Onko meidän lapsella kohtuuttoman pitkät hoitopäivät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on hoitopäivän pituus yleensä 8 tuntia. Ja mulla menee työmatkoihin kolme varttia per suunta, vaikka olen töissä seitsemän kilometrin päässä... Kun bussilla kulkee, niin matkakin kestää. Mä olen usein hakemassa tyttöä vasta siinä puoli viiden, varttia vaille viiden aikaan ja usein tyttö on viimeinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Me tehdään siis miehen kanssa molemmat päivätyötä, eli lapsen kannalta olis tietty kiva, että edes jompi kumpi olis vuorotyössä, niin hoitopäivät lyhentyisja vois olla viikkovapaitakin. Asutaan viel pienessä vajaa 4000 asukkaan kunnassa mikä ei hirveästi töitä tarjoa joten työt on molemmilla tuossa isossa kaupungissa tässä vieressä eli työmatkoihin menee molemmilla 20-30 min/ suunta.

Sen verran ollaan pystytty sumplimaan, että mies menee aamulla mua hieman myöhempään ja vie pojan hoitoon ja mä taas pääsen ennen miestä ei haen sitten lapsen kotiin. Tänä aamuna vaan poika oli kuulemma ensimmäinen lapsi päiväkodissa ja mun hakiessa huomasin, et oli myöskin lähes ainoa eli raukkaparka tuntuu tulevan ekana ja lähtevän vikana :'(

Tänään hän oli hoidossa siis 7.15-15.30, eli päivät on pääosin 7-8,5 tuntisia.

Itsekäs äiti olet.

:laugh: no sulle ei voi kun nauraa.. ihan normaali hoitoaikahan tuo on, yleensä ihmisten työvuorot on 8h ja matkat päälle...

Me tehdään siis miehen kanssa molemmat päivätyötä, eli lapsen kannalta olis tietty kiva, että edes jompi kumpi olis vuorotyössä, niin hoitopäivät lyhentyisja vois olla viikkovapaitakin. Asutaan viel pienessä vajaa 4000 asukkaan kunnassa mikä ei hirveästi töitä tarjoa joten työt on molemmilla tuossa isossa kaupungissa tässä vieressä eli työmatkoihin menee molemmilla 20-30 min/ suunta.

Sen verran ollaan pystytty sumplimaan, että mies menee aamulla mua hieman myöhempään ja vie pojan hoitoon ja mä taas pääsen ennen miestä ei haen sitten lapsen kotiin. Tänä aamuna vaan poika oli kuulemma ensimmäinen lapsi päiväkodissa ja mun hakiessa huomasin, et oli myöskin lähes ainoa eli raukkaparka tuntuu tulevan ekana ja lähtevän vikana :'(

Itsekäs äiti olet.

Ja sinä olet sitten köyhä ja työtön koska, töissä nyt on vähän pakko käydä ja mieluiten molemmat jos lapsiperhe meinaa elää ja syödä. Yhdelläkin palkalla pärjää, mutta se on huomattu että TODELLA niukasti.

Pitkä, muttei kohtuuttoman pitkä.

Meidän lasten (5 v ja 3 v) hoitoajat vaihtelee 4-9 h välillä. Noita 9 h päiviä on ollut tähän mennessä yksi. Vuorotellaan miehen kanssa viemisissä, ja haen useimmiten heti kun pystyn.

Kesällä, kun olen tod.näk. harjoittelussa/kesätöissä ja teen myös iltaa ja viikonloppua, tulevat isovanhemmat apuun jotta lasten hoitopäivät olisivat mahdollisimman lyhyitä ja että heillä olisi joka viikko useampi vapaapäivä. Miehellä on yleensä arkivapaita joten sekin helpottaa. Siihen pyritään, ettei lasten tarvitsisi koskaan olla 5 päivää viikossa 8-9 h hoidossa.

Oletteko te töissä hoitopaikan naapurissa vai miten tuo onnistuu?

Meiän viedään seitsemäksi ja haetaan neljältä. 30-40 min menee matkaan per suunta, JOS ei jää ruuhkaan. Neljän ruuhkassa sais seistä 20 min kauemmin. Eikä nyt kyse ole kuin Turun Ratapihankadusta.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Oletteko te töissä hoitopaikan naapurissa vai miten tuo onnistuu?
.

