A
ap
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja juu:Ei tietenkään ole. Vain terveillä ja KAUNIILLA on oikeus hankkia lapsia. Sehän on tunnettu fakta kans, että rumuus vaikeuttaa elämää. Ja sitten tietysti pitää olla laiha. Mutta senhän täällä kaikki tiesivät jo.
turha kiihtyä, tässä kysyttiin mielipidettä, miten oman moraalin mukaan, esim. tekisitkö itse lapsia jos hänellä todennäköisesti on elämää haittaava sairaus
Elämää haittaava on vaikea käsite. Toiselle elämää haittaaa sairaus voi olla allergia, toinen elää täysipainoista elämää vaikka ilman raajoja. Keskustelkaa joskus ihmisten kanssa, joilla on sairauksia tai vammoja. Saattaa vaikka huomata, että rajan vetäminen tässä on mahdotonta.
Niimpä minäkin sanoisin, että rajan vetäminen on todella hankalaa. Tunnen paljon vammaisia ihmisiä, jotka ovat elämäänsä tyytyväisiä eivätkä kannata sikiödiagnostiikkaa. Vammaisen elämä voi näyttää ehkä kaukaa katsottuna säälittävältä kärsimyksen täyteisenä elämänä. Olen kasvanut vaikeasti vammaisen sisaruksena ja voin sanoa, että täyttä elämää veljeni on elänyt.
Olen myös joutunut pohtimaan tätä asiaa perinnöllisyyden kannalta ja nyt olen pienen lapsen äiti. Tuntuu pahalta, kun toiset tällä tavalla keskustelevat periaatetasolla tästä asiasta ilman, että heidän on tarvinnut miettiä asiaa omalta kohdaltaan.
Se on totta. Asiat ovat hyvin helppoja kun niitä katsoo kauempaa. Näissä keskusteluissa näkyy usein myös täydellinen tietämättömyys erilaisista perinnöllisistä sairauksista. Mustavalkoisissa mielikuvissa niihin liitetään ensimmäisenä vaikeat, elinikäänkin vaikuttavat tilanteet, mutta todellisuus on paljon kirjavampi ja monimutkaisempi.
minulle on turha alkaa valittaa, sillä tavallaan on omakohtainen kokemus. isälläni diagnosoitiin 70-luvulla skitsofrenia ja kun äitini tuli raskaaksi, kehotti lääkäri äitiäni tekemään abortin, koska mielisairaus on vahvasti perinnöllinen. Sisko nyt päälle 30, eikä ole puhjennut mielisairautta.