Tuli tämä kysymys mieleeni,kun muistan lukeneeni lehden yleisöosastolta kehitysvammaisen nuoren naisen äidin kirjoituksen joka kritisoi voimakkaasti sosiaali ja-terveydenhuollon henkilöstöä, jotka olivat "saaneet tytön päähän" ajatuksen siitä,että hänkin voisi saada lapsen ja jopa pitää sen. Nuoren naisen äiti oli sitä mieltä ettei tyttärellä ole oikeutta tulla äidiksi,koska hän tarvitsisi kuitenkin paljon apua vauvan hoidossa sukulaisiltaan,varmaankin etupäässä omalta äidiltään, joka oli sitä mieltä ettei hänen tarvitse enää ruveta vauvoja hoitelemaan...
Minun mielestäni hirvittävän itsekäs ajattelutapa.
Tietenkään ei voida olettaa että kehitysvammaisen äidin vanhemmat koko ajan hoitavat tämän lasta,sitähän varten meillä on (ainakin toistaiseksi) tämä hyvinvointivaltio,että tuetaan heikommin eväin varustettuja muissakin asioissa,miksei myös vanhemmuudessa? Eli minun mielestäni kehitysvammailsilta ei saisi evätä oikeutta vanhemmuuteen,vaan heille pitäisi olla riittävä sosiaalinen tukiverkosto,ettei vastuu jäisi pelkästään isovanhemmille. Ajatus siitä että raskaaksi tulleelle kehitysvammaiselle naiselle tehtäisiin abortti vain siksi etteivät tämän vanhemmat halua tämän saavan lasta,on kerrassaan puistattava.
Ja huom.Kyse oli siis lievästi kehitysvammaisesta.
Minun mielestäni hirvittävän itsekäs ajattelutapa.
Tietenkään ei voida olettaa että kehitysvammaisen äidin vanhemmat koko ajan hoitavat tämän lasta,sitähän varten meillä on (ainakin toistaiseksi) tämä hyvinvointivaltio,että tuetaan heikommin eväin varustettuja muissakin asioissa,miksei myös vanhemmuudessa? Eli minun mielestäni kehitysvammailsilta ei saisi evätä oikeutta vanhemmuuteen,vaan heille pitäisi olla riittävä sosiaalinen tukiverkosto,ettei vastuu jäisi pelkästään isovanhemmille. Ajatus siitä että raskaaksi tulleelle kehitysvammaiselle naiselle tehtäisiin abortti vain siksi etteivät tämän vanhemmat halua tämän saavan lasta,on kerrassaan puistattava.
Ja huom.Kyse oli siis lievästi kehitysvammaisesta.