onko minulla oikeus?

• Viestiketjun aloittaja ilkeäkö?
  • Ensimmäinen viesti
ilkeäkö?
kieltää viemästä lasta appivanhempieni luo ilman minua?

tilanne siis se, että en ole itse nähnyt kyseisiä ihmisiä kohta vuoteen, minua ei ole sinne edes pyydetty. Asuvat hieman kauempana.

käyttävät paljon alkoholia ja koska en tunne heitä juurikaan, en voi luottaa heihin että ottaisivat vastuuta pienestä lapsesta. (lapsi ei siis vielä edes syntynyt :D )

ovat siis työssäkäyviä kyllä mutta vapaa-ajat menee näppärästi yleensä niin että alkoholi kuuluu asiaan.

mutta onko minulla oikeus tähän? oma isänikin on alkoholisti ja en todellakaan vie lastani tulevaisuudessa hänenkään luokse jos en voi olla varma että on selvinpäin. Joten en halua että lapseni joutuu myöskään ventovieraiden käsiin!

ovathan toki tulevan lapsen isovanhemmat mutta itse en heidän perheeseen kuulu joten en osaa heihin luottaakaan..

vieras
Esimerkki taas siitä, kun perhe ei ole suunniteltu ja ongelmat alkavat jo ennen lapsen syntymää. Mieti mitä teet lapsellesi. Kyllä tällaiset asiat täytyisi pystyä ratkaisemaan lapsen parhaaksi. Jos lapsen molemmilla vanhemmilla on huoltajuus tai tapaamisoikeus, niin aika vaikeaa on kieltää tapaamasta isovanhempiakaan ilman vankkoja perusteluja joita tuossa ei näytä lainkaan olevan. Tietenkin vielä olettamus, että lapsen vanhemmat eivät tule olemaan yhdessä, koska muuten tuo kuullostaa jo tosi oudolta.

Hmmm, vaikea tilanne. :/ Tietysti sinulla äitinä on oikeus päättää, kenen luona lapsesi vierailee. Ymmärrän myös, että taustasi huomioiden tuo alkoholi vaivaa mieltäsi ja et luota isovanhempiin.
Toisaalta ainakin itse ajattelen, että lapsella on oikeus isovanhempiinkin, mikäli ovat olemassa, eivätkä laiminlyö lasta. Voi kunpa voisitte jotenkin "lähentyä" appivanhempien kanssa ja näin voisit saada luottamusta heitä kohtaan, siis jos tämä ylipäätään heidän kohdallaan on mahdollista.

Kukaan ei oikein voi sanoa, miten sinun tulisi toimia. Sinun täytyy vaan tutkailla omia tuntojasi ja tehdä ainakin oma osuutesi siinä, että lapsellasi voisi olla isovanhemmat elämässään. Minusta on tärkeää, että lapsella on muitakin häntä rakastavia ihmisiä lähellään, kuin omat vanhemmat. Ymmärrän toki, että tämä sinun tapauksesi hieman kinkkinen, eikä varmasti helppo.

Tsemppiä ja onnea tulevasta lapsesta! :flower:

niin
Alkuperäinen kirjoittaja ilkeäkö?:
kieltää viemästä lasta appivanhempieni luo ilman minua?

tilanne siis se, että en ole itse nähnyt kyseisiä ihmisiä kohta vuoteen, minua ei ole sinne edes pyydetty. Asuvat hieman kauempana.

käyttävät paljon alkoholia ja koska en tunne heitä juurikaan, en voi luottaa heihin että ottaisivat vastuuta pienestä lapsesta. (lapsi ei siis vielä edes syntynyt :D )

ovat siis työssäkäyviä kyllä mutta vapaa-ajat menee näppärästi yleensä niin että alkoholi kuuluu asiaan.

mutta onko minulla oikeus tähän? oma isänikin on alkoholisti ja en todellakaan vie lastani tulevaisuudessa hänenkään luokse jos en voi olla varma että on selvinpäin. Joten en halua että lapseni joutuu myöskään ventovieraiden käsiin!

