Onko muiden kotiäitien arki kaaosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiskirätti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiskirätti"

Vieras
Lapset 9kk, pian 4v(kamala uhmaikä)ja koiranpentu + isommat lapset ja arki on aikamoista kaaosta! En saa oikein mitään valmista aikaan vaikka koko ajan olen jotain tekemässä, mutta kaikki jää kesken ja jos selkänsä hetkeksi kääntää tapahtuu jotain uskomatonta! Vaikka kuinka yritän rauhottaa ilmapiiriä ja tehdä suunnitelmia toimivan arjen puolesta, mikään ei oikeesti toimi ja olen kamalan turhautunut tästä!!!! Tätäkö se vaan on pieneten lasten kanssa vai enkö minä osaa nyt jotakin? Monena päivänä ei päästä ollenkaan ulos vaikka koko pvä tehdään lähtöä, saati kauppaan tai minnekkään muuallekkaan, koiran hätä hätää käytän ulkona. Lisää lapsia tulossa joten kyllä mietin miten tästä selvitään vai pitäskö vaan luovuttaa ja antaa kodin olla hujan hajan ja haahuilla pvät yöpaidassa ilman omantunnon tuskia? Eikä nyt pliis mitään typeriä saarnoja vaan kertokaa oikeesti kokemuksia kotiäitiydestä? Minusta tämä on erittäin vaativa laji, töissä pääsisi helpommalla!

Tutulle kuulostaa.:) Meillä lapset 6v, 2v ja 4kk. Aina tuo 2v tekemässä tuhoja, kun silmä välttää. Mä pien perussiisteyttä yllä, eli imuroin päivittäin ja siivoon muut sotkut paitsi lapsen lelut. jos niitä alkaa keräileen, ni ei jouva muuta tekemään.
Ja tuo ulos lähtö samoin. Meillä ulkoillaan yleensä illalla kun mieskin kotona ja voi auttaa, muuten käy niin että kun kaikki ollaan valmiita niin vauva jo huutaa nälkäänsä.

Tää on varmaan sitä hallittua kaaosta.:D

Töissä pääsisi helpommalla joo, mutta kasa kotitöitä ne kuitenkin odottaisi kun illalla nälkäisten ja väsyneiden lasten kanssa palaisia kotiin viettämään illan "laatuaikaa".

Meillä on kuopus 3v (eikä taatusti tule enempää) ja nyt alkaa arjenhallinta vallata sijaa kaaokselta =) Pari kertaa viikossa ehtii jopa imuroimaan, ulkoillaan päivittäin pari tuntia (tai en minä yleensä niin paljon, mutta lapset, kun isommat vahtii pienempiä). Mitä isommaksi nuo isommat kasvaa, sitä enemmän niistä on apua, joskin vaativat jo enemmän ihan kahdenkeskistä aikaa, keskustelua, ja tietysti myös harrastuksiin kuskaamista.

Kannattaa lopettaa se lasten teko jossain vaiheessa, niin ehtii nauttimaan niiden lapsuusajasta muutenkin kuin yöpaidassa.

Meillä 5v ja 1v - tuo yks vee roikkuu lahkeessa kiinni koko ajan, itkee jos kävelee ohi jne jne. Semmoinen kausi menossa, kestänyt nyt jonkun pari kolme viikkoa. Ja just nyt en saa mitään tehtyä. Illalla sitten yritän raivata pahimman kaaoksen. Eiköhän teillä kohta helpota. Meillä nukkuu kahdet päiväunet ja toisen yritän pyhittää kotihommille, toisen omille jutuilleni (olen netissä :) tahi lenkillä - tänään täällä kun ollaan kaikki kipeitä niin isompikaan ei ole kerhossa).

Mut kyllä se tarkka rytmi arkea helpottaa, se että laittaa jonkun leikin alkuun jne. Pahimpana päivänä avaa tv:n tai laittaa dvd:n pyörimään.

Kiva kuulla, joskus sorrun ajattelemaan että olen vaan huono äiti kun en pärjää tässä lajissa! Kaverit saattaa soitella ostoksilta, jonne ovat selvinneet pienten lasten kanssa ja jonne minäkin joskus selvisin mutten enää tällä kokoonpanolla edes yritä lähteä ilman miestä! Kai se on tämä vaihe ja helpottaa kun tuo 4v saa uhmansa uhmailtua ja siitä olisi enemmän seuraa ja apua pienemmille! Nyt ovat vaan nokka pokkaa ja koko ajan saa olla kieltämässä.

Tee ihan kellon ajoilla selkeä päiväohjelma, mutta realistinen sellainen. Kaikki harrastukset yms. kuskaamiset pois, niin aikaa jää elämiseen.

Lapsille kuri. Neljä vuotiaan pidäisi nyt jo olla aika helposti käsiteltävä. Ymmärtää ja osaa tehdä paljon asioita. Oliko teillä isompiakin? Jaa heille kotitöitä ja vastuuta omista tavaroista ja tekemistä ja vaikka pikkusisarusten viihdyttämisestä että saat tehtyä hommia.

