on 7-16:45 ja palkka mitä kustannusten jälkeen jää on noin 1300€...

Jiku joskus ihmetteli miten meil on näin siistiä vaikka talossa saattaa olla 7 eri ikäistä lasta leikkimässä.
Lapset ovat oppineet, että lelut paikoilleen leikkien jälkee kuten päiväkodissa , vaatteet omiin lokeroihin yms.

Alaa tulen vaihtamaan mutta nyt nautin kotona olosta ja monesta sylitettävästä simasuusta .
Halaukset ovat parhaita ja niiden aitoutta ei saa jollei ole sydemellä tässä hommassa mukana.

Niin... On siistii. Tavarat minimiin, paljo elfa-koreja kaapeissa, jokaisella omat vaatekaapit sekä pipoille yms. Paikkansa. Kaikki ylimääräinen kiertoon. Sisutusjutut neutraaleja ja jotain räväkkää pisteenä sekaan.
Lapset saa leikniä nii paljon kun haluaa ja parhaimpia leikkejä pidetään esillä viikkoja mutta sotkut kerätään pois päivän päätteeksi.

pitääkö oikeasti pelkät päikkärit nukkuvien hoitolasten lakanat vaihtaa viikottain, vai haluatko vaan tehdä niin? Oma lapsi on yksityisessä päiväkodissa, pitää olla omat lakanat, ja ne tulevat ehkä 2 kk välein pesuun. Eivät silloinkaan ole likaisen tai tunkkaisen oloiset. Toki jos tulee vaikka pissavahinko, pyykätään heti, mutta noin muuten tuntuisi turhalta vaihtaa ihan joka viikko.

Ihan "normaali siistiä". Eli ei mitenkään erityisen puhdasta mutta ei likaistakaan. Joskus sotkut ärsyttä ihan hirveesti ja puhdistan oikein apinan raivolla asuntoa muistuttaen muuta perhettä myös siivoamisen tärkeydestä ja joskus sotkut ei haittaa yhtään eikä edes huomaa jos tiskiallas lakkaa näkymästä astiavuoren alta..

Ei ole siistiä kuin siloin tällöin kun innostutaan siivoamaan... ei ole lasten syy vaikka sotkua onkin lasten myötä enemmän, mutta oli sitä jo ennen lapsiakin. Mä en vaan ole kovin innokas siivoaja ja tavaroita tulee jätettyä sinne tänne. Peruspuhdasta meillä on kyllä.

Kun sitä samaan aikaan on minimalistinen ja perfektionisti, niin kyllä, täällä on 24/7 siistiä. Kaikki järjestyksessä, kaikki suorassa linjassa ja pölypalleroita ei löydä etsimälläkään.

Kun sitä samaan aikaan on minimalistinen ja perfektionisti, niin kyllä, täällä on 24/7 siistiä. Kaikki järjestyksessä, kaikki suorassa linjassa ja pölypalleroita ei löydä etsimälläkään.

Junttimittarini sykkii aina, kun asiat ovat suorassa linjassa. Kertoo ihmisestä paljon.

Ei ole siistiä. Mies jättää kaiken levälleeen likapyykeistä roskiin. Lapset (5- ja 7-vuotias) levittelevät kamojaan, pääosin omissa huoneissaan, mutta muuallekin. Varsinkin pienemmän leikit ovat täynnä sellaista pikkusälää, ja niitä on kaikkialla. Itse en jätä mitään levälleen, mutten ole kauhean innokas koko ajan siivoamaan toisten jälkiä.

Sitten meillä tehdään töitäkin kotona, ja siihen liittyen joutuu levittelemään papereita ja tarvittavia tavaroita ja tarvikkeita.

Tänään vein nuoremman lapsen kaverinsa luo leikkimään ja tajusin kyllä, ettei meidän koti silti ole sieltä pahimmasta päästä...

Ota imurista putki pois jätä se pelkän letkun kanssa se huutamaan ittekseen lattialle vaikka siksi aikaa kun kuuraat vessan, mulla auttaa tämä.

Mitähän tää nyt meinaa.. ?

Siis vaikka keittiöstä ei haettais ku vettä päivän aikana, niin ne masiinat saa silti kauniin pölykerroksen. Tekis mieli heittää kaikki mustat jorpakkoon ja hankkia vaikka harmaat tai valkoiset..

Mulla on kaksi alle 3 vuotiasta lasta.

Meillä on 120 neliön okt ja koiria.

Mun mies on reissuhommissa ja harvoin kotona.

Mua ahdistaa sotku ja tuntuu, että on valittava joko lasten hoito tai kodin siivous, molempia ei voi saada. Vai missä on vika, minussa?
Onko teillä muilla samaa ongelmaa? Missä kohtaa te siivoatte? Yöllä? :D

Meillä kaksi alle 3v lasta
Ok-talo, yläkerrassa 160 neliöö, alhaalla sama, mutta ei asumiskäytössä. Kissa, joka juoksee ulkona monta kertaa päivässä.

Mies päivät töissä ja kolmena iltana viikossa opiskelemassa muualla.

Imuroin noin kerran viikossa, pidän yllä semmosta jatkuvaa järjestystä pitkin päivää, mut lasten lelut siivotaan vasta illan päätteeksi paikoilleen. Kiellän silti levittelemästä niitä esim. keittiöön ja kodinhoitohuoneeseen (koska saatan kompastua niihin vauva sylissäni).
Pyyhin pölyt kerran viikossa tai kahdessa, lattioita pesen joskus ja jouluna, pyykkiä joka toinen päivä, vessanpesu viikottain vähintään. Jos olis supertarkka, niin sais imuroida varmaan päivittäin ainakin eteisen ja olohuoneen. Mutta kun en ole. Mua ei pari hiekajyvää lattialla vaivaa ja aina on asunto siinä kunnossa, et 5min riittää keposesti pikasiivoukseen, jos tulis yllärivieraita.

Mä järjestelen tavaroita paikoilleen pitkin päivää, yleensä silloin kun vauva on päiväunilla ja isompi katselee telkkua hetken, tai leikkii itsekseen huoneessaan. Monesti lapsi auttaa mielelläään pyykkien ja tiskikoneen kanssa :)

En ole mikään siivousintoilija, kaukana siitä, mutta en kyllä ymmärrä sitäkään, että lasketaan kaikki tavarat käsistään aina siihen mihin sattuvat putoamaan ja sitten koko kämppä on oikeasti aivan kamalan näköinen ja siivoamiseen saa kulumaan helposti koko päivän, jos riittääkään. En vois asua sellaisessa romuläjässä.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91