Onko mielestänne ok jos päiväkodissa on joka perjantai lelupäivä?

Tuosta leluketjusta tuli mieleen meidän perheessä ajankohtainen kysymys.

Poikani päiväkodissa on joka perjantai lelupäivä ja minusta se tuntuu välillä vähän rasitteelta koska poika on erityislapsi ja ei ole useinkaan orientoitunut leikkimään ns. perinteisiä ikäistensä leluleikkejä. On siten ollut tosi vaikea ostaa pitkään aikaan juurikaan uusia leluja pojalle koska enemmän tykkää piirtelystä, lukemisesta ja erilaisten esineiden keräilystä yms. On vähän omanlaisensa persoona meidän poika kaikin tavoin.

Toisinaan jätetään viemättä oma lelu eskariin, mutta siitä tulee aina huono äiti-kokemus kun miettii että muilla on aina omat lelut. Minusta tuollaiset lelupäivät voisivat olla harvemmin kuin viikoittain. Ehkä kerran kuukaudessa korkeintaan.
 
"äitipäiti"
Meidän tytölle on vaikea viedä leluja eskarin lelupäivinä, koska pelkää niiden hajoavan muiden leikeissä. Joten meille olisi myös liikaa jos joka viikko pitäisi miettiä mikä nyt olisi sellainen lelu jonka voi viedä.
 
  • Tykkää
Reactions: Dynamiitti
----
Mun mielestä olisi ok, että on joka viikko. Itse tykkäsin siitä käytännöstä lapsena (meidän päiväkodissa ei tosin ollut joka viikko) ja lapsikin tykkää lelupäivistä. Ei haittaisi vaikka olisikin joka viikko niitä.
 
"Kiu"
Lapsi valitsee itse minkä kelin haluaa mukaan. Usein sama zoobles. No lapsesi voisi ottaa mukaan lempikynän tms. Näkyy mein päiväkodissa jotkut tuovan leikkitietokoneenkin tai kauko- ohjattavan auton. Näitä en kyllä ihan ymmärä. Joskus unohdan lelupäivän vahingossa.onneksi aina kuitenkin mukana unilelu.
 
"mie"
Meidän pojan eskarissa lelupäivä joka maanantai. MInusta ok, en ole kokenut ovgelmaksi. Ja poika erityislapsi.

Miten tämä uusien lelujen ostaminen ja päiväkodin lelupäivä ovat yhteydessä toisiinsa?
 
"vieras"
Ihan ok. Ainakin meillä lapset on tykänneet. Ja meillä se ei ole ollut mikään uusien, kalliiden lelujen näyttely, vaan ainakin meidän muksut on ottaneet vähän kaikenlaisia leluja vuorollaan. Joskus on ollut se uusi ja hieno - ja joskus joku ikivanha pehmo.

Ei ole ollut ongelmia.
 
"Sanna"
Meidän 4 v pojalla on lelupäivä maanantaisin ja perjantaisin. En ole pitänyt sitä mitenkään rasitteena. Eskarilainen tyttö saa viedä leluja hoitoon vaikka joka päivä.

Miksei lapsi voi viedä sinne vaikka kirjaa? Meidän tyttökin vei kerran ennen joulua postin tuoman lelukuvaston.
 
"vieras"
On aika paljon.

Mun mielestä idea on se, että lapsi vie sen tavaransa, jonka haluaa. Oli se sitten vanhempien mielestä kuinka hassu tahansa. Toiset lapset voivat pitää tavaraa myös kiinnostavana. Miksei voisi viedä omia kyniään tms.? Kuka sitä kieltää? Onhan kynäkin minusta lapsen "lelu".
 
Lego-lelut ja pojan erinäiset kokoelmat (mm. vanhat avaimet joiden keräilyyn on hurahtanut) olisi varmaan ainoita juttuja mitä poika haluaisi viedä eskariin, mutta kun tuli kielto siitäkin että ei lego-leluja koska osat hukkuvat. Ymmärrän kyllä hyvin.
 