• Tykkää
Reactions: soja
mulla 1v9kk kaksoset ja 4kk vauva. joka päivä ulkoillaaan vähintään kerran. Sängyn pettaan, ja laitan astiat koneeseen, pyyhin pöydän ja rikkaimurilla pöydän alusen vetäsen. käydään myös kerhoissa 1-2xvko. Ruuat laitan aina valmiiksi illalla/vkonloppuna, että lasten kanssa ollessa tarvii vaan lämmittää. pyykit jää viikonlopulle.

ehkä kannattaa koitta rutiineja luoda tiukemmin? ja löysätä kotitöiden tasoa?

oletko muuten väsynyt? sillon ne seinätkin on usein liian lähellä... ulkoilu auttaa!

Meillä on lapset 4v, 2v ja 5kk, en koe että meillä olisi elämä kaoottista, mutta välillä melko rankkaa on. Meillä on kyllä päivärytmi olemassa, ulkoillaan 1-2 kertaa päivässä, ruoat saan tehtyä, siivottuakin, isompia kuskaan kerhoon jne. Vaativinta minusta on se, että päivän aikana ei juuri ole hetken rauhaa, koko ajan joku tarvitsee apua, roikkuu "iholla kiinni" tms.

Kaaoksen välttäminen vaatii kyllä sitä, että koko ajan on askeleen edellä ajatuksissaan niissä päivän toiminnoissa, eli pitää suunnitella ja toimia suunnitelman mukaan. Ei jäädä haahuilemaan, vaan aamulla liukuhihnameiningillä kaikille aamutoimet ja aamupala, sitten pukemaan ja ulos. siitä se päivä lähtee. Edellisenä iltana voi tehdä ruoat valmiiksi, niin ei tarvitse stressata ruoanlaitosa, sen kun lämmittää vaan. Turvaporteilla voi rajata tilaa missä lapset kulloinkin leikkivät, joten eivät pääse ihan joka paikassa tonkimaan ja sotkemaan. Eteisessä jokaisen ulkovaatteet on siististi yhdessä ja samassa paikassa, siitä ne on helppo ottaa kun aletaan pukea.

• Tykkää
on arki aika kaaosta, tai ainakin niinä päivinä, kun on jotain ekstraa kuten tänään. Meillä on 10v, 6v ja pienin 1v7kk. Lisää ei todennäköisesti tule. Mulla helpottaa se, että isot on koulussa/eskarissa päivät, mutta silloin pienin vaatii jatkuvaa huomiota, ei viihdy itsekseen leikkimässä, on varmaan tottunut menoon ja meininkiin, kun isot veljet ovat aina leikittämässä kotona ollessa. Meidän arkeen tuo haastetta harrastukset ja minun opiskelu, pakko on hoitaa kotityöt päivällä, koska illalla on sitten harrastuksiin kuskaamista ym. Muutamia vinkkejä arjenhallintaan
-minä koitan aina katsoa, että aamupala astiat mahtuvat koneeseen, eli tiskikone jylläämään illalla ja puhtaat sieltä pois
-pyykkikoneen lataan ja ajastan valmiiksi illalla, saa sitten aamulla laittaa märät narulle.
-tuo tullessas, vie mennessäs toimii hyvin. ¨
-ennen joulua tein ison perussiivouksen, nyt on helpompaa, kun tavaroilla on oma paikkansa.
-isommat korjaa aina omat jälkensä (pyykit koriin, astiat koneeseen, lelut ym. omille paikoilleen)
-jaan siivousta eri päiville ja perjantaisin sitten imurointi+lattioiden pesu keittiössä ,eteisessä ja vessassa sekä vessojen pesu isommin.
-aikataulu toimii jollain, meillä ei, välillä tulee pelejä/harjoituksia lyhyellä varoitusajalla ja silloin pitää suunnitelmien joustaa.

Toivottavasti näistä oli apua

on kaiken a ja o, miettii mitä päivän aikana tapahtuu ja paljonko tarvitsee aikaa erilaisiin siirtymiin, niin osaa aloittaa ajoissa esimerkiksi ulkoiluun valmistautumisen ja miettii missä järjestyksessä kannattaa lapset pukea, milloin ruoka jne.

-mulle neuvolasta "määrätiin" päivittäinen lepohetki, meidän kuopus nukkuu 15-20 min päikkäreitä, joten se on mun omaa aikaa, en tee kotihommia, vaan menen sohvalla pitkäkseni ja luen hetken, venyttelen tai muulla tavoin rentoudun, se auttaa jaksamaan taas. Syksy oli hirveä kaaos, harrastusten, opiskeluiden, miehen työn yms. takia, ja huomasin, että väsähdin, enkä saanut mitään aikaiseksi, kun vaan haahuilin ympäriinsä. Nyt otan sen oman hetken, päivällä se 15-20 min ja illalla en 21.30 tee kotihommia, vaan lueskelen, katson telkkaria, teen opiskelu juttuja...samalla lataan omia akkuja, se on oikeasti auttanut tosi paljon, olen paljon aikaansaavampi kuin nyt.

