Onko mediamaksu per asunto sinusta reilua peliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäreilu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tsiisus, kuinkas moni muu asia menee tässä maassa "reiluuden" mukaan? Täysin epäoleellista ja turhaa spekulointia. Elämä, demokratia ja yhteiskunta ovat yleensäkin ottaen epäreiluja, kaikkia ei ikinä voida miellyttää.

Ihme vinkumista. Harmi, mikäli vaikeuttaa jonkun elämää niin hemmetisti. Minun mielestäni on paljon epäreilumpaa, että Alankomaissa aktiivinen eutanasia on laillista, mutta Suomessa ei. Mutta that's life, aina ei mene ne nallekarkit tasan.

Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
Tsiisus, kuinkas moni muu asia menee tässä maassa "reiluuden" mukaan? Täysin epäoleellista ja turhaa spekulointia. Elämä, demokratia ja yhteiskunta ovat yleensäkin ottaen epäreiluja, kaikkia ei ikinä voida miellyttää.

Ihme vinkumista. Harmi, mikäli vaikeuttaa jonkun elämää niin hemmetisti. Minun mielestäni on paljon epäreilumpaa, että Alankomaissa aktiivinen eutanasia on laillista, mutta Suomessa ei. Mutta that's life, aina ei mene ne nallekarkit tasan.

Sun mielestä siis pienestä asiasta ei saa keskustella, koska on isompiakin asioita ratkaistavana???

Mietin asiaa siksi, että mediamaksusta on puhuttu niin paljon julkisuudessa, mutta tästä henkilö/talouskohtaisuudesta ei ole juurikaan puhuttu, vaikka varsinkin mediamaksun uusi luonne (eli maksu sisällöstä eikä laitteesta, siis myös nettisisälllöistä) puoltaisi henkilökohtaisuutta asuntokohtaisuuden sijaan.

Alkuperäinen kirjoittaja epäreilu:
Sun mielestä siis pienestä asiasta ei saa keskustella, koska on isompiakin asioita ratkaistavana???

Mietin asiaa siksi, että mediamaksusta on puhuttu niin paljon julkisuudessa, mutta tästä henkilö/talouskohtaisuudesta ei ole juurikaan puhuttu, vaikka varsinkin mediamaksun uusi luonne (eli maksu sisällöstä eikä laitteesta, siis myös nettisisälllöistä) puoltaisi henkilökohtaisuutta asuntokohtaisuuden sijaan.

Ei toki, kaikestahan saa puhua ja asioita vatvoa.

Mutta semmoinen epäreiluudesta valittaminen jotenkin ketuttaa, varsinkin näin aamuisella.

Nii'in, se on niiden etu, joiden taloudessa asuu useampi täysi-ikäinen henkilö. Jippii, heille se ilo suotakoon. Mutta eiköhän maksu ole hinnoiteltu ennemminkin yhden henkilön mukaan. En näe tätä epäreiluna yksinasuvalle, vaan pikemminkin etuna näille yhdessä asusteleville.

Vaan toisaalta, suomalaisiahan tässä ollaan. Kateellisuushan se iskee, kun jotkut pääsevät edes yhdessä asiassa matalammasta kohtaa aitaa, kuin itse.

Mutta semmoinen epäreiluudesta valittaminen jotenkin ketuttaa, varsinkin näin aamuisella.

Nii'in, se on niiden etu, joiden taloudessa asuu useampi täysi-ikäinen henkilö. Jippii, heille se ilo suotakoon. Mutta eiköhän maksu ole hinnoiteltu ennemminkin yhden henkilön mukaan. En näe tätä epäreiluna yksinasuvalle, vaan pikemminkin etuna näille yhdessä asusteleville.

Vaan toisaalta, suomalaisiahan tässä ollaan. Kateellisuushan se iskee, kun jotkut pääsevät edes yhdessä asiassa matalammasta kohtaa aitaa, kuin itse.

No, ilmeisesti joillekin on vieras ajatus, että asioita voi pohtia periaattellisella tasolla ilman että ensisijainen ajatuksena on kateus tai se miten siitä itse hyötyy.

No, ilmeisesti joillekin on vieras ajatus, että asioita voi pohtia periaattellisella tasolla ilman että ensisijainen ajatuksena on kateus tai se miten siitä itse hyötyy.