Meille taasen on helppoa, kun lelupäivä on säännöllisesti viikottain. Kerhossa lelupäivät on satunnaisesti ja vaikka siitä saa lapunkin kotiin, silti melkein aina olen unohtanut... Ryhmiksessä on lelupäivä joka perjantai ja tytöt tykkäävät ottaa lelunsa.
Pojalla oli myös eskari-1 luokka lelupäivä keskiviikkoisin ja eskarissa lelu usein olikin mukana, mutta ekalla ei enään halunnut ja ei se lelun puute ilmeisesti ollut ongelma kenellekään.
 
"Sanna"
[QUOTE="mie";25638081]
Miten tämä uusien lelujen ostaminen ja päiväkodin lelupäivä ovat yhteydessä toisiinsa?[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen. Voihan sinne viedä vaikka joka kerta saman lelun. Ei meilä ainakaan ostella uusia leluja.
 
  • Tykkää
Reactions: Dynamiitti
Mun ryhmässä erityislapset on tuoneet mm. oman värityskirjan,palapelin tai jonkun lautapelin. Yksi toi aina kirjan jossa oli erilaisia materiaaleja ja niitä sitten yhdessä tunnusteltiin. Myös puuhelmiä on yksi lapsi tuonut ja niitä pujotellut. Ainakaan meidän päiväkodissa sen lelupäivän tavaran ei tarvitse olla lelu, vaan voi olla mikä tahansa lapsen oma tavara jonka parissa viihtyy. Eikä läheskään kaikilla ole aina mitään, toiset ei vaan halua jakaa omia tavaroitaan muiden kanssa ja se on ihan ok :)
 
  • Tykkää
Reactions: Dynamiitti
[QUOTE="mie";25638081]Meidän pojan eskarissa lelupäivä joka maanantai. MInusta ok, en ole kokenut ovgelmaksi. Ja poika erityislapsi.

Miten tämä uusien lelujen ostaminen ja päiväkodin lelupäivä ovat yhteydessä toisiinsa?[/QUOTE]

Siten koska pojalleni on aika vaikea ostaa mitään leluja koska leikkiminen ei kiinnosta juurikaan.
 
"mie"
[QUOTE="Kiu";25638079]Lapsi valitsee itse minkä kelin haluaa mukaan. Usein sama zoobles. No lapsesi voisi ottaa mukaan lempikynän tms. Näkyy mein päiväkodissa jotkut tuovan leikkitietokoneenkin tai kauko- ohjattavan auton. Näitä en kyllä ihan ymmärä. Joskus unohdan lelupäivän vahingossa.onneksi aina kuitenkin mukana unilelu.[/QUOTE]

Juuh, meilläkin tuli viikkotiedotessa huomatus, että esim. käsipelikonsolit voi jättää kotiin. Itsekin olin hiukan ymmällään, että kuka edes sellaisen mukaan antaa :D

Ja mäkin olen huomannut, että meidänkin pojat ottavat mukaan yleensä jonkun varsin pienen ja vaatimattoman lelun. Esim. iänikusen vanhan pikkuauton, pienen actionfiguurin tai pehmolelun, gogon tai vastaavan. Vaikka kyllä meillä jotain "hienompaakin" härveliä löytyy :D
 
Meillä lapsilla on joka vko lelupäivä, toisella maanantaina ja toisella perjantaina. Mä en ole osannut kokea sitä rasittavana asiana. Olen kyllä sanonut, että päikkyyn otetaan mukaan sellasia leluja joista ei maailma kaadu jos meneekin vahingossa rikki, koska sielä nyt on menoa ja meininkiä. aina on joku pieni juttu löytynyt mukaan ja ovatpahan lelut tulleet aina ehjänä kotiinkin saakka.
Tuolla päikyssä lelupäivä voi vaihtua joskus vaikkapa oman peli-päiväksi (kuten viimeviikolla jumalattomien pakkasten aikaan) tai muuta teemaa.
 
