Onko mielestäsi oikein ja kohtuullista, että jokaisessa virassa vaaditaan todistus 5% vähemmistökielen osaamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeus&kohtuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26391810:
Sori, ei pysty vastaamaan, kun sitä perustelua ei saanut tässä keskustelussa käyttää.

Eli sinun mielestäsi kuuro tai sokea ei ole yhtä arvokas suomalainen kuin ruotsinkielinen suomalainen, koska "Suomi on kaksikielinen maa", niinkö? Eli vain ruotsinkielisiä varten JOKAISEN pitää opiskella ruotsia, mutta esim. kuuroja varten ei JOKAISEN tarvitse opetella viittomakieltä. Eihän tässä ole mitään logiikkaa.

Ei ainakaan siellä missä minä olen asunut, siellä oli useammassakin kaupungin virassa ihmisiä, jotka eivät suomea osanneet. Tai siis osasivat, sen verran että sanoivat "en ymmärrä" :D

No minultakin vaaditaan virkamiesruotsi ja (liian) paljon sitä pitääkin käyttää. Sanon puhelimeen yleensä ekana "kan jag tala finska?" ;) Onneksi se useimmille käy. Asiakas puhuu ruotsia ja minä suomea, kaikki ovat yleensä tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26391827:
Yliopistotutkintoon sisältyy se virkamiesruotsi, eli siis vastustat sitä että yliopistossa on yksi pakollinen ruotsin kurssi?

Entäs ne maahanmuuttajat?

Ja muuten, ei se ole "vain yksi pakollinen ruotsin kurssi". Koko pakkoruotsihan perusttuu tuohon virkamiesruotsiin: Koska viroissa vaaditaan pakkoruotsi, pitää yliopistoissa olla pakkoruotsi. Ja koska yliopistoissa on pakkoruotsi, pitää lukioissa olla pakkoruotsi. Ja koska lukioissa on pakkoruotsi, pitää peruskouluissa olla pakkoruotsi...

Siksi virkamiesruotsista ei suostuta luopumaan, vaikka suurimmassa osassa virkoja ei ruotsia ikinä tarvitakaan, koska se romuttaisi koko pakkoruotsi-ideologian.

Eli sinun mielestäsi kuuro tai sokea ei ole yhtä arvokas suomalainen kuin ruotsinkielinen suomalainen, koska "Suomi on kaksikielinen maa", niinkö? Eli vain ruotsinkielisiä varten JOKAISEN pitää opiskella ruotsia, mutta esim. kuuroja varten ei JOKAISEN tarvitse opetella viittomakieltä. Eihän tässä ole mitään logiikkaa.
Just juu näin. *huokaus*

Entäs ne maahanmuuttajat?

Ja muuten, ei se ole "vain yksi pakollinen ruotsin kurssi". Koko pakkoruotsihan perusttuu tuohon virkamiesruotsiin: Koska viroissa vaaditaan pakkoruotsi, pitää yliopistoissa olla pakkoruotsi. Ja koska yliopistoissa on pakkoruotsi, pitää lukioissa olla pakkoruotsi. Ja koska lukioissa on pakkoruotsi, pitää peruskouluissa olla pakkoruotsi...

Siksi virkamiesruotsista ei suostuta luopumaan, vaikka suurimmassa osassa virkoja ei ruotsia ikinä tarvitakaan, koska se romuttaisi koko pakkoruotsi-ideologian.

Olen ihan samaa mieltä! Sinun tapasi keskustella vaan on jotenkin äärettömän äsyttävä, että yritän keskustella vastaan. Kirjoitinkin siitä jo tuossa edellisellä sivulla.

Peace.

[QUOTE="...";26391849]Lässyn lässyn byhyy, joku vaatii multa yleissivistystä. Kurjaa on ehkä se, että jos sun älykkyys ei riitä muutaman asiakaspalvelu-termin opetteluun.[/QUOTE]

Mitä tekemistä ruotsin kielellä on yleissivistyksen kanssa? Kyllä esim. latina olisi paljon enemmän yleissivistystä.

Asiakaspalvelua on esim. se, että Itä-Suomessa palvellaan venäläisiä asiakkaita venäjäksi. Mutta eihän silti venäjä ole pakollinen aine! Eli kuka ei nyt ymmärrä asiakaspalvelutermiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26391865:
Olen ihan samaa mieltä! Sinun tapasi keskustella vaan on jotenkin äärettömän äsyttävä, että yritän keskustella vastaan. Kirjoitinkin siitä jo tuossa edellisellä sivulla.

Peace.

Miten niin ärsyttävä? Eikö saisi sitten kyseenalaistaa tätä asiaa, että 5% vähemmistökielen osaaminen vaaditaan joka virassa?

Muuten, videoneuvottelusysteemit ovat nykykään niin hyviä, että tarvittaessa ruotsinkielisen alueen virastosta voisi saada videoyhteydellä apua, jos suomenkielisten alueiden virastoihin tulee suomea osaamaton ruotsinkielinen asiakas. Onko tällaisia edes mietitty? No ei varmasti, koska pakkoruotsi on poliittinen ideologia, jossa terveen järken käyttö ei ole sallittu.

[QUOTE="vieras";26391847]Kertokaapa minulle, mihin esim. jyväskyläläinen tai joensuulainen tarvitsee ruotsia? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt.[/QUOTE]

Tarvitaan kannattalemaan huojuvaa kulissia nimeltä "kaksikielinen maa".

Mutta joka helvetin suomenruotsalainen osaa kirjakieltä (siis sitä jota opiskelit koulussa), kuten me suomea
murtaen puhuvat osaamme suomen kirjakieltä. Vai luuletko, että suomenruotsalaiset opiskelee eri murrealueilla eri kielillä?

Minun mielestäni se on kohtuullista vain silloin, kun myös ne toisen kotimaisen sönköttäjät osaavat vähintään tyydyttävästi suomea, ja kirjoittaa sitä.

Itse olen asunut länsisuomessa rannikolla, jossa näitä rantaruotsalaisia on enemmän kuin laki sallii, ja on todella hankala esimerkiksi asioida kaupoissa tms, jos myyjä ei ymmärrä suomea, eikä puhu suomea, eikä kaupassa ole ainuttakaan joka puhuu suomea. Itse puhun ruotsia tyydyttävästi, mutta tällä kouluruotsilla ei tee kertakaikkiaan mitään näiden suomenruotsalaisten kanssa, joilla on omat murteensa, sanansa ja kielioppinsa.

Yhteistyössä