Onko mielestäsi perin.sairautta kantavalla oikeus lapsiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
mitä mieltä olet, jos joku henkilö tahtoo lapsen, vaikka hänen elämää haittaava sairaus periytyy hyvin todennäköisesti ja pakollisen lääkityksen takia on erittäin todennäköistä, että sikiöllä on epämuodostumia ym. ongelmia syntyessään. onko mielestäsi eettistä hankkia tällöin lapsi?

entä jos perheessä on vaikkapa jo 3 vammaista lasta, kaikilla samantyyppinen kehitysvammaisuus, jota suvussa, onko eettistä tehdä lapsia lisää?

itse en tekisi jos minulla tai suvussa olisi perinnöllinen sairaus/kromosomivaurio. Tosin ilman näitäkin olen saanut 2 erityislasta, että ei sen puoleen. Mutta tieten tahtoen en olisi lähtenyt kokeilemaan..

Ei tietenkään ole. Vain terveillä ja KAUNIILLA on oikeus hankkia lapsia. Sehän on tunnettu fakta kans, että rumuus vaikeuttaa elämää. Ja sitten tietysti pitää olla laiha. Mutta senhän täällä kaikki tiesivät jo.

Mielestäni ei ole oikein jatkaa sukua jos kyseessä vakava sairaus joka haittaa merkittävästi elämää.
Mutta enhän minä ole päättämässä. En silti ymmärrä miksi sellainen ihminen kehtaa tehdä lapsia. Lapsia kun tehdään aina vain itsekkäsitä syistä. "tahdon lapsen välttämättä omista geeneistäni!"

Se on mun mielestä jokaisen itse päätettävä juttu. Ja olen aivan varma että vammaisten lasten vanhemmat (useimmat) miettii tota runsaasti enneku alkaa uutta lasta tekemään. Ja vaikea vammaisen perheen arki on niin raskasta että ei sitä kannata ulkopuolisen alkaa moralisoimaan.

Mahdoton kysymys ottaa kantaa, erilaisia perinnöllisiä sairauksia on niin monenlaisia, samoin vaikeusasteita. Jotkut voidaan todeta sikiödiagnostiikalla, toisia ei. Mikä sitten on sairaus, joka heikentää elämänlaatua niin paljon, etä ihminen haluaisi jäädä syntymättä? Vaikeita kysymyksiä. On helpompi ottaa kantaa hyvin vaikeiden sairauksien/ vammojen kohdalla, joissa todennäköisyys on suuri, mutta niitä on vain osa kaikista.

Omalle kohdalleni on sattunut sairaus, jonka johdosta lapselle saattaa kehittyä toisenlainen vika. Todennäköisyys on niin häviävän pieni, että olen tehnyt lapset hyvällä omallatunnolla. Suvussa on myös erittäin vahva syöpärasite, en ole senkään takia jättänyt lapsia tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ei tietenkään ole. Vain terveillä ja KAUNIILLA on oikeus hankkia lapsia. Sehän on tunnettu fakta kans, että rumuus vaikeuttaa elämää. Ja sitten tietysti pitää olla laiha. Mutta senhän täällä kaikki tiesivät jo.

turha kiihtyä, tässä kysyttiin mielipidettä, miten oman moraalin mukaan, esim. tekisitkö itse lapsia jos hänellä todennäköisesti on elämää haittaava sairaus

Vanhemmilla on oikeus tehdä lapsi, mutta onko tässä ajateltu lapsen oikeuksia? Jos tietää, että lapsi tulee todennäköisesti syntymään vammaisena, niin miksi sellaista kukaan edes haluaisi? Siis tahallaan.

On lapsellakin oikeus saada elämisen arvoinen elämä, mutta vain vanhemmilla on on oikeus päättää, saako hän sellaisen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

turha kiihtyä, tässä kysyttiin mielipidettä, miten oman moraalin mukaan, esim. tekisitkö itse lapsia jos hänellä todennäköisesti on elämää haittaava sairaus

