Onko mies saamaton vai minä vaativa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "bella"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"bella"

Vieras
Haluaisin ulkopuolisten näkökulman tähän meidän tilanteeseen. Yritän vähän kertoa, että missä mennään. Eli:

Mä olen kotona hoitovapaalla, esikoinen 1,5 vuotta ja olen raskaana rv 40+. Hoidan pääasiassa kotityöt vieläkin, paitsi imurointi ja muu siivoaminen on vähän jäänyt jo, kun imuroiminen käy selkään. Mutta siis pääasiassa tiskit, pyykit, ruuanlaiton, tavaroitten järjestämisen paikoilleen päivittäin. Joskus iltatiskit jää miehelle, eli latoo ne tiskikoneeseen ja pesee jonkun paistinpannun ja pyyhkii pöydät, muttei läheskään aina. Toki hoidan lisäksi lapsen sekä vastaan lapsen ja syntyvän vauvan hankinnoista sekä vauvatarvikkeiden valmisteluista.

Mies käy töissä, on siellä siis periaatteessa 8-16, mutta aika harvoin pääsee tuohon aikaan pois. Eli tulee kotiin yleensä noin klo.17. Tämän jälkeen syödään ja sitten mies ottaa lapsen ja koiran ja lähtevät ulos. Mies lenkittää koiran siis kolme kertaa päivässä, se on hänen lemmikkinsä ja näin sovittiin silloin, kun mies tuon koiran halusi. Tulevat sitten sisälle noin klo.18.30, jonka jälkeen mies oleilee tässä, on koneella, lapsen kanssa, tekee jotain, en edes tiedä mitä :D Ja sitten iltapuuhille aletaan noin klo.19.30., johon osallistumme molemmat. Lapsi saadaan sänkyyn noin klo.20, jonka jälkeen minä nukutan lapsen, jos mies menee salille ja jos mies ei mene, niin hän nukuttaa lapsen. Nukuttamisessa menee noin 30-60min.

Mutta sitten itse ongelmaan. Eli on näitä rästihommia, joita kerääntyy joka perheessä. Siis pieniä tai vähän isompia hommia, jotka pitäisi vain jossain välissä tehdä. Esimerkkejä meiltä: terassin siivoaminen, puutarhakalusteiden kasaus (ei ole vaikea eikä kestä kauan), rattaiden renkaan paikkaaminen, silitettävät pyykit, palovaroittimien asentaminen paikalleen, amppelikoukkujen ruuvaaminen kuistille, vaatehuoneen siivous. Nämä tuli nyt ekana mieleen. Ja en herran tähden koskaan luettelisi kaikkea kerralla, vaan sanon miehelle, että voisitko laittaa tänään palovaroittimet kattoon tms. Mies lupaa aika usein, sanoo, että toki laitan. No. Viime aikoina näistä miehen lupaamista tehtävistä olen esim.

a) hoitanut terassin siivoamisen loppuun
b) kasannut ne puutarhakalusteet
c) ripustanut palovaroittimet kattoon
d) etsinyt turvakaukalon kiinnikkeet vauvalle ja asentanut kaukalon autoon
e) silittänyt pyykkejä noin puolet (niitä on kertynyt PALJON!)

Ja nämä ihan esimerkkeinä. Mies on lisäksi luvannut siivota oman puolensa vaatehuoneesta (itse siivosin omani aikaa sitten), paikata sen rattaiden renkaan (minä en osaa) ja ruuvata ne koukut (mulla ei riitä voima, kun ei ole kuin normiruuvari). Lisäksi on luvannut auttaa mua vaihtamaan kukkiin mullat (koko kevään on luvannut) ja siivoamaan takapihan (haravointi jne.), mutta joka ilta on sitten joko salia tai sitten muuta menoa tai tekemistä. Tai ei jaksa. Jonka ymmärrän kyllä ihan hyvin, ei aina jaksa.

