Onko lastensuojelun asia tällainen?

• Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Se nyt vaan on mun mielestä idioottimaista; jos sekä isommilla lapsilla että vanhemmilla on samat velvollisuudet koskien pienempien lasten hoitoa. Että vaaditaan samat asiat 10 v ja 13 v lapsilta, kuin vanhemmiltakin.

Siinähän luki että "minä vaadin ainakin,että osallistuvat hoitamiseen siinä missä me vanhemmatkin". Ei niin, että "lapsemme saavat aika ajoin olla avuksi vanhemmilleen, ja viettää aikaa pikkusisarustensa kanssa". Aikamoinen sävyero...Ja toisekseen, miksi pitää VAATIA jos lapset kokee tuon etuoikeutena - eikö ne silloin tee ihan vaatimattakin?

Mun mielestä lapsilla pitää olla lasten oikeudet, ja tiettyjä velvollisuuksia ikätasoon sopivasti. Ei samoja velvollisuuksia kuin vanhemmilla.

Ja se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilla saisi teettää mitään, tai vaatia lapsilta mitään...kyllä meilläkin on vaadittu jo ihan pienestä pitäen. Mutta se on varmaa, että noista nyt 8 v ja 6 v lapsista ei tule ns. toisia vanhempia kesällä syntyvälle vauvalle - he ovat isosisaruksia, minä ja mies vanhempia, mulla ja miehellä on siis todellakin paljon enemmän velvollisuuksia koskien pikkuisen hoitoa.
Harvemmin Anatolia sinä nussit pilkkua, mutta nyt sen teet. Ei kirjoittaja, enkä minäkään sitä tarkoita että SAMAT ASIAT pitäis vaatia lapsilta kuin vanhemmilta, mutta pari tuntia pikkuveljen kanssa olemisessa ei ole mitään samaa kuin vanhemmuudessa.

Siitä on rapiat 35 v kun Suomessa synnyin, ja uskon kyllä hallitsevani kielen aika hyvin. Paremmin kuin sinä, uskoisin :)

Mutta kai jollain murteella "minä vaadin ainakin,että osallistuvat hoitamiseen siinä missä me vanhemmatkin" voi tarkoittaa että "meidän 10 v ja 13 v kokevat etuoikeutena sen, että saavat aika ajoin auttaa vanhempiaan pikkusisarusten hoidossa, mutta meillä vanhemmilla on tottakai hoitovastuu lapsistamme" :xmas:
Anatolia on niiiin mun lemppari täällä :D

[QUOTE="vieras";26159048]Harvemmin Anatolia sinä nussit pilkkua, mutta nyt sen teet. Ei kirjoittaja, enkä minäkään sitä tarkoita että SAMAT ASIAT pitäis vaatia lapsilta kuin vanhemmilta, mutta pari tuntia pikkuveljen kanssa olemisessa ei ole mitään samaa kuin vanhemmuudessa.[/QUOTE]

No miksi sitten kirjoitti niin; "siinä missä me vanhemmatkin"? Jos ei sitä kuitenkaan ollenkaan tarkoita?

"vieras"
No miksi sitten kirjoitti niin; "siinä missä me vanhemmatkin"? Jos ei sitä kuitenkaan ollenkaan tarkoita?
No en tiedä, lapsus tais olla, ihan turhaan siihen takerrut. En usko että kukaan järkevä ihminen olettaa lastensa toimivan sisaruksiaan kohtaan samalla tavoin kuin vanhemmat. Mutta en kyllä rinnasta lapsenvahtina olemista mitenkään vanhemmuuteen, enkä usko että se kirjoittajakaan, joka noin kirjoitti.

Enivei, aloittajan kysymykseen: EI OLE lastensuojelun asia. Lastensuojelu kutsutaan siinä vaiheessa kun lapsia hakataan/pidetään nälässä/pidetään kylmässä/pahoinpidellään henkisesti/jnejnejne, ei silloin, kun isosisko/-veli on lapsenvahtina pikkusisarelleen.

