Onko liikaa rasitusta, jos 4v hiihtää

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
joka päivä 3-5 km? Omaa tahtiaan saa mennä, yleensä sivakoi reippaasti. Vettä ja rusinoita tms eväänä jos väsy yllättää. Itse haluaa hiihtämään. Tuttava oli ihan kauhuissaan että rasitan lasta liikaa ja sen kasvu ja nivelet kärsii -onko näin? Tykkää leikkiä muutenkin ulkona, sisällä on sit aika rauhallisesti.

5n äiti
No , meillä 4v on luistellut viime talvesta lähtien, itse haluaa kentälle päivittäin ja parhaillaan luistelee 4 tuntia putkeen. Yleensä tunnin päivässä. Kyllä lapsi itse varmaan sanoisi, jos jalat tulisi kipeiksi tai rasittuisi liikaa. Itse en koe tarpeelliseksi rajoittaa, kun itse luistelusta niin nauttii.

No ei todellakaan ole!

Meillä pojat ei hiihdä, eivät vaan tykkää, sukset kyllä on, mutta juoksevat varmasti tuon matkan, ainakin päivittäin! Niin kauan kuin se on lapsesta lähtöisin, eikä kymmeniä kilometrejä kuitenkaan, niin hyvähän tuo on, kun hiihtää!
Reipas 4-vuotias sulla, ole iloinen siitä!

Kauanko se lapsi sitä matkaa hiihtää? Tuskin montaa tuntia päivässä. Eiköhän tuo ole sopiva määrä, jos lapsi ite haluaa hiihtämään. Mahtavaa, että pääsee joka päivä hiihtelemään, kun intoa kerran riittää.

Lasten kasvu ja nivelet kärsii siitä, että ne ei saa tarpeeksi liikuntaa päivässä. :kieh:

Sitten ihmetellään, kun suomalaiset lapset ovat ylipainoisia ja huonokuntoisia.... Mitä muuta he voisivat olla, jos vanhempien mielestä kohtuullinenkin liikunta rasittaa lasta liikaa?

Kyllä lapsi itse tietää ja osaa sanoa, koska ei enää jaksa. Jos hiihtäminen on täysin lapsilähtöistä ( eli ette atista häntä ladulle), niin ei mitään ongelmaa.

Meidän poika on nyt 6v ja pari talvea hiihdellyt parhaimmillaan 10km lenkin.
Yleensä kuitenkin 5-7km/kerta.
4-vuotiaana hiihteli helposti tuota 4-5km ja välillä joka päivä.

Lastenlääkäri
[QUOTE="vieras";28047745]joka päivä 3-5 km? Omaa tahtiaan saa mennä, yleensä sivakoi reippaasti. Vettä ja rusinoita tms eväänä jos väsy yllättää. Itse haluaa hiihtämään. Tuttava oli ihan kauhuissaan että rasitan lasta liikaa ja sen kasvu ja nivelet kärsii -onko näin? Tykkää leikkiä muutenkin ulkona, sisällä on sit aika rauhallisesti.[/QUOTE]

Ei todellakaan ole liikaa. 3-5km on täysin normaali hiihtolenkki tuon ikäiselle lapselle, joka tykkää hiihtää.
Voisi aivan hyvin hiihtää pitempiäkin ilman mitään vaaraa.
Huh..en tiedä oikein naurattaako minua vai itkettääkö minua tuo tuttusi sanominen.

"hehe"
[QUOTE="vieras";28047745]joka päivä 3-5 km? Omaa tahtiaan saa mennä, yleensä sivakoi reippaasti. Vettä ja rusinoita tms eväänä jos väsy yllättää. Itse haluaa hiihtämään. Tuttava oli ihan kauhuissaan että rasitan lasta liikaa ja sen kasvu ja nivelet kärsii -onko näin? Tykkää leikkiä muutenkin ulkona, sisällä on sit aika rauhallisesti.[/QUOTE]

Meidän nelivuotias hiihtelee 5-7km useana päivänä viikossa, eikä todellakaan ole haitaksi.
Saa mennä omaan tahtiin ja hiihtää silloin kun itse haluaa.

Yhteistyössä