onko minulla mahdollisuus muuttaa pois kotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jasmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja : ):
Alkuperäinen kirjoittaja jasmin:
mun tulevat palkkarahat on tarkoitettu mun syntyvälle lapselle ja mun suuriin unelmiin ja elämiseen.

Kannattanee varautua pieneen realitycheckiin...
Peesi tähän :D Verottaja nappaa omansa, sitten yhteiskunta ja pankki ja lopun kanssa saakin sitten tehdä niinkuin itse haluaa. Ap:n kannattaa myös parivalinnassa kiikaroida vain sellaisia, joilla on samat tavoitteet. Se on nimittäin niin, että vaikka nettona rapisisi tilille yli 3000 euroa kuukaudessa, niin sillä rahalla ei vielä unelmia täytetä, ellei satu olemaan ukkoa, joka tienaa vähintään saman verran =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
haluan oman asunnon, koska en voi asua kotona. en halua mitään vankilaa enkä jaksa kun minulla on niin paha olla. elämä on yhtä tuskaa ja kidutusta jo nyt. en ole onnellinen kotona vaan voin pahoin. tulen hulluksi jos en pääse täältä.
Oletko hankkinut ammattiapua? Siis ihan ensiksi sun pitää saada paha olosi pois. Se ei välttämättä onnistu sillä, että muutat asumaan yksin. Itse asiassa se paha olo saattaa vain pahentua siinä yksinäisyydessä. On olemassa kanavia, joilla nuoria mielenterveyskuntoutujia autetaan oman elämän alkuun. Ne kanavat ja se apu tulee kuitenin sieltä psyykenhoidon puolelta, sieltä sosiaalityöntekijöiltä jne. Jos nyt vaan haluat vuokrata asunnon, olet samalla viivalla nelikymppisten, työssäkäyvien asuntoa vuokraavien kanssa. Kuntien vuokra-asuntoihin on yleensä pitkät jonot ja yksityiset taas haluavat parin kuukauden takuuvuokran sekä vakituisen työsuhteen.

Jos et siis vielä ole käynyt mielenterveystoimistossa, varaa sinne aika nyt. Jos olet käynyt, puhupa siellä tarpeestasi saada oma asunto. Eiköhän siellä auteta sua asian eteenpäin viemisessä.

en ole ahkenut apua.

Käyppäs heti hakemassa apua. Ja aloita ahkera opiskelu. Hyvä lakimies osaa kirjoittaa hyvää suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Vaikkei ottaisikaan opintolainaa, niin se lasketaan siihen silti, jos se on mahdollista ottaa.
Ota nyt vaan se laina, et muuten pärjää millään. Tai mene töihin.
Kaikkein fiksuinta olisi asua kotona, kunnes lukio on ohi.

ei ole mitään järkeä ottaa lainaa. enkä halua asua kotona nurkassa jossa minulla on paha olla. :(

samoin täällä. jotkut vaan ei tajua että joillaki ei ole niin helppoa esim. jos läheisistä suurin osa on henkisesti sairaita. siinä sitte ku yrittää lukia kokkeisiin nii ei tuu mitään!

Joo vanhemmat heitti ulos mut kun taloyhtiöltä tuli kirjallinen varoitus että on pidetty bileet sinä aikana kun vanhemmat oli matkoilla. Nyt täytyy sitte asustella jossai kaduilla tai kavereilla mitkä suostuu ottamaan.

Sosiaalitoimesta saat apua EHKÄ sen jälkeen että olet ENSIN hakenut ja ottanut opintolainan. Saattavat laskea että et muka sen jälkeen edes tarvitsekaan mitään. Asumislisää voit saada myös. Mutta ankee tosiasia on nykyään että opiskelijat ovat TODELLA ahtaalla ja joutuvat monesti tekeen töitä samalla kun opiskelee. Mutta kunhan otat niukan linjan, et polta, et ryyppää, et herkuttele ylimääräisiä, et shoppaa, et käy ulkona syömässä, hyödynnät tarjoukset ym niin voi hyvinkin onnistua :wave: :hug: :flower:

Vaikkei ottaisikaan opintolainaa, niin se lasketaan siihen silti, jos se on mahdollista ottaa.
Ota nyt vaan se laina, et muuten pärjää millään. Tai mene töihin.
Kaikkein fiksuinta olisi asua kotona, kunnes lukio on ohi.

ei ole mitään järkeä ottaa lainaa. enkä halua asua kotona nurkassa jossa minulla on paha olla. :(

Opintolainassa on niin pieni korko, että se on hyvinkin järkevää ottaa.
Silloin, kun muutin pois kotoa ja myös kävin sossussa, niin sanoivat, että kerran sulla on mahdollisuus lainaan, niin se lasketaan tuloksi siinä vaiheessa. Sillä ei ole mitään merkitystä onko sinulla se laina vai ei. Tuo on kyllä persiistä, mutta totta. :(
Itsekin vältin lainan ottamista aika pitkään, mutta otettava se oli, että sai edes vuokran kokonaan maksettua. Ja lisäksi kaikki muutkin kulut, sähkö, vesi, puhelin, koulukirjat ja RUOKA.
Jos joku omillaan asuva opiskelija pärjää ilman opintolainaa, niin töissä se on käytävä joka ilta. :)

en aio ottaa mitään lainoja, koska en voi maksaa niitä millään koskaan takaisin. enkä hyödy lainarahasta mitään ja en usko että sossu jättää minut puille paljaille.

Muistan aikanaan että opiskelin ja oli tilanne et menin sosiaalitoimeen. Sanoivat että nosta opintolainaa ensin ja tule sitten. Nostin, menin taas. Sanoivat et nyt onkin laskelmien mukaan niin "paljon" rahaa ettet meiltä saa mitään. Että varaudu kuule siihen vaan. Opiskelijoita katsos EI paapota ja pelasteta tiukasta tilanteesta niinkuin työttömille monesti tehdään. Ne laskee sossussa et on ottanut lainan VAIKKEI ois oikeesti ottanut.