Sinä olet äiti ja sinä päätät. Ellet voi olla varma, että lapsesi saa hyvän hoidon ja siellä ollaan selvin päin, et tietenkään anna sinne lasta. Asia on hyvin yksinkertainen. Sinun ei tarvitse antaa, vaikka ehkä mieskin syyllistäisi, koska sinä kannata vastuun lapsestasi ja päätät asian. Itse olen saman asian kanssa painiskellut ja känniseltä anopilta lapsia hakenut kiltteyttäni, ei kannata. Lapsen etu on tärkein, ja isovanhemmat voivat olla suuri ilo heille, jos ovat raittiina ja huolehtivat.

Toki jos mielipiteesi perustuu esim ettei kemiat toimi, niin mieti vielä. Lapsen etu voi olla myös se, että saavat olla isovanhempien kanssa vaikkei heidän tapansa äitiä niin miellyttäisikään. Kännäys ja turvattomuus siis eri asia.

ovathan toki tulevan lapsen isovanhemmat mutta itse en heidän perheeseen kuulu joten en osaa heihin luottaakaan..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nasun:
Hmmm, vaikea tilanne. :/ Tietysti sinulla äitinä on oikeus päättää, kenen luona lapsesi vierailee. Ymmärrän myös, että taustasi huomioiden tuo alkoholi vaivaa mieltäsi ja et luota isovanhempiin.
Toisaalta ainakin itse ajattelen, että lapsella on oikeus isovanhempiinkin, mikäli ovat olemassa, eivätkä laiminlyö lasta. Voi kunpa voisitte jotenkin "lähentyä" appivanhempien kanssa ja näin voisit saada luottamusta heitä kohtaan, siis jos tämä ylipäätään heidän kohdallaan on mahdollista.

Kukaan ei oikein voi sanoa, miten sinun tulisi toimia. Sinun täytyy vaan tutkailla omia tuntojasi ja tehdä ainakin oma osuutesi siinä, että lapsellasi voisi olla isovanhemmat elämässään. Minusta on tärkeää, että lapsella on muitakin häntä rakastavia ihmisiä lähellään, kuin omat vanhemmat. Ymmärrän toki, että tämä sinun tapauksesi hieman kinkkinen, eikä varmasti helppo.

Tsemppiä ja onnea tulevasta lapsesta! :flower:
Toivoisin todella että lapseni saisi lähelleen kaikki isovanhemmat, itselläni oli vain yksi mummo joka välitti ja en haluaisi lapselleni sitä samaa..

En todellakaan aio kieltää heitä olemasta kokonaan läsnä, en vaan halua antaa lastani sinne käymään jos en itse saa mennä mukaan.

Minun on vaikea heitä lähestyä koska he eivät itse tule ollenkaan vastaan :( itse haluaisin kuulua heidän perheeseensä, mutta en voi sinne väkisinkään ängetä :(

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esimerkki taas siitä, kun perhe ei ole suunniteltu ja ongelmat alkavat jo ennen lapsen syntymää. Mieti mitä teet lapsellesi. Kyllä tällaiset asiat täytyisi pystyä ratkaisemaan lapsen parhaaksi. Jos lapsen molemmilla vanhemmilla on huoltajuus tai tapaamisoikeus, niin aika vaikeaa on kieltää tapaamasta isovanhempiakaan ilman vankkoja perusteluja joita tuossa ei näytä lainkaan olevan. Tietenkin vielä olettamus, että lapsen vanhemmat eivät tule olemaan yhdessä, koska muuten tuo kuullostaa jo tosi oudolta.
millä perusteella väität ettei perhe olisi suunniteltu?

mä olen nähnyt ja kokenut miten alkoholin alainen ihminen voi lasta kohdella, tahtomattaankin, joten siksi olen hyvin pelokas asian suhteen..

