Onko maalais- ja kaupunkilaislapset erilaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luulo vai tosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja on eroja:
Ovat.

Mieheni on kasvanut maalla ja hän ei osaa uida koska heidän kyläkoulullaan ei koskaan opetettu uimaan,kylässä ei ole uimahallia.

Mies puhuu kaikkien kanssa ja nyt kun asutaan kaupungissa niin rupattelee kassaneitien kanssa vaikka kassaneitiä ei aina kiinnosta

Mies luottaa kaikkiin ihmisiin sillä kylillä on kaikki ollu tuttua ja turvallista,ei osaa erottaa huijareita yms.

Muistan kun itse kävin maalaisserkkujeni luona pienenä. Heillä oli jotenkin ihan boheemia se meno verrattuna siihen mitä meillä kaupungissa oli kotona. Myöhemässä elämässä heillä on ollu ongelmia kun olivat sillon lapsena niin kiinni äidissään ku ei ollu muita leikkikavereita eikä käynneet tarhaa kun olivat siellä eristyksissä. Maalaislapsille se siirtyminen "todellisuuteen" eli kapunkielämään saattaa olla sitten vähän vaikeaa ja se yleensä tulee eteen kun opiskeluja mietitään.

Kaupunkilaislapset taas tuntuu aikuistuvat hirveän nopeasti kun taas maalaislapset saattaaa olla vähän liiankin lapsellisia.

Siirtyminen todellisuuteen eli kaupunkielämään :D

On. Uskon, että kaupungissa lapsi joutuu tottumaan tietenlaiseen kiireiseen elämäntyyliin. Ympärillä on jatkuvast ääniä, ihmisiä yms. Kouluissakin esim. pukeutumiseen kiinnitetään mielestäni paljon enemmän huomiota kuin maaseudulla. Siellä lapset voivat kulkea verkkareissa ja olla lapsia paljon pidempään kuin kaupungissa.

Alkuperäinen kirjoittaja oma kokemukseni:
On. Uskon, että kaupungissa lapsi joutuu tottumaan tietenlaiseen kiireiseen elämäntyyliin. Ympärillä on jatkuvast ääniä, ihmisiä yms. Kouluissakin esim. pukeutumiseen kiinnitetään mielestäni paljon enemmän huomiota kuin maaseudulla. Siellä lapset voivat kulkea verkkareissa ja olla lapsia paljon pidempään kuin kaupungissa.

Ne verkkarit on yleensä sitten päällä aikuisenakin..väkivaltaverkkarit :<

noh maalla ja maallakin on eroja..
me asutaan maalla, mutta lähimpään taajamaan on alle 2km matkaa, 5 isoa kaupunkia on alle tunnin päässä, lähin 10min matkan päässä. joten ei ongelmia harrastusten ja kulkemisen kanssa, mutta silti lapset elävät täällä maalla kauemmin lapsekasta elämää, heidän pitää keksiä omat leikkinsä ja leikkipaikkansa ja niistä ei ole pulaa, huutaa saa reilusti, ei naapurit kärsi, tilaa on vaikka suuremmallekkin jengille.
eli kyllä olen sitä mieltä että eroja on mutta on eri asia kuinka pieniä ne koulut enää on kun kyläkouluja ei enää ole

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen omia lapsiani ja heidän serkkujaan tarkkaillessa huomannut, että omani ovat aika paljon "viattomampia" ehkä lapsellisempia ja sinisilmäisempiä kuin serkkunsa jotka asuvat kaupungissa. Moni asiaa jää näkemättä kun asuu korvessa ja käy pientä kyläkoulua. Näin meillä mutta en tosiaankaan väitä, että muilla olisi näin.

tehnyt saman huomion!

Alkuperäinen kirjoittaja paras:
Alkuperäinen kirjoittaja on eroja:
Ovat.

Mieheni on kasvanut maalla ja hän ei osaa uida koska heidän kyläkoulullaan ei koskaan opetettu uimaan,kylässä ei ole uimahallia.