Enpä minä sitä hyötysuhdetta jaksa asioita pohtiessani pyöritellä.

Ja jos tälle linjalle nyt lähdetään; jollekin on ilmeisesti vieras ajatus, että asioita ei kannattaisi katsoa siitä vinkkelistä, että ne aina sinun kannaltasi ovat jotenkin epäreiluja.

Olen nyt vähän liian aamuisen ärtyisä tämmöiseen keskusteluun, anteeksi jos lähdin asiattomaksi.

Enpä minä sitä hyötysuhdetta jaksa asioita pohtiessani pyöritellä.

Ja jos tälle linjalle nyt lähdetään; jollekin on ilmeisesti vieras ajatus, että asioita ei kannattaisi katsoa siitä vinkkelistä, että ne aina sinun kannaltasi ovat jotenkin epäreiluja.

Olen nyt vähän liian aamuisen ärtyisä tämmöiseen keskusteluun, anteeksi jos lähdin asiattomaksi.

Juu ei mitään, vapaasti saa olla ärtyisä sunnuntaiaamuna!

Minusta on oikeastaan mielenkiintoista kuulla, miten eri tavalla ihmiset asiat näkee. Mulle talouskohtaisuus on itsestään selvästi epäoikeudenmukaista, mutta toisen mielestä henkilökohtainen maksu taas olisi selkästi epäoikeudenmukaista. Ja jokaisellehan on oikeus mielipiteeseensä, eikö vain?

Toisesta ketjusta irroitan tämän kysymyksen, eli onko mielestäsi reilua, että tv-lupa/mediamaksu on yksin asuvalle kaksi kertaa kalliimpi kuin kahdestaan asuvalle? Minun oikeustajuuni tämä ei vaan mahdu. TV:tä katselee ihminen eikä asunto. Miksi siis hinnoittelu menee asuntojen eikä ihmisten mukaan? Eihän elokuviinkaan pääse pariskunta samalla hinnalla kuin sinkku !

tottakai on reilua. miksi ei olsii reilua? saman se maksaa katsoi sitä yski tai useampa. ei kai sua kukaan kiellä hankkimasta kämppistä ja olemasta ekologinen. on itsekästä asua yksin

Mä olen niin samaa mieltä. Elämä on epäreilua eikä sille vaan mitään voi.

Alkuperäinen kirjoittaja tottakai on:
Toisesta ketjusta irroitan tämän kysymyksen, eli onko mielestäsi reilua, että tv-lupa/mediamaksu on yksin asuvalle kaksi kertaa kalliimpi kuin kahdestaan asuvalle? Minun oikeustajuuni tämä ei vaan mahdu. TV:tä katselee ihminen eikä asunto. Miksi siis hinnoittelu menee asuntojen eikä ihmisten mukaan? Eihän elokuviinkaan pääse pariskunta samalla hinnalla kuin sinkku !

tottakai on reilua. miksi ei olsii reilua? saman se maksaa katsoi sitä yski tai useampa. ei kai sua kukaan kiellä hankkimasta kämppistä ja olemasta ekologinen. on itsekästä asua yksin

siis elokuvissa jokainen penkki maksaa oman hinnan, tottakai. telkkarista jokainen talous maksaa hinnan.
ei saa olla tyhmä.
minusta sinkkujen urputtaminen ja itsekkyys on mennyt käsittämättömäksi. saunan taakse vaan.
ennsn lapsiperhetä tuettiin, nyt aikuiset sinkut ovat vaatimassa itselleen lapsilisää, suunnilleen. käsittämätöntä.

ja sekin että telkkaria ei ole pakko katsoa ollenkaan.
verot ovat paljn enemmän väärin. annetaan rikkaille pääomanomistajille, kuten metsänja asuntojen omistajille verohelpotuksia, eivät maksa veroa mitään verrattuna siihen, jonka tulo tulee omasta selkänahasta eli palkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja muuta yhteen jonkun kaa:
no muuta kimppakämppään niin säästät ja mitä enemmän hankit kavereita smaan kämppään sen enemmän säästät. Ei kai meitä perheitäkään voi kaikesta rankaista!