vieras
Oletko miettinyt, että lapsen syntymä voi muuttaa paljon. Heillä voi oikeasti olla kiinnostusta sitten lasta ja sinuakin kohtaan. Onko oikeasti joku heistä sanonut, että et saa käydä heillä, vai onko tämä oma tuntosi tai et itse pidä heistä. Toisinkuin joku kirjoitti äidillä ei ole mitään oikeutta päättää, missä lapsi isän kanssa vierailee, ellei voi osoittaa sitä vaaralliseksi ja viranomaiset järjestä kieltoa. Miksi ihmeessä äiti "omistaa" yksin lapsen. Outo ja virheellinen käsitys.

ap
Oletko miettinyt, että lapsen syntymä voi muuttaa paljon. Heillä voi oikeasti olla kiinnostusta sitten lasta ja sinuakin kohtaan. Onko oikeasti joku heistä sanonut, että et saa käydä heillä, vai onko tämä oma tuntosi tai et itse pidä heistä. Toisinkuin joku kirjoitti äidillä ei ole mitään oikeutta päättää, missä lapsi isän kanssa vierailee, ellei voi osoittaa sitä vaaralliseksi ja viranomaiset järjestä kieltoa. Miksi ihmeessä äiti "omistaa" yksin lapsen. Outo ja virheellinen käsitys.
en oleta omistavani lasta yksin.. miksi täällä halutaan taas vaan vääristellä asioita!?

ei edes viitsitä lukea mikä on jutun pointti..

kiitos kuitenkin asiallisille vastaajille!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
millä perusteella väität ettei perhe olisi suunniteltu?

mä olen nähnyt ja kokenut miten alkoholin alainen ihminen voi lasta kohdella, tahtomattaankin, joten siksi olen hyvin pelokas asian suhteen..
Tarkoitin, että perheen sisällä pitäisi tällaiset asiat ratkaista ja suunnitella, miten lapsen kanssa toimitaan. Suurin ongelma taitaa nyt olla luottamuspula sinun ja lapsen isän välillä. Teidän pitää tällainen asia järjestää kuntoon. Jos pelkkä alkoholin juonti on näin suuri ongelma, niin ratkaisuja pitää hakea yhteisillä keskusteluilla isän ja appivanhempien kanssa. Asiat pitää järjestää kuntoon, eikä etsiä pakokeinoja ongelmista.

Keittiönoita
mies ei myönnä että hänen vanhempansa ovat alkoholisteja..
Jos miehesi jättää lapsenne humalassa oleville vanhemmilleen hoitoon, kyse on heitteillejätöstä. Mutta jos hän on selvinpäin siellä mukana ts vastaa lapsen hoidosta ja turvalisuudesta, niin ei ole.

Tämä on aivan totta. Lapsi saattaa muuttaa paljonkin ja sulattaa ihmisten sydämiä.

Ja kyllä, myös isällä on yhtäläiset oikeudet lapseen. Vanhemmat yhdessä päättävät näistä asioista ja näkevät toivottavasti lapsen edun. Myönnän, että minä vähän ajattelen oudosti ja virheellisesti, kun ajattelin ja ajattelen, että minulla on äitinä oikeus päättää lapsen vierailuista. :ashamed:

vieras
en oleta omistavani lasta yksin.. miksi täällä halutaan taas vaan vääristellä asioita!?

ei edes viitsitä lukea mikä on jutun pointti..

kiitos kuitenkin asiallisille vastaajille!
En tarkoittanut kommenttia lapsen "omistamisesta" ap:lle vaan sille krijoittajalle, joka väitti äidillä olevan oikeuden päättää yksin lapsen ja isän asioista ja oikeuksista. Mielestäni en ollut lainkaan asiaton, vain onko taas kerran asiatonta kirjoittaa erilaisia näkemyksiä.

