onko liikaa lastenohjelmia 4v:lle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammahaisuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammahaisuli

Vieras
aamulla 7 telkku päälle, ja katsoo aamutoimien lomassa toisella silmällä sitä, muumit katsoo ja pannaan tv kiinni. eskarilainen tulee kotiin niin haluaa katsoa muumit boxilta, joten 4v katsoo ne myös. illalla jos ollaan kotona katsotaan kakkaosen lasterit vielä..

Miten lapsi on reakoinut niihin?
Onko levoton illalla?

Mä laitoin kaikki ohjelman viikon banniin lapsilta. Muumeja meidän vaja 5vee pelkää ja kaikki illat oli tosi levottomia.
Meidän lapsille toi olis ehdottomasti liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Miten lapsi on reakoinut niihin?
Onko levoton illalla?

Mä laitoin kaikki ohjelman viikon banniin lapsilta. Muumeja meidän vaja 5vee pelkää ja kaikki illat oli tosi levottomia.
Meidän lapsille toi olis ehdottomasti liikaa.

joo, meidän eskarikin sai ekat painajaiset muumeista! :O mutta tää 4v nyt ei muuta kuin laittaa kädet silmien eteen jos hattivatteja tulee.. :) ei vaikuttanu öihin tms. ulkoillaan normaalisti, syödään ja tehdään muutakin aika tarkalla rytmillä. onneks ilta-lastenohjelmat jää aika usein näkemättä kun kylätellään tms.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä ohje::
lue lapsille kirjoja yhtä monta minuuttia kuin katsovat telkkaria. jos oma ääni alkaa väsyä liikaa niin sitten vähennät telkkarin kattomista.

Mihin tämä perustuu?

täh. Siis antavatko oikeasti kaikki katsoa noin vähän? Entä jos ei ole oikein leikkikavereita? Jaksatteko itse viihdyttää koko ajan? Vai onko teidän 4-vuotiailla kavereita?

Meillä katsotaan lasten ohjelmat silloin viidestä kuuteen :)
Eli tunti päivässä, eskarilainen katsoo aamulla vartin verran lasten ohjelmia ennen eskariin lähtöä.
Me katsotaan joko kakkoselta ohjelmat tai sitten lapset katsoo videoilta ohjelmaa mutta toi tunti päivässä on kyllä enemmän kuin tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täh. Siis antavatko oikeasti kaikki katsoa noin vähän? Entä jos ei ole oikein leikkikavereita? Jaksatteko itse viihdyttää koko ajan? Vai onko teidän 4-vuotiailla kavereita?

no meillä ei aamupäivällä oo kuin oman tahtonsa löytänyt "kunpa meille ei olis syntyny tuollaista vauvaa" pikkuveli ;)
kyl ne leikkii, mutta aivan erilaista on leikki sitten kun isosisko tulee 12 kotiin. no jokatapauksessa, mielestäni toi ei oo liikaa kuitenkaan, ottaen huomioon että todella teemme muutakin kuin nyhjäämme kotona.

Mä ihmettelen että miks se raja on tunnin päivässä saa katsoa telkkaria? Tai siis tuntuu yleensä olevan. Eikai siitä nyt kauheeta haittaa ole jos katsoo kauemmin? Eihän ne lapsetkaan koko päivää jaksa leikkiä. En ainakaan tiedä yhtään sellasta lasta. Ja katsoohan aikuisetkin telkkaria kauemmin ku tunnin päivässä. Enkä nyt tarkota että pitäis sit koko päivää katsoa mut kuitenkin.

Meillä ei juuri telkkaria ole katsottu, mutta ikää onkin alle 3 vuotta. Ja sen verran herkkä tapaus lapsukainen on, että on valikoitava tarkkaan mitä voi katsoa.
Telkkarin katsominen ja televisiolle altistuminen lisäävät lasten unihäiriöitä.
Altistumisella tarkoitan sitä että telkkari on auki taustalla vaikka lapset touhuaisivat muuta. Erityisesti altistuminen aikuisten ohjelmille on pahasta. Aiheesta oli tehty tutkimus pari vuotta sitten muistaakseni Pohjois-Karjalassa.
Mutta lapset on erilaisia ja "kestävät" erilaisia määriä telkkaria.

Alkuperäinen kirjoittaja nopu:
Mä ihmettelen että miks se raja on tunnin päivässä saa katsoa telkkaria? Tai siis tuntuu yleensä olevan. Eikai siitä nyt kauheeta haittaa ole jos katsoo kauemmin? Eihän ne lapsetkaan koko päivää jaksa leikkiä. En ainakaan tiedä yhtään sellasta lasta. Ja katsoohan aikuisetkin telkkaria kauemmin ku tunnin päivässä. Enkä nyt tarkota että pitäis sit koko päivää katsoa mut kuitenkin.

