Onko mitään hyötyä ottaa tavan influenssarokotetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maisa

Vieras
Tätä nyt mietin, kun lääkäri reseptin antoi tolle rokotteelle. Alkuvuodesta sairastin kaksi influenssaa peräkkäin, oli aika surkee olo, niin nyt ihan pyytämättä lääkäri kirjoitti reseptin ja aatteli et olis hyvä ottaa. Pakko ei toki ole ja tosiaan mietinkin nyt et kuinka hyödyllistä se on ottaa? Oon kuullut aika monelta, ettei se olis kovin hyvä rokote, siis että silti sen influenssan on sairastanut. Ja entä vaikuttaako jos ottaa sen sikarokotteen sit myöhemmin, jos saa, niin mitenkään?

suuresti kyllä epäilen, että olisit sairastanut kaksi influenssaa peräkkäin, ehkä sitten kaksi flunssaa tai influenssan ja flunssan. Se rokotehan ei mitenkään estä sairastumasta tavan flunssaan, mutta sen vuoden influenssavirukselle se tuo vastustuskyvyn. Eihän sekään nyt kaikille varmaan ihan 100%suojaa tuo, mutta suurimmalle osalle kuitenkin aiheuttaa vastustuskyvyn influenssaa vastaan. Mutta kuten sanottua, flunssia sä voit saada vaikka kuinka monta vaikka otatkin rokotteen. Samaa influenssaa tietääkseni ei kahdesti voi sairastaa, ja aika harva varmaan edes tietää, onko ollut influenssassa vai tavan flunssassa.

Kausi-influenssa ja sikainfluenssa on eri viruskannat, eli niiden rokotukset ei päde ristiin. Tosiaan on hyvin hyvin epätodennäköistä että sulla olisi sama influenssa ollut kahta kertaa putkeen, varmaan ollut ensin normilenssu ja sitten influenssa, usein käy noin kun vastustuskyky laskee sairauden takia. Itse sairastin vuodenvaihteessa molemmat putkeen just noin ja oli ihan kauheeta..

Sun pitää itse vaan miettiä haluatko ottaa influenssarokotteen. Ei tosiaan 100-varmaa suojaa anna, mutta todennäköisesti vältyt siltä jos rokotteen otat. Tavalliset flunssat jyllää sitten ihan normaaliin tahtiin. Itsellä just päällä ja tuntuu että tääkin on kuolemaksi. Karmaisevaa.. En kyllä yhtään influenssaa enää halua tähän päälle |O

Niin ja siis kausi-influenssarokotteen ja sikainfluenssarokotteen voi ottaa vaikka samalla kertaa, ne ei vaikuta toisiinsa mitenkään ainakaan lääkäreiden tämänhetkisen tiedon mukaan.

Toki tiedän että flunssa ja influenssa on kaksi eri asiaa. Ja ominpäin en tehnyt diagnoosia, että olisi ollut kaksi influenssaa peräkkäin, vaan lääkäri. Olin tosiaan molemmilla kerroilla ihan sängyn pohjalla, pystyssä ei pysynyt ja kaikki oireet kuulemma vastasi influenssaa. Korkea kuume, paha yskä, hirveet säryt koko kropassa niin että lakanankin hipaisu teki ihan hirveetä ym. Mutta en todellakaan tiedä mikä iski niin pahasti kahteen kertaan, mutta kuitenkin, tuon vuoksi se resepti nyt kirjoitettiin, oli ollut sit mitä tahansa :D toivottavasti en sitä sikainflua saa :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toki tiedän että flunssa ja influenssa on kaksi eri asiaa. Ja ominpäin en tehnyt diagnoosia, että olisi ollut kaksi influenssaa peräkkäin, vaan lääkäri. Olin tosiaan molemmilla kerroilla ihan sängyn pohjalla, pystyssä ei pysynyt ja kaikki oireet kuulemma vastasi influenssaa. Korkea kuume, paha yskä, hirveet säryt koko kropassa niin että lakanankin hipaisu teki ihan hirveetä ym. Mutta en todellakaan tiedä mikä iski niin pahasti kahteen kertaan, mutta kuitenkin, tuon vuoksi se resepti nyt kirjoitettiin, oli ollut sit mitä tahansa :D toivottavasti en sitä sikainflua saa :/

Kuulostaa kyllä ihan siltä että sulla olisi jo ollut possunuha!

Yhteistyössä