Sitten viikonloput. Lauantaisin olemme usein olleet jossain hoitamassa kaupunkiasioita, siellä menee koko päivä, kun kaupunkiin on niin pitkä matka. Ja sunnuntaisin mies on lähtenyt lapsen kanssa vanhemmilleen auttamaan heitä maatilan töissä. Mullahan olis ollut sitten sunnuntaisin aikaa hoitaa kotihommia, mutta tosiaan raskausviikot menee jo yli lasketun ajan, niin en mä jaksa enää tehdä yksin kaikkea.

Niin siis ihan haluaisin mielipidettä, että vaadinko liikaa vai onko mies hieman saamaton? Unohdin muuten mainita, että kauppareissut hoidan aina minä lapsen kanssa, sekä juoksevat asiat muutenkin. Ei tarvitse miehen kuluttaa niihin aikaa. Mielipiteitä?

Tässäkin ajassa mitä viestiä kirjoitit oisit silittänyt jo kaks paitaa tai vaihtanut ne mullat. Myy koira, myy vaatteista puolet pois ja osta niillä rahoilla talkkari päiväksi niin saat amppelit kattoon ja kumit paikattua.

Jos siis miehesi vain oleilee iltaisin kotona ja sä teet hommia, niin ei ole reilua. Miksi olet teet kaiken ja annat miehen olla tekemättä mitään? Miksi mies menee auttamaan vanhempiaan viikonloppuisin, mutta kotona ei auta?

Laita ylös kaikki hommat paperille ja mihin mennessä ne on tehtävä esim. terassiin siivous x. päivään mennessä, jotta pääsee grillaamaan kun x. päivänä tulee vieraita. Sitten yhdessä miehesi kanssa puhutte miten jaatte hommat. Selität miten esim. selän takia voi tehdä tiettyjä hommia ym. Pienen vauvan kanssa vähemmän vielä pääset edes perushommia tekemään.

En tiedä oliko tuo nuuhin kommentti tarkoitettu ilkeilyksi, mutta kerron vain, etten saa vaihdettua multia yksin, kun esim. nuo puumaiset kasvit on liian painavia ja hankalia nostaa yksin. Silitykset teen turvallisuussyistä silloin, kun lapsi nukkuu (jos jaksan) eli klo.21 jälkeen illalla.

Kai mieskin haluaa levätä hetken illalla? Ja salilla käy 4krt/vko niin vapaita iltoja jää kolme. Vanhempiaan auttaa kun toukotyöt painaa päälle ja he ovat kyllä aina hoitaneet meidän esikoista, kun mulla on ollu ultra tai kampaaja tms. niin vastapalveluksena. Ja kai ne toukotyöt on kiireellisempiä kuin mun ikkunanpesut tms. eli hänen mielestään (toki ovatkin) tärkeämpiä.

Mulla on mies, joka tekee, kun pyydät, mutta 2kk pyytämisen jälkeen. Joten en sitten enää pyydä, kun n jaksa odottaa. Olen todella kärsimätön. Itse saan tehtyä. Olen viimeisenä iltana ennen kolmannen synnytystä (2- ja 4- vuotiaat kotona), siivonnut koko talon, kannon vielä nojatuolinkin yläkertaan. Kyllä sitä saa paljon aikaiseksi, jos vain viitsii.

Itse olen ajatellut, että kun olen kotona, teen kaikki kotihommat. Mieheni apu on sitten plussaa.

Ajattele hommia joskus myös miehen kannalta. Kokeeko se silittämisen tärkeäksi(ei oo pakollista) Tykkääkö se kukista(Pärjää ilmankin) jne. Ei jos haluat, että hommat tehdään sun tavalla ja sun tärkeysjärjestyksessä, tyydy siihen, että teet itse. Hoitaa lapset ja koiran, se on ihan hyvä. Sitten vaan PAKOLLISET hommat, ei pilipalihommia.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Mulla samanlainen mies ja mielestäni saamaton. Ei itse hoksaa mitään mitä pitäis tehä ja jos sanon jotain niin naputan. Yleensä jos pyydän jotain tekemään sanoo joo. Sitten ootan kuukauden ja teen itse kun ei ole saanut tehtyä. Ärsyttävää. Pellolle joutais. :)

Ruuvien ja porakoneen ojentajaksi kun mies heiluu porailemassa amppelia kattoon. Siinä voitte yhdessä vaihtaa mullat samalla kun lapsi leikkii pihalla ja laittaa yhdessä sitä terassia ja pihaa. Meillä on samanlaista. Yleensä tosin mies joutuu asentamaan asiat uudestaan kun mä en oo osannut tehdä juttuja kunnolla/oikein. No,saapahan mies kokea itsensä tarpeelliseksi ja hommat tulee tehtyä. Ja vähennä silittämistä,hanki verho vaatehuoneeseen mihen hyllyjen eteen ettet näe sotkuja.

