Onko liian rajua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmetys"

Vieras
Mua on alkanut viimeaikoina mietityttää, miten tuttavaperheessä toimitaan. Asiahan ei varsinaisesti mnulle kuulu, mutta ihan mielenkiinnosta haluisin keskustelua ja mielipiteitä aiheesta.

Eli onko mielestänne oikein, että lapsen kiukutellessa, uhkaillaan että äiti jättää lapsen yksin? Esim. Pukemis-tilanteessa jos lapsi ei heti ole ihan yhteistyö-haluinen, nii sanotaan todella tiukasti että jättääkö äiti sinuut sitten tänne yksin? Etenkin vieraassa paikassa tuo tuntuu minusta tosi kurjalta, kuitenkin kyse vain 2,5- vuotiaasta. Tai jossain isossa tapahtumassa lapsi ihan vähän koittaa sanoa vastaan, (ei välttämättä edes mitään kiukutteluja) niin heti ollaan vetämässä tuo yksin jääminen kehiin.

Noista seuraa tietenkin aina hirvee itku ja huuto, että äiti älä jätä :( ja sit vielä ihmetellään, kun lapsi ei halua jäädä hoitoon :(

Muutoin minusta tuossa perheessä ainakin näin ulkopuolisen silmin on kaikki hyvin, mutta tuntuu tosi pahalta lapsen puolesta.

Toki itselläkin välillä palaa käämit omien lasten uhmien ja kiukkujen kanssa ja lapset ja lelutkin käy jäähyllä tai niistä keskustellaan, että jos ei-toivottu käytös jatkuu, siitä seuraa jäähy.

Ei noin saa sanoa. Sen voisi vielä ymmärtää jos joskus olisi mennyt hermot ja olisi sanonut noin, mutta jos se on ihan yleinen tyyli toimia niin onpahan väärä tyyli. Lasta ei saa uhkailla yksin jättämisellä. Siinä vaarannetaan lapsen käsitys perusturvallisuudesta.

Onhan se yksi tapa monista toimia, taitaa ola kautta aikojen klassikko uhkaus.
Monethan uhkailee lastenkodilla, naapurin tädillä, poliisilla, vankilalla ja vaikka millä.
Ok jos se nyt toimii,menettää kyllä aikanaan tehonsa.

Varmaan kyllä rinnastettavissa samaan asiaan, mutta mä oon välillä sanonut reilu vuoden vanhalle pojalleni esim. kotipihassa että "äiti menee nyt tänne/sisälle/hiekkalaatikolle, tuutko mukaan vai jäätkö siihen?" Ja käytän siis tätä tilanteessa kun en enää jaksa vängätä pojan kanssa joka ei juurikaan edes ymmärrä miksi ei halua tulla mukaani, kunhan kiukkuaa ja on eri mieltä mun kanssa oli aihe sillä hetkellä mikä tahansa.

Mä en kyllä kieltämättä oo koskaan ajatellut että se ois varsinainen uhkaus jättää lapsi yksin, tai että se saattaa aiheuttaa sen ettei lapsi halua tulevaisuudessa jäädä mihinkään ilman mua. Mutta nyt kun sanoitte, niin taidan lopettaa tuon edellämainitun "uhkauksen" käytön.

Siis joo, itsekin oon kyllä satunnaisesti sanonut vastaan hangottelevalle lapselle joka ei puistosta ym. haluaisi lähteä, että me muut ollaan nyt lähdössä pois ja että hän ei voi yksin leikkimään jäädä. Ja joskus jopa tehostanut parilla askeleella, niin kummasti tulee muksuun vauhtia.

Mutta siis mielestäni tuollainen käytös on eri, kuin että kiukku tilantenteissa sanotaan tosi tiukasti, että äiti jättää lapsen yksin jos tämä ei tottele/ole kiltisti.

Että riippuu mielestäni miten asian ilmaisee.

Mie sanon että jos ei nyt tule niin saa kävellä kotiin -ei ehkä kuulosta niin rajulta mutta varmaan lapsesta kurjalta kuitenkin, joten tulee, mutta ei sano että älä äiti jätä vaan että en kävele.

Entä jos tuo onkin saanut alkunsa niin päin, että lapsi ei ole suostunut jäämään hoitoon ja äiti nyt uhkaa taas yksinjäämisellä? Ei paranna sitä, mutta ei välttämättä ole sen aiheuttajakaan.

Tuolla yksinjättämisellä on todella turha uhkailla, koska eihän niin tule tapahtumaan. Kamalaa vallankäyttöä.

Ihan totta kyllä. Mä en vaan oo jostain syystä eikaisemmin tullut ajatelleeksi koko asiaa tältä kannalta. Nyt on kyllä taas vähän paha mieli, mutta ehkä mä en ole vielä peruuttamattomasti pilannut lapseni luottamusta itseeni. I hope.

Yhteistyössä