onko lapsettomat perhe?

Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:36 Haarahius kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:26 vieras kirjoitti:
Sosiologian proffa sanoi joskus luennolla, että perhe on se kokonaisuus, joka syö samasta jääkaapista. Lisäksi perheeseen voi kuulua sellaisia, jotka jo ovat lentäneet siltä jääkaapilta toiselle jääkaapille mutta toisinaan vierailevat tällä vanhallakin jääkaapilla.
no just näin :)
Nimenomaan!! =)
 
Lunatic
On se surkeeta että kun muuttuu aikuiseksi, yhtäkkiä ei olekaan perhettä, ellei satu lisääntymään.
Kyllä kai kaikilla on joku perhe, perheitä on erilaisia ja erimuotosia.

Äiti, isä ja 2 lasta alkaa olla vain yksi malli muiden joukossa. Miksiköhän sitä pidetään jonain ihanteena? Itse en oo koskaan haaveillut tommosesta standardi-perheestä. :eek: <br><br>
 
Mä katson perheeksi sen minkä toinen itse perheeksi määrittelee. Esim. Perhe voi olla vanhus ja kastemato. Mikäli vanhus kastemadon perheenjäsenekseen kokee. Semmonen henk.koht kokemushan tuo perhe jokaiselle on, ei sitä voi ulkopuolelta määritellä.
 
Lunatic
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 14:25 Nalletar kirjoitti:
Mä katson perheeksi sen minkä toinen itse perheeksi määrittelee. Esim. Perhe voi olla vanhus ja kastemato. Mikäli vanhus kastemadon perheenjäsenekseen kokee. Semmonen henk.koht kokemushan tuo perhe jokaiselle on, ei sitä voi ulkopuolelta määritellä.
niinpä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 14:25 Nalletar kirjoitti:
Mä katson perheeksi sen minkä toinen itse perheeksi määrittelee. Esim. Perhe voi olla vanhus ja kastemato. Mikäli vanhus kastemadon perheenjäsenekseen kokee. Semmonen henk.koht kokemushan tuo perhe jokaiselle on, ei sitä voi ulkopuolelta määritellä.
:D ihana määritelmä!

tätä peesailen, kyllä perhe on se, minkä itse perheekseen kokee. toiset laskee perheenjäseniksi sellaisiakin ihmisiä, jotka ei edes asu samassa osotteessa. mulle perhe tarkottaa miestä ja lapsia, mutta "laajennettuun" perheeseen lasken kyllä esim. omat sisarukseni perheineen ja isäni puolisoineen.

ja jos tuolla mun pihamaallani möyrii yksikin kastemato, niin tervetuloa perheeseen vaan! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:22 Unwind kirjoitti:
Varmasti on!

Naimisissa, ei lapsia, mutta koetaan olevamme perheen asemassa siinä missä muutkin. B)

Avoliitto...? Onko perhe?
Meillä avoliitto ja lapsi. Ollaanko muka vähemmän perhe kuin avioliitossa elävät?? :eek: Ja miksi ei kaksi yhdessä elävää ihmistä saa kutsua systeemiään perheeksi jos siltä tuntuu?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:36 Haarahius kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:26 vieras kirjoitti:
Sosiologian proffa sanoi joskus luennolla, että perhe on se kokonaisuus, joka syö samasta jääkaapista. Lisäksi perheeseen voi kuulua sellaisia, jotka jo ovat lentäneet siltä jääkaapilta toiselle jääkaapille mutta toisinaan vierailevat tällä vanhallakin jääkaapilla.
no just näin :)
Just tämän määritelmän mäkin kuulin koulussa,säästyin siis kirjoittamiselta.Juuri näin :)
 
Minustakin perhe on se mitä kokee perheeksi.

Eli siis joku pariskunta kokee itsensä perheeksi jo ennen lapsia ja toinen taas kaipaa niitä jälkeläisiä saadakseen perheen kokoon. Jollain perheeseen kuuluu myös lemmikit ja toisella ei.

Kaikki ei edes halua lapsia joten kuulostaa kovin "yksinäiseltä" sanoa ettei tällainen ihminen halua perhettä, puoliso voi olla hänelle siti erittäin tärkeä ja yksin jääminen kauhistus. Ja oma juttunsa on myös tämä Lunatic(?):n maininta meikäläisestä ydinperhemallista. Perhettä voi olla vanhvasti myös vanhemmat ja sisarukset jne. Toisaalta suorastaan pelottava ajatus että täällä tuomitaan ihminen yksinäiseksi jos hänelle ei lapsia siunaannu. :/

Niin ja perhehän voi olla myös ilman puolisoa, yksinhuoltaja ja lapsensa ovat vahvasti perhe. Ja jollekin lapsettomalle parisuhteessa elävälle voi puolison lapsi olla tärkeä osa perhettä.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:26 vieras kirjoitti:
Sosiologian proffa sanoi joskus luennolla, että perhe on se kokonaisuus, joka syö samasta jääkaapista. Lisäksi perheeseen voi kuulua sellaisia, jotka jo ovat lentäneet siltä jääkaapilta toiselle jääkaapille mutta toisinaan vierailevat tällä vanhallakin jääkaapilla.
Tää oli hyvin sanottu. :)
 
