onko mielestäsi kehitysvammaisella oikeus vanhemmuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Tuli tämä kysymys mieleeni,kun muistan lukeneeni lehden yleisöosastolta kehitysvammaisen nuoren naisen äidin kirjoituksen joka kritisoi voimakkaasti sosiaali ja-terveydenhuollon henkilöstöä, jotka olivat "saaneet tytön päähän" ajatuksen siitä,että hänkin voisi saada lapsen ja jopa pitää sen. Nuoren naisen äiti oli sitä mieltä ettei tyttärellä ole oikeutta tulla äidiksi,koska hän tarvitsisi kuitenkin paljon apua vauvan hoidossa sukulaisiltaan,varmaankin etupäässä omalta äidiltään, joka oli sitä mieltä ettei hänen tarvitse enää ruveta vauvoja hoitelemaan...
Minun mielestäni hirvittävän itsekäs ajattelutapa.
Tietenkään ei voida olettaa että kehitysvammaisen äidin vanhemmat koko ajan hoitavat tämän lasta,sitähän varten meillä on (ainakin toistaiseksi) tämä hyvinvointivaltio,että tuetaan heikommin eväin varustettuja muissakin asioissa,miksei myös vanhemmuudessa? Eli minun mielestäni kehitysvammailsilta ei saisi evätä oikeutta vanhemmuuteen,vaan heille pitäisi olla riittävä sosiaalinen tukiverkosto,ettei vastuu jäisi pelkästään isovanhemmille. Ajatus siitä että raskaaksi tulleelle kehitysvammaiselle naiselle tehtäisiin abortti vain siksi etteivät tämän vanhemmat halua tämän saavan lasta,on kerrassaan puistattava.
Ja huom.Kyse oli siis lievästi kehitysvammaisesta.

Riippuu kehitysvamman asteesta..Jos on kykenevä huolehtimaan itsestään ja ymmärtää pienen vauvan tarpeet ja osaa vastata niihin niin eiköhän sellainen yhtä kykenevä ole vanhemmaksi kuin kuka tahansa muukin.

Aborttia en kannata tai hyväksy, siinä vaiheessa on myöhäistä enää katua. Mutta en mä sitäkään tajua, että tahallaan hankitaan lapsia ihmiselle, joka ei olisi välttämättä hyvä äiti.

Mun miehen sisko on lievästi kehitysvammainen. Niin lievästi, että asuu itsekseen. (mun mielestä ei pitäis) Laskuja hänellä on maksamatta. Soitaa miehelle aina kysyäkseen uudestaa samat asiat liittyen laskujen maksamiseen. Ostaa ensin mitä haluaa ja maksaa laskut jos jää rahaa.
Ei tiskaa tiskejään. ei siivoa. Ei pese tukkaansa. Ei ymmärrä rahaa ollenkaan.

Minä en antaisi hänelle lastani vahdittavaksi, miksi siis hänelle piäisi hankkia lapsi?

Eikö lapsella ole oikeus vanhempiin, jotka osaavat hänestä huolehtia ja ymmärtävät häntä?

mulla kehitysvammainen serkku (22v) ja hän sanoi kun me saatiin meidän lapsi ja hän näki sen ekan kerran että " mä en voi ikinä saada lasta" :'( kyllä tuli tippa linssiin, enkä tienny mitä olisin saanu. totuus vaan ainakin tämän tytön kohdalla se että on noin 5 vuotiaan tasolla, ei pystyisi koskaan huolehtimaan omasta lapsesta ja paha sydänvika joten ei varmaan elä vanhaksi. sanoin sitten hänelle, että älä huoli elämässä on muita aivan yhtä ihania ja huimia asioita, nautit niistä. en tiedä sanoinko pahasti, mutta en tiennyt mitä olis pitäny sanoa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:03 Oskunäiti kirjoitti:
Riippuu kehitysvamman asteesta..Jos on kykenevä huolehtimaan itsestään ja ymmärtää pienen vauvan tarpeet ja osaa vastata niihin niin eiköhän sellainen yhtä kykenevä ole vanhemmaksi kuin kuka tahansa muukin.

näin..