Miten niin rankaista? Eikö oikeudenmukaisuus ole sinusta hyvä asia? Muistakin palveluista maksetaan yleensä per henkilö. Pitäisikö sinusta pariskunnan saada elokuvalippu puoleen hintaan, mutta sinkun pitäisi maksaa täysi hinta?

puhut täyttä paskaa.
jos ostat laukun talouteen ja sitä käyttää 2 henkilöä, et maksa siitä laukusta sen enempää kuin sitä käyttäisi yksi.f
ihan sama juttu on tv-maksu. se linjonen veto maksaa ja semaksaa riippumatta siitä katsooko sitä samassa mökissä 20 henkeä vai yksi.

olet todella itsekäs mutta se on tätä nykypäivää.
elokuvaliput ja ravintola-ateriat maksaa jokainen henkilö erikseen. tottakai.

Kyllä se on mielestäni ihan reilu systeemi niinkuin tv lupakin ,eihän sekään ollut henkilökohtainen. Opiskelijoille ja pienituloisille voisi mielestäni myöntää avustusta tähän maksuun joka määriteltäisi esim. asumistuen tai opintotuen yhteydessä.

Mediamaksuhan on ihan seurausta siitä osa lusmuilee ilman tv luvan maksua, jos kaikki maksaisi tv luvan ei tarvittaisi mitään mediamaksua.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

siis elokuvissa jokainen penkki maksaa oman hinnan, tottakai. telkkarista jokainen talous maksaa hinnan.
ei saa olla tyhmä.
minusta sinkkujen urputtaminen ja itsekkyys on mennyt käsittämättömäksi. saunan taakse vaan.
ennsn lapsiperhetä tuettiin, nyt aikuiset sinkut ovat vaatimassa itselleen lapsilisää, suunnilleen. käsittämätöntä.

Olen jo monta kertaa todennut, että se mediamaksu ei ole maksu tv-laitteesta vaan sisällöstä! Ja siksi en ymmärrä, miksi sisältöä kaksinverroin kuluttava pariskunta maksaa vähemmän per nuppi kuin yksin asuva. Mutta tämä ei-materiaalisen hyödykkeen kuluttaminen on ilmeisesti jotenkin vaikea käsittää... Ei kyse ole "sinkut vastaan perheet" vaan ihan periaatteellinen pohdinta...

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Minusta se on epäreilua, ja ajattelen tässä lähinnä opiskelijat/pienellä eläkkeellä toimeentulevat yksinäiset vanhukset vs. hyvin tienaavat osakesalkun omistajat. Ja tähän väliin mahtuu kaikenlaista ja monenlaista ihmistä.

just. siis lapsiperhe,jolle jää yhden palkasta asumisen jälkeen noin 1000 euroa kaikkeen, 4 hengen elättämiseen.
ja eläkeläinen jonka nettoeläke sen 1000 euroa ja velaton asunto, täyttä bullshittia tuo eläkeläistalouspropaganda.'
ja opiskelijatkin voisivat elää kimppakämpissä tai käyttää ajan johonkin muuhun kuin telkkarin katsomiseen yksin omassa kämpässä.

Alkuperäinen kirjoittaja muuta yhteen jonkun kaa:
no muuta kimppakämppään niin säästät ja mitä enemmän hankit kavereita smaan kämppään sen enemmän säästät. Ei kai meitä perheitäkään voi kaikesta rankaista!

Miten niin rankaista? Eikö oikeudenmukaisuus ole sinusta hyvä asia? Muistakin palveluista maksetaan yleensä per henkilö. Pitäisikö sinusta pariskunnan saada elokuvalippu puoleen hintaan, mutta sinkun pitäisi maksaa täysi hinta?

puhut täyttä paskaa.
jos ostat laukun talouteen ja sitä käyttää 2 henkilöä, et maksa siitä laukusta sen enempää kuin sitä käyttäisi yksi.f
ihan sama juttu on tv-maksu. se linjonen veto maksaa ja semaksaa riippumatta siitä katsooko sitä samassa mökissä 20 henkeä vai yksi.

olet todella itsekäs mutta se on tätä nykypäivää.
elokuvaliput ja ravintola-ateriat maksaa jokainen henkilö erikseen. tottakai.

