Onko liian kova kuri? (7-ja 9-vuotiaat pojat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kirsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kirsi"

Vieras
Niin, onko teistä meillä liian kova kuri. Kovasti sitä vastaan kapinoidaan ja muilla ei kuulemma ole tällaista: peliaika molemmilla puoli tuntia/pvä. Peliaikaa menettää, jollei perushommat hoidu eli aamu-ja iltatoimet hoidu ilman vetelehtimistä, ruokapöydässä ei häröillä jne. Peliaikaa menettää rikkeestä riippuen 5min-koko pelipäivän, riippuen kuinka iso rike on. Sisälle pitää tulla heti kun sanotaan, usein kuitenkin asiaan valmistellaan eli sanotaan, että 10min päästä sisälle jne. Ulkona ei olla kännykällä vaan siellä keksitään muuta tekemistä. Ulkoillaan joka päivä mahdollisuuksien mukaan vähintään 1h. Kun lähdetään esim harkkareihin ei vetelehditä vaan tehdään hommat eli vaihdetaan vaatteet, kerätään kamat jne sutjakkaasti, ellei näin tapahdu menettää taas peliaikaa. Kännykkä kädessä ei olla koko päivää, vaan aika ajoin muistutetaan, että kännykkä pois ja jos e toimi, takavarikoidaan loppupäiväksi. Teeveetä katsellellaan aika vähän eli maks tunti päivässä eikä sitäkään, jos on juuri pelattu peliaikaa. Nukkumaan mennään viimeistään klo 9. Peleistä ei pelta GTA pelejä eikä muita väkivaltapelejä. Tappelu menee usein niin överiksi, että yleensä pienempään sattuu--koko pelipäivä menee helposti väkivaltaisuuden vuoksi. Karkkipäivänkin voi menettää, jos pelipäiväuhkaukset ei tehoa. Karkkipäivinä syödään karkkia ja roskaruokaa ehkä kerran viikossa. Muuten ei juoda mehuja, limsoja tai syödä keksejä ellei joku ole kylässä tai ole erikoispäivä..Välillä tuntuu, että helpommalla pääsisi, kun vain antais olla koneella/kännykälllä niin kauan kuin haluaa, eikä välittäisi miä lapset tekee? Ollaanko liian ankaria ja vaativia?

Meillä pojat 6v ja 8v (+3v) ja aika samanlaiselta kuulostaa. Pelipäivä on meillä ainoastaan lauantaisin, viikolla ei pelata. Myös kännyllä ei pelata iltapäivisin. Ulkoillaan säännöllisesti, mehuja ja lampparia ei juoda päivittäin. KOska peliaika on jo aika rajoitettua, niin sitä ei lyhennetä kun vakavasta rikkeesta. Mielestäni ei ole oikein koko ajan jauhaa, että jos et nyt laita vauhtia, menee 10min peliajasta, jos nyt et vaihda vaatteita, menee 10min peliajasta jne jne.

Meillä 7 ja 10v pojat. Kännykkää, pelikonsolia ja tv:tä max.2 tuntia päivä. Muksut sitten itse päättävät miten ajan jakavat noihin. Huonosta käytöksestä menettää pelipäivän tai karkkipäivän. Saavat katsoa K12 leffoja ja pelata K12 pelejä. Nukkumaan meno arkena 21:00 ja vl 21:30. Ulkona pitää olla 2h päivässä. Kaikkea ruokaa pitää maistaa ja pöydässä ei häröillä. Et silleen meillä.

Meillä on peliaikaa 3 tuntia viikossa. Mysö meilleä tuota lyhennetää vain pahemmista jutuista. Ei sentään vetelehtimisestä. Kännykkäpelit kuuluvat peliaikaan.

Ei tuo kuri varsinaisesti liian ankaralta kuulosta kunhan päivä ei mene kokoajan marmattaessa, kieltäessä ja hoputtaessa.