Onko sinua siis kielletty käymästä appivanhempien luona? Vai onko tämä vain oma tulkintasi?
Mulle nimittäin ei tulis mieleenkään, että kun omilla lapsilla aikanaan on kumppanit, mun pitää kutsua ne kylään ja varsinkin että molemmat erikseen, kyllä se on luonnollinen asia, että molemmat kylään tulee.
Ja sitten alkoholista; sehän on normaali asia, että ei halua olla tekemisissä humalaisen alkoholistin kanssa. Kaikenlisäksi se on pahaksi sille alkoholistille, se on juomisen mahdollistamista ja estää häntä näkemästä tilaansa. Eli sinun kuuluu huolehtia, että kukaan perheestäsi, ei se mieskään, ei mene sinne eikä hoida heidän asioitaan, jotka on humalapäissään sotkettu. Selvinpäin sitten vietetään aikaa yhdessä.

Keittiönoita
moni tuntuu kuvittelevan että ilkeyttäni haluan estää isovanhempia tapaamasta lastenlastaan :(
No mä en ainakaan niin ajattele...mietin vaan, mikä tässä on ongelma. Ts jos sun miehesi on luotettava ja kunnollinen, niin tuskin hän siellä anoppilassasi vieraillessaan antaa vanhempiensa kohdella lasta huonosti.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Onko sinua siis kielletty käymästä appivanhempien luona? Vai onko tämä vain oma tulkintasi?
Mulle nimittäin ei tulis mieleenkään, että kun omilla lapsilla aikanaan on kumppanit, mun pitää kutsua ne kylään ja varsinkin että molemmat erikseen, kyllä se on luonnollinen asia, että molemmat kylään tulee.
Ja sitten alkoholista; sehän on normaali asia, että ei halua olla tekemisissä humalaisen alkoholistin kanssa. Kaikenlisäksi se on pahaksi sille alkoholistille, se on juomisen mahdollistamista ja estää häntä näkemästä tilaansa. Eli sinun kuuluu huolehtia, että kukaan perheestäsi, ei se mieskään, ei mene sinne eikä hoida heidän asioitaan, jotka on humalapäissään sotkettu. Selvinpäin sitten vietetään aikaa yhdessä.
Minua ei ole huolittu mukaan, vaikka aikanaan sitä itse pyysin moneen kertaan, enää en viitsi edes pyytää.

Minua ei ole huolittu mukaan, vaikka aikanaan sitä itse pyysin moneen kertaan, enää en viitsi edes pyytää.
Ei millään pahalla, mutta jos miehesi ei huoli mukaan, niin onkohan ongelma sitten sinun ja miehesi, ei sinun ja appivanhempiesi välinen?

ap
Ei millään pahalla, mutta jos miehesi ei huoli mukaan, niin onkohan ongelma sitten sinun ja miehesi, ei sinun ja appivanhempiesi välinen?
tähän kuuluu niin paljon muutakin.. anoppi mm. haukkunut minua miehelleni niin että itse olin vieressä. Haukkui vaikka oli tavannut minut kerran aiemmin ohimennen..

itse en kaikesta huolimatta jaksa kantaa kaunaa vaan haluaisin olla väleissä, läheisiä en meistä koskaan odottanutkaan tulevan.. Haluaisin silti kuulua myös heidän perheeseensä..

tähän kuuluu niin paljon muutakin.. anoppi mm. haukkunut minua miehelleni niin että itse olin vieressä. Haukkui vaikka oli tavannut minut kerran aiemmin ohimennen..

itse en kaikesta huolimatta jaksa kantaa kaunaa vaan haluaisin olla väleissä, läheisiä en meistä koskaan odottanutkaan tulevan.. Haluaisin silti kuulua myös heidän perheeseensä..
Eikä mies puolustanu sinu mitenkään :eek: . Kyllä mä vaatisin nyt selitystä mieheltäkin!
Luonnollistahan se on, että myös isovanhemmat kuuluu perheeseen ja miniät ja vävyt samaten. Ne tulevat lapset on kaikille rakkaita, niin kyllä niiden molempien vanhempien ja kaikkien isovanhempienkin kuuluisi olla! Minusta sinun toiveesi ja halusi ei ole mitenkään kohtuuttomia, vaan miehesi ja hänen perheensä käyttäytyvät törkeästi!

Yhteistyössä