[QUOTE="Sanna";25638105]Tätä minäkin ihmettelen. Voihan sinne viedä vaikka joka kerta saman lelun. Ei meilä ainakaan ostella uusia leluja.[/QUOTE]

Suht samoja leluja meillä on vietykin. Mut ne asiat mistä poika eniten tykkää eivät ole varsinaisesti leluja, kuten ne avainkokoelmat... Ehkä pelkään sitä että muut lapset alkaisi poikaa kiusaamaan noista hassuista harrastuksista. Entisenä koulukiusattuna olen vähän yliherkkä suojelemaan lasta... Ja saattaa olla että pohjimmiltani pelkään hoitajienkin keskenään naureskelevan pojan kummallisille esineille jos niitä eskariin veisi.
 
"vieras"
Päiväkodissa lelupäiviä oli satunnaisesti, joskus ei yhtään kuukaudessakaan joskus taas pari kertaakin viikossa. Mun mielestä toi tuuliviirisysteemi taas oli huono. Meidän nuorimmainen otti melkein joka kerta saman lelun mukaansa. Nyt iltapäiväkerhossa lelupäivä on kerran viikossa. Esikoinen vei sinne aina ja ikuisesti nintendonsa (dsi) ja nuorimmainen taas mitä milloinkin, koruja yms. Mutta en mä koskaan uutta lelua ole päiväkodin tai kerhon lelupäivää ajatellen ostanut ;).
 
"pk:n täti"
Meillä on myös kerran viikossa lelupäivä molemmissa päiväkodeissa ja ip-kerhossakin, mutta ei omat lapseni eikä hoitoryhmäni kaikki lapset ota omaa lelua välttämättä mukaan eikä se ole mitenkään ongelmallista. Meillä on niin paljon mm. legoja ja junarataa, jonka osia en edes anna viedä päiväkotiin. Kirja onkin meillä se suosituin "lelu", joka viedään lelupäivänä hoitopaikkaan ja se on kelvannu ihan hyvin. Useimmille lapsille oman lelun päivä on kuitenkin tärkeä ja oman lelun avulla voi olla maanantaina helpompi lähteä hoitoon viikonlopun jälkeen.
 
[QUOTE="vieras";25638123]Voisko ottaa yhden (tai esim. kolme) avainta mukaan jossain purkissa?[/QUOTE]

Uskon että se olis pojalle elämys saada esitellä avaimiaan ja lukkojaan. Nyt kun aloin miettimään niin voihan niistä avaimista ja lukoista saada aikaan vaikka minkä leikin. Poliisi ja rosvojuttuja tms. Vankilaan lukko. :D
 
  • Tykkää
Reactions: kookosta ja Jätkä
"vieras"
Suht samoja leluja meillä on vietykin. Mut ne asiat mistä poika eniten tykkää eivät ole varsinaisesti leluja, kuten ne avainkokoelmat... Ehkä pelkään sitä että muut lapset alkaisi poikaa kiusaamaan noista hassuista harrastuksista. Entisenä koulukiusattuna olen vähän yliherkkä suojelemaan lasta... Ja saattaa olla että pohjimmiltani pelkään hoitajienkin keskenään naureskelevan pojan kummallisille esineille jos niitä eskariin veisi.
Mä kyllä luulen, että aika moni eskarilainen tykkäisi kerätä tai kerääkin jotain, ilman että on mitään diagnoosia.. Rohkeasti vain se juttu mukaan, minkä lapsi haluaa viedä. Ja kun tuo päivä on noin usein, niin varmasti on muillakin välillä (aikuisten mielestä) erikoisia juttuja mukana. Ja jos nyt kiusattaisiin (mitä en usko), niin ensi viikolla voi viedä coolin jutun, jos tarpeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Dynamiitti

Yhteistyössä