Onko mielestäsi noloa olla uskovainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elisa Day
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jätetään lapsi uskomaan joulupukkiin? Turha käydä kouluja ja ottaa asioista selvää sillä ei se tyhmyyttä ei parane, niinkö?

Ateistin ja uskovaisen paska on kyllä ihan erilaista. Uskovaisten kaksikasvoisuus on hiippakuntaan katsomatta niin vastenmielistä ettei sitä voi kuin ihmetellä. Uskonnollisuus on ylipäänsä niin typerää että naurattaisi jos ei suututtaisi.

Heikkoa provoilua. Mees nyt alakertaan, äiti keittää puuroa.

Ei ole noloa olla uskovainen, enkä myöskään ärsyynny tai ajattele pahasti niistä, joiden uskontoon kuuluu uskosta kertominen ja sen levittäminen... Elikkä meidän ovelle on jehovan todistajatkin tervetulleita, vaikka erilailla uskovatkin. :)

Nolona pidän niitä ihmisiä, jotka julkisesti ja kovaäänisesti haukkuvat jonkin tietyn ihmisryhmän kaikki jäsenet. (Näitä löytyy myös uskovaisista.)
Olen itse todella uskonnonvastaisesta perheestä lähtöisin ja koen joskus myötähäpeää perheenjäsenteni aivopieruista...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29315523:
Tässä taas hyvä esimerkki siitä, miten uskomattomat ovat niin avarakatseisia ja hyväksyviä.

Yep. Uskomattomat, niinkuin uskolliset osaavat olla avarakatseisia tai sitten suppeakatseisia. Ja hyväksyviä tai hyväksyttömiä.
Ja kai ne ongelmatapaukset ovat ne jotka ei hyväksy ja jotka eivät ole avarakatseisia. Uskottiin sitten Jahveen tai ihan mihin vain jumalolentoon tai sitten ei mihinkään.

Mutta joo, tulee tungettua näihin ketjuihin kun aihe vaan kiinnostaa ja niistä olisi mielenkiintoista keskustella. :)

Alkuperäiseen kysymykseen: Ei pätkääkään. Itse asiassa pidän kovasti kirkosta johon kuulun.

Ateistille:
Minusta on "mukavaa" vääntää asioista ihmisten kanssa, jotka ovat Kristittyjä. Se haastaa itseni ajattelemaan asioita ja oppimaan toisen tavasta ajatella. Vaikka olen täysin eri mieltä toisen kanssa, niin silti koen saavani jotakin noista keskusteluista.

Ateistien kanssa tilanne on lähes aina päinvastainen. En ole vielä tavannut montaakaan ateistia jonka kanssa olisi ollut mukava keskustella asioista. Alleviivataan nyt heti alkuun, että minulla ei ole ollut tarvetta käännyttää ketään, joten en loukkaannu jos toinen ei muuta käsityksiään. Minä en ole saarnaaja, minä uskon että se riittää kun joskus tunnustan sen mitä olen enkä kiellä sitä.

Yleensä tilanne on ollut se, että ateisti on yleistänyt niin paljon että alkaa tuntua siltä että on turha jatkaa. Lisäksi kirkkohistorian virheet 200 vuotta sitten tai Islamin nykytilanne ei ole minulle mielenkiintoinen aihe, enkä edes tiedä niin paljon että voisin niistä alkaa asiantuntevasti keskustelemaan.
Hyvin harvoin olen päässyt edes niin pitkälle keskustelussa, että molemmat olisivat pystyneet myöntämään että kumpikaan ei pysty todistamaan väitettään vedenpitävästi. Jos jompi kumpi osapuolista olisi siihen joskus pystynyt ei olisi enää mitään syytä olla erimieltä. Asia olisi jo selvinnyt.

Onko ajan viete ja palstailu todella noloa? Satuolentoon syvästi _uskominen_ ei ole?

Kai te häpeätte lenkkeilyäkin? Kiertää nyt ympyrää ja hikoilla...

Siis mullahan ei ole mitään palstailua vastaan mutta aika hissukseen ihmiset on foorumeista. Sen sijaan facebookista jauhetaan paljonkin kylillä mutta jotenkin se koetaan ehkä sosiaalisemmaksi paikaksi kuin foorumit. Tai oma arvio on että kun facessa ne juttelukaverit on useimmiten live-elämästä hommattuja niin ne koetaan "arvokkaammiksi" kuin puolituntemattomat foorumikeskustelijat.

