Onko liian raju ohjelma 3-vuotiaalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milja"

Vieras
Jos hän alkaa lähes itkeä sitä katsoessaan?
Kyse siis siitä, että kohtaus on ilmeisen liikuttava. Babar-video, jossa vanha rouva ikävöi Babaria.

Eli ei sen hurjemmasta kyse, mutta meidän poika alkoi itse lähes itkeä, siis alahuuli vapisi.

Aiemmin vaan ei ole vastaavaa tapahtunut. Ja eka kerta oli eilen kun tuo ohjelma katsottiin. Nyt hän haluaisi katsoa sen uudelleen, mutta enpä tiedä...

Ja poika on siis kipeänä kotona eli siksi ohjelmassa tv:tä.

Peesaan leukistista aksolotlia. Olet lähellä ja paijaat. Meillä hiukan vajaa 3 v sanoo sit suoraan jos pelottaa, esim rölli ja ransu on herralle kauhistus, niitä ei katota meillä... tai jos isompi tahtoo kattoa laitetaan pienempi omaan huoneeseen leikkimään

Toihan on ihanaa että osaa tuntea noinkin suurta myötätuntoa. Ilmeisesti lapsi itse haluaa "maistella" tuota uutta tunnetta ja siksi haluaa katsoa saman uudestaan. Ei se pahaksi lapselle ole.

Peesaan leukistista aksolotlia. Olet lähellä ja paijaat. Meillä hiukan vajaa 3 v sanoo sit suoraan jos pelottaa, esim rölli ja ransu on herralle kauhistus, niitä ei katota meillä... tai jos isompi tahtoo kattoa laitetaan pienempi omaan huoneeseen leikkimään

3-vuotiaasta kyse siis täälläkin, hänkin kyllä sanoo jos pelottaa eikä sellaisia ohjelmia juuri ole katsottukaan. Tää oli vaan uutta, että noin tunteisiin vetosi ja liikuttui noin.
Toisaalta ehkä hän on itse kokenut ikävää, kun aloitti päiväkodissa hiljan eli se ikävä siinä ohjelmassa toi omia tunteita pintaan.

Ja onhan liikutus normaalia ja itkukin, jotenkin vaan itse mietin, että tarviiko noin pieni tv:n kautta noin suuria tunteita. Hyvä esimerkki ainakin siitä, miten tosissaan nuo pienet nuo ohjelmat ottaa.

Kaikki noin pienet ei koe tommosia tunteita. Lasten elokuvissa käsitellään mun mielestä tunteita aika alleviivaavasti varmaan juuri siksi, että lapsen tunne-elämä alkaisi herätä. Jotkut vaan on sitten siinä suhteessa kehittyneitä jo pienenä, että osaavat tuntea vaikkapa surua.

3-vuotiaasta kyse siis täälläkin, hänkin kyllä sanoo jos pelottaa eikä sellaisia ohjelmia juuri ole katsottukaan. Tää oli vaan uutta, että noin tunteisiin vetosi ja liikuttui noin.
Toisaalta ehkä hän on itse kokenut ikävää, kun aloitti päiväkodissa hiljan eli se ikävä siinä ohjelmassa toi omia tunteita pintaan.

Ja onhan liikutus normaalia ja itkukin, jotenkin vaan itse mietin, että tarviiko noin pieni tv:n kautta noin suuria tunteita. Hyvä esimerkki ainakin siitä, miten tosissaan nuo pienet nuo ohjelmat ottaa.

Itkeehän aikuisetkin katsoessaan tv:ohjelmia tai lukiessaan kirjaa.. minusta se on vain hyvä että lapsi pystyy purkamaan tunteitaan! Sen jälkeen on hyvä sit keskustella tilanteesta. Anna vain lapsen katsoa, koska en usko et on pelkäämisestä kyse, vaan siitä et lapsi samaistuu tilanteeseen!

Mun 3 v 3 kk vanha poikani on noin vajaan puolen vuoden verran liikuttunut ihan kyyneliin lastenohjelmista, joissa vähäänkään on jotain sellaista, jossa joku itkee tai on eksynyt tai muuta vastaavaa. Ja sit ku hänelle tulee tuollainen voimakas liikutus niin häntä ei saa katsoakaan tai hän alkaa itkeä kunnolla.

Yhteistyössä