Elämää haittaava on vaikea käsite. Toiselle elämää haittaaa sairaus voi olla allergia, toinen elää täysipainoista elämää vaikka ilman raajoja. Keskustelkaa joskus ihmisten kanssa, joilla on sairauksia tai vammoja. Saattaa vaikka huomata, että rajan vetäminen tässä on mahdotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Elämää haittaava on vaikea käsite. Toiselle elämää haittaaa sairaus voi olla allergia, toinen elää täysipainoista elämää vaikka ilman raajoja. Keskustelkaa joskus ihmisten kanssa, joilla on sairauksia tai vammoja. Saattaa vaikka huomata, että rajan vetäminen tässä on mahdotonta.

no esimerkiksi päivittäinen lääkitys, joka haittaa esim. lasten tulevaa raskaaksi tuloa, rajoitteita elämään, ennenaikaisen kuoleman riski. tai sitten kehitysvammaisuus jota voimakkaasti suvussa, joka haittaa kaikkea elämää

Perinnöllisiä sairauksia on monenmoisia ja monen asteisia.... ja sairauden hoidossa käytettävät sikiön terveyttä vaarantavat lääkkeet pyritään aina vaihtamaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa turvallisiin....
Ja mielestäni lapsi on aina rikkaus oli se terve tai ei. Usein vanhempien voimavarat eivät riitä hoitamaan neljää vammaista lasta ja eivät siitä syystä edes harkitse vaihtoehtoa.
Kaikkiaan olen sitä mieltä että mielipide-kysely ko. asiasta ei olisi tarpeen :o

Kuule, eiköhän sitä etenkin ne, joilla on jotain perinnöllisiä sairauksia, mieti tosi tarkkaan tuota lapsen hankintaa. Mistä sinä tiedät, elääkö joku, jolla on perinnöllinen sairaus jopa onnellisempaa elämää, kuin sinä? Jos vanhemmaksi ryhtyvällä on ko. sairaus, niin eikös tämä silloin osaa määritellä aika hyvin sen, onko hänen elämänsä ihmisarvoista? Mihin vetäisit rajan? Kenellä on "oikeus" lisääntyä? Mulla on taipumus selkäkipuihin. Jos lapseni perii mun ruumiinrakenteen, niin varmaan saa selkäkivutkin. Ovat kyllä välillä ihan helvetistä. miten itsekäs olinkaan, kun näitä viallisia geenejä aloin jatkaa! Nyyh.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä:
Mielestäni ei ole oikein jatkaa sukua jos kyseessä vakava sairaus joka haittaa merkittävästi elämää.
Mutta enhän minä ole päättämässä. En silti ymmärrä miksi sellainen ihminen kehtaa tehdä lapsia. Lapsia kun tehdään aina vain itsekkäsitä syistä. "tahdon lapsen välttämättä omista geeneistäni!"

Mahdoton kysymys ottaa kantaa, erilaisia perinnöllisiä sairauksia on niin monenlaisia, samoin vaikeusasteita. Jotkut voidaan todeta sikiödiagnostiikalla, toisia ei. Mikä sitten on sairaus, joka heikentää elämänlaatua niin paljon, etä ihminen haluaisi jäädä syntymättä? Vaikeita kysymyksiä. On helpompi ottaa kantaa hyvin vaikeiden sairauksien/ vammojen kohdalla, joissa todennäköisyys on suuri, mutta niitä on vain osa kaikista.

Näinpä juuri.

Minulla on esimerkiksi rasitteena perinnöllisiä sairauksia ja miehellä myös.
Eiköhän se niin vaan olisi, että jos kaikki ihmiset jäisivät lapsettomiksi, joilla on taustalla perinnöllisiä sairauksia, niin kohtahan me kuollaan sukupuuttoon.

Tutulla perheellä on kolmella lapsella vaikea-asteinen perinnöllinen vaikean vammaisuuden aiheuttava sairaus. Saivat ekan lapsen jolla yllättäen todettiin se tauti (eivät siis etukäteen tienneet et on mahdollista tuollainen tulla), sitte ajatelivat et toiselle on melko epätodennäköistä tulla sama ja silläki oli sama tauti, no kolmannesta lääkäritki sano että on hyvin hyvin epätodennäköistä että "salama iskee" kolmannen kerran samaan paikkaan ja niin vaan synty perheeseen kolmaskin vaikeasti vammainen lapsi sama tauti :( mistäpä nuo olis voinu tietää kun asiantuntijatki sanoo että epätodennäköistä??

