Mikä on teidän kasvatus"tyyli"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä maalaisjärki ja tiukat rajat.

Lapset saavat olla aikalailla omalla tavallaan(kevennyksenä minun sairauden aiheuttamasta henkisestä rasitteesta) , mutta rajat ja säännöt määrittelen minä ja niitä rikkova menettää etuoikeuksiaan. Rangaistuksia käytän vähän, mutta jos aihetta on niin huone-aresti loppupäiväksi tai kotiaresti enintään viikoksi. Ruokapöytäshow jäi pois kun ilmoitin ettei pöydässä saa keskustella jos se menee pelleilyksi, eikä riehua saa tai lentää pihalle. Paitsi jos on aresti, siinä tapauksessa lapset menee eri huoneisiin.

Rajoista on pidettävä kiinni sillä 11v adhd ei ymmärrä jos säännöt muuttuu joka päivä. Se vaatii johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä sekä kyllästymiseen asti toistoa. 10v psykoottinen taas elää omassa maailmassaan ja se tuo ihan omat haasteet rajoihin. Onneksi parannusta on jo huomattavissa ja mä voin jo hiukan antaa vapautta.

Kotiintuloaika on, mutta jatkoaikaa saa jos sitä pyytää ajoissa eikä tasan sillä hetkellä kun pitäisi olla jo kotona.

Yksi ehdoton sääntö meillä on ja siitä minä en jousta ikinä: väkivalta ja toisen fyysinen tai henkinen satuttaminen on ehdottomasti kielletty!!!

tulee mieleen sellaista, että kun vanhempi laittaa erittäin tiukat rajat, joista ei jousteta, hänen on oltava tosi hyvin perillä lapsen kehityksen vaiheista. Usein erittäin tiukkojen rajojen laittaja joutuu ongelmiin kun lapsen kehitystaso ei ole ihan selvillä. Tulee jatkuvaa kissanhännänvetoa turhastakin.

Joustavuus on kuitenkin hyväksi, koska lapsi on lapsi. Hän ei ole aina kykenevä samaan kuin se rajoja laativa aikuinen.

ominaista siis on kasvattaessani se, että joustan silloin kun sellaiseen on aihetta. En tee sääntöjä liikaa enkä turhaan. Ja olen opettanut lapseni siihen, että vaikka nyt tehdään näin höpsösti, tämä ei toistu välttämättä. Höpsösti tekemiseen on perustellut syyt. Tärkeää onkin se, että lapset ymmärtävät jo pienenä että on poikkeuksia sääntöihinkin, eli heillä on vaikutusmahdollisuus. Ja silloin kun puolestani kiellän poikkeukset, se on laki, koska minulla on siihen hyvät perustelut. Ei ole ollut ongelmia missään, eli lapseni ovat hyvin kasvatettuja.

Yhteistyössä