Ehkä foorumikirjoittelun kanssa käy kuten netistä hommatun seurustelukumppanin kanssa, eli joskus 10 vuotta sitten se olisi ollut noloa mutta nykyisin tosi moni hommaa siippansa netin deittipaikoista ja uskaltaa sanoa sen ihan reilusti.

Viimeksi muokattu:
fry.jpg

Uskovaisuus ei tarkoita aina Jeesusta ja jotakin ovelta ovelle hihhulointia, niinkun moni täällä tuntuu ajattelevan. :D Itse esim. en tunnusta mitään uskontoa mutta uskon jälleensyntymään. Pidän itseäni silti uskovaisena vaikka en usko Jeesukseen. Uskovaisia on monenlaisia.

Usko on niin määräävä ja syvä asia ihmisen identiteetissä että sen kritisointi sattuu. Ei kai kukaan halua kuulla että on perustanut koko elämänsä valheelle ja että kaikki se työ ja vaiva on ollut turhaa.

Uskovaiset vs. ateistit keskustelusta ei tule yhtään mitään. Molemmilla on omasta mielestään hyvät aikeet. Kumpikin sivuuttaa toisen järkeilyn. Väittelystä ei tule mitään. Kaikista vähiten tällaisella suoli24 tyyppisellä anonyymillä palstalla, jossa saa päästellä typeryyden höyryjä estoitta.

Minua harmittaa että kouluissa on edelleen tunnustuksellista opetusta. Jopa päiväkodissa käy kiertävä pikkukirkko pikku Jeesuksineen puhtaasti aivopesemässä 2-3-vuotiaita.. Minulle olisin aivan yhtä vastenmielistä jos lapsiani kävisi värväämässä imaamit, mormonit tai Tom Cruise. Inhottavaa.

• Tykkää
Reactions: kepsis
[QUOTE="Rane";29315723]Usko on niin määräävä ja syvä asia ihmisen identiteetissä että sen kritisointi sattuu. Ei kai kukaan halua kuulla että on perustanut koko elämänsä valheelle ja että kaikki se työ ja vaiva on ollut turhaa.

Uskovaiset vs. ateistit keskustelusta ei tule yhtään mitään. Molemmilla on omasta mielestään hyvät aikeet. Kumpikin sivuuttaa toisen järkeilyn. Väittelystä ei tule mitään. Kaikista vähiten tällaisella suoli24 tyyppisellä anonyymillä palstalla, jossa saa päästellä typeryyden höyryjä estoitta.

Minua harmittaa että kouluissa on edelleen tunnustuksellista opetusta. Jopa päiväkodissa käy kiertävä pikkukirkko pikku Jeesuksineen puhtaasti aivopesemässä 2-3-vuotiaita.. Minulle olisin aivan yhtä vastenmielistä jos lapsiani kävisi värväämässä imaamit, mormonit tai Tom Cruise. Inhottavaa.[/QUOTE]

Olen kaikesta muusta täysin samaa mieltä kanssasi paitsi omalta kohdaltani tuo mustaamani asia ei pidä paikkaansa. En ole perustanut elämääni sille, se on elämän mukava lisä mutta tottakai sen arvostelu sattuu, siinä missä ketä tahansa sattuisi oman elämän arvostelu ja pilkkaaminen. Mutta mä ajattelenkin hieman eri tavalla näistä jutuista kuin muut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Uskovaisten kanssa keskustelemine on todella vaikeaa. Minä nyt sitten lähden tekemään ruokaa, mene sinä rukoilemaan armoa kuolemankultiltasi.

Ateistien kanssa keskustelukin on usein vaikeaa,uskovaisen näkökulmasta.
Johtunee niin isoista näkemyseroista ja fanaattisuudesta.
Jos on tutustunut moniin erilaisiin uskoviin ja heidän ajatuksiinsa ja elämäntapoihinsa, on ateistinkin helppo ymmärtää ajatusmaailmaansa.
Jos ei viitsi nähdä vaivaa sen eteen että yrittäisi ymmärtää, ei voikaan ymmärtää.