Olen juu, 2 min. menee pojan päiväkodille mun työpaikalta. :)

Meilläkin on se onnellinen tilanne, että lasten pk:t ovat parinsadan metrin päässä kotoamme, ja mun koulu on pari kilsaa meiltä :)

Miehen entinen työpaikkakin oli puolen kilsan päässä, ja toukokuussa avattava uusi duunipaikka tulee olemaan noin kilsan päässä, nyt mies käy useamman kymmenen kilometrin päässä töissä ja kulkee bussilla mikä hieman venyttää lasten päiviä (tai siis varhaistaa aamuja lähinnä ).
:)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Meilläkin on se onnellinen tilanne, että lasten pk:t ovat parinsadan metrin päässä kotoamme, ja mun koulu on pari kilsaa meiltä :)

Miehen entinen työpaikkakin oli puolen kilsan päässä, ja toukokuussa avattava uusi duunipaikka tulee olemaan noin kilsan päässä, nyt mies käy useamman kymmenen kilometrin päässä töissä ja kulkee bussilla mikä hieman venyttää lasten päiviä (tai siis varhaistaa aamuja lähinnä ).
:)

No niin, kiva juttu miestäsi ja tietty lapsia ajatellen tuo tuleva!
Mun miehen työmatka on myös muutaman kilsan, tosin se kyllä käy yleensä kotona ennen kuin hakee pojan, niin poika ehti syödä päiväkodissa välipalan. :)

Ja tän nykyisen työpaikkani mä valitsin pitkälti sen takia että pojan päiväkoti on ihan vieressä, onneksi työkin on osoittautunut ihan kivaksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Normipäivä. Pitkä on vasta jos menee yli kymmenen tunnin.

täällä sääntö ettei hoitopäivä lapsella saa olla yli 10 tuntia

Vuorotöissä oleva yh menee väistämättä tästä yli. Meidän lasten vuoropäivähoidossa sääntö, että 8 vapaapäivää oltava kuukaudessa.

Niin menee. Minusta tuntui valilla etta poika asuu paivakodissa :( Mutta oli niin upea henkilokunta ettei parempaa olekaan. Poika tykkasi kovasti ja jai mielellaan yoksi. Meille jai oikein hyvat fiilikset niista vuosista ja nyt kun poika on yla-asteella niin vielakin muistaa aurinkoisen aikaa ja vakea hellyydella :)

Itsekäs äiti olet.

Mutta kun nyt noin fiksu olet niin kerrotko miten se onnistuu ettei noin pitkiä päiviä tule? Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta tehdä lyhyempää päivää, vaan se 8 tunnin työpäivä on aika yleinen. Poika aloitti 2-vuotiaana hoidon ja kaikkeni tosissaan yritin että olis kotihoitoa voinut jatkaa viel vuoden verran, tein iltatöitä muutaman kuukauden mutta ne loppuivat ja sitten alkoikin aika armoton työnhaku, eikä niitä vuorotöitä mun alalla ole eikä myöskään 6 tunnin työpäiviä ollut tarjottimella. Jos olisin yh niin lapset päivät olisivat väistämättä 9 tuntisia... Nyt tosiaan välillä saadaan hoitopäivät 7 tuntiin. Ja juu, kamalalta tuntuu... kun tämän työpaikan sain niin itkin viikon ja menetin yöuneni, ahdistus olis valtava ja tein palstallekin tuhat aloitusta siitä. Ikävä päivisin pientä kohtaan on valtava mutta en vaan osaa muutkaan keinoa meidän arkeen keksiä... :'(
Näin itsekäs paska minä olen. Neljä vuotta oon yhteensä (meillä siis 2 lasta isolla erolla) olen kotihoidontuella elänyt ja mä vaan en enää oikein keksinyt miten sillä jatkaa niin eli tää perhe kyllä tarvii munkin tulojani.

Pitkä, muttei kohtuuttoman pitkä.