"vieras"
sulla anatolia varmaan kasvaa tosi vastuuntuntosia lapsia ku niitten ei tarvi tehä mitään eikä niiltä vaadita mitään. tee vaan niitä lastensuojeluilmotuksia sitten siellä ku oot niin..........

---
12v siskoni hoiti tuttavan 2v lasta, se selvi sossuille niin ilmoitushan siitä lähti koska 12v ei ole missään vastuussa jos jotain sattuu. Pitää olla 15v. Eli eiköhän sisarussuhteessa ihan samat lait. Ymmärrän, että leikittää ym. Mutta se, että jatkuvasti ja niin ettei äiti ole edes kotona. Äiti on ihan itse lapsensa tehnyt ja hän on se äiti...

"pinja"
Mitä jos soittaisit sinne lastensuojeluun ihan omasta perheestäsi, niistä ihanista ruusunnupuistasi, jotka todennäköisesti kotoa muuttaessaan eivät ole päivääkään tehnyt töitä. Mun mielestä on hyvä, että kotitöitä ja lastenkaitsemista teetetään perheessä. Itse olen saanut sellaisen kasvatuksen, että olen joutunut katsomaan pikkuveljiäni ja siivoamaan kotona asuessani. Muutin omilleni melko nuorena ja osasin paljon asioita joita ei monet ikäiseni osanneet eikä kyenneet tekemään.,

[QUOTE="vieras";26159082]No en tiedä, lapsus tais olla, ihan turhaan siihen takerrut. En usko että kukaan järkevä ihminen olettaa lastensa toimivan sisaruksiaan kohtaan samalla tavoin kuin vanhemmat. Mutta en kyllä rinnasta lapsenvahtina olemista mitenkään vanhemmuuteen, enkä usko että se kirjoittajakaan, joka noin kirjoitti.

[/QUOTE]
Olen mä ikävä kyllä nähnyt mm. sen, että kaksi itsekin vielä nuorta sisarusta on velvoitettuja vahtimaan pikkusisaruksiaan aina, kun äiti käskee. Ja se käskee usein. Joutuvat kylvettämään, antamaan iltapalaa, laittamaan yöunille, heräämään yöllä antamaan pullomaitoa pienimmälle jos/kun tämä herää, kun äiti ja isä ovat yövuorossa tai baarissa...aamulla antavat aamupalaa sisaruksille, lähettävät pikkukoululaiset kouluun, jne ennen kun itse lähtevät kouluun, kun äiti ja isä nukkuvat vielä. Kuskaavat pikkukoululaisia harrastamaan. Yms. Siis ihan vanhempien hommia tekevät, usein ja toistuvasti. Kerran jopa viikon putkeen kun vanhemmat oli lomalla (siitä olisin soittanut lastensuojeluun, jos olisin tiennyt). Ja se on perseestä.

Joku satunnainen 2-3 h lapsenvahtina oleminen on jees. Mutta se ei ole, että lasten tosiaan pitää osallistua siinä missä vanhempienkin. Enkä mä osaa lukea jonkun random kirjoittajan ajatuksia & voi tietää onko asia heillä todellakin noin, vai jotenkin eri lailla.

justjoo
Ymmärrättekö, että mitkä traumat jää lapselle eli sille isommalle siis jos jotain sattuu pienemmälle. Minulla yksi tälläinen kaveri jonka sisarus menehtyi onnettomuudessa. Vanhemmat ei paikalla ja isommat sisarukset vastuussa. Ei päässyt kaveri koskaan yli asiasta... Elämä pilalla ja ajaunut raiteiltaan elämä.