Ei mediamaksulla mitään linjojen vetoa makseta! Jos asut kaapeli-tv-taloudessa, maksat erikseen kaapeli-tv-maksua niistä linjoista. Mediamaksu/tv-lupa on maksu yle:n ohjelmien katsomisesta, ei mistään muusta.

mielestäni hyvä juttu, itse olen aina maksanut tunnollisesti tv-lupani, joten maksu pienenee vuodessa kun tulee tuo mediamaksu, se on pienempi kuin tv-lupa per vuosi. Jos omistat tv:n niin maksat luvat, jos et niin et maksa.
Huomaa että täällä nurisevat ne, jotka omistavat teeveen eivätkä ole koskaan maksaneet siitä lupaa. tv-lupakin on talouskohtainen., ei henkilömäärään, minusta myös tuon mdiamaksun periaate on hyvä.

ei saa olla tyhmä.

Olen jo monta kertaa todennut, että se mediamaksu ei ole maksu tv-laitteesta vaan sisällöstä! Ja siksi en ymmärrä, miksi sisältöä kaksinverroin kuluttava pariskunta maksaa vähemmän per nuppi kuin yksin asuva. Mutta tämä ei-materiaalisen hyödykkeen kuluttaminen on ilmeisesti jotenkin vaikea käsittää... Ei kyse ole "sinkut vastaan perheet" vaan ihan periaatteellinen pohdinta...

siis näkyykö se kuva telkkarissa ilman mitään konkreettista linjojen vetoa, kaapeleita jne?
jos ei näy, niin tottakai sen maksun kuuluu olla talouskohtainen. se kaapeleiden veto maksaa saman katsoi sitä samassa mökissä 20 henkeä tai 1 henkilö.
jospa kasvat aikuiseksi ja elätät itsesi ja lopetat muiden lautalselta syömisen ja pyyhit ihan etsi oman takapuolesi, kiitos.

ei saa olla tyhmä.

Siis mikä sinkkujen urputtaminen? Mä olen sinkku ja mediamaksun vankkumaton kannattaja. Mun mielestä ainoat urputtajat on ne jotka eivät maksa tv-lupaa ja ovat nyt kauhuissaan kun tajuavat että mediamaksusta ei voi luistaa kuten tv-luvasta. Niitä riittää, muutenhan mitään pakkomaksua ei tarvittaisi.

just näin. ihmisiä jotka kuluttavat vähemmän, eli asuvat samassa taloudessa pitäisi palkita verohelpotuksin jne.
suomessa on eniten sinkkutalouksia jotka kuluttavat sähköä ja elävät itsekkästi.jaa

[quote="Siis mikä sinkkujen urputtaminen? Mä olen sinkku ja mediamaksun vankkumaton kannattaja. Mun mielestä ainoat urputtajat on ne jotka eivät maksa tv-lupaa ja ovat nyt kauhuissaan kun tajuavat että mediamaksusta ei voi luistaa kuten tv-luvasta. Niitä riittää, muutenhan mitään pakkomaksua ei tarvittaisi.

[/quote]

Peesi!

Vähän hämmentävää kyllä... kaikille ei näytä olevan edes selvää, mitä mediamaksulla oikeastaan maksetaan. Ja perustelu tulevalle systeemille on se, että kun "niin on ennenkin ollut" tai "kun meille se tulee halvemmaksi". Joo, ja minä olen siis se itsekäs... tiedoksi vaan, että tv löytyy ja lupakin on maksettu jo ties kuinka monta vuotta ja maksu siis meidän taloudessa halpenisi uudistuksen myötä. Silti näen systeemin epäoikeudenmukaisena.

Vähän hämmentävää kyllä... kaikille ei näytä olevan edes selvää, mitä mediamaksulla oikeastaan maksetaan. Ja perustelu tulevalle systeemille on se, että kun "niin on ennenkin ollut" tai "kun meille se tulee halvemmaksi". Joo, ja minä olen siis se itsekäs... tiedoksi vaan, että tv löytyy ja lupakin on maksettu jo ties kuinka monta vuotta ja maksu siis meidän taloudessa halpenisi uudistuksen myötä. Silti näen systeemin epäoikeudenmukaisena.

no valaiseppa hiukan? kyllä mullakin menee palkasta ties mitä maksuja joihin en koe tarvetta, maksan myös veroa kaikesta mitä ostan, jolla kustannetaan sitten laiskojen ihisten kotonaolo.

Yhteistyössä