Meidän lasten (5 v ja 3 v) hoitoajat vaihtelee 4-9 h välillä. Noita 9 h päiviä on ollut tähän mennessä yksi. Vuorotellaan miehen kanssa viemisissä, ja haen useimmiten heti kun pystyn.

Kesällä, kun olen tod.näk. harjoittelussa/kesätöissä ja teen myös iltaa ja viikonloppua, tulevat isovanhemmat apuun jotta lasten hoitopäivät olisivat mahdollisimman lyhyitä ja että heillä olisi joka viikko useampi vapaapäivä. Miehellä on yleensä arkivapaita joten sekin helpottaa. Siihen pyritään, ettei lasten tarvitsisi koskaan olla 5 päivää viikossa 8-9 h hoidossa.

Meillä olis myös mahdollisuus saada isovanhempien apua ja he itse ovat toivoneet että poika olis yhden päivän viikosta heillä, mut me epäröidään vielä. Poika kun on kuitenkin aika vähän heillä hoidossa ollut tai yleensäkään hoidossa ennen tätä päivähoidon alkua, niin mietin et onko lapselle sittenkin liian raskasta tai sekoittavaa että on sitten kaksi hoitopaikkaa eli päivähoidon lisäksi yksi päivä isovanhemmilla. Ehkä se onnistuu paremmin kun lapsi vähän tuosta vielä kasvaa.

Poika on aloittanut hoidossa 2,5 viikkoa sitten eikä ole viel yhtään täyttä viikkoa tullut, mut ehkä jatkossa ei pystytä enää viikkovapaita järjestämään. Onneksi mulla on ensi kuussa sellainen vuoro että oon poikaa hakemassa jo kolmelta niin ainakin sen kuun päivät taas vähäsen lyhenee.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
No niin ja nyt ei enää kukan kommentoi kun mä pääsi takas vastaamaan :xmas:

Rakit on toivottavasti haukkunsa haukkunut =)

Todella hyvin ootte mun mielestä sumplinut nuo hoidot!

Voi apua, asiasta siis toiseen, miten mun tekstissä voi olla noin kauheesti virheitä :ashamed:

Meillä olis myös mahdollisuus saada isovanhempien apua ja he itse ovat toivoneet että poika olis yhden päivän viikosta heillä, mut me epäröidään vielä. Poika kun on kuitenkin aika vähän heillä hoidossa ollut tai yleensäkään hoidossa ennen tätä päivähoidon alkua, niin mietin et onko lapselle sittenkin liian raskasta tai sekoittavaa että on sitten kaksi hoitopaikkaa eli päivähoidon lisäksi yksi päivä isovanhemmilla. Ehkä se onnistuu paremmin kun lapsi vähän tuosta vielä kasvaa.

Meillä isovanhemmat ei siis ole vielä olleet mukana kuvioissa, mutta kesällä heidän apunsa on elintärkeää, että saadaan nuo ilta- ja vkl-jutut sujumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
No niin ja nyt ei enää kukan kommentoi kun mä pääsi takas vastaamaan :xmas:

Rakit on toivottavasti haukkunsa haukkunut =)

Todella hyvin ootte mun mielestä sumplinut nuo hoidot!

Voi apua, asiasta siis toiseen, miten mun tekstissä voi olla noin kauheesti virheitä :ashamed:

Mä ihan sujuvasti luin ja ohitin sun virheet :)

En ois huomannut, jos et olis maininnut.

Meillä isovanhemmat ei siis ole vielä olleet mukana kuvioissa, mutta kesällä heidän apunsa on elintärkeää, että saadaan nuo ilta- ja vkl-jutut sujumaan.

Aivan, ymmärrän. Mä aloin nyt sun tekstin jälkeen vaan miettiä et pitäiskö ottaa se isovanhempien tarjooma apu vastaan... on tää vaan jotenkin niin vaikeaa, kun pääsisi tuon 2 veen pään sisälle, että tietäis kumpi vaihtoehto hänelle on parempi. Eli sekottaisko ne päivät isovanhemmilla kuviota hänellä liikaa vai olisko vaan mukava vapaapäivä päiväkodista.

Yhteistyössä