Mies puhuu kaikkien kanssa ja nyt kun asutaan kaupungissa niin rupattelee kassaneitien kanssa vaikka kassaneitiä ei aina kiinnosta

Mies luottaa kaikkiin ihmisiin sillä kylillä on kaikki ollu tuttua ja turvallista,ei osaa erottaa huijareita yms.

Muistan kun itse kävin maalaisserkkujeni luona pienenä. Heillä oli jotenkin ihan boheemia se meno verrattuna siihen mitä meillä kaupungissa oli kotona. Myöhemässä elämässä heillä on ollu ongelmia kun olivat sillon lapsena niin kiinni äidissään ku ei ollu muita leikkikavereita eikä käynneet tarhaa kun olivat siellä eristyksissä. Maalaislapsille se siirtyminen "todellisuuteen" eli kapunkielämään saattaa olla sitten vähän vaikeaa ja se yleensä tulee eteen kun opiskeluja mietitään.

Kaupunkilaislapset taas tuntuu aikuistuvat hirveän nopeasti kun taas maalaislapset saattaaa olla vähän liiankin lapsellisia.

Siirtyminen todellisuuteen eli kaupunkielämään :D

:D

Peesailen muuten, mutta meidän kyläkoulusta käydään linja-autolla kaupungissa uimahallissa =)

Aikuiset on erillaisia eri paikoissa.Ja erillainen aikuinen kasvattaa erilaisia lapsia. Ja niin kaupungissa kuin maalla on erillaisia paikkoja. Helsingissäkin eri alueilla on erillaisia lapsia. Helsingissäkin on paikkoja joissa asuu juntteja ,vieläkin maalaisempia kuin maalla itsessään ja on pieniä taajamia joissa asuu kaupunkilaisempia tyyppejä isoissa hienoissa taloissa hienoine kuteineen ja hyvineen tapoineen kun jossain itä-helsingin laitamilla missä kulkee verkkarissa epäsiistejä juntteja.

no ovat kyllä,sanon omasta kokemuksesta....
samoin kyl aikuiset,kaupungissa kaikki ni erilaista,jotenki pinnallista

No en menis sanomaan et pinnallisia. Täällä landella ku on ees vähän erillaiset vaatteet niin kaikki katsoo kieroon ja taas stadissa saa kulkea oikeestaan missä vaan ja pidetään "normaalina".

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Täällä landella ku on ees vähän erillaiset vaatteet niin kaikki katsoo kieroon ja taas stadissa saa kulkea oikeestaan missä vaan ja pidetään "normaalina".

Jep. Kaupungissa on helpompaa olla erilainen.

Pienessä kyläkoulussa taas ei ole (kuulemma) aina niin helppoa olla se lapsi, joka ei osallistu uskonnonopetukseen, tai se joka tykkää pukeutua mustaan ja meikata silmänsä voimakkaasti jo ala-asteiässä.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Ei.kyllä se on perheen tavoista/kulttuurista ym ennenmmin kiinni. Maalla sekä kaupungissa asuu ihan samanlaisia juntteja/snobeja jne. Ei se paikkakunta tms muuta tätä.

Kyllä vaan on eroa lasten ja nuorten käytöksessä. Juuri koulussa tämä käy selvästi esille. Tosin nykyinen tapa keskittää kaikki lapset yhteen keskuskouluun vesittää osaltaan tätä.

Maalla lapset säilyvät lapsina pidempään. Myös käytöstavat ovat kohteliaampia. Olettaisin jälkimmäisen johtuvan ihan siitä, että pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa. Jos Mikko töpeksii, tietävät siitä pian kaikki. Kaupungissa voi painua keskustaan kauas omista nurkista, missä kukaan ei tunne ja on helpompi tehdä mitä mieleen juolahtaa.

Olin vastikään sivusta seuraamassa,kun kaksi teiniä(oma maalla kasvanut ja siskoni kaupunkilainen) kävi kaupungissa lähikaupassa (pieni kauppa,yksi kassa).Kaupunkilainen maksoi ensin ja meni ovelle odottamaan.Sitten maalainen maksoi ja sanoi lopuksi kassalle,että kiitos ja hei hei.Ulkona kaupunkilainen alkoi ihmettelemään,että miksi ihmeessä sä juttelit sille kassatätille,oliko se joku sun tuttu vai...