Minä en osaa enkä halua vastata siihen, kenellä meistä on oikeus synnyttää lapsia. Tai ottaa kantaa siihen pitäisikö raskaus, ap.n kuvaamassa tapauksessa keskeyttää.
En osaa vastata edes siihen, että mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Näin, kun olen jo lapseni saanut, enkä sairasta ainakaan mitään sellaista perinnöllistä sairautta, jonka periytyminen olisi väistämätöntä , on helppo vastata- etten ehkä hankkisi lapsia ap.n kuvailemassa tilanteessa.
Mutta jos itse olisinkin siinä tilanteessa saattaisin toimia toisinkin, sillä silloinhan minulla olisi omakohtaista kokemusta siitä, millaista sen sairauden kanssa olisi elää. Minulle lasten saamisen tarve on ollut hyvin suuri, enkä tiedä olisinko kyennyt vaikka sairas olisinkin, tekemään tietoista lapsettomaksi jättäytmispäätöstä.

Niimpä minäkin sanoisin, että rajan vetäminen on todella hankalaa. Tunnen paljon vammaisia ihmisiä, jotka ovat elämäänsä tyytyväisiä eivätkä kannata sikiödiagnostiikkaa. Vammaisen elämä voi näyttää ehkä kaukaa katsottuna säälittävältä kärsimyksen täyteisenä elämänä. Olen kasvanut vaikeasti vammaisen sisaruksena ja voin sanoa, että täyttä elämää veljeni on elänyt.

Olen myös joutunut pohtimaan tätä asiaa perinnöllisyyden kannalta ja nyt olen pienen lapsen äiti. Tuntuu pahalta, kun toiset tällä tavalla keskustelevat periaatetasolla tästä asiasta ilman, että heidän on tarvinnut miettiä asiaa omalta kohdaltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Se on mun mielestä jokaisen itse päätettävä juttu. Ja olen aivan varma että vammaisten lasten vanhemmat (useimmat) miettii tota runsaasti enneku alkaa uutta lasta tekemään. Ja vaikea vammaisen perheen arki on niin raskasta että ei sitä kannata ulkopuolisen alkaa moralisoimaan.

Noilla linjoilla.

Olen samaa mieltä, että ihan mahdotonta määritellä tuo "elämää haittaava". Jos synnyt jonkun vamman kanssa, niin se on sinussa ja sinua. Kaikki toimintatavat ja ajattelu muokkautuvat sen vamman kanssa. Vain rajoittuneiden ihmisten asennevammat haittaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

no esimerkiksi päivittäinen lääkitys, joka haittaa esim. lasten tulevaa raskaaksi tuloa, rajoitteita elämään, ennenaikaisen kuoleman riski. tai sitten kehitysvammaisuus jota voimakkaasti suvussa, joka haittaa kaikkea elämää

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:

Niimpä minäkin sanoisin, että rajan vetäminen on todella hankalaa. Tunnen paljon vammaisia ihmisiä, jotka ovat elämäänsä tyytyväisiä eivätkä kannata sikiödiagnostiikkaa. Vammaisen elämä voi näyttää ehkä kaukaa katsottuna säälittävältä kärsimyksen täyteisenä elämänä. Olen kasvanut vaikeasti vammaisen sisaruksena ja voin sanoa, että täyttä elämää veljeni on elänyt.

Olen myös joutunut pohtimaan tätä asiaa perinnöllisyyden kannalta ja nyt olen pienen lapsen äiti. Tuntuu pahalta, kun toiset tällä tavalla keskustelevat periaatetasolla tästä asiasta ilman, että heidän on tarvinnut miettiä asiaa omalta kohdaltaan.

mistä tiedät ettei ole tarvinnut miettiä? äitini on tarvinnut miettiä. kai asioista saa keskustella, yhtä lailla voimme puhua onko vaikka narkilla oikeus lisääntyä tms., nämä ovat moraalikysymyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:

Se on totta. Asiat ovat hyvin helppoja kun niitä katsoo kauempaa. Näissä keskusteluissa näkyy usein myös täydellinen tietämättömyys erilaisista perinnöllisistä sairauksista. Mustavalkoisissa mielikuvissa niihin liitetään ensimmäisenä vaikeat, elinikäänkin vaikuttavat tilanteet, mutta todellisuus on paljon kirjavampi ja monimutkaisempi.

Kuumimmat

Yhteistyössä