onko mielestäsi kehitysvammaisella oikeus vanhemmuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä ymmärrä meriannan kantaa, että on ITSEKÄSTÄ jos kehitysvammaisen äitillä ei riitä haluja hoitaa enää vauvaa kehitysvammaisen lapsensa ohessa.
Mitäs h.elvetin itsekästä siinä on jos tietää omat voimavaransa ja käyttää järkeä.
Sä oot vähän omituinen...

Mitä sitten kysymykseen tulee, mun mielestä jos lievästi kehitysvammanen asuu itsenäisesti ja kykenee huolehtimaan itsestään ja asioistaan, hän EHKÄ on kykenevä vanhemmaksi.
Jos taas ei pysty huolehtimaan itsestään, niin ei pidä vanhemmaksikaan alkaa. :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:18 vieras kirjoitti:
Sehän riippu ihan siitä kehitysvamman tasosta. Mutta yleensä he eivät kykene pitämään huolta edes kunnolla itsestään niin saatikka sitten jos he saavat vauvan niin hänestä. Eli minun mielestä heille ei voida suositella raskautta, ei todellakaan. Mutta jos he ymmärtävät sen verran että menevät yhdyntään niin silloin kyllä.

Olisko tässä nyt vähän liikaa sitä yleistystä,vai tunnetko ehkä henkilökohtaisesti suurimman osan kehitysvammaisista? \|O :whistle:

Mun mielestä on ihan siinä missä muillakin. Riippuen toki sen kehitysvamman asteesta.. Mulle tulee mieleen monta ei-kehitysvammaista joilta olisin halunnut evätä oikeuden vanhemmuuteen. Musta tämmöisia on turha kysyä, ei ihmisiä voi lokeroida automaattisesti johonkin tiettyyn lokeroon ja sillä perusteellaa suoraan sanoa jotain mielipidettä että juu tai ei. Kehitysvammakin on vain yksi osa sitä ihmistä, kyllä ne on ne muut asiat joiden perusteella minä tapauskohtaisesti sanoisin mielipiteeni. Tapauskohtaista sanoisin minä.<br><br>

Ei minusta ole ihan oikein kannustaa kehitysvammaisia hankkimaan lapsia tyyliin "jos itse ette pärjää, niin yhteiskunta hoitaa" tms. Joku raja täytyy olla yhteiskunnan vastuullakin.

Jos itse kykenee lapsensa hoitamaan (tai kevyin tukitoimin), niin tottakai vanhemmaksi voi tulla kehitysvammainenkin. Mutta jos kaipaa jokapäiväistä apua lapsen kanssa, joka aamu ja ilta, niin se on jo toinen asia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:03 Oskunäiti kirjoitti:
Riippuu kehitysvamman asteesta..Jos on kykenevä huolehtimaan itsestään ja ymmärtää pienen vauvan tarpeet ja osaa vastata niihin niin eiköhän sellainen yhtä kykenevä ole vanhemmaksi kuin kuka tahansa muukin.

Peesi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:23 Lollo kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:14 JoannaH kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:03 vieras kirjoitti:
Täällä moni ollut sitä mieltä et voisi vähän vammainenkin tehdä lapsia koska APUA SAA ja tukea. Mutta kuka olisi oikeasti valmis auttamaan 24h pienen vauvan hoidossa? Hyvä kun siitä itse "terveenä" selviää.

No miun veli on ainakin semmoisessa asuntolan tyyppisessä "laitoksessa" jossa on vuorokauden ympäri avustajia ja ohjaajia, jotka ovat siellä sitä varten että neuvovat arkisissa asioissa. Se on siis semmoinen asuntola että he elävät tavallaan itsenäisesti mutta joka päivä käy joku tarkistamassa ja tarpeen tullen ohjaavat vaikka pyykin pesussa. Eli OHJAAVAT, eivät tee heidän puolestaan. :) Luulisin että tuommoisessa paikassa on ihan hyvät mahdollisuudet olla vaikka lapsiperheelläkin.

No joo, mutta kuka haluaa että kokonaisia perheteitä aletaan tekemään tuollaisissa laitoksissa?

Mutta periaatteessa olisi mahdollista. Ehkä pitäisi tosin olla oma asuntolansa tämän tyyppisille perheille. Vois muuten olla ideaa... vaatis paljon henkilökuntaa. Aika kalliiksi tulisi varmaan.. mutta siis periaatteessa vois ollakkin tuommoinen asuntola.

Yhteistyössä