Juu siis mulla vähän sama vika, että jos ei ala tapahtua, teen itse. Mutta entä ne hommat sitten, joihin en (näillä viikoilla) fyysisesti kykene tai joita en osaa tehdä? Välillä tuntuu, että pitäisi appiukko pyytää laittamaan, niin tulisi varmaan mieheenkin vauhtia kun pitää isälleen sellasta kulissia pystyssä, että hoitaa kotona "miesten työt"...

[QUOTE="bella";28406153]Juu siis mulla vähän sama vika, että jos ei ala tapahtua, teen itse. Mutta entä ne hommat sitten, joihin en (näillä viikoilla) fyysisesti kykene tai joita en osaa tehdä? Välillä tuntuu, että pitäisi appiukko pyytää laittamaan, niin tulisi varmaan mieheenkin vauhtia kun pitää isälleen sellasta kulissia pystyssä, että hoitaa kotona "miesten työt"...[/QUOTE]

huonosaattonen ja reppana...

Olen aina ihmetellyt kaltaisiasi naisia, ei pahalla, mutta kuitenkin, että jos mielessäsi on lista tehtävistä asioista ja mies on loivaliikkeisempi kuin sinä, niin mitä varten kuitenkin ryhdyt tekemään miehen puolesta asioita? Ovatko ne työt niin tärkeitä, että elämäsi suistuu pois raiteiltaan niiden tekemättä jättämisestä vai voitko joskus vaan katsoa sivusta, mitä mies tuumaa kun et viime kädessä otakaan vastuuta listaamistasi töistä? Mieti nyt maailman yksinkertaisinta sääntöä, että jos kaikki tietävät yhden joka tapauksessa hoitavan hommat ei taatusti kukaan muu ryhdy vakavissaan miettimään omaa osuuttaan enää.

Olette temperamenteiltanne erilaisia ja sinulle on vaativampaa oppia ymmärtämään sellaista, joka ei ole yhtä säpäkkä kuin sinä. Voit toki raahautua isännän kanssa parisuhdeterapiaan ja ryhtyä urakalla kouluttamaan häntä eri ihmiseksi, mutta pilaat siinä oman elämäsi ja työ on joka tapauksessa turhaa. Saat sillä aikaiseksi vain onnettoman parisuhteen, jossa toinen kokee olonsa huonoksi ja toinen marttyyriksi.

Esim. en tajua hätääsi terassin siivoamisesta. Kevät on vasta nyt, lumi juuri sulannut ja sinulla pitäisi olla talo kesäkunnossa parissa päivässä. Miksei se voi olla myöhemmin? Mieti oletko liian tunnollinen ja vaikuttaako tekemisiisi mitä naapurit ajattelevat tai haetko kiitosta tai jotakin muuta, mitä et saa vaikka kuinka touhuat.

Mielestäni yleensä ymmärränkin aika pitkälle, että jos ei samalla sekunnilla mene tekemään jotain juttua, niin se on ihan ok. Mutta esimerkiksi tuo pihanlaitto ja terassihommat - meille tosiaan syntyy pian se toinen vauva. Ja ristiäiset on siitä reilun kuukauden päästä. Mä en sitten pysty auttamaan kovinkaan paljon enää pihanlaitossa (ainakaan, jos vauva on yhtä vaativa kuin koko ajan sairastellut veljensä), niin ajattelin, että meidän olisi helpompi laittaa nuo yhdessä kuntoon ennen vauvan syntymää, niin voitaisiin sitten keskittyä ihan muihin asioihin. Ikkunoiden pesukin multa jäi, mutta mies sanoi, että hänellä on sitten aikaa isyyslomalla pestä. Ja sen lupauksen saa kyllä lunastaa - aikoo olla kaksi viikkoa isyyslomalla. Mutta ehkä mun pitäisi sitten vaan antaa tuon pihankin olla. Se vain harmittaa, kun juuri ollaan tähän muutettu talvella, niin on edellisen asukkaan jäljiltä kyllä niin siivoton tuo piha kuin olla ja voi. On sitten ikävä mitään ristiäisiä pitää siellä, kun on ruman näköistä tuolla :(