\

Samaa mieltä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:04 Töllin Ruusa kirjoitti:
Minusta on.

Tukea/apua saa tarvittaessa.
Ja jos rahallisesta puolesta joku innostuu elämöimään, niin menee sitä rahaa täysin kehittyneidenkin vanhempien tukemiseen.

Jos joku on todella valmis tukemaan niin paljon kuin tarve vaatii. Ja toki on olemassa lieviä ja vähemmän lieviä kehitysvammoja. Ihan sen mukaan mun mielestä mennään.

Toisaalta tiedän yhden kehitysvammaisen tytön, joka itse mielestään on täysin parantunut ja toimii lasten iltapäiväohjaajana. Kyllä hän hoitaisi lapsen, jos saisi sellaisen. Hän on vainb vähän hassu ja erikoinen tyyppi, mutta ihan hyvin pärjää. Kehitysvammaliitto ei edes avusta häntä, koska hän on kuulemma niin viksu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:06 PahaSilmä kirjoitti:
Aborttia en kannata tai hyväksy, siinä vaiheessa on myöhäistä enää katua. Mutta en mä sitäkään tajua, että tahallaan hankitaan lapsia ihmiselle, joka ei olisi välttämättä hyvä äiti.

Mun miehen sisko on lievästi kehitysvammainen. Niin lievästi, että asuu itsekseen. (mun mielestä ei pitäis) Laskuja hänellä on maksamatta. Soitaa miehelle aina kysyäkseen uudestaa samat asiat liittyen laskujen maksamiseen. Ostaa ensin mitä haluaa ja maksaa laskut jos jää rahaa.
Ei tiskaa tiskejään. ei siivoa. Ei pese tukkaansa. Ei ymmärrä rahaa ollenkaan.

Minä en antaisi hänelle lastani vahdittavaksi, miksi siis hänelle piäisi hankkia lapsi?

Eikö lapsella ole oikeus vanhempiin, jotka osaavat hänestä huolehtia ja ymmärtävät häntä?

Juuh, pitäisi olla.
Mutta ei sekään, että on terve täysinkehittynyt aikuinen (lääketieteellisesti) sitä takaa.

(kokemusta on)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:14 PahaSilmä kirjoitti:
Toisaalta tiedän yhden kehitysvammaisen tytön, joka itse mielestään on täysin parantunut ja toimii lasten iltapäiväohjaajana. Kyllä hän hoitaisi lapsen, jos saisi sellaisen. Hän on vainb vähän hassu ja erikoinen tyyppi, mutta ihan hyvin pärjää. Kehitysvammaliitto ei edes avusta häntä, koska hän on kuulemma niin viksu.

Siinä siis hyvä esimerkki vanhemmaksi "kelpaavasta" kehitysvammaisesta. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:10 Aniida kirjoitti:
mulla kehitysvammainen serkku (22v) ja hän sanoi kun me saatiin meidän lapsi ja hän näki sen ekan kerran että " mä en voi ikinä saada lasta" :'( kyllä tuli tippa linssiin, enkä tienny mitä olisin saanu. totuus vaan ainakin tämän tytön kohdalla se että on noin 5 vuotiaan tasolla, ei pystyisi koskaan huolehtimaan omasta lapsesta ja paha sydänvika joten ei varmaan elä vanhaksi. sanoin sitten hänelle, että älä huoli elämässä on muita aivan yhtä ihania ja huimia asioita, nautit niistä. en tiedä sanoinko pahasti, mutta en tiennyt mitä olis pitäny sanoa...

Ja tässä esimerkki siitä toisesta ääripäästä.
:(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:13 Panthera leo kirjoitti:
\

Samaa mieltä

samaa mieltä miekin olen.

No eihän mitään takuita kenenkään kodalla ole. Minun mielestä vanhemman pitää ymärtää lastansa varsinkin tunne-elämän alueella. Ihminen joka vain nauraa jatkuvasti... erh, enpä tiedä.