[QUOTE="vierailija";29315759]Ateistien kanssa keskustelukin on usein vaikeaa,uskovaisen näkökulmasta.
Johtunee niin isoista näkemyseroista ja fanaattisuudesta.
Jos on tutustunut moniin erilaisiin uskoviin ja heidän ajatuksiinsa ja elämäntapoihinsa, on ateistinkin helppo ymmärtää ajatusmaailmaansa.
Jos ei viitsi nähdä vaivaa sen eteen että yrittäisi ymmärtää, ei voikaan ymmärtää.[/QUOTE]

Oletan että ateistit ovat keskimääräistä paremmin perillä uskonnoista.

Asenteissa olisi parannettavaa puolin ja toisin. Yleistykset kimpoilevat fanfaarein ja kumpikin on perusteluinensa hukassa. Omaa tontti tunnetaan luultavasti huonommin kuin vastaväittelijän. Suomessa ei ylipäänsäkään osata väitellä. Täällähän pitää olla kouluja ja puolueita myöden aina samaa mieltä tai hiljaa.

Ateisti näkee itsensä astronomina väittelemässä astrologin kanssa. Ylimielisyydeltä on naurettavuuden edessä todella hankala välttyä.

Uskovainen puolestaan kuvittelee olevansa auktoriteetti kaikissa uskonkysymyksissä vain siksi että on käynyt rippikoulun. Kädet menee korville aina kun niin on helpompi.

Oletan että ateistit ovat keskimääräistä paremmin perillä uskonnoista.

Asenteissa olisi parannettavaa puolin ja toisin. Yleistykset kimpoilevat fanfaarein ja kumpikin on perusteluinensa hukassa. Omaa tontti tunnetaan luultavasti huonommin kuin vastaväittelijän. Suomessa ei ylipäänsäkään osata väitellä. Täällähän pitää olla kouluja ja puolueita myöden aina samaa mieltä tai hiljaa.

Ateisti näkee itsensä astronomina väittelemässä astrologin kanssa. Ylimielisyydeltä on naurettavuuden edessä todella hankala välttyä.

Uskovainen puolestaan kuvittelee olevansa auktoriteetti kaikissa uskonkysymyksissä vain siksi että on käynyt rippikoulun. Kädet menee korville aina kun niin on helpompi.

Jep.
Tosin jos pitää uskovaa ihmistä ja uskoa pelkästään naurettavana, ei kyllä todella ole ymmärtänyt pätkääkään uskonnoista tai uskosta.
Tätä juuri tarkoitin.
Itse olen agnostikko, ollut myös ateisti ja uskova.
Koen ymmärtäväni sekä ateisteja että uskovia ja heidän ajatusmaailmaansa.
Ateistien ajatusmaailmaa on huomattavasti helpompi ymmärtää, mutta mielestäni ateistit ovat vähintäänkin yhtä naurettavia paetessaan samoja tunteita kuin uskovat.
Uskovat tukeutuvat Jumalaan, ateistit tukeutuvat materiaan,päihteisiin, omaan ylemmyyteensä ja harhaisiin kuvitelmiin omasta suurenmoisuudestaan ja ylivoimaisesta älykkyydestään.
Ateisteilta puuttuu usein jotain hyvin olennaista jota uskonnoista voisi oppia ja ammentaa,kuten kunnioitus ja avoin,myötätuntoinen suhtautuminen ihmisiin.
Ei sillä että uskovatkaan olisivat sellaisia,mutta mielestäni se kaikkien uskontojen ja uskon idea.
Rakkaus ja rakkaudesta lähtevä suhtautuminen toisiin ihmisiin, josta seuraa kunnioitus,avoimuus ja myötätunto.
Samalla viivalla me kaikki ollaan kuitenkin.

[QUOTE="vierailija";29315899]Uskovat tukeutuvat Jumalaan, ateistit tukeutuvat materiaan,päihteisiin, omaan ylemmyyteensä ja harhaisiin kuvitelmiin omasta suurenmoisuudestaan ja ylivoimaisesta älykkyydestään.
Ateisteilta puuttuu usein jotain hyvin olennaista jota uskonnoista voisi oppia ja ammentaa,kuten kunnioitus ja avoin,myötätuntoinen suhtautuminen ihmisiin.
[/QUOTE]

Hehehe. Tämä on näitä tilanteita että en nyt ihan varma ole että trollataanko. En uskalla edes vastata. Tulee vielä Rick Astley ovelle laulamaan.

