Onko meillä epäsopiva kiinteä vai mikä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mötkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mötkylä

Jäsen
17.11.2005
509
0
16
Meillä allergiaepäilyksiä taustalla muttei mitään ole löydetty. Poika nyt 6kk. Maitona Nan, kiinteistä päärynä- ja päärynäjogurtti sekä persikkajogurtti ihan ok. Näitä mennyt 2 prk/vrk ja maitoa 600-800 ml. Nyt viime torstaista asti ravintoterapeutin kehotuksesta aloitettu Muksu-riisipuuro aamuin illoin. Sitä menee kerrallaan 0,5-1 dl. Lisäksi jogurttiin sekoitettu kesäkurpitsasosetta. Eilen kokeilin laittaa kaupan possu-vihannessosetta (jossa kesäkurpitsaa ja perunaa) vaikka perunalle on ehkä allerginen mutta halusin kokeilla ja koska en jaksanut alkaa keittää kesäkurpitsaa itse... No, joka tapauksessa jo ennen tätä, eli toissapäivänä lauantaina alkoi kieltäytyä pullosta, mitä ei oo hetkeen tapahtunukkaan. Asiaa tietty vauhditti se, että meni hermot ja suutuin pojalle, mut siis kieltäytyi jo sitä ennen. Nyt herää yöllä "syömään" muttei huoli pulloa eikä nuku pariin tuntiin, vasta kun on niin nälkä et on pakko syödä, tulee unikin uudestaan. Mitä luulisitte, onko ny kehissä epäsopiva kiinteä?? Jätänkö puuron pois? Vai kesäkurpitsan? Mä ymmärsin että riisipuuro olis huonosti allergisoiva...?

Meillä hampaiden tulo vaikuttaa _tilapäisesti _ korvikkeen juontiin. Poika saattaa juoda vähemmän ja muklailee tuttipullon tuttiosaa (juomaosaa) suussaan pari päivää juonnin lomassa. Muutaman päivän pullolakkoilu voi johtua hampaistakin, samoin öinen heräily. Varsinkin etuhampaiden puhkeamisen aikaan meillä juonti väheni: tuttiosa sattuu puhkeavan hampaan kohdalle. Poskihampaan puhkeaminen ei ole vaikuttanut juontiin. Jos lapsi ei ole kummemmin tuskainen ja ei ole muita oireita, voi johtua ihan hampaistakin juonnin vähentyminen.

Jos pullolakkoilu jatkuu pidempään, voi hyvinkin olla muuta syytä. Yksikin epäsopiva kiinteä voi vähentää kaikkea ruokailua ja myöskin korvikkeen juontia.

Nyrkkisääntönä uusien kokeiluun on 1 viikko per 1 uusi kiinteä ja vasta sen jälkeen kun on varma kiinteän sopivuudesta kannattaa aloittaa uuden kiinteän kokeilu. Tämän ohjeen sain neuvolasta jo ennen allergiadiagnoosia ja saman ohjeen sain myös sittemmin lasten allergologilta. Näin pysyy itse paremmin oireiden perässä ja bongaa nopeasti ja varmemmin mahdollisen epäsopivan.

Yhteistyössä