[QUOTE="hei";26158528]Tyttö 12v joutuu vahtimaan 2v sisarustaan lähes joka päivä parin tunnin ajan, että äiti pääsee menemään harrastukseensa. Lapsi joutuu tinkimään omista menoistaan eli jos vaikka kaverilla synttärit samaan aikaan kun äidillä harrastus niin ei voi mennä sinne.[/QUOTE]

Minä en tekisi noin enkä läheisiltäni sitä hyväksyisi vaan "yrittäisin puhua järkeä".
Lastensuojelun asia se ei mielestään kuitenkaan ole.
Kovin omastani eroava arvo- ja kasvatusmaailma vain.

:(

[QUOTE="vieras";26159090]sulla anatolia varmaan kasvaa tosi vastuuntuntosia lapsia ku niitten ei tarvi tehä mitään eikä niiltä vaadita mitään. tee vaan niitä lastensuojeluilmotuksia sitten siellä ku oot niin..........[/QUOTE]

Miten niin niiden ei tarvitse tehdä mitään? :D

Ne tekevät aika paljonkin. Siivoavat kanin häkin & hamsterin terraarion, näistä sovittiin jo ennen kun lemmikkejä otettiin. Purkavat ruokaostokset kassista jääkaappiin. Vievät roskat piharoskikseen. Hakevat postin laatikosta, ja pyykit pyykkituvalta. Siivoavat tottakai huoneensa. Vievät pyykkinsä pesuun, roskansa roskikseen ja korjaavat astiansa pöydästä. Auttavat koko kodin siivouksessa. Isompi käy kaupassa pikku asioilla. Jne.

Mutta heistä ei tule mitään kakkosvanhempia meidän juniorille - he ovat isosisaruksia, lapsia itsekin, ja saavat pysyä lapsina vaikka minä & isänsä päätimmekin vielä lisääntyä. Tottakai saavat välillä katsoa pienen perään, kun käyn vaikka pyykkituvalla (siis ihan jo vauvan perään), ja isompana olla välillä pikkuveljen kanssa kotona jos meillä on joku satunnainen meno miehen kanssa. Mutta se on 100% varmaa että yhdetkään kaverisynttärit tai omat harrastukset eivät tule heiltä väliin jäämään siksi, että heidän pitää vahtia pikkuveljeä.

Kyllä heistä taatusti kasvaa oikein vastuuntuntoisia, sitä en ollenkaan pelkää :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26159129]saat paskaa päälles varaudu kun kirjotat nimimerkillä! Sinulla on mielipiteet ja nimimerkki! Toisesta korvasta ulos ja toisesta sisään![/QUOTE]

Sori, en ole tarpeeksi kännissä ymmärtääkseni mitä tarkoitat.

O

Joku satunnainen 2-3 h lapsenvahtina oleminen on jees. Mutta se ei ole, että lasten tosiaan pitää osallistua siinä missä vanhempienkin.
Noin minäkin sen näen.
12 v ei (toivottavasti) ole taidoton ja kädetön pikkusisaruksensa suhteen, mutta tilanteet joissa hänellä on oikeasti vastuu sisaruksestaan, pitäisi olla harvinaisia ja tarkkaan harkittuja - ja mikäli olosuhteet vain sallivat, nimenomaan 12-vuotiaan omasta tahdosta lähtöisin.

:)

"vieras"
Olen mä ikävä kyllä nähnyt mm. sen, että kaksi itsekin vielä nuorta sisarusta on velvoitettuja vahtimaan pikkusisaruksiaan aina, kun äiti käskee. Ja se käskee usein. Joutuvat kylvettämään, antamaan iltapalaa, laittamaan yöunille, heräämään yöllä antamaan pullomaitoa pienimmälle jos/kun tämä herää, kun äiti ja isä ovat yövuorossa tai baarissa...aamulla antavat aamupalaa sisaruksille, lähettävät pikkukoululaiset kouluun, jne ennen kun itse lähtevät kouluun, kun äiti ja isä nukkuvat vielä. Kuskaavat pikkukoululaisia harrastamaan. Yms. Siis ihan vanhempien hommia tekevät, usein ja toistuvasti. Kerran jopa viikon putkeen kun vanhemmat oli lomalla (siitä olisin soittanut lastensuojeluun, jos olisin tiennyt). Ja se on perseestä.

