Onko minulla oikeus sanoa, että eivät ole luomuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerronko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerronko?

Vieras
Sisareni sai kaksoset ja jokainen on kysynyt ja päivitellyt onko suvussa kaksosia. Lapset ovat hoidoilla saatuja, joten pitäisi sanoa, etteivät ole "luomuvauvoja". Voinko sanoa vaikka kyse ei ole omista lapsistani? Menenkö toisen reviirille jos sanon, että kaksoset ovat hoitojen tulos eivätkä suvussa kulkeva "juttu"?

Minun mielestäni siskosi asia kertoa. Kaksosten kohdalla tuota päivittelyä saa kyllä kuulla ja yleisin kysymys varmaan onkin "onko teillä suvussa kaksosia", mutta kyllä luomukaksosia syntyy vaikkei suvussa kulkisikaan. Näin meillekin putkahti todelliset yllätyskaksoset. Pointtina siis, että vaikkei suvussa muita kaksosia olekaan, niin ei ainoa selitys ole lapsettomuushoito.

En ole asiasta puhunut. Osa ihmisistä tietää, että vaikeuksia taustalla, osa ei. Mutta oikeasti on kyllä perin ärsyttävää, että lähes jokainen kysyy: "ai, onko teillä suvussa kaksosia?" Sitä samaa lausetta olen nyt puolisen vuotta kuunnellut ja välillä tekisi mieli tiuskaista, että "ei ole ja kuule ilman lääketiedettä ei olisi nytkään!!"

(Kiitos lääketieteen, nyt hänelläkin on lapsia :heart: )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei todellakaan ole sinun asiasi paljastaa tuollaista. Sitä paitsi, onhan lapsilla isäkin, eli voisihan tämä tulla siltäkin puolelta.

Haluaisin korjata sen verran, että siinä montako lasta kerralla syntyy, ei isän perimällä ole merkitystä. Jos naiselta irtoaa kerralla useampi munasolu, niin isältä varmasti riittää siittiöitä hedelmöittämään nämä kaikki, mutta ei se isä vaikuta irtoavien munasolujen määrään. Jos taa hedelmöittynyt munasolu jakautuu kaksosiksi (=identtiset), niin siinä ei kenenkään perimä vaikuta, ovat vain sattuma.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole asiasta puhunut. Osa ihmisistä tietää, että vaikeuksia taustalla, osa ei. Mutta oikeasti on kyllä perin ärsyttävää, että lähes jokainen kysyy: "ai, onko teillä suvussa kaksosia?" Sitä samaa lausetta olen nyt puolisen vuotta kuunnellut ja välillä tekisi mieli tiuskaista, että "ei ole ja kuule ilman lääketiedettä ei olisi nytkään!!"

(Kiitos lääketieteen, nyt hänelläkin on lapsia :heart: )

Voit myös kokeilla yksinkertaisesti seuraavaa:
- "onko teillä suvussa kaksosia"
- "nyt on"

kaveri just kävi ja sano, että periytys hänen mukaansa isän puolelta kaksosuus ja kolmosuus. sanoi, että kun ittensä puolella on kaksosia ja ja parit kolmosetkin, että ilmeisesti ei ite tarvi huh-onneksi oottaa että tulis monta kerralla :D

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Kaikkea ihmiset miettiikin... Mitä ihmeen väliä sillä ylipäätänsä on miten lapsi on saanut alkunsa?

Mun pointti on tää turhautuminen tuohon yhteen ja samaan lauseeseen, jota olen nyt aika pitkään kuullut :/ Mutta kiitos, helpotti kun sain vähän jupista :D
Lapset ovat lahja, tulivat sitten luomuna tai pakkasesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Kysäisepä siskoltasi mitä mieltä hän on.
Ennen sitä ei todellakaan ole sinun asiasi asiasta laulaa..

En ole laulellut, enkä laulele. Joskus vaan tulee mieleen, että loppuisko ihmisten uteliaisuus jos sanoa täräyttäis jotain sellaista että saisi ne vaivaantuneeksi :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Kaikkea ihmiset miettiikin... Mitä ihmeen väliä sillä ylipäätänsä on miten lapsi on saanut alkunsa?

Mun pointti on tää turhautuminen tuohon yhteen ja samaan lauseeseen, jota olen nyt aika pitkään kuullut :/ Mutta kiitos, helpotti kun sain vähän jupista :D
Lapset ovat lahja, tulivat sitten luomuna tai pakkasesta :)

Jännä juttu että sinulta kysellään siskosi kaksosista niin paljon että alat jo turhautumaan... Oletteko joku paikallinen julkkisperhe? Vai miksi siskon lapset kiinnostvat niin lukuisia ihmisiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja er:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei todellakaan ole sinun asiasi paljastaa tuollaista. Sitä paitsi, onhan lapsilla isäkin, eli voisihan tämä tulla siltäkin puolelta.

mutta kaksoset ei periydy isän puolelta...tiedoksi vaan

Sitähän ei kai ole saatu varmaksi selville, että periytyykö identtisyys. Ja jos periytyy, niin johtuuko se siittiösolusta se jakautuminen vaiko munasolusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
kaveri just kävi ja sano, että periytys hänen mukaansa isän puolelta kaksosuus ja kolmosuus. sanoi, että kun ittensä puolella on kaksosia ja ja parit kolmosetkin, että ilmeisesti ei ite tarvi huh-onneksi oottaa että tulis monta kerralla :D

Niin siis kaksosten isällä ei ole tekemistä sen kanssa, montako lasta syntyy. Erimunainen mieskaksonen voi kuitenkin omille tyttärilleen siirtää geenin, jonka seurauksena näillä tyttärillä on taipumusta useamman munasolun irtoamiseen ( kierto. Tästä mahdollisesti johtuu myös taipumus ajatella, että kaksoset hyppäävät yhden sukupolven yli.

Yhteistyössä