onko minulla mahdollisuus muuttaa pois kotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jasmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jasmin:
oon 18-vuotias lukio-opiskelija ja nyt haluaisin muuttaa pois vanhempien luota. en käy töissä vaan olen ainoastaan opiskelija. en pysty itse maksamaan vuokraa, mutta voinko silti muuttaa kerrostalo yksiöön? onko minulla mahdollista saada jotain avustusta sossusta? jos niin mitä ja kuinka pitkäksi aikaa? vanhemmilla tuskin on mitään sanomista jos muutan sillä olenhan jo täysi-ikäinen??

Eiköhän opiskelupaikkakunnaltasi löydy varakkaita vanhempia herrasmiehiä jotka ovat valmiit avustamaan sinua asunnon hankinnassa pientä muodollista korvausta vastaan:-)

Mutta sossu laskee sen opintolainan sulle tuloksi silti. Tiedän siis kokemuksesta. Ja se on totta, että 20-vuotiaaksi asti vaikuttaa vanhempien tulot opintotukeen, vaikka et kotona asuisikaan. Eiks jos saa opintotukea, pystyy ottamaan kyllä myös opintolainaa, vaikka on alle 20?

Alkuperäinen kirjoittaja v i e r a s:
oon 18-vuotias lukio-opiskelija ja nyt haluaisin muuttaa pois vanhempien luota. en käy töissä vaan olen ainoastaan opiskelija. en pysty itse maksamaan vuokraa, mutta voinko silti muuttaa kerrostalo yksiöön? onko minulla mahdollista saada jotain avustusta sossusta? jos niin mitä ja kuinka pitkäksi aikaa? vanhemmilla tuskin on mitään sanomista jos muutan sillä olenhan jo täysi-ikäinen??

Eiköhän opiskelupaikkakunnaltasi löydy varakkaita vanhempia herrasmiehiä jotka ovat valmiit avustamaan sinua asunnon hankinnassa pientä muodollista korvausta vastaan:-)

ei löydy ja minä en sellaiseen touhuun ala! hyi mitä sä edes ajattelet!

Alkuperäinen kirjoittaja Riksis:
Jos menee sossun asiakkaaksi, ne PAKOTTAA ottamaan opintolainan!
Opintotuki ja opintolaina on opiskelijan ensisijainen tulonlähde, sitten vasta mahdolisesti saa sossusta jotain..

Näin mulle aikoinaan sanottiin, kun kotoota pois muutin.. 1997..

Joo mutta tämä on muuttunu että lukilaiset ei voi ottaa lainaa 20 vuotiaaksi asti, mutta ammattikoululaiset voi.

Alkuperäinen kirjoittaja lalli:
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Minä (itseni mukaanlukien) tiedän tosi monta sellaista tapausta, joissa sossu ei ole antanut mitään vastaavassa tapauksessa. Kannattahan se toki koittaa. Mullakin oli se tilanne, että vanhemmilta ei ole ikinä herunut mitään, ruokakin piti korvata työnteolla...Sit lukio oli 30 km päässä ja asuntolaa ei ollut, eikä mitään linja-autoja kulkenut. Ainut vaihtoehto ois siis ollut kulkea 30km yhteen suuntaan pyörällä tai unohtaa koulu. Vuokrakämppään en apuja saanut sossusta vaikka tilanne olikin tuo.

mutta ei tuo ole mahdollista? :o sossun kuuluu auttaa jos nuori tarvii apua. vanhempien elatusvelvollisuus loppuu tasan sinäpäivänä kun nuori täyttää 18 vuotta.

Jos opiskelee, tuo elatusvelvollisuus on 20vuotiaaksi. Ja kyllä, näin se vaan meni, latiakaan en saanut vaikka olisin tarvinnut. Onneksi sain sit töitä mut rankkaa oli ja koko lukioaikana ei ollut vara mihinkään ylimääräiseen.
Lukion jälkeen muutin ukkoni kaa kaupunkiin 100km päähän vanhemmistani. Silloin olisi tarvittu syksyllä toimeentulotukea. No, olin 19v ja opiskelija taas. Ei annettu kun vanhemmilla oli edelleen velvollisuus elättää mua opiskelijana ja vaikka asuin mieheni (avo) kanssa. Lisäksi mun olis pitäny ottaa laina. Se oli kyllä aika hullua. En ollut missään tekemisissä vanhempieni kanssa ja niiden ois pitäny maksaa mun ja miehen asuminen. Edes mies ei tukea saanu vaikka olikin yli 20v. Kun silloin mun olemassaolo taas epäsi tuen. Sit kun ei enää muuta syytä keksineet, sanoivat, että koululla on asuntola. No, onhan siellä, mutta me ei ois saatu viikonloppupaikkoja kun asuttiin virallisesti samassa kaupungissa.
Mulla on muuten nuo sossun päätökset vieläkin tallessa. No, eipä siinä mitään, pärjättiin jotenkin ja ikinä en enää aio sossun ovia kolkutella, oli sen verran nöyryyttävä kokemus.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Vaikkei ottaisikaan opintolainaa, niin se lasketaan siihen silti, jos se on mahdollista ottaa.
Ota nyt vaan se laina, et muuten pärjää millään. Tai mene töihin.
Kaikkein fiksuinta olisi asua kotona, kunnes lukio on ohi.