Siskoni auu yksikseen. Hänellä on siis yhden hengen perhe ja oma kotikin, vaikka joku on joskus hänelle sanonut, etä eihän se ole sun koti, kun siellä ei asu ketään muita!!! :kieh:

Meilllä on sitten neljän hengen perhe, äiti, isä ja kaksi lasta.
Joku (sama henkilö kuin edellisessäkin) ajattelee, että meidän perheemme ei ole vielä VALMIS perheenä, kun lapsia on vasta kaksi ja niitä saattaa tulla lisää... :headwall: :headwall: :headwall:
 
hmmm
Minua tahattomasti lapsettomana loukkaa suuresti, kun sanotaan, että vasta lapset tekee perheen.

Missä siis on minun perheeni. Lapsuuden kodissaniko? Enkö minä olekaan perustanut omaa perhettä mennessäni naimisiin? Tulenko minä aina elämään ilman omaa perhettä?

Perhe on se yksikkö, joka saman katon alla asuu ja yhdessä arkea elää. Lapsilla tai ilman.

Muuttuuko perhe pariskunnaksi, kun lapset lähtevät kotoa ja perustavat uusia omia perheitä?
 
wikipedia piste fi
Perhe on kahden tai useamman henkilön muodostama yhteisö, jossa usein vähintään kahden yksilön välillä on pitkäaikainen kiintymyssuhde.

Tavallisimmillaan perheeseen kuuluu kaksi eri sukupuolta edustavaa henkilöä sekä heidän mahdolliset jälkeläisensä eli lapset. Jos henkilöllä on lapsia, häntä kutsutaan äidiksi tai isäksi. Äiti ja isä elävät yhdessä joko avioliitossa tai avoliitossa. Vaihtoehtoisesti myös kaksi samaa sukupuolta olevaa henkilöä voi muodostaa perheen. Myös yksinhuoltaja ja lapsi (tai lapset) voivat muodostaa perheen.

Ydinperhe on lapsiperhe, jossa vanhemmat ovat lapsien biologiset vanhemmat. Uusperheiksi kutsutaan sellaisia perheitä, jossa isällä ja/tai äidillä on lapsia aiemmasta perhesuhteesta. Suomessa suurperheeksi lasketaan perhe, johon kuuluu isän ja äidin lisäksi vähintään kolme lasta. Suurperheitä hankitaan usein myös uskonnollisen vakaumuksen vuoksi: Suomessa suurperheet ovat yleisiä vanhoillislestadiolaisilla ja Herran kansalaisilla.

Sosiologiassa suurperheellä usein tarkoitetaan perhettä, jossa asuu kolme tai useampia sukupolvia (vertikaalinen) ja/tai useita sisaruksia (ydinperheitä) samassa taloudessa. Tutkimusten mukaan tällaisia suurperheitä on Suomessa esiintynyt lähinnä Itä-Suomen kaskiviljelyalueilla, ei koskaan Länsi-Suomessa. Mahdollisesti perheillä oli ennen myös palvelusväkeä, jotka saattoivat tulla perheen kanssa niin läheisiksi, että heidät miellettiin osaksi perhettä. Joskus myös lemmikkieläimet saatetaan laskea perheenjäseniksi.

Sateenkaariperheellä tarkoitetaan usein sellaista lapsiperhettä, joka ei muodostu heteroseksuaalisen parisuhteen ympärille. Näitä ovat esimerkiksi nais- tai miesparin perheet tai ei-heteroseksuaalisen yksinhuoltajan perheet tai perheet, joissa on enemmän kuin kaksi vanhempaa.

Perheen yksiselitteinen määrittely on osoittautunut ongelmalliseksi kaikilla yhteiskunnan toiminnan tasoilla. Käsitteenä perhe on normisidonnainen ja liittyy vallankäyttöön. Esimerkiksi perheen psykoterapauttisessa hoidossa (perheterapiassa) perheen määrittely liittyy läheisesti siihen, keitä ovat ne perheenä elävät henkilöt, joita yhdistää samasta ongelmasta puhuminen. Lastensuojelu korvaa biologisten vanhempien muodostaman perheen sosiaalisella perheellä. Laitoksissa kirjoilla olevista henkilöistä ei muodosteta perheitä. Sitä vastoin yksityisesti sijoitetut lapset muodostavat perheen.

Edellä kuvatun kaltaiset ydinperhettä laajemmat perheet ovat edelleen yleisiä useimmissa maissa.

Monissa ei-moderneissa kulttuureissa, kuten monilla metsästäjä-keräilijäheimoilla, on yleistä kiinteiden parisuhteiden puute ja perhettä kollektiivisempi tapa hoitaa lapsia.

--> ELI perheitä on monenlaisia...
 
vanha pieru
Kyllä minustakin lapseton pariskunta on perhe, jos itse niin haluaa. Ennenvanhaan puhuttiin perheen perustamisesta, ja sillä tarkoitettiin sitä kun mentiin yhteen (naimisiin) asumaan samaan talouteen.
 

Yhteistyössä