Erottelit koiran miehesi harrastukseksi ja hän ulkoiluttaa sen. Kumman harrastus ovat nuo kukat ja kasvit, jotka vaativat mullanvaihtoa? Ovatko molempien? Jos ovat, sitten ilmoitat, että nyt vaihdetaan mullat. Piste. Jos sinun harrastuksesi, kukkien on vaan odotettava siihen, että lapsi syntyy ja keräät voimia tehdäksesi sen itse jos mies ei hyvän hyvyyttään tule auttamaan.

Muista hommista.. no, minusta ne voivat odottaa. Olet viimeisilläsi raskaana, hellitä vähän. Älä kanna huolta tekemättömistä asioista, hoida vain tärkeimmät. Jos miehesi hoitaa muut, hyvä niin. Jos ei hoida, hoitakaa yhdessä sitten, kun vauva on syntynyt. Itseäsi sinä tuossa huolehtimisessa ja touhottamisessa eniten rääkkäät. Joskus on hyvä antaa itselleenkin vähän höllää.

No, ehkäpä nuo sisäkukat on enemmän mun juttuja, vaikka miehestäkin on kiva, että niitä on. Mutta kyllähän mäkin koiraa lenkitän, jos tarvii, vaikka kuinka miehen olis. Joten kai sitä voi auttaa, jos toinen ei itse pysty jollain hetkellä jotain tekemään?

Itse tykkäisin tuollaisesta rästihommalistasta, mutta miestä ne ahdistaa :D Joten sillä sanonkin aina vain yhden homman kerrallaan sille, ettei se sitten ahdistu siitä, miten kauheasti on töitä tekemättä :D

[QUOTE="bella";28406097]Kai mieskin haluaa levätä hetken illalla? Ja salilla käy 4krt/vko niin vapaita iltoja jää kolme. Vanhempiaan auttaa kun toukotyöt painaa päälle ja he ovat kyllä aina hoitaneet meidän esikoista, kun mulla on ollu ultra tai kampaaja tms. niin vastapalveluksena. Ja kai ne toukotyöt on kiireellisempiä kuin mun ikkunanpesut tms. eli hänen mielestään (toki ovatkin) tärkeämpiä.[/QUOTE]

En mä kyllä miestäsi aloituksen perusteella sanoisi saamattomaksi. Arki-illathan teillä menevät miehen kanssa aika tappiin miehen tultua töistä ja kyllähän mies näyttää siinä kohtaa ainakin osallistuvan lasten (ja samalla varmaan kodinkin) hoitoon. Lisäksi hoitaa koirat, pitää huolta kunnostaan käymällä salille ja viikonloput käy auttamassa maanviljelijävanhempiaan. Miten tuollainen mies voisi olla saamaton?

Pikemminkin teillä on ehkä erilainen käsitys asioiden priorisoinnista?

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Ehkä on erilainen käsitys priorisoinnista, mutta tuo, että hoitaa kuntoaan käymällä salilla... Minä sen sille mahdollistan. Eikä mulle sitten jää tuollaista aikaa mihinkään väliin juuri sen takia, että miehen tarvii päästä niin usein salille. Ja joo, hoitaa pojan illalla, niin mulle jää "vain" kotitöitä. Outoa kyllä, mä kykenen päivän aikana hoitamaan samalla sekä pojan että kotitöitäkin. Mutta ehkä joo, ehkä kyse on vain siitä, mitä mies pitää tärkeänä ja mua harmittaa sen takia, ettei meidän perheen asiat ole hänelle tärkeämpiä kuin hänen omat harrastuksensa ja vanhempiensa asiat. Esimerkiksi auton vaihdosta jankutin puoli vuotta ja sai vaihdettua auton viikkoa ennen laskettua aikaa. Mä tietysti mukana siellä autokaupassa seisomassa mahoineni kolme tuntia.