Kiva kun vastailette :) Miten te saatte sitten lapset toimimaan ripeästi? Vaikka kuinka aikaisin alkaa sanomaan, että pian lähdetään niin silti ollaan aina myöhässä kun vetelehditään :/ Mikä siinä sitten auttaa ellei kiristys? Mies varsinkin on sellainen, että ollessaan keinoton joissain tilanteissa heittelee peliajan menetyksiä liukuhihnalta. Missä on aika kun lapset uskoi aikuisia heti eikä hetken päästä?

On meillä yhteistä aikaa, mutta vaativa vauva talossa joten se vähän rajoittaa. Enempi saisi olla perheen yhteisiä harrasteita, mutta vielä päivät menee vauvan rytmin mukaan ja itse kunkin (lasten) harrastusten parissa tiiviisti. Harrastuksia on molemmilla vain yksi, mutta treenejä 2xvko+pelit päälle.

Mun on tietty helppo puhua, kun meillä pojalla voi mennä päiväkausia ettei avaakaan pelipuhelinta saati nettiä. Mutta jotenkin tuosta avaustekstistä saa sellaisen käsityksen, että pelaaminen on TODELLA ISO JUTTU, niin lasten kuin aikuistenkin mielestä. Kaikki muu toiminta on ehdollistettu sille. Lapsille se on nopean tyydytyksen väline, aikuisille vallankäytön väline. Jos ajatukset molemmilla osapuolilla (ja tääkin, että on ikään kuin aikuiset vastaan lapset...) pyörivät noin vahvasti pelien jmv. ympärillä, niin ehkä itse alkaisin miettiä ihan jotain muuta lä'hestymistapaa kuin kellottamista ja poissulkemisen käyttämistä rangaistuksena (jolloin tulee vain suurempi tarve korvata menetetty etuus jossain muussa välissä). En osaa tätä nyt oikein selittää, saakohan kukaan kiinni.

[QUOTE="Kirsi";29743057]Onko teillä sitten kännykät vanhempien takana päivät, kun koko ajan tuntuu, että ollaan YouTubessa/pelien parissa jos silmä välttää? :/[/QUOTE]

Onko käynyt mielessä, että otatte sen netin pois sieltä poikien puhelimesta. Eli he voivat käyttää sitä vain puhumiseen ja tekstarien lähettämiseen. Mielestäni tuon ikäisellä ei vielä tarvitse olla nettiä puhelimessa.

[QUOTE="meh";29742990]Meillä pojat 6v ja 8v (+3v) ja aika samanlaiselta kuulostaa. Pelipäivä on meillä ainoastaan lauantaisin, viikolla ei pelata. Myös kännyllä ei pelata iltapäivisin. Ulkoillaan säännöllisesti, mehuja ja lampparia ei juoda päivittäin. KOska peliaika on jo aika rajoitettua, niin sitä ei lyhennetä kun vakavasta rikkeesta. Mielestäni ei ole oikein koko ajan jauhaa, että jos et nyt laita vauhtia, menee 10min peliajasta, jos nyt et vaihda vaatteita, menee 10min peliajasta jne jne.[/QUOTE]

Tää kuulostaa mun korvaan terveeltä meiningiltä. Peliaikaa vain viikonloppuisin, ulkoillaan jne.

"vieras" puhut asiaa, mutta olisiko sulla ehdottaa tilalle jotain? Jos lopettaisi peliajan menetyksellä uhkailun ja kiristäisi muilla keinoin? Välillä tuntuu, että arki pyörii peliaikojen ympärillä todellakin. Mutta luulen myös, että teidän lapsi voi olla poikkeustapaus, koska jos katsot nykyajan teinejä, suurin osaa näprää luuria koko ajan :P Meillä ei aikuiset pelaa tietokoneella, mutta tulee kyllä päivän mittaan katsottua juttuja koneelta lastenkin kotona ollessa. Saisi kyllä rajoittaa itsekin koneella käymistä tai kännykällä käymistä (pirun Facebook;)) Ei meillä nyt kuitenkaan sitä jatkuvasti aikuiset tee ja teeveekin on päällä lasten hereillä ollessa aniharvoin.