[QUOTE="Rane";29315966]Hehehe. Tämä on näitä tilanteita että en nyt ihan varma ole että trollataanko. En uskalla edes vastata. Tulee vielä Rick Astley ovelle laulamaan.[/QUOTE]

Vaikutat kyllä todella mukavalta ja suvaitsevaiselta,muita kunnioittavalta ihmiseltä.
Et ollenkaan ylimieliseltä,muille naureskelevalta ja omaan paremmuuteensa tukehtuvalta ateistilta.

[QUOTE="vierailija";29315998]Vaikutat kyllä todella mukavalta ja suvaitsevaiselta,muita kunnioittavalta ihmiseltä.
Et ollenkaan ylimieliseltä,muille naureskelevalta ja omaan paremmuuteensa tukehtuvalta ateistilta.[/QUOTE]

Toi sun kommentti sen sijaan oli todella objektiivinen ja reilu, ei lainkaan ylimielinen ja ateisteja halveksiva.
Mun on aina niin vaikea ymmärtää, miksei ihmiset halua puhua heille tärkeistä asioista.

Luettaisko aloitus uudlleen?
Kysehan oli uskomisesta yleensa vai tajusinkohan taas vaarin.
Eikos ne ateistitkin usko siihen jumalattomuuteen, vai tajusinkohan taasn vaarin.
En itse ainakaan uskovaisuuttani hapeile.
Luulen ,etta ymparisto ja kulttuuri vaikuttaa ehka hiukan asiaan.

[QUOTE="Algoma";29316039]Luettaisko aloitus uudlleen?
Kysehan oli uskomisesta yleensa vai tajusinkohan taas vaarin.
Eikos ne ateistitkin usko siihen jumalattomuuteen, vai tajusinkohan taasn vaarin.
En itse ainakaan uskovaisuuttani hapeile.
Luulen ,etta ymparisto ja kulttuuri vaikuttaa ehka hiukan asiaan.[/QUOTE]

Ateisti ei varsinaisesti usko jumalattomuuteen, ateisti ei usko, häneltä puuttuu jumalusko.
Olen samaa mieltä että ympäristöllä ja kulttuurilla on varmasti paljon asian kanssa tekemistä. hienoa, että olet rehellisesti oma itsesi. :)

Toi sun kommentti sen sijaan oli todella objektiivinen ja reilu, ei lainkaan ylimielinen ja ateisteja halveksiva.
Mun on aina niin vaikea ymmärtää, miksei ihmiset halua puhua heille tärkeistä asioista.

En yleisesti ottaen halveksi ateisteja.
Sieltä löytyy avarakatseisempaa,kunnioittavampaa,fiksumpaa ja mukavempaa kuin myös kusipäisempää, ylimielisempää,fanaattisempaa ja typerämpää ihmistä.
Ihan kuten uskovaisistakin, eihän se usko/uskomattomuus älykkyyttä tai ihmisen perusluonnetta muuta.

Mutta jos lähtökohta keskustelussa on se että ateisti/uskova on typerä ja naurettava,halveksittava maailmankatsomuksensa kanssa, ei siinä ole kyse mistään rakentavasta ja mielenkiintoisesta,kunnioittavasta keskustelusta.
Itse ajattelen että se keskustelu lähtisi siitä, että yritettäisi ymmärtää sen toisinajattelevan ajatusmaailmaa ja maailmankatsomusta,jaettaisi kokemuksia ja mielipiteitä kunnioittavassa ja hyvässä hengessä.

Liian harvoin niin käy.
Yleensä fanaattiset uskovat koittavat käännyttää ateisteja Jessen puoleen tai fanaattiset ateistit koittavat parhaansa mukaan haukkua uskovia ja nauraa heille.
En tiedä onko tarkoituksensa vain aiheuttaa mahdollisimman pahaa oloa uskoville ja/tai saada hylkäämään uskonsa ja alkamaan ateistiksi.
Sama paska eri paketissa, kuten joku sanoi aiemmin ketjussa.

Yhteistyössä