Joku satunnainen 2-3 h lapsenvahtina oleminen on jees. Mutta se ei ole, että lasten tosiaan pitää osallistua siinä missä vanhempienkin. Enkä mä osaa lukea jonkun random kirjoittajan ajatuksia & voi tietää onko asia heillä todellakin noin, vai jotenkin eri lailla.
Se riittää!

"vieras"
teen sinusta anatolia sitten lastensuojeluilmon, kun menet sinne pyykkituvalle ja isommat sisaret katsovat pikkusen perään. kärkkäänä olet toisille sanomaan,vaikka ite teet ihan samanlailla kun muutekin...kyllä ärsyttää tollaset akat!

"vieras"
Noin minäkin sen näen.
12 v ei (toivottavasti) ole taidoton ja kädetön pikkusisaruksensa suhteen, mutta tilanteet joissa hänellä on oikeasti vastuu sisaruksestaan, pitäisi olla harvinaisia ja tarkkaan harkittuja - ja mikäli olosuhteet vain sallivat, nimenomaan 12-vuotiaan omasta tahdosta lähtöisin.

:)
se 12 vee jota kohdeltiin huonosti(tai hänestä itsestä tuntu siltä) joka purki pahaa oloaan täällä?

"abc"
Toisinaan on mun mielestä ok, mutta kyllä äidin harrastuksen pitää jäädä lapsen harrastuksen/tärkeiden menojen (esim.synttärit) jälkeen. Eli kyllä 12v menot menevät äidin harrastuksen edelle. Sitä en tiedä onko lasten suojelun asia sentään, mutta kurjaa kohtelua. Voi myös katkeroittaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26159206]teen sinusta anatolia sitten lastensuojeluilmon, kun menet sinne pyykkituvalle ja isommat sisaret katsovat pikkusen perään. kärkkäänä olet toisille sanomaan,vaikka ite teet ihan samanlailla kun muutekin...kyllä ärsyttää tollaset akat![/QUOTE]

joopa joo! huomenna lisööö!!!!!Ai anatolia tehnyt sinusta ls-niinpä!

[QUOTE="vieras";26159206]teen sinusta anatolia sitten lastensuojeluilmon, kun menet sinne pyykkituvalle ja isommat sisaret katsovat pikkusen perään. kärkkäänä olet toisille sanomaan,vaikka ite teet ihan samanlailla kun muutekin...kyllä ärsyttää tollaset akat![/QUOTE]

No tee, kuule. Tarjoan sitten sossuille kahvit. Mä en oo yhtään ainoaa turhaa ls-ilmoitusta vielä ehtinyt tähän päivään mennessä tehdä, enkä oo aikeissa tehdäkään.

Ja mun mielestä on täysin jees jos isommat katsoo satunnaisesti & hetkittäin pienemmän/pienempien perään. Vaan se ei ole, jos isompia käytetään jatkuvasti ja tuntikausia kerrallaan pienempien vahtina niin, että heidän omat menonsa jäävät väliin ja oma elämä kärsii.

"Minä"
2v:n kannalta voi olla lastensuojelun asia, riippuu miten hänen asiansa ovat. Jos 12v ei pääse kavereilleen tai harrastamaan se ei ole lastensuojelun asia. Esim. jotkut uskovaiset eivät käy kouluakaan, kavereista ja harrastuksista nyt puhumattakaan, etteivät he saa "huonoja vaikutteita" ja sillekään ei lastensuojelu voi mitään.

viuhtivouhti

:LOL: :LOL: Ai että tää kirjoittaja tarjoaa illan huumoripläjäykset!! Ootko jossain pöllyissä vai muuten vaan vähän yksinkertainen?

Yhteistyössä