Jos niin kävisi, että miehen sisko raskaaksi tulisi (mitä ei tule, koskä äitinsä on niin pelotellut koko seksuaalisuudella) niin kyllä hän saisi apua. Kyllä me muut toimittaisiin ymmärtäjänä ja kuunneltaisiin lapsen kipuiluja.

Tietysti jos toinen vanhempi olisi sitten enemmän kykenevä, niin mikäs siinä. Eipä tämä ole mustavalkoinen asia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:18 PahaSilmä kirjoitti:
No eihän mitään takuita kenenkään kodalla ole. Minun mielestä vanhemman pitää ymärtää lastansa varsinkin tunne-elämän alueella. Ihminen joka vain nauraa jatkuvasti... erh, enpä tiedä.

Jos niin kävisi, että miehen sisko raskaaksi tulisi (mitä ei tule, koskä äitinsä on niin pelotellut koko seksuaalisuudella) niin kyllä hän saisi apua. Kyllä me muut toimittaisiin ymmärtäjänä ja kuunneltaisiin lapsen kipuiluja.

Tietysti jos toinen vanhempi olisi sitten enemmän kykenevä, niin mikäs siinä. Eipä tämä ole mustavalkoinen asia.

No tottakai.

Pitää siis olla kykenevä ajattelemaan vastuullisesti.
Lievästähän vammasta tässä alunperin puhuttiin.

\
tätä mieltä minäkin olen

JOS pärjää lapsen kanssa ja osaa hoitaa sun muuta niin miksei, mutta jos ei ole kykenevä huolehtiin edes itsestään, miten kykenisi lapsesta? verorahoja on ihan turha tuhlata kaiken maailman tukiin sillä verukkeella että kaikki vaan sais lapsia "onhan niitä tukia" ME NE MAKSAMME, VAMMAISTENKIN TUET!!!! ja sitten valitetaan kun veroja kiskotaan niin maan p.erkeleesti. onko ihme, kun kuuluu vaan mammojen suusta "saahan niitä tukia" :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:38 vieras kirjoitti:
JOS pärjää lapsen kanssa ja osaa hoitaa sun muuta niin miksei, mutta jos ei ole kykenevä huolehtiin edes itsestään, miten kykenisi lapsesta? verorahoja on ihan turha tuhlata kaiken maailman tukiin sillä verukkeella että kaikki vaan sais lapsia "onhan niitä tukia" ME NE MAKSAMME, VAMMAISTENKIN TUET!!!! ja sitten valitetaan kun veroja kiskotaan niin maan p.erkeleesti. onko ihme, kun kuuluu vaan mammojen suusta "saahan niitä tukia" :headwall:

Niin maksan minäkin vammaisten tuet ja believe me, ei ne helpolla irtoa ja ihan syystä niitä saa.. *kokemusta muutaman paperin kirjoittamisesta*

\

Kuin suoraan miun näppiksestä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:51 HelmenTyttö kirjoitti:
\

Kuin suoraan miun näppiksestä..

Samaa mieltä. Itse työskentelen kehitysvamma-alalla, ja ei toistaiseksi ole vastaan tullut sellaista kehitysvammaista, jota voisin äidiksi ajatella. Mutta ehkä joku saattaa sellaiset ominaisuudet omata. Ja varmasti saattaisi olla kykenevämpi äidin tehtävään, kuin joku ns.normaali äiti jolla lapsia jo on.

Mielestäni jokaisen joka vanhemmaksi aikoo pitäisi ensin pystyä ottamaan itsestään vastuu, vasta sen jälkeen voi olla valmis vastaamaan myös lapsesta. Siihen ettei ole koskaan valmis vastaamaan edes itsestään, ei tarvitse olla edes diaknosoitua vammautta :whistle:

Ihana olisi ajatella, että vammaisella olisi oikeus vanhemmuuteen, mutta silloin pitäisi olla myös joku toinen joka olisi vastuussa niin äidistä/isästä kuin myös lapsesta.

Yhteistyössä