ei ole mitään järkeä ottaa lainaa. enkä halua asua kotona nurkassa jossa minulla on paha olla. :(

Opintolainassa on niin pieni korko, että se on hyvinkin järkevää ottaa.
Silloin, kun muutin pois kotoa ja myös kävin sossussa, niin sanoivat, että kerran sulla on mahdollisuus lainaan, niin se lasketaan tuloksi siinä vaiheessa. Sillä ei ole mitään merkitystä onko sinulla se laina vai ei. Tuo on kyllä persiistä, mutta totta. :(
Itsekin vältin lainan ottamista aika pitkään, mutta otettava se oli, että sai edes vuokran kokonaan maksettua. Ja lisäksi kaikki muutkin kulut, sähkö, vesi, puhelin, koulukirjat ja RUOKA.
Jos joku omillaan asuva opiskelija pärjää ilman opintolainaa, niin töissä se on käytävä joka ilta. :)

Vaikkei ottaisikaan opintolainaa, niin se lasketaan siihen silti, jos se on mahdollista ottaa.

ei ole mitään järkeä ottaa lainaa. enkä halua asua kotona nurkassa jossa minulla on paha olla. :(

sit töihin. monet tekee iltatöitä ja viikonloppuisin. ei sitä jokapäivä tarvi olla. opintotuella ja asumislisällä kustantaa asumisen,mutta ruokarahat on sitten tienattava itse ja rahaa tuleviin laskuihin,sähkö ja kotivakuutus. ja jos vaatteita meinaa ostaa ja jollain ne pertäkkin.. toki olisi hienoa jos olisi keittiössä pöytä ja sohva ja telkkari olkkarissa.. aina nuoret haluaa kiireellä pois kotoa. säästä ensin ja osta tavaraa asuntoosi,säästä rahaa takuuvuokraan jne. sossu ei ole mitenkään velvollinen kustantamaan kenenkään itsenäistymis haaveita,niin kamalalta kun se susta varmaan kuulostaakin. toimeentulotuki on aina se viimeinen vaihtoehto ja sitä nostaa yleensä yksinhuoltajat ja köyhät lapsiperheet. juopot ja muut laitatienkulkijat.. opiskelijat ei tähän kuulu,jos sulla ei ole lasta. älä sitäny kuitenkaan sentakia tee että pääset pois kotoa. suosittelen tota iltatyötä. moniin paikkoihin pääsee.

Alkuperäinen kirjoittaja v i e r a s:

ei löydy ja minä en sellaiseen touhuun ala! hyi mitä sä edes ajattelet!

Noinhan nuo asiat hoidetaan avioliitossakin. Mikäs tuossa nyt niin ihmeellistä on ?

Silloin, kun muutin pois kotoa ja myös kävin sossussa, niin sanoivat, että kerran sulla on mahdollisuus lainaan, niin se lasketaan tuloksi siinä vaiheessa. Sillä ei ole mitään merkitystä onko sinulla se laina vai ei. Tuo on kyllä persiistä, mutta totta. :(
Itsekin vältin lainan ottamista aika pitkään, mutta otettava se oli, että sai edes vuokran kokonaan maksettua. Ja lisäksi kaikki muutkin kulut, sähkö, vesi, puhelin, koulukirjat ja RUOKA.
Jos joku omillaan asuva opiskelija pärjää ilman opintolainaa, niin töissä se on käytävä joka ilta. :)

en aio ottaa mitään lainoja, koska en voi maksaa niitä millään koskaan takaisin. enkä hyödy lainarahasta mitään ja en usko että sossu jättää minut puille paljaille.

en aio ottaa mitään lainoja, koska en voi maksaa niitä millään koskaan takaisin. enkä hyödy lainarahasta mitään ja en usko että sossu jättää minut puille paljaille.

etkö ole koskaan ajatellut mennä töihin? ja kyllä se sossu vaan voi jättää puillepaljaille.. aika naiivi ajattelutapa,ehkä kannattaisi asua kotona kasvamassa vielä muutama vuosi. ei lapsen kannata kotoa pois muuttaa ennenkun on valmis kantamaan itse itsestään huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Miksi et voi maksaa lainoja koskaan takaisin? Etkö aio lukion jälkeen opiskella enempää ja sitten mennä töihin?

opiskelen tietysti ja valmistuttuani haen töihin, mutta ne palkkarahat on tarkoitettu aivan muuhun kuin tyhmien lainojen maksamiseen.