No, ehkä mullakin on vielä paljon oppimista siitä, että mikä on kellekin tärkeää. Kun en osaa ajatella sitä omaa aikaani niin vaan ajattelen, että miten täällä kotona olis kaikilla kaikista kiva olla ja mukava ympäristö asua. Mutta että jos se ei ole kaikille tärkeää :)

Viimesillään varsinkin saattaa ruveta päässä ehkä liikaa höyryämään ja silloin mitä parhainta onkin kaivella miehestäki ne pelkät "viat" esiin.. :) Eikös se ukko imuroi yms?
Käsittääkseni työssäkäyvä myös maksaa enempi talouteen, liekö sen nyt vaihdetun auton kustannuksetkin hoitaa tällä hetkellä? Äkkiä tuppaa unohtumaan toisen panos jos iskee se "mammatauti" :D ja joillain ukoilla sitten tapana hiillostuksen alla ruveta entistä laiskemmiks..
Joskus tarvii katsoa vähä sinne peiliinkin. Voin veikata et vuoden päästä AP toivottavasti huomaa, että se mieskin on tehnyt oikeasti jotain.

No kyllä urheiluharrastus on tärkeä!!! Harrastaispa munkin mies enemmän urheilua niin ei tarvis pelätä koska tulee joku sydäri (stressaava työ). isänsä kuoli 5-kymppisenä

[QUOTE="bella";28406097]Kai mieskin haluaa levätä hetken illalla? Ja salilla käy 4krt/vko niin vapaita iltoja jää kolme. Vanhempiaan auttaa kun toukotyöt painaa päälle ja he ovat kyllä aina hoitaneet meidän esikoista, kun mulla on ollu ultra tai kampaaja tms. niin vastapalveluksena. Ja kai ne toukotyöt on kiireellisempiä kuin mun ikkunanpesut tms. eli hänen mielestään (toki ovatkin) tärkeämpiä.[/QUOTE]

Miksi hitossa se mies käy salilla 4x viikossa? pääsetkö sä omaan harrastukseen 4:nä iltana viikossa? tuskin. 1-2kertaa viikossa on ihan riittävää kunnon ylläpitoa!

meidän lapsi on 4v,mies on käynyt omilla hiukan pidemmillä menoilla muutaman kerran tässä 4v aikana. yleensä viettää vapaa-aikansa perheensä kanssa,oman perheen jonka itse halusi.

meinaatko sinä ja mies että on ok että jatkossakin hän on vain taivaanrannan maalari ja sä teet kaiken? vähän itsekunnioitusta peliin!

mies on töissä vissiin 8tuntia päiväsäs,niin säkin. eli loppu yhteinen vapaa hoidetaan hommat yhdessä!

onneksi mulle ei ole tuollaista itsekästä tympeää miestä.
jos minä saisin vielä lapsen joka on miehenkin yhtä paljon(ja jos voisin yhtä huonosti kuin aiemmissa raskauksissa) hoitaisin loppumetreillä tas sen lapsen ja ruuanlaiton.. mä oon kuitenkin se joka loikkais yölläkin vauvaa hoitamaan..

mun mielestä sun miehes tekee tosi paljon ainakin mun mieheen verrattuna. sun miehes siis kuitenkin tekee ylipäätään jotain iltatiskejä siellä kotona oman palkkatyönsä lisäksi ja vie lasta pihalle joka päivä ja saat olla rauhassa myös koko sunnuntain, joten älä valita. mun mies ei tee mitään kotitöitä ja vie lapsia pihalle vain kun pyydän enkä mä silti valita, se tekee kuitenkin kaiken palkkatyön kodin ulkopuolella. No joo, toki mä joskus pyydän sitä jotain tekemään kotonakin.

Yhteistyössä