Onko mitään mahdollisuuksia päästä töihin vanhainkotiin koulutuksetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tylsistynyt työtön emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tylsistynyt työtön emäntä

Vieras
Minulla ei ole koulutusta tähän työhön, mutta olen erittäin kiinnostunut työstä. Uskon minusta olevan siihen. Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä vanhainkotiin töihin täällä aika pienellä paikkakunnalla, ilman koulutusta? Kannattaako minun edes soittaa ja yrittää?

on! pyydät vaikka edes osastoapulaiseksi? sitten sen voikin muuttaa oppisopimukseksi...jnjne toki saattaa olla niin et eka pitäs päästä pääsykokeista läpi..mut kaveri on töissä ilman koulutusta

Tiedän muutaman koulutuksettoman (=koulutus on, mutta eri alalta) jotka ovat olleet vanhainkodilla työssä.

Soita ja kysy, älä kysy suoraan millään osastoapulaisen nimikkeellä, vaan soitat ja esittelet itsesi, kysyt työtä.

Työ on avustavaa työtä, syöttelet, olet seurana, ulkoilet tms.
Riippuu paikasta miten tarkasti seurataan ohjeistusta siitä että vain koulutettu ihminen tekee varsinaista hoitotyötä (kuivittelu, nostot, siirrot jne.)

"Meillä", yksityisessä vanhusten palvelutalossa, on ollut paljon työntekijöitä, joilla ei ole alan koulutusta. Aluksi he saavat perehdytyksen, eli toimivat kokeneempien työntekijöiden kanssa työparina, kunnes osaavat toimia itseäisemmin. El ihan perushommaa, aamu- ja iltapesuja, vessatuksia, saunotuksia, ruuan jakoa, siivoustyötä ym. Ei kuitenkaan mitään lääkitykseen liittyvää.

Monet ovat innostuneet opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi. Kaikki eivät alalle sovellu, vaikka intoa olisikin, mutta kannattaa ainakin kokeilla.
Ai niin, "meidän talossa" kouluttamattomia ei vakinaisteta, mutta tekevät pitkiä sijaisuuksia ym.

On mahdollista. Tunnen kaksikin yli 50v ihmistä jotka molemmat vain oppikoulun (?) käyneitä ja ovat vanhustyössä. Toinen nauttii erityisesti kun saa lukea vanhuksille ja pitää seuraa, sekä syöttää (kun häneltä on kielletty nosteleminen ((selkä)). Toinen taas tekee fyysisempää työtä, kääntelee ja auttaa peseytymään yms.

Useimpiin otetaan työllistämistuella hoitoapulaiseksi. Ja vihoviimeisiä ovat kouluttamattomat "kiinnostuneet" hoitotyössä. Silloin vastuu on sillä koulutetulla oikealla hoitajalla!

Oon työskennellyt aikasemmin vanhainkodissa, jossa oli hoitoapulaisen nimikkeellä töissä yksi nuori tyttö, jolla ei ollut hoitoalan koulutusta. Hyvin oli työssä oppinut ja pärjäsi hommassaan.

soitin, maanantaina käymään siellä. Mutta en tiedä sitten, alkoi selittämään opiskelumahdollisuuksista yms. Eikä niitä täällä ole.. Ammattikoulussa ei tänä vuonna ollut hakua lähihoitajalle, mol.fi ei löydy mitään työkkärinkoulutuksia alalle.. Niin en tiedä oikeen oliko se mitä mieltä töihin ottamisesta..

Jep kyllä meillä ainakin. Hoito-apulaisiksi niitä kutsuttiin eikä olis saanut tehdä muuta kuin avustaa aamutoimissa ja kylvetyksissä, mutta teki ihan tismalleen samat hommat mitä lähihoitajatkin. Kesätyöntekijäkin (lukiolainen) oli vastuussa 20 potilaasta kun ei ollut hoitajia töissä :D Oli aika tylyä meininkiä.

Olet sitten haastattelussa kiinnostunut hoitoalasta ja mieti ainakin pari kysymystä etukäteen. Osoita olevasi kiinnostunut opiskelemaan esim. oppisopimuksella, mutta haluaisit(?) tutustua ensin työhön.

Tulevaisuudessa tarvitaan paljon motivoituneita hoitajia, eikä mielestäni ikä ole este, jos fysiikka vaan muuten kestää.

Mitkä olisivat hyviä kysymyksiä? Olen aina ollut huono kysymään mitään haastatteluissa, kun en halua vaikuttaa tyhmältä ja jos mulla on jotain kysyttävää niin etsin yleensä vastaukset itse :D

Yhteistyössä