onko minun mitään järkeä kuulua kirkkoon jos sukulaiset vai tutut eivät kuulu siihen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei uskova ev.lut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei uskova ev.lut

Vieras
en edes oikein usko jumalaan, ja viimeksi kävin kirkossa kun olin rippikoulussa. Mies ei kuulu kirkkoon, ja lapsia ei vielä ole. Kummiksi en pääse koska tutut eivät ole kirkon jäseniä.

On järkee kuulua (vaikka olen kyllä todella jäävi sanomaan, sillä itse kuulun ja uskon Jumalaan) :) Luehan Lorna Byrnen Enkeleitä hiuksissani. Muuta mä en osaa sanoa.

Mun mielestä ei ole järkeä kuulua kirkkoon jos ei usko niihin juttuihin, ihan sama kuuluuko kaverit tai sukulaiset :) Mä en ole koskaan kuulunut, ja tuntuisi ihan absurdilta liittyä kirkkoon vain siksi että suuri osa suomalaisista siihen kuuluu. Jos muuttaisin johonkin vieraaseen maahan, liittyisinkö sitten sen alueen valtauskontoon vaikka en itse uskoisi? Enpä usko että edes harkitsisin...

loukkaan varmaan nyt jotain (eli pahoittelen ennakkoon) mutta en usko mihinkään jumalaan, ennemmin sitten siihen mystiseen kohtaloon kuin mihinkään satusetään. Ja kirkkohäitä en ole kaivannut (musta se kirkko on vaan vieraiden juoksuttamista, kun sen vihkimisen voisi suorittaa juhlapaikalla)

mutta kirkossa en mene naimisiin eikä mua kirkon kirjoihin merkitä kummiksi. Mistä muusta jäisin paitsi?

mä en oo kertaakaan harkinnut kirkosta eroaista. vaikka en ole uskovainen niin silti kuulun kirkkoon.
eikä se kirkolisvero nyt niin paljoa ole että sen takia kannatais kikosta erota

[QUOTE="aapee";25090985]raha olisikin myös yksi tärkeinmistä syist (uskon puuteen lisäksi) miksi eroaisin. Nyt kun on loppuvuosi eli nyt olisi sen kannalta parempi hetki erota kuin alkuvuosi.

Miten muuten, jos joskus 20 vuoden päästä tulenkin uskoon, onko enää mahdollisuus liittyä takaisin kirkkoon?[/QUOTE]

Tottakai on mahdollista liittyä uudestaan.
Täällä minä tein. Eroa kirkosta

Kuulun kirkkoon ja musta kuuluu suomalaisuuteen. Koti, uskonto ja isänmaa.
Lapset on olleet seurakunnan kerhossa. Käyneet rippikoulun kuten suurin osa kavereistaankin....

[QUOTE="aapee";25090985]Miten muuten, jos joskus 20 vuoden päästä tulenkin uskoon, onko enää mahdollisuus liittyä takaisin kirkkoon?[/QUOTE]

On. Käsittääkseni uudelleen kirkkoon liittyminen on hyvin yksinkertaista, kun olet käynyt rippikoulunkin.

Minä en koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en ole koskaan kuulunut kirkkoon.

[QUOTE="tiia";25091036]Kuulun kirkkoon ja musta kuuluu suomalaisuuteen. Koti, uskonto ja isänmaa.
Lapset on olleet seurakunnan kerhossa. Käyneet rippikoulun kuten suurin osa kavereistaankin....[/QUOTE]

Eihän uskonto tarkoita kirkkoa?

[QUOTE="tiia";25091036]Kuulun kirkkoon ja musta kuuluu suomalaisuuteen. Koti, uskonto ja isänmaa.
Lapset on olleet seurakunnan kerhossa. Käyneet rippikoulun kuten suurin osa kavereistaankin....[/QUOTE]

täytyy tunnustaa että kävin muksuna seurakunnankerhossa, leireillä ja monissa tapahtumissa. Rippikoulun jälkeen toimein 3 vuoden ajan isosenakin ja olin leireillä mukana. En kuitenkaan koskaan ole välittänyt satusedästä tai jeesusteluista. En edes pistänyt käsiäni ristiin kun muut rukoili. Eli vaikka kirkon kirjoista löydyn, ei se henki ole läsnä ollut oikein koskaan.

Ei sinun minusta ole järkevää kuulua kirkkoon enkä usko että jäät jotakin paitsi vaikka et kuuluisikaan. Seurakunnan jäseneksi voit liittyä myöhemmin uudestaan jos se jossakin vaiheessa tarpeelliselta alkaisi tuntua.

Itse olen kirkosta eronnut, ja olen alkanut harkita uudelleen liittymistä.

Kirkon jäsenenä minun olisi mahdollista mm. äänestää seurakuntavaaleissa ja siten omalta osaltani tehdä kirkosta suvaitsevaisempaa. Olen tykännyt Suomen luterilaisesta kirkosta juuri siksi, että se on maltillinen koko kansan kirkko, enkä halua sen tulevaisuudessakaan muuttuvan hihhulijengiksi.

Kirkko tekee arvokasta työtä kotimaassa ja ulkomailla, sekä ylläpitää kulttuurisesti tärkeitä rakennuskohteita. Kirkosta erotessani ajattelin, että tuen muita hyväntekeväisyyskohteita kirkolliseveron suuruisella rahalla. No monia asioita olen tukenut, mutta en läheskään samalla summalla. On se vain helpointa, että joku perii kymmenykset suoraan palkasta.

Kirkossa en tule koskaan menemään naimisiin, enkä ihan täysin hyväksy luterilaisia oppeja predestinaation osalta. Mielestäni luterilaisen kirkon pitäisi myös tehdä pesäeroa harhaoppiin nimeltä vanhoillislestadiolaisuus. Mutta luterilaisuus on uskonnoista pienimpiä pahoja :)

En voisi käyttää myöskään palveluja sellaiselta taholta johon en kuulu. Ja meillä käytetään todella paljon: päiväkerhot, avoimet kerhot, lastenjuhlat, leirit...

Mielestäni jokaisen pitäisi olla jäsenenä vain organisaatioissa joiden oppeja kannattavat. Mutta lapsikaste toimii, montako jäsentä ev.lut. kirkolla ilman sitä olisi..

Se on minusta täysin jokaisen oma asia haluaako kuulua kirkkoon vai ei.
Itse en ymmärrä mitä väliä sillä olisi kuuluvatko sukulaiset/ystävät kirkkoon vai eivät.

Itse kuulun kirkkoon. En ole juurikaan uskovainen ihminen, en oikein tiedä mihin uskon vai uskonko mihinkään. Mutta haluan joskus sitten kirkkohäät, olen kummi, pienenä olen käynyt paljon seurakunnan järjestämissä kerhoissa, leireillä ym., olen ollut isonen. Seurakunta järjestää myös paljon palveluja mm. läheisen menettäneille, pulassa tavalla tai toisella oleville, lapsille, nuorille, aikuisille, vanhuksille. Tähän arvon ihmiset se teidän maksamanne kirkollisvero menee, näihin palveluihin jotka ovat sitten niiden käyttäjille ilmaisia.

Yhteistyössä