Miksi sitä peliaikaa pitää olla päivittäin? Varsinkin jos pojat on täysin koukussa pelaamiseen, niin tuo aiheutaa mun mielestä vaan lisää sitä koukuttumista. Jos peliaikaa on vähemmän viikossa, esim kerran tai kaksi viikossa, niin sitten kaikki muuta NORMAALI asiat sujuu paremmin, koska tuntuu aika kauheelta että koko ajan kiristetään peliajan menettämisellä. Eli kaikki pyörii sen pelaamisen ympärillä. Kyllä arki pitäisi saada rullaamaan ilman että koko ajan mietitään sitä peliaikaa. Esim syömiset ja pukemiset jne.

Pitäiskö teidän ottaa vähän rennompi asenne, mutta vähemmän peliaikaa??? Ei ne pojat siihen kuole, jos saavat pelata vähän vähemmän.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
[QUOTE="Kirsi";29743057]Onko teillä sitten kännykät vanhempien takana päivät, kun koko ajan tuntuu, että ollaan YouTubessa/pelien parissa jos silmä välttää? :/[/QUOTE]

Mä olen yrittänyt opettaa edes jonkinlaista itsesäätelyä. En nyt sano, että se täysin tuon ikäisten kanssa onnistuu :D Mutta eivät nuo päivittäin netissä ole ja jos tietyt ajat sovitaan, pitävät niistä pääsääntöisesti kiinni. Peliajat ja netin käyttö ovat siis yhdessä sovittuja aikoineen ja paikkoineen (kylässä ei, jos on kavereita tai joku meillä kylässä, ei ole kohteliasta istua netissä, koulussa ei edes saa jne.) . Puhelimen olen ottanut sivuun tasan kerran ja siihen liittyi isompi rähinä kylässä, mikä mun mielestä oli erikoisemman rangaistuksen arvoinen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä75_;29742999:
Meillä 7 ja 10v pojat. Kännykkää, pelikonsolia ja tv:tä max.2 tuntia päivä. Muksut sitten itse päättävät miten ajan jakavat noihin. Huonosta käytöksestä menettää pelipäivän tai karkkipäivän. Saavat katsoa K12 leffoja ja pelata K12 pelejä. Nukkumaan meno arkena 21:00 ja vl 21:30. Ulkona pitää olla 2h päivässä. Kaikkea ruokaa pitää maistaa ja pöydässä ei häröillä. Et silleen meillä.

Tällasta mää en ymmärrä. Noin pienet pojat, ja 2 tuntia päivittäin pelaamista jne.
MIKSI ihmeessä niin paljon? Ja miksi 7 vuotias saa katsoa K12 leffoja ja pelejä? Onko se sun mielestä hänen kehitykselleen hyväksi, että saa katsoa?
Kaikkea ei pidä ymmärtää, ja kukin tavallaan, mut tätä en kyl tajuu...

[QUOTE="pojat";29743156]Puhelimen olen ottanut sivuun tasan kerran ja siihen liittyi isompi rähinä kylässä, mikä mun mielestä oli erikoisemman rangaistuksen arvoinen juttu.[/QUOTE]

Kommenttina tähän omaan tekstiini: itse asiassa tuo mun ainoa kerta ottaa puhelin sivuun oli täysin pöhkö rangaistus, koska puhelimella ei ollut osaa eikä arpaa tehtyyn rikkeeseen. Mä vain tiesin sen kirpaisevan ja siksi puhelin oli loppupäivän sivussa. Huono rangaistus, hölmö äiti.