Sossu varmaankin jeesaa jos vanhemmilla pienet tulot, näin ainakin meillä päin. Toinen on töihin meno?
Jos pakko päästä kotoa pois eikä mitään vaihtoehtoa niin keskeytä koulu hetkeksi ja jatka parin vuoden päästä uudelleen. Näin tein itse 17- vuotiaana kun ei ollut mitään muuta mahdollisuutta.

Miksi et voi maksaa lainoja koskaan takaisin? Etkö aio lukion jälkeen opiskella enempää ja sitten mennä töihin?

opiskelen tietysti ja valmistuttuani haen töihin, mutta ne palkkarahat on tarkoitettu aivan muuhun kuin tyhmien lainojen maksamiseen.

Nyt tää kommentti meni kyllä aika yli mun ajatusmaailmasta. Siis mihin ne sun palkkarahat sit on tarkoitettu? Ihanaan elämään ja itsensä hemmotteluunko? Voi voi. Niin me vaan muutkin käytämme palkkarahat tyhmien lainojen maksuun...elämä on!

Niinpä.. Aika lapselliselta ap kuulostaa.. :/
Jos ei oikeasti aio tehdä mitään pärjätäkseen ja suunnitelmallisesti haaveilee sossun elätettäväksi jäämisestä, niin en voi suositella, kuin kasvamaan kotona vielä jonkin aikaa..
Miksi muuten menit lukioon? Amiksen jälkeen olisit sentään saanut sitä työmarkkinatukea.
Ja työmarkkinatuella kela maksaa opintolainan korot korkoavustuksena. :whistle:

Nyt tää kommentti meni kyllä aika yli mun ajatusmaailmasta. Siis mihin ne sun palkkarahat sit on tarkoitettu? Ihanaan elämään ja itsensä hemmotteluunko? Voi voi. Niin me vaan muutkin käytämme palkkarahat tyhmien lainojen maksuun...elämä on!

mun tulevat palkkarahat on tarkoitettu mun syntyvälle lapselle ja mun suuriin unelmiin ja elämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja jaanuska:
Täälläpäin ei saa sossusta mitään ennen kuin on ottanut opintolainan.

mulle sossu kustansi kaiken, kun muutin pois kotoa 18-vuotiaana. missä päin asut? :o

Asuin Joensuussa ja alle 20v en saanut mistään mitään, olin töissä lukiopäivän jälkeen puhelinmyyjänä ja sen jälkeen vielä siivoamassa Citymarkettia. Nykyisin asun Tampereella ja just selviteltiin kaverin sijaislapsen asioista jonka tilanne oli samantapainen, ja täällä täytyy ensin ottaa opintolaina.

mun tulevat palkkarahat on tarkoitettu mun syntyvälle lapselle ja mun suuriin unelmiin ja elämiseen.

Se nyt vaan menee niin, että niiden unelmien toteuttamiseksi on joskus pakko nöyrtyä ja ottaa lainaa. Typeriä lainoja olen maksellut jo yli 10 vuotta ja unelmianikin olen toteuttanut.

Jasmin jos sulla on sietämätön tilanne kotona niin mikset laita koulua katkolle pariksi vuodeksi ja jatka sitten? Eihän se mukavaa ole mutta monet joutuvat noin tekemään.

Niinpä.. Aika lapselliselta ap kuulostaa.. :/
Jos ei oikeasti aio tehdä mitään pärjätäkseen ja suunnitelmallisesti haaveilee sossun elätettäväksi jäämisestä, niin en voi suositella, kuin kasvamaan kotona vielä jonkin aikaa..
Miksi muuten menit lukioon? Amiksen jälkeen olisit sentään saanut sitä työmarkkinatukea.
Ja työmarkkinatuella kela maksaa opintolainan korot korkoavustuksena. :whistle:

en mennyt amikseen, koska se ei kiinnostanut minua mutta lukio kiinnosti ja sitä kautta pääsen korkeimmin palkatuille aloille. miten sitten voi olla mahdollista, että sossu elättää juopot ja narkkarit mutta ei kunnollista nuorta opiskelijaa?