No me tehdään ainakin niin paljon muuta ettei toi talkan tuijottaminen mene mitenkään kärkipäähän.
me ulkoillaan yleensä kahdesti päivässä, ilmoista riippuen.
Yleensä leivotaan sämpylöitä, pullaa ja laitetaan ruokaa yhdessä.
Lapset leikkii keskenään tai sitten mun kanssani, kun mies tulee niin pelaavat jalkapalloa ja tai muuta tai sitten pelataan porukalla lautapelejä.
Meillä askarrellaan milloin mitäkin ja piirrellään ja touhutaan ja kyllä siinä vaan se aika aina menee niin et ei ees ehisi telkkaa tuijottaa.
En mä kuitenkaan tuomitse ketään kenen luona sitä telkkaa katsotaan ennemmin kun tehdään kaikkea muuta, meillä toi neiti vaan varsinkin on sellainen et koko ajan pitää jotain ohjelmaa olla ettei tylsisty.

Meillä katsotaan pikkukakkonen, jos ollaan kotona. Ei muuta. Mielestäni tuo on liikaa. Tai olisi meidän lapsille liikaa. Mieluummin vapaata leikkiä, piirtämistä, ulkoilua... En ymmärrä tuota tyyliä antaa lasten tuijottaa lastenohjelmia pitkin päivää.

Meillä saa katsoa niin paljon kuin huvittaa, siis en ole tehnyt siitä telkkarin katsomisesta mitenkään sellaista herkkua jota saa harvoin. Tuloksena on se, että lapset eivät sitä juurikaan katso, korkeintaan sen tunnin päivässä, joinakin päivinä ei ollenkaan. Kun lapsille tulee kavereita kylään, he haluaisivat vain katsoa telkkaa tai jopa synttäreillä. Ainakin meillä tuo käänteinen psykologia toimii loistavasti. Mitä enemmän saa katsoa, sitä vähemmän se kiinnostaa :D
Niin ja unihäiriöitä tai pelkotiloja ei ole ollut, vaikka en pidäkään kiinni mistään suositusikärajoista.

Meillä katsotaan pikkukakkonen, jos ollaan kotona. Ei muuta. Mielestäni tuo on liikaa. Tai olisi meidän lapsille liikaa. Mieluummin vapaata leikkiä, piirtämistä, ulkoilua... En ymmärrä tuota tyyliä antaa lasten tuijottaa lastenohjelmia pitkin päivää.

Miksi piirretyt ovat huonoja lapsille? Vaikka katsoisi monta tuntia?

Mun lapseni on katsonut pienestä pitäen suhteellisen paljon telkkaria, joka päivä monta tuntia, ohjelmat on tosin aina olleet siihen ikäkauteen sopivia minkäikäinen on ollut.. On silti ehtinyt leikkimään, piirtämään, askartelemaan, oppimaan pyöräilyt, luistelut ja uimiset ja on melko lailla lahjakas tapaus ja on aina nukkunut hyvin. En voi ainakaan moittia telsua. Eihän se aparaatti nyt ole mikään pahan alku ja juuri, kyllä homman ydin on siinä, että mitä katsoo. Elokuvatkin on mun mielestä parhaimmillaan taidetta.

meillä poika katsoo telkkaria tosi paljon, nyttekin laulaa tuossa ti-ti-nallea :) en oo koskaa rajottanu telkkarin katsomista, katsoo sillon ku haluaa ja antaa jalkojensa levätä. Kyllähän me muutakin tehään ja leikitään, mutta näin saadaan päivät kulumaan mukavasti :)

meidänki päivärytmi tää: herätys 9.00 aamiainen, mulla ruuanlaittoo ja pyykinpesuu likka auvaa telkkarin ja leikkii palapeleillä,piirtelee, (käydään ulkona jos mahdollista)klo 12.00ruoka,mie keittelen kahvit ja siivoon keittiön ja hoidan tietty vauvan samalla, likka leikkii jotain tai auttaa mua (telkkari edelleen päällä) päikkäreille mennää n.klo 14.00 ja likka nukkuu 2tuntia, sitten saatetaan käydä kaupas ja mummulas... eli oikeestaan ku aattelee nii ei nepu kato sitä tv:tä ku n.4tuntia koko päivänä, jos on kotona..kun ohjelmaa riittää koko päiväksi.... ja mie pääsen sohvalle 20.00 ja silloin alkaa äitin ohjelmat ja nukkuun mennää 22.00

Miksi piirretyt ovat huonoja lapsille? Vaikka katsoisi monta tuntia?

No. kukin ajattelee omalla tavallaan. En minä niitä vahingollisina näe, mutta meillä lapset tylsistyy vaan telkkarin ääressä. Ja kun se suljetaan, alkaa hirveä huuto ja tappelu. En ole nähnyt vielä hyviä vaikutuksia, päin vastoin. Ohjaan mieluummin muuhun touhuun. Leikkiminen, juokseminen, touhuilu ja mielikuvituksen käyttö kehittää ja opettaa lasta, eikä ne hommat häviä yhtään telkkarin tuijotukselle. Meillä on tosi vilkkaat lapset ja olen huomannut telkkarin olevan heille vain haitaksi. Mielikuvitus kehittyy ja taidot karttuu, kun touhutaan muuta. En itse ole telkkarin ääressä viihtyvää tyyppiä, eikä onneksi mieskään.

Yhteistyössä