• Tykkää
Itse olin au pairina 4-lapsisessa perheessä. Työpäiväni olivat 7.30-16.30, ma-pe. Pojat (9v, 6v, 3v) kävivät koulua ja tyttö (2v) oli minun kanssa kotona. Aamulla huolehdin lapset valmiiksi (aamupala, aamupesut, vaatteet jne) ja saatoin pojat koulubussille. Aamupäivän ulkoilin tytön kanssa, ruokin hevoset, tarvittaessa siivosin karsinat ja lisäksi valmistin lapsille lounaan. Pojat tuli tunnin lounastauolle jonka jälkeen lähtivät takaisin kouluun. Tyttö meni päiväunille, ja sinä aikana käytin koirat ulkona, tyhjensin tiskikoneeseen, pyykkäsin, imuroin, pesin lattiat jne. Pojat tuli koulusta 4 aikaan ja annoin välipalaa ja sen jälkeen aloiteltiin läksyjen tekoa. Keskiviikkoisin ei ollut koulua, joten silloin oli sit kaikki lapset hoidettavana. Auttelin myös iltaisin ja viikonloppuisin lasten hoidossa vaikkei työaikaani ollutkaan. Ihmettelen välillä marinaa kotiäitiyden raskaudesta ja siitä kun ei muka aika riitä jne. Teillähän on koko pvä aikaa...

meillä isommat ulkoilee ok-talon pihassa itte, 4 ja 5v. ja vauva nukkuu yhdet pitkät unet.. aamusta aamupalat, lapset ulos, pesen pyykkiä, teen ruuan ja lapset tulee sisälle. syödään, vauva nukkumaan ulos, imuroin, lapset katsoo piirrettyjä ja leikkii, tällön pesen lattiaa tms ja viikkaan pyykit jos on tarvetta, sitten vauva herää, välipalat, ja koko porukka ulos. sitten tuun vauvan kanssa sisälle tekemään ruokaa, lapset sisälle, syödään jne. joskus isoin menee vielä kolmannen kerran ulos ihan väkisten vaikka ehdotellaan sisäleikkejä illasta. :D saatetaan käydä iltalenkillä tms, ja loput tai keskimmäinen on isän kanssa kotona kun koiutuu tuossa iltaruuan jälkeen yleensä.

Mulla on 1v tyttö ja arkisin hoidossa 9kk vauva. Arkena pidän kellontarkan rytmin:

-klo 7.30 ylös ja aamutoimet --> hoitolapsi tulee
-8.30 aamupala
-sisäleikkejä, musiikin kuuntelua, laulua..
-10.45 lounas
-ulos unille -> tiskit koneeseen, pyykit, imurointi ym.
-14.00 välipala
-15.00 ulos
-16.30 hoitolapsi kotiin ja itse päivällistä tekemään, klo 17 päivällinen
-kaupassa käyntiä, kyläilyä, sisäleikkejä ym.
- 19.30 iltapala
-20.00 iltasuihkussa lapsen kanssa
-20.30 lapsi unille --> vapaa-aika miehen kanssa

Viikonloppuisin sitten löysäillään, nukutaan pidempään, syödään myöhäinen aamupala eikä välttämättä ulkoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei aina ymmärrä;25453220:
Itse olin au pairina 4-lapsisessa perheessä. Työpäiväni olivat 7.30-16.30, ma-pe. Pojat (9v, 6v, 3v) kävivät koulua ja tyttö (2v) oli minun kanssa kotona. Aamulla huolehdin lapset valmiiksi (aamupala, aamupesut, vaatteet jne) ja saatoin pojat koulubussille. Aamupäivän ulkoilin tytön kanssa, ruokin hevoset, tarvittaessa siivosin karsinat ja lisäksi valmistin lapsille lounaan. Pojat tuli tunnin lounastauolle jonka jälkeen lähtivät takaisin kouluun. Tyttö meni päiväunille, ja sinä aikana käytin koirat ulkona, tyhjensin tiskikoneeseen, pyykkäsin, imuroin, pesin lattiat jne. Pojat tuli koulusta 4 aikaan ja annoin välipalaa ja sen jälkeen aloiteltiin läksyjen tekoa. Keskiviikkoisin ei ollut koulua, joten silloin oli sit kaikki lapset hoidettavana. Auttelin myös iltaisin ja viikonloppuisin lasten hoidossa vaikkei työaikaani ollutkaan. Ihmettelen välillä marinaa kotiäitiyden raskaudesta ja siitä kun ei muka aika riitä jne. Teillähän on koko pvä aikaa...

Odotahan vain kun itse tulet äidiksi. Se on eri asia tunteetta hoitaa asioita ja sitten irrottautua vapaapäiviksi, öiksi..Ja ihmisiä, ''lapsia on hyvin erilaisia. :-D

Yhteistyössä