Meillä on käytössä leimalistatkin eli positiivistakin vahvistamista käytetään :) Kännystä pois netti...mutta sitten ei kait toimi whats up ja muut, joiden avulla nuo isommat pojat kommunikoivat? Jää ehkä kavereiden jutuissa ulkopuolelle? Hassua on mielestäni se, että meillä on ollut periaatteena kans, että jos kavereita on kylässä, ei pelata vaan keksitään muuta tekemistä. No, nyt kaverit sanoo, etteivät halua tulla meille kun ei meillä saa pelata :P Tuo peliaikakierre kyllä pitäisi saada katkaistua. Ongelmana on se, että se on ollut ainoa tehokas kiristyskeino, koska se on pojille niin mieluinen asia. Taitaa olla perhepalaverin paikka...jos vähentäisi pelaamista vain viikonloppuun ja kännykkä pidetään kotona vanhempien takana..Rangaistuskeinoina sitten muita juttuja, mutta mitä?

Ja itse olen myös vedonnut oman järjen käyttöön ja siihen, että pistäisi miettimään MIKSI pitää olla tietyissä paikoissa ajoissa ja MIKSI pikkuveljeä ei saa motata niin että tulee kipeää, MIKSI pitää olla ruokapöydässä asiallisesti jne. Rauhallista selittämistä on kokeiltu, aina ei vain jaksa olla se aikuinen tilanteissa. Ja jottei meidän arki kuulostaisi ihan kamalalta niin välillä menee monta päivää putkeen ihan hyvin, mutta välillä taas takutaan oikein olan takaa ja silloin kysytään hermoja myös vanhemmilta :P Vai onko teidän mielestänne kohtuutonta vaatia, että iltatoimet hoidetaan niin, että ollaan ajoissa nukkumassa, kouluun ja harjoituksiin lähdetään ajoissa, ruokapöydässä ei pelleillä, jos vauva nukkuu ollaan hissukseen, ei tapella niin, että tulee vammoja jne...

Meillä pelaillaan viikonloppuisin jos jää aikaa. Viikolla keskitytään kouluun, treeneihin, kavereihin ja se vähä yhteinen aika ollaan yhdessä. Tosin tuo meidän 13 vuotias ei jaksa edes pitkään pelata kun tahtoo mennä kavereitten kanssa skoottailemaan.

[QUOTE="Kirsi";29743136]"vieras" puhut asiaa, mutta olisiko sulla ehdottaa tilalle jotain? Jos lopettaisi peliajan menetyksellä uhkailun ja kiristäisi muilla keinoin? Välillä tuntuu, että arki pyörii peliaikojen ympärillä todellakin. Mutta luulen myös, että teidän lapsi voi olla poikkeustapaus, koska jos katsot nykyajan teinejä, suurin osaa näprää luuria koko ajan :P Meillä ei aikuiset pelaa tietokoneella, mutta tulee kyllä päivän mittaan katsottua juttuja koneelta lastenkin kotona ollessa. Saisi kyllä rajoittaa itsekin koneella käymistä tai kännykällä käymistä (pirun Facebook;)) Ei meillä nyt kuitenkaan sitä jatkuvasti aikuiset tee ja teeveekin on päällä lasten hereillä ollessa aniharvoin.[/QUOTE]

Suosittelisin vahvasti sitä, että pelipäivät olisivat vaan tietty/tietyt päivät, ei joka päivä. Me ollaan kokeiltu sitä, että joka päivä saisi pelata vähän ja mielestäni se ei toiminut ollenkaan. Tuntui, että koko poikien energia meni siihen, että kärkkyivät sitä pelaamista ja olivat mielestäni todella levottomia sen takia.. Toi yksi päivä viikossa on ollut parempi tapa. Silloin pojat saavat pelata melkein koko iltapäivän, useamman tunnin putkeen.
Tosta puhelimesta: meillä on ainoastaa vanhimmalla älypuhelin, jossa on netti. Alussa tuntui, että poika meinas roikkua siinä koko illan. Juteltiin. Ei tehonnut. Vaihdoimme viikoksi vanhan "kapulan" ja sen jälkeen on mennyt hyvin. Ei tarvi takavarikoita puhelinta, kun jätkä tulee koulusta. Puhelin jää yleensä reppuun tai on latauksessa.

Yhteistyössä