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:
Ei.kyllä se on perheen tavoista/kulttuurista ym ennenmmin kiinni. Maalla sekä kaupungissa asuu ihan samanlaisia juntteja/snobeja jne. Ei se paikkakunta tms muuta tätä.

Kyllä vaan on eroa lasten ja nuorten käytöksessä. Juuri koulussa tämä käy selvästi esille. Tosin nykyinen tapa keskittää kaikki lapset yhteen keskuskouluun vesittää osaltaan tätä.

Maalla lapset säilyvät lapsina pidempään. Myös käytöstavat ovat kohteliaampia. Olettaisin jälkimmäisen johtuvan ihan siitä, että pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa. Jos Mikko töpeksii, tietävät siitä pian kaikki. Kaupungissa voi painua keskustaan kauas omista nurkista, missä kukaan ei tunne ja on helpompi tehdä mitä mieleen juolahtaa.

"Myös käytöstavat ovat kohteliaampia. Olettaisin jälkimmäisen johtuvan ihan siitä, että pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa. J"

Tai sitten, että maalaislapset eivät ole niin paljon ihmisten kanssa tekemisissä eri tilanteissa, ei ole niin rohkeita/ sosiaalisia - siis hyvässä ja pahassa. Lapsen rohkeus näkyy pienenä välillä huonona käytöksenä ja "uskalluksena" kokeilla rajoja, koska ei ole niin varuillaan vieraidenkaan ihmisten kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja ******:

Peesi tähän. Ja samat tietokonepelit ja tv-ohjelmat ne pyörii maalla kuin kaupungissa. Ja ite olen ihan maalta maalta ja siltikin käynyt kouluni yhdessä Suomen suurimmista (kato kun kyläkoulut on kaikki melkein lopetettu...)

Maalla voivat vielä enemmän keskittyä peleihin ym, koska muita harrastusmahdollisuuksia ja mahdollisuuksia tavata kavereita on vähemmän.

Pyh. Maalla on ihan yhtä paljon muutakin tekemistä (kun pelit) kuin kaupungissa.Kaupunkilainen vain ei aina ymmärrä että metsät,pellot ym antaa toisenlaiset tekemisen mahdollisuudet.

Tiedän, olen itse kasvanut maalla, emmekä nytkään asu kaupungissa. Eli ymmärrän kyllä. Ja muistan myös sen, että lapsena maalla oli vaikka mitä kiinnostavaa tekemistä, mutta teininä pienellä paikkakunnalla ei juuri mitään.

Ehkä otantani on liian pieni, mutta mitä tunnen teini-ikäisiä maalaisia, niin eivät ne paljon metsissä ja pelloilla vietä aikaansa. Jotain vain kertoo sekin, että monilla pienillä paikkakunnilla huumeongelmakin on ihan valtava, vaikka monet ajattelevat että se on kaupunkien ongelma.

Meillä teinit korjailee mopoja,virittelee niitä, customoi autoja ja neitokaiset ratsastaa yms. Eikä maanlaajuisesti ole pientä paikkakuntaa joss huumeongelma olisi suurempi kuin isossa kaupungissa,sehän tulee suhteuttaa aina väestömäärään.

Väestömäärään suhteutettuna nimenomaan. Kaikkia ei mopojen virittäminen kiinnosta.

Mulla kyllä naurattaa tuo, että maalla lapset säilyvät lapsina pidempään, täällä jos missä on paikkoja missä voi kokeilla eka ryyppyreissut, kun poliiseja ei näy, samoin tupakka ja seksikokeilut, bileitä voi pitää kun tosi moni asuu omakotitalossa eikä kerrostaloissa jne jne. Kaupoista on helpompi varastaa pienessä paikassa yms. Mä veikkaan et landelta tulee villimmät penikat.

Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo:
Mulla kyllä naurattaa tuo, että maalla lapset säilyvät lapsina pidempään, täällä jos missä on paikkoja missä voi kokeilla eka ryyppyreissut, kun poliiseja ei näy, samoin tupakka ja seksikokeilut, bileitä voi pitää kun tosi moni asuu omakotitalossa eikä kerrostaloissa jne jne. Kaupoista on helpompi varastaa pienessä paikassa yms. Mä veikkaan et landelta tulee villimmät penikat.

Omaa nuoruuttani kun muistelen, niin rajuimmat ryyppy- ja huumepippalot oli nimenomaan jossain Nousiaisissa, Askaisissa, Mynämäellä, Lemussa...ei suinkaan täällä Turussa :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Omaa nuoruuttani kun muistelen, niin rajuimmat ryyppy- ja huumepippalot oli nimenomaan jossain Nousiaisissa, Askaisissa, Mynämäellä, Lemussa...ei suinkaan täällä Turussa :snotty:

Niinpä, täällä kun on niin helppo "elää omaa elämäänsä", ilman että virkavalta puuttuu siihen tai näkee sitä.

Vähän samaa mieltä. Ehkä olen sitten pyörinyt erikoisilla pikkupaikkakunnilla nuorena, mutta kyllä siellä oli jos jonkinmoista meininkiä. Ja hyvin pitkälti sen vuoksi, että ei ole kunnon harrastus- tai kokoontumismahdollisuuksia nuorille. Lisäksi vanhemmat ehkä vielä vähemmän katsoivat lasten perään, koska luottivat "lintukotoon". Että kaupunkien lisäksi myös maalla tapahtuu kaikenlaista..

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mä en tiedä, mutta uskon kyllä että eroa on- sekä hyvässä että pahassa.
En tunne ketään lapsia maalta, joten en voi verrata omiin kaupunkilaislapsiin.

Aikuisista en pysty erottamaan kuka on lähtöisin maalta ja kuka kaupungista muuten kuin esim. murteesta.

Miten niin murteesta erottaa onko maalta vai kaupungista?

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mä en tiedä, mutta uskon kyllä että eroa on- sekä hyvässä että pahassa.
En tunne ketään lapsia maalta, joten en voi verrata omiin kaupunkilaislapsiin.

Aikuisista en pysty erottamaan kuka on lähtöisin maalta ja kuka kaupungista muuten kuin esim. murteesta.

Miten niin murteesta erottaa onko maalta vai kaupungista?

Heh, niinpä! :D

Ainakin tämä mamma maalta (pohjanmaalta) pisti merkille kun käytiin kesälomalla kaupungissa, että kaupunkilaislapset olivat leikkipuistossa tosi röyhkeitä, käyttivät kyynärpäätaktiikkaa häikäilemättä. Meidän pikkunapero antoi aina nöyrästi tietä ja odotti niin kauan, että kaikki muut ehtivät laskea ensin. =/

No varastaminen ei kyllä ole helpompaa. Paljon helpompaa on varastaa kaupungista isoista kaupoista, joissa ei kukaan tunne sinua.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Itse olen omia lapsiani ja heidän serkkujaan tarkkaillessa huomannut, että omani ovat aika paljon "viattomampia" ehkä lapsellisempia ja sinisilmäisempiä kuin serkkunsa jotka asuvat kaupungissa. Moni asiaa jää näkemättä kun asuu korvessa ja käy pientä kyläkoulua. Näin meillä mutta en tosiaankaan väitä, että muilla olisi näin.

tehnyt saman huomion!

Sama juttu!

Vähän samaa mieltä. Ehkä olen sitten pyörinyt erikoisilla pikkupaikkakunnilla nuorena, mutta kyllä siellä oli jos jonkinmoista meininkiä. Ja hyvin pitkälti sen vuoksi, että ei ole kunnon harrastus- tai kokoontumismahdollisuuksia nuorille. Lisäksi vanhemmat ehkä vielä vähemmän katsoivat lasten perään, koska luottivat "lintukotoon". Että kaupunkien lisäksi myös maalla tapahtuu kaikenlaista..

Äh. Eihän tämä ole mikään paremmuus- tai villeyskisa. Toki maalla saatetaan ryypätä yhtä lailla ja jopa enemmän kuin kaupungissa. En nyt kuitenkaan tarkoita lapsellisena pysymisellä sitä. Vai kenen mielestä on aikuismaista vetää kännit?

Ennemmin lapsenomaisuus näkyy leikkimisessä.

Yhteistyössä