onko minulla mahdollisuus muuttaa pois kotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jasmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jasmin

Vieras
oon 18-vuotias lukio-opiskelija ja nyt haluaisin muuttaa pois vanhempien luota. en käy töissä vaan olen ainoastaan opiskelija. en pysty itse maksamaan vuokraa, mutta voinko silti muuttaa kerrostalo yksiöön? onko minulla mahdollista saada jotain avustusta sossusta? jos niin mitä ja kuinka pitkäksi aikaa? vanhemmilla tuskin on mitään sanomista jos muutan sillä olenhan jo täysi-ikäinen??

on mahdollisuus. sossusta saat luultavasti asumistukea ja opintotukesi paranee. mielestäni vanhemmillasi ei ole mitään sanottavaa jos itse haluat aikuistua ja lentää pois pesästä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja sarimari:
on mahdollisuus. sossusta saat luultavasti asumistukea ja opintotukesi paranee. mielestäni vanhemmillasi ei ole mitään sanottavaa jos itse haluat aikuistua ja lentää pois pesästä. :)

peesi! onnea ja tsemppiä valitsemallesi tielle. :hug:

Opintotuen asumislisän saat ainakin ja sossu on velvollinen maskamaan sulle toimeentulotukea kun muutat omillesi. Kannattaa kysyä sossusta jo takuuvuokraan avustusta, yleensä myöntää jos muuttaa ekaa kertaa siis vanhempien luota pois.

asumistuki ja opintotuki tulevat kelalta. Sossusta voi hakea toimeentulotukea mutta he laskevat sinulle myös opintolainan tuloksi eli joudut nostamaan sen. Niin ja asunnon hankintaa aloittaessa kannattaa ottaa selvää esim. takuuvuokrista ja siitä onko niihin varaa :)

Riippuu vanhempien tuloista saatko kelalta opintotukea, sossusta on todella vaikea saada mitään jso vanhemmilla hyvät tulot, vaikka sinulla olisikin oikeus saada, näin kaverille kävi.

Paitsi että sossu ei maksa mitään, jos olet opiskelija. Vanhemmillasi on velvollisuus elättää sua vaikka oletkin täysi-ikäinen.
Itse muutin 16-vuotiaana omaan vuokrakämppään. Sain asumistukea kelasta ja normaalia opintotukea. Niillä kustansin elämiseni ja kesät olin kesätöissä. Kerran kysyin sossusta apua, mutta en saanut kun vanhemilla oli velvollisuus elättää kun opiskelin. Kotoa en koskaan ole latin latia saanut, enkä ole ollut vaillakaan. Kesäaikana ei olis muuten saanut asumistukea, mutta poikakaveri muutti kirjansa samaan osoitteeseen ja sit saatiin tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Kannattaa kysyä sossusta jo takuuvuokraan avustusta, yleensä myöntää jos muuttaa ekaa kertaa siis vanhempien luota pois.

Nykyään käytäntö on et pelkästään poikeustilanteissa. Sossussa katsotaan et siihen tulisi itse säästää tai saada sukulaisilta avustusta ja avustavat vain jos esim. akuutti asunnottomuus uhkaa.

Kelasta saat asumistukea/asumislisää.Opintotuki määräytyy vanhempiesi palkkojen perusteella 20v. ikään asti, jos itselläsi ei ole lapsia (esim. itse en saanut lainkaan, vaikka asuinkin yksin ja toisella paikkakunnalla. vanhemmillani oli alaikäisiäkin lapsia elätettävänä joten he eivät pystyneet elättämään minuakin. Sossusta sain elämiseen rahaa, mutta ensin oli pakko ottaa opintolaina, muuten ei sossu olis avustanu.) näin...

Mun kaverille oli sanottu että vanhemmilla on velvollisuus kustantaa opiskelu ei muuta ja kauhean tappelun myötä hän sai sossusta toimeentulotukea kunvanhemmat sanoi että he ei täysikästä kustanna omassa kämpässä. Sossun on velvollisuus avustaa täysikästä joka ei saa muualta mitään.

Lukiolaiset eivät saa ottaa opintolainaa.alle 20 vuotiaat.

Jos täysi- ikäinen ihminen muuttaa omilleen syynä se, että vanhemmat heittävät sut pihalle niin kyllä sossu avustaa. Jos sanot että tekisi mieli itsenäistyä mutta vanhemmat kyllä voisivat elättää niin et varmasti saa mitään. Ja toimeentulotukeen olet oikeutettu kun täytät 18, siihen ei vanhempien maksukyky vaikuta mitenkään. Kela sanoo että vahemmat elatusvelvollisia 20- vuotiaaksi asti mutta toimeentulotuki on ihan eri asia.

ja mun tuntemat oiskelijat ei oo sossusta saanu yhtään mitään. sossu käskee ottaan opintolainaa ja hakemaan töitä. olet oikeutettu saamaan opintotukea ja asumislisää. vanhempientulorajat on noussut mutta en tiä vaikuttaako ne enää. ainahan sieltä sossusta voi koittaa hakee rahaa. iltatyö olisi hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Jos täysi- ikäinen ihminen muuttaa omilleen syynä se, että vanhemmat heittävät sut pihalle niin kyllä sossu avustaa. Jos sanot että tekisi mieli itsenäistyä mutta vanhemmat kyllä voisivat elättää niin et varmasti saa mitään. Ja toimeentulotukeen olet oikeutettu kun täytät 18, siihen ei vanhempien maksukyky vaikuta mitenkään. Kela sanoo että vahemmat elatusvelvollisia 20- vuotiaaksi asti mutta toimeentulotuki on ihan eri asia.

myös sossu sanoo näin..

Minä (itseni mukaanlukien) tiedän tosi monta sellaista tapausta, joissa sossu ei ole antanut mitään vastaavassa tapauksessa. Kannattahan se toki koittaa. Mullakin oli se tilanne, että vanhemmilta ei ole ikinä herunut mitään, ruokakin piti korvata työnteolla...Sit lukio oli 30 km päässä ja asuntolaa ei ollut, eikä mitään linja-autoja kulkenut. Ainut vaihtoehto ois siis ollut kulkea 30km yhteen suuntaan pyörällä tai unohtaa koulu. Vuokrakämppään en apuja saanut sossusta vaikka tilanne olikin tuo.

Minä en ite saanu alle 20v mitään tukia, sanottiin vaan joka luukulla että vanhempien tehtävä on elättää ja kun vanhemmat eivät olisi halunneet että muutan heidän luota niin eipä rahaa tippunut sieltäkään. Piti siis hankkia työpaikka, ja koulunkäynti ja sosiaalinen elämä kyllä kärsivät työnteon takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Minä (itseni mukaanlukien) tiedän tosi monta sellaista tapausta, joissa sossu ei ole antanut mitään vastaavassa tapauksessa. Kannattahan se toki koittaa. Mullakin oli se tilanne, että vanhemmilta ei ole ikinä herunut mitään, ruokakin piti korvata työnteolla...Sit lukio oli 30 km päässä ja asuntolaa ei ollut, eikä mitään linja-autoja kulkenut. Ainut vaihtoehto ois siis ollut kulkea 30km yhteen suuntaan pyörällä tai unohtaa koulu. Vuokrakämppään en apuja saanut sossusta vaikka tilanne olikin tuo.

mutta ei tuo ole mahdollista? :o sossun kuuluu auttaa jos nuori tarvii apua. vanhempien elatusvelvollisuus loppuu tasan sinäpäivänä kun nuori täyttää 18 vuotta.

Vaikkei ottaisikaan opintolainaa, niin se lasketaan siihen silti, jos se on mahdollista ottaa.
Ota nyt vaan se laina, et muuten pärjää millään. Tai mene töihin.
Kaikkein fiksuinta olisi asua kotona, kunnes lukio on ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä en ite saanu alle 20v mitään tukia, sanottiin vaan joka luukulla että vanhempien tehtävä on elättää ja kun vanhemmat eivät olisi halunneet että muutan heidän luota niin eipä rahaa tippunut sieltäkään. Piti siis hankkia työpaikka, ja koulunkäynti ja sosiaalinen elämä kyllä kärsivät työnteon takia.

Mun vanhemmat kyllä halusivat mut pihalle kämpästään, eikä heillä olisi ollut rahaakaan mun elämistä kustantaa. Silti sanottiin ei oota sossusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaspurantti:
Vaikkei ottaisikaan opintolainaa, niin se lasketaan siihen silti, jos se on mahdollista ottaa.
Ota nyt vaan se laina, et muuten pärjää millään. Tai mene töihin.
Kaikkein fiksuinta olisi asua kotona, kunnes lukio on ohi.

ei ole mitään järkeä ottaa lainaa. enkä halua asua kotona nurkassa jossa minulla on paha olla. :(

No jos sun vanhemmilla on muutenkin huonot tulot niin en usko että kauheesti joudut tappeleen sossun kans. Vanhemmilla on velvollisuus kustantaa lapsen opiskelu alle 20 vuotiaaksi asti ei muuta. JA alle 20 vuotiaan lukiolaisen ei tarvitse lainaa ottaa koska eivät pysty sitä ottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lalli:
Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

mutta ei tuo ole mahdollista? :o sossun kuuluu auttaa jos nuori tarvii apua. vanhempien elatusvelvollisuus loppuu tasan sinäpäivänä kun nuori täyttää 18 vuotta.

ehkä voi elatusvelvollisuus loppua mutta kelalla kun lasketaan opintotukia ja muita niin vanhempien tulot otetaan huomioonb 21v asti..(ite olin rissalassa opiskelemassa ja siellä oli yks 20v joka asu yksin ja opiskeli mut vanhempien tulot otettiin huomioon).

Jos menee sossun asiakkaaksi, ne PAKOTTAA ottamaan opintolainan!
Opintotuki ja opintolaina on opiskelijan ensisijainen tulonlähde, sitten vasta mahdolisesti saa sossusta jotain..

Näin mulle aikoinaan sanottiin